http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0CAB62FB ... usteet.pdf
Sieltä voi kukin käydä lukemassa..kohta c15 jossa luetaan käytännön päästörajat. Ja muuten tämä päästötesti maksaa.
Lisäksi liikaa vuotava pakoputki aiheuttaa sen että päästöjä ei voi mitata, ja hylky tulee vaikka päästömääriin se ei ainakaan putken loppupäässä vaikuta suuresti.
Vanhaan koritekniikkaan perustuva turvallisuus on monesti aihe parjaamiseen, mutta entäpä sitten F-ryhmän ralliautot ja muut turvakaarilla, nelipistevöillä ja kuppipenkeillä varustetut autot joiden turvallisuutta on testattu käytännössä rallikisoissa ja harjoituksissa? Päivälehdet ovat täysin sivuuttaneet aiheen pommityynyjä ja pläkkipeltiä ylistäessään. Todistaisivat ennemmin puheensa käytännössä..ainiin kisoihin ei ilman kaaria ole menemistä. Miksiköhän..?
Ja mitenkäs tämän uuden tekniikan toiminnan pystyy varmistamaan ja testaamaan? Näkemään ruosteen massan alta? Kromimolybdeeniputken tai Datsun Patrolin nokan karjarautoineen tunnistaa kyllä blondikin, mutta entä sähköhärvelit. Mikään ei estä myöskään kaarien asennusta vanhaan kulkupeliin.
Entäpä se painojakauman ja akselivälin vaikutus auton käytökseen? olisiko keskimoottorinen tai muuten tasapainoinen (sähköauto) auto edes luistossa käytetyllä nopeudella jolla ESP vilkkuu?
Painopiste väärin= heittelehtimisen vaara, oli autossa mitä laitteita hyvänsä.
Kirjoitan koska minusta kaikenlainen yhteiskunnallinen paine ja pakko yksityisauton valinnassa ja käytössä on huono asia. Osa vanhoista autoista on rakennuttu jopa paremmiksi kuin uudet, ja silti yhteiskunta rankaisee, mutta vastaavaa uutta suositaan. En näe tälle mitään perustetta, paitsi kateuden ja vihan.
Ne jotka haluavat uuden auton kaikkine kilkkeineen, osaavat kyllä mennä merkkiliikkeeseen ilman hypetystäkin. Samalla pitäisi olla myös vaihtoehto ajaa edullisesti, koska suomalaiset ovat köyhää kansaa keskimäärin. Ja se mitä ei ole, ei hajoa.