Maakaasuauto
Re: Maakaasuauto
Vanhaa ja vanhaa, itsellä noin 3v. ulkona seissyt auto, jota olen kesäisin käytellyt ja liikutellut. Siinä on vuosia vanhat bensat sisällä.
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
Re: Maakaasuauto
Hyvää itsenäisyyspäivää! Maakaasuauton takuu loppui 24.11, joten huoltovastuu siirtyi minulle. Ehdin aikaisemmin tehdä pikkuhuollon vaihtamalla pyyhkimensulat ja ajovalopolttimot (ennen kuin ne palavat loppuun). Ensimmäinen toimenpide oli ostaa sopivat huoltovaraosat. Katsoin ensin netistä, minkä hintaisia varaosia on myynnissä Motonetissä. Sen jälkeen menin merkkiliikkeeseen kysymään minkä hintaisia huoltovaraosia on heillä.
Auto-Sunin varaosahinnat vs Motonet varaosahinnat
varaosanro___ tuote_____ hinta varaosanro__ hinta
5650343 _öljysuodatin___ 9,83 € 15-5511__ 4,40 €
834157 __ilmansuodatin _26,24 € 16-3012 10,80 €
6808601 sisäilmasuodatin 18,53 € 19-2177_ 8,90 €
1214029 _sytytystulppa__ 19,32 € Bosch__ 8,55 €
Merkkiliikkeen varaosat yhteensä 131,88 € ja Motonetissä 58,30 €. Säästö 73,58 €.
Merkkiliikkeen varaosissa oli hieno GM hologrammi, ja tietysti teksti: Genuine Parts, mutta niiden valmistajaksi paljastui Mahle. Motonetin pakkauksissa luki paketissa isolla kirjaimilla Mahle, muttei niissä ei ollut hologrammia. Eli sama valmistaja, mutta eri hinta!
Varaosahankinnan jälkeen alkoi varsinainen huolto. Ajattelin aloittaa huollon vaihtamalla moottoriöljyt. Ajatus jäi ajatuksen tasolle, kun en saanut öljyproppua irti. Ei auttanut kuin ajaa maakaasuauto pois ajorampilta, ja lähteä etsimään Biltemasta järeämpiä työkaluja. Löysin helposti etsimäni työkalun: hylsypalat 1/2" vääntimelle, torx-ruuveille, pituus 62 mm, tuotenro 10364 ja hinta 9,99 euroa. Ostoksen jälkeen palasin kotiin, ajoin auton uudestaan ajorampille ja ryömin auton alle momenttiavaimen ja torx 45 kanssa. Laitoin aukaisumomentiksi aluksi 40 Nm; ei auennut, sitten 50 Nm; ei auennut ja lopuksi 60 Nm; jo aukesi öljyproppu. Tarkistin ohjekirjasta, mikä on oikea öljypropun suosituskireys: se on 14 Nm, joten merkkihuollossa osa oli vedetty 429 % liian tiukalle! Öljypropusta oppineena, päätin mitata öljysuodattimen aukaisumomentin. Laitoin momenttiavaimeen ensin lukemaksi 30 Nm; ei auennut, sitten 40 Nm; jo aukesi, mutta öljysuodattimen tiivistekumi jäi moottoriin kiinni. Tämä kieli siitä, ettei öljysuodattimen tiivistekumia oltu voideltu, ja öljynsuodatin oli kiristetty työkalulla, kun ohjekirjan mukainen kireys on käsikireys. Olen kovasti pohtinut, miksi merkkihuollossa autonasentaja on laittanut nämä osat ylikireälle – ainoa johtopäätökseni on se, että kun työmääräykseen laitetaan huollon tehneen nimi, niin hän haluaa varmistaa, että osat pysyvät varmasti paikoillaan. Jos öljyproppu tai öljynsuodatin vuotaa, niin auton moottori varmasti tuhoutuu.
Öljynvaihdon jälkeen vaihdoin sytytystulpat. Niiden vaihto on hyvin yksinkertaista: ensin koristemuovi pois irrottamalla kaksi torx-ruuvia ja sitten sytytysyksikkö pois irrottamalla 4 pitkää torx-ruuvia. Sytytystulpat ovat niin syvällä, että 16 mm tulppa-avaimessa on syytä olla kumikiristin, jotta sytytystulppa pysyy siinä kiinni tulppaa nostattaessa. Uudet sytytystulpat laitoin kiinni momenttiavaimella 25 Nm voimalla.
Seuraavaksi oli vuorossa sisäilmasuodattimen vaihto, mutta ensin piti selvittää missä se sijaitsee? Näin sen peilin avulla tulipellin takana, akun vieressä, keskellä autoa. Otin ensin tulipellin päältä tiivistekumin pois, ja koska ruuveja ei näkynyt missään, niin raotin tuulilasin edessä olevaa suojamuovia; siellä se sisäilmasuodatin näkyi selvästi. Jotta sain suodattimen pois, niin laitoin laudanpalat pitämään suojamuovia raollaan. Sisäilmasuodatin oli ylälaidastaan kiinni kahdella muoviklipsillä, jotka aukenivat helposti käsivoimalla. Vanha suodatin oli täysin musta, kun uusi suodatin oli vitivalkoinen. Päätin vaihtaa suodattimen ensi vuonnakin, vaikka sen huoltoväli on kaksi vuotta. Sisäilmasuodattimen ympäristössä oli satoja neulasia ja kymmeniä lehtiä, jotka imuroin pois.
Ilmasuodattimenkin vaihto on yksinkertainen työ. Ensin pitää irrottaa jokin muoviklipsillä kiinnitetty murikka, johon menee kaksi 10 mm muoviletkua ja sähköjohtoja. Sen jälkeen ruuvasin irti 4 ristipääruuvia ja imuletkun letkunkiristimen. Lisäksi löysäsin 8 mm pultin, joka pitää etumaskia kiinni lokasuojassa, jotta sain enemmän työtilaa nostaakseni ilmansuodattimen kotelon pois. Ilmansuodattimen alakotelossa oli nokkosperhonen, muutama kärpänen, siemeniä, siitepölyä ja hiekkaa. Imuroin roskat ja pyyhin märällä rätillä loput roskat pois; aivan puhdasta ei saa tehtyä, koska alakotelossa on kennorakenne, joka vaikeuttaa pyyhkimistä. Ilmansuodattimen vaihtoväli on neljä vuotta, mutta päätin vaihtaa sen jo kahden vuoden välein, koska ajan kohtalaisen paljon hiekkateillä. Lisäksi voitelin lukot, pesin ja vahasin auton, suihkutin silikonia oven tiivisteisiin ja tarkistin silmämääräisesti eri paikkoja. Kesärenkaissa oli kulutuspintaa: edessä 4.2 mm ja takana 5.6 mm, joten ajan ensi kesän vielä näillä renkailla, kun vaihdan takarenkaat eteen.
Vuosihuollon (21’700 km) kustannukset olivat: pyyhkimensulat 8,10 €, H1 ajovalopolttimot 4,90 €, sytytystulpat 4 kpl 32,20 €, öljynsuodatin 4,40 €, ilmansuodatin 10,80 €, sisäilmansuodatin 8,90 € ja Bilteman (huippuöljyt) 8,25 €. Yhteensä 77,55 €. Kallista, mutta kannattavaa. Huoltoilmaisimen nollasin painamalla trippimittaria ja pitämällä sitä painettuna. Sen jälkeen laitoin virrat päälle; trippimittarissa oleva InSP alkoi vilkkua ja noin 4 sekunnin päästä ilmestyi neljä viivaa (----). InSP valo katosi trippimittarista – vuodeksi.
Auto-Sunin varaosahinnat vs Motonet varaosahinnat
varaosanro___ tuote_____ hinta varaosanro__ hinta
5650343 _öljysuodatin___ 9,83 € 15-5511__ 4,40 €
834157 __ilmansuodatin _26,24 € 16-3012 10,80 €
6808601 sisäilmasuodatin 18,53 € 19-2177_ 8,90 €
1214029 _sytytystulppa__ 19,32 € Bosch__ 8,55 €
Merkkiliikkeen varaosat yhteensä 131,88 € ja Motonetissä 58,30 €. Säästö 73,58 €.
Merkkiliikkeen varaosissa oli hieno GM hologrammi, ja tietysti teksti: Genuine Parts, mutta niiden valmistajaksi paljastui Mahle. Motonetin pakkauksissa luki paketissa isolla kirjaimilla Mahle, muttei niissä ei ollut hologrammia. Eli sama valmistaja, mutta eri hinta!
Varaosahankinnan jälkeen alkoi varsinainen huolto. Ajattelin aloittaa huollon vaihtamalla moottoriöljyt. Ajatus jäi ajatuksen tasolle, kun en saanut öljyproppua irti. Ei auttanut kuin ajaa maakaasuauto pois ajorampilta, ja lähteä etsimään Biltemasta järeämpiä työkaluja. Löysin helposti etsimäni työkalun: hylsypalat 1/2" vääntimelle, torx-ruuveille, pituus 62 mm, tuotenro 10364 ja hinta 9,99 euroa. Ostoksen jälkeen palasin kotiin, ajoin auton uudestaan ajorampille ja ryömin auton alle momenttiavaimen ja torx 45 kanssa. Laitoin aukaisumomentiksi aluksi 40 Nm; ei auennut, sitten 50 Nm; ei auennut ja lopuksi 60 Nm; jo aukesi öljyproppu. Tarkistin ohjekirjasta, mikä on oikea öljypropun suosituskireys: se on 14 Nm, joten merkkihuollossa osa oli vedetty 429 % liian tiukalle! Öljypropusta oppineena, päätin mitata öljysuodattimen aukaisumomentin. Laitoin momenttiavaimeen ensin lukemaksi 30 Nm; ei auennut, sitten 40 Nm; jo aukesi, mutta öljysuodattimen tiivistekumi jäi moottoriin kiinni. Tämä kieli siitä, ettei öljysuodattimen tiivistekumia oltu voideltu, ja öljynsuodatin oli kiristetty työkalulla, kun ohjekirjan mukainen kireys on käsikireys. Olen kovasti pohtinut, miksi merkkihuollossa autonasentaja on laittanut nämä osat ylikireälle – ainoa johtopäätökseni on se, että kun työmääräykseen laitetaan huollon tehneen nimi, niin hän haluaa varmistaa, että osat pysyvät varmasti paikoillaan. Jos öljyproppu tai öljynsuodatin vuotaa, niin auton moottori varmasti tuhoutuu.
Öljynvaihdon jälkeen vaihdoin sytytystulpat. Niiden vaihto on hyvin yksinkertaista: ensin koristemuovi pois irrottamalla kaksi torx-ruuvia ja sitten sytytysyksikkö pois irrottamalla 4 pitkää torx-ruuvia. Sytytystulpat ovat niin syvällä, että 16 mm tulppa-avaimessa on syytä olla kumikiristin, jotta sytytystulppa pysyy siinä kiinni tulppaa nostattaessa. Uudet sytytystulpat laitoin kiinni momenttiavaimella 25 Nm voimalla.
Seuraavaksi oli vuorossa sisäilmasuodattimen vaihto, mutta ensin piti selvittää missä se sijaitsee? Näin sen peilin avulla tulipellin takana, akun vieressä, keskellä autoa. Otin ensin tulipellin päältä tiivistekumin pois, ja koska ruuveja ei näkynyt missään, niin raotin tuulilasin edessä olevaa suojamuovia; siellä se sisäilmasuodatin näkyi selvästi. Jotta sain suodattimen pois, niin laitoin laudanpalat pitämään suojamuovia raollaan. Sisäilmasuodatin oli ylälaidastaan kiinni kahdella muoviklipsillä, jotka aukenivat helposti käsivoimalla. Vanha suodatin oli täysin musta, kun uusi suodatin oli vitivalkoinen. Päätin vaihtaa suodattimen ensi vuonnakin, vaikka sen huoltoväli on kaksi vuotta. Sisäilmasuodattimen ympäristössä oli satoja neulasia ja kymmeniä lehtiä, jotka imuroin pois.
Ilmasuodattimenkin vaihto on yksinkertainen työ. Ensin pitää irrottaa jokin muoviklipsillä kiinnitetty murikka, johon menee kaksi 10 mm muoviletkua ja sähköjohtoja. Sen jälkeen ruuvasin irti 4 ristipääruuvia ja imuletkun letkunkiristimen. Lisäksi löysäsin 8 mm pultin, joka pitää etumaskia kiinni lokasuojassa, jotta sain enemmän työtilaa nostaakseni ilmansuodattimen kotelon pois. Ilmansuodattimen alakotelossa oli nokkosperhonen, muutama kärpänen, siemeniä, siitepölyä ja hiekkaa. Imuroin roskat ja pyyhin märällä rätillä loput roskat pois; aivan puhdasta ei saa tehtyä, koska alakotelossa on kennorakenne, joka vaikeuttaa pyyhkimistä. Ilmansuodattimen vaihtoväli on neljä vuotta, mutta päätin vaihtaa sen jo kahden vuoden välein, koska ajan kohtalaisen paljon hiekkateillä. Lisäksi voitelin lukot, pesin ja vahasin auton, suihkutin silikonia oven tiivisteisiin ja tarkistin silmämääräisesti eri paikkoja. Kesärenkaissa oli kulutuspintaa: edessä 4.2 mm ja takana 5.6 mm, joten ajan ensi kesän vielä näillä renkailla, kun vaihdan takarenkaat eteen.
Vuosihuollon (21’700 km) kustannukset olivat: pyyhkimensulat 8,10 €, H1 ajovalopolttimot 4,90 €, sytytystulpat 4 kpl 32,20 €, öljynsuodatin 4,40 €, ilmansuodatin 10,80 €, sisäilmansuodatin 8,90 € ja Bilteman (huippuöljyt) 8,25 €. Yhteensä 77,55 €. Kallista, mutta kannattavaa. Huoltoilmaisimen nollasin painamalla trippimittaria ja pitämällä sitä painettuna. Sen jälkeen laitoin virrat päälle; trippimittarissa oleva InSP alkoi vilkkua ja noin 4 sekunnin päästä ilmestyi neljä viivaa (----). InSP valo katosi trippimittarista – vuodeksi.
Re: Maakaasuauto
Maakaasuauto ohjekirjassa vaaditaan moottoriöljyltä seuraavaa: ACEA A3/B4 tai A3/B3 –luokituksen mukaista öljyä, joka täyttää moottoriöljyn viskositeetit: 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40 tai 5W-50. Moottorissa ei saa käyttää ACEA A1/B1 tai A5/B5 moottoriöljyä.
Bilteman propagandassa:
”Täyssynteettinen moottoriöljy 5W–50 Täyssynteettinen moottoriöljy, jonka käyttölämpötila-alue on suuri. Sen korkea viskositeetti takaa parhaan mahdollisen voitelun erittäin korkeissa lämpötiloissa, joissa moottori joutuu tosi kovalle koetukselle, kuten asuntovaunua vedettäessä tai rallia ajettaessa.
Öljyn ominaisuudet ovat hyvät myös alhaisissa lämpötiloissa, mikä tarkoittaa esim. kylmäkäynnistyksessä sitä, että öljy pyörii helposti moottorissa ja voitelee sen kaikki osat. Suositellaan 4-tahtisiin bensiini- ja dieselmoottoreihin, joita rasitetaan korkeissa lämpötiloissa. Suositellaan myös vanhoihin, kuluneisiin moottoreihin, jotka tarvitsevat tiivistysominaisuuksiltaan hyvää, paksua öljyä. Voidaan sekoittaa muiden moottoriöljyjen kanssa. Täyttää seuraavat laatuvaatimukset: API SL/CF, ACEA A3/B3.”
Bilteman propagandassa:
”Täyssynteettinen moottoriöljy 5W–50 Täyssynteettinen moottoriöljy, jonka käyttölämpötila-alue on suuri. Sen korkea viskositeetti takaa parhaan mahdollisen voitelun erittäin korkeissa lämpötiloissa, joissa moottori joutuu tosi kovalle koetukselle, kuten asuntovaunua vedettäessä tai rallia ajettaessa.
Öljyn ominaisuudet ovat hyvät myös alhaisissa lämpötiloissa, mikä tarkoittaa esim. kylmäkäynnistyksessä sitä, että öljy pyörii helposti moottorissa ja voitelee sen kaikki osat. Suositellaan 4-tahtisiin bensiini- ja dieselmoottoreihin, joita rasitetaan korkeissa lämpötiloissa. Suositellaan myös vanhoihin, kuluneisiin moottoreihin, jotka tarvitsevat tiivistysominaisuuksiltaan hyvää, paksua öljyä. Voidaan sekoittaa muiden moottoriöljyjen kanssa. Täyttää seuraavat laatuvaatimukset: API SL/CF, ACEA A3/B3.”
Re: Maakaasuauto
Minulla on ollut karmea viikko maakaasuautoilussa. Itse maakaasuauto on toiminut ongelmitta, mutta liikenteessä on noussut hiukset pystyyn. Lappeenrannassa pyörii venäläisiä autoilijoita kuin Vilkkilässä kissoja, ja heidän käyttäytymisensä liikenteessä on täysin ennakolta arvaamatonta. Minulla on ollut viikon aikana kolme tapausta, joista olen selvinnyt täpärästä väistämällä. Ensimmäinen tapaus oli, kun olin kääntymässä Toikansuontieltä Vanhalle Viipurintielle. Vasemmalle kääntyville on varattu kaksi ajokaistaa, joista valitsin vasemmanpuoleisen. Oikealle ajokaistalle tuli venäläinen autoilija. Valot vaihtuivat vihreäksi, ja lähdimme molemmat liikkeelle. Sain ”sisäradan” vuoksi vähän etumatkaa, kun yllättäen huomasin, että venäläisen autoilijan ja minun välinen etäisyys oli supistunut kahden metrin välimatkasta puoleen metriin. Väistin vasemmalle ja jarrutin – venäläinen autoilija siirtyi minun eteen vasemmalle kaistalle kylmän viileästi risteyksessä. Minä hölmö luulin, ettei kaistanvaihtoa saa suorittaa risteyksessä, ja yleensäkin kaistanvaihtaja ei saa kiilata toisella kaistalla ajavaa.
Toinen välikohtaus tapahtui pari päivää myöhemmin, kun olin ostamassa Cruzbrokerista 2 Gb muistikamman tietokoneeseen. Olin ajamassa Family Centerin parkkipaikalta yleiselle tielle liikennejakajan oikealta puolelta, niin kuin nuoli liikennemerkissä pakotti. Olin törmätä venäläiseen autoilijaan, joka tuli vastaan liikenteen jakajan väärältä puolelta. Onneksi ehdin jarruttaa ja väistää oikealle, ja näin välttää hiuksen hienosti kolarin. En tiennyt, ettei Venäjällä tarvitse noudattaa liikennemerkkejä.
Kolmas tapaus tapahtui muutaman päivää myöhemmin. Olin menossa ruokaostoksille Citymarkettiin Kauppakatua alaspäin. Näin edessä venäläisen auton, jossa oli kaksi naista etupenkillä. He keskustelivat keskenään selvästi, ja kuskilla oli vasemmassa kädessä savuke. Lähestyimme Ratakadun valo-ohjattua risteystä, jossa paloi vihreä liikennevalo. Kun venäläisen naisautoilijan auton eturenkaat olivat suojatien päällä, niin liikennevalot vaihtuivat keltaiseksi. Ajattelin, että me molemmat menemme keltaisella valolla risteyksen yli, koska kumpikaan meistä ei enää ehdi pysähtyä ennen liikennevalotolppaa tai suojatietä. Kauhukseni venäläinen naisautoilija iski jarrut pohjaan, ja liukui risteysalueelle. Yritin epätoivoissani saada maakaasuauton pysähtymään, mutta olin myöhässä jarrutuksessa ja maakaasuauton suurempi massa, ei pysähtynyt jäällä yhtä nopeasti kuin pienen Toyotan. Toyotan perän nopeasti lähetessä, aloin pohtia tilannetta: olin viikkoa aikaisemmin sanonut kaskon irti, millainen liikennevakuutus on venäläisellä autoilijalla, voinko ohittaa venäläisen auton vasemmalta puolelta ja mihin se johtaa. Loppujen lopuksi tulin siihen tulokseen, että kaikkein paras vaihtoehto on ajaa oikealle ja metrin korkuiseen hankeen. Ennen kuin ehdin nousta autosta, ja ottaa kännykkäkamerani esille, niin venäläinen autoilija oli jatkanut matkaansa. Maakaasuauto oli niin tiukasti hangessa, ettei se lähtenyt peruttamalla pois. Olin miettimässä, mitä seuraavaksi teen, kun sattumalta paikalle ajoi poliisiauto. Kerroin poliisille mitä oli tapahtunut. He kysyivät, että tilataanko hinausauto, niin vastasin poliisille, että soitan ensin autotallinaapurille, jolla on neliveto-volvo. Poliisit ajoivat poliisiauton 50 metrin päähän minun ajokaistan yläpuolelle, ja jättivät hätävilkut päälle. Autotallinaapuri tuli 15 minuutin kuluttua, ja vedimme Volvolla maakaasuauton pois hangesta. Naapuri sanoi, että oli kuin ”höyhentä” olisi vetänyt – niin vahva on Volvo. Comboon tuli alimman mustan maskin alapuolelle, muovipuskuriin, 5 cm halkeama. Minun pitää miettiä, mitä sille teen, ja milloin huvittaa tekeminen.
Yleisradion halusi tehdä minusta vilmitähen. Tai ainakin haastatella television ajankohtaisohjelmaan. Olisin kyllä suostunut, mutta YLE otti minuun niin lyhyellä varoitusajalla yhteyttä, etten joutanut. Olin sopinut naapurin kanssa uuden pesukoneen ostamisesta, koska naapurin pesukone oli rikki. Veimme vanhan pesukoneen pois ja ostimme uuden – taas Combon tavaratila näytti kyntensä. Naapurit tuntuvat käyttävän minua hyväksi, kun tietävät maakaasuauton kyvyt.
Katsoin AKEn sivuilta takaisinkutsukampanjan maakaasuautot. Opeleita näytti olevan 8 kappaletta, joiden valmistusnumerot ovat:
W0L0XCF0673014340
W0L0XCF0673004320
W0L0XCF2563043815
W0L0AHM7562229097
W0L0XCF2563013796
W0L0AHM7562231433
W0L0TGF7552173105
W0L0XCF0663040922
Näissä autoissa CNG-pullojen magneettiventtiili saattaa vuotaa. Niihin vaihdetaan pullojen magneettiventtiilit. Onneksi minun auto ei ollut listassa.
Toinen välikohtaus tapahtui pari päivää myöhemmin, kun olin ostamassa Cruzbrokerista 2 Gb muistikamman tietokoneeseen. Olin ajamassa Family Centerin parkkipaikalta yleiselle tielle liikennejakajan oikealta puolelta, niin kuin nuoli liikennemerkissä pakotti. Olin törmätä venäläiseen autoilijaan, joka tuli vastaan liikenteen jakajan väärältä puolelta. Onneksi ehdin jarruttaa ja väistää oikealle, ja näin välttää hiuksen hienosti kolarin. En tiennyt, ettei Venäjällä tarvitse noudattaa liikennemerkkejä.
Kolmas tapaus tapahtui muutaman päivää myöhemmin. Olin menossa ruokaostoksille Citymarkettiin Kauppakatua alaspäin. Näin edessä venäläisen auton, jossa oli kaksi naista etupenkillä. He keskustelivat keskenään selvästi, ja kuskilla oli vasemmassa kädessä savuke. Lähestyimme Ratakadun valo-ohjattua risteystä, jossa paloi vihreä liikennevalo. Kun venäläisen naisautoilijan auton eturenkaat olivat suojatien päällä, niin liikennevalot vaihtuivat keltaiseksi. Ajattelin, että me molemmat menemme keltaisella valolla risteyksen yli, koska kumpikaan meistä ei enää ehdi pysähtyä ennen liikennevalotolppaa tai suojatietä. Kauhukseni venäläinen naisautoilija iski jarrut pohjaan, ja liukui risteysalueelle. Yritin epätoivoissani saada maakaasuauton pysähtymään, mutta olin myöhässä jarrutuksessa ja maakaasuauton suurempi massa, ei pysähtynyt jäällä yhtä nopeasti kuin pienen Toyotan. Toyotan perän nopeasti lähetessä, aloin pohtia tilannetta: olin viikkoa aikaisemmin sanonut kaskon irti, millainen liikennevakuutus on venäläisellä autoilijalla, voinko ohittaa venäläisen auton vasemmalta puolelta ja mihin se johtaa. Loppujen lopuksi tulin siihen tulokseen, että kaikkein paras vaihtoehto on ajaa oikealle ja metrin korkuiseen hankeen. Ennen kuin ehdin nousta autosta, ja ottaa kännykkäkamerani esille, niin venäläinen autoilija oli jatkanut matkaansa. Maakaasuauto oli niin tiukasti hangessa, ettei se lähtenyt peruttamalla pois. Olin miettimässä, mitä seuraavaksi teen, kun sattumalta paikalle ajoi poliisiauto. Kerroin poliisille mitä oli tapahtunut. He kysyivät, että tilataanko hinausauto, niin vastasin poliisille, että soitan ensin autotallinaapurille, jolla on neliveto-volvo. Poliisit ajoivat poliisiauton 50 metrin päähän minun ajokaistan yläpuolelle, ja jättivät hätävilkut päälle. Autotallinaapuri tuli 15 minuutin kuluttua, ja vedimme Volvolla maakaasuauton pois hangesta. Naapuri sanoi, että oli kuin ”höyhentä” olisi vetänyt – niin vahva on Volvo. Comboon tuli alimman mustan maskin alapuolelle, muovipuskuriin, 5 cm halkeama. Minun pitää miettiä, mitä sille teen, ja milloin huvittaa tekeminen.
Yleisradion halusi tehdä minusta vilmitähen. Tai ainakin haastatella television ajankohtaisohjelmaan. Olisin kyllä suostunut, mutta YLE otti minuun niin lyhyellä varoitusajalla yhteyttä, etten joutanut. Olin sopinut naapurin kanssa uuden pesukoneen ostamisesta, koska naapurin pesukone oli rikki. Veimme vanhan pesukoneen pois ja ostimme uuden – taas Combon tavaratila näytti kyntensä. Naapurit tuntuvat käyttävän minua hyväksi, kun tietävät maakaasuauton kyvyt.
Katsoin AKEn sivuilta takaisinkutsukampanjan maakaasuautot. Opeleita näytti olevan 8 kappaletta, joiden valmistusnumerot ovat:
W0L0XCF0673014340
W0L0XCF0673004320
W0L0XCF2563043815
W0L0AHM7562229097
W0L0XCF2563013796
W0L0AHM7562231433
W0L0TGF7552173105
W0L0XCF0663040922
Näissä autoissa CNG-pullojen magneettiventtiili saattaa vuotaa. Niihin vaihdetaan pullojen magneettiventtiilit. Onneksi minun auto ei ollut listassa.
Re: Maakaasuauto
Nykyään vaihdetaan vain osakokonaisuuksia koska se on helpompaa ja halvempaa. Siksi on siistimpää vaihtaa se vaihteisto kokonaisuutena kuin tuhrata niiden ympäristön kannalta tuhoisiten öljyjen kanssa autotalleissa tai maantienojissa 

Re: Maakaasuauto
Tuo edellinen kommenttini liittyi tähän asiaan. Jotenkin vain tuo lainaus jäi taas kerran bittiavaruuteen. Onnistuukohan nyt?Tupolev kirjoitti:Nykyautoissa yksi asia ihmetyttää – huollon vähyys. Moottoriöljyt vaihdetaan henkilöautossa 30’000 km tai 50’000 km välein, ja vaihteistoöljyä ei koskaan. Moottoriöljyn kannalta maakaasuauto on paremmassa asemassa kuin bensa-auto. Bensa-auto tuottaa enemmän kidemäisiä nitraatteja kuin maakaasuauto. Nitraatit pääasiassa huonontavat moottoriöljyn käyttökelvottomaksi.
Vaihteistoöljyille ei ole Opelissa edes poistoproppua, eikä täyttöaukkoa. Minun on kuitenkin vaikea uskoa, että vaihteistoöljyt pysyvät Suomen vaihtelevassa ilmastossa kunnollisina koko auton eliniän. Mielestäni, jos ei vaihda koskaan öljyjä, niin sitten joutuu vaihtamaan vaihteiston. Opel Combo Tour 1.6 CNG vaihteistoon menee 1.9 litraa öljyä, joten mielestäni viimeistään 100’000 km välein vaihteistoöljyt kannattaa vaihtaa, jotta vältyttäisiin vaihteiston huonolta toiminnalta tai rikkoontumiselta.

Re: Maakaasuauto
Ei ole tainnut yleistyä, vaikka jo tässä väläyteltiin bensasta luopumista.
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/h ... edia=15173
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/h ... edia=15173
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Maakaasuauto
Hieno filmi tosiaan. Selostus mitä mainion.
Kovasti pohdin, että miksei näitä häkäpönttöautoja sitten koskaan ole kunnolla valmistettu. Jäiväthän nuo heposet aika alhaisiksi tuolla videolla, jos nykyautoon vertaa, mutta mihin niitä tarvitsee esimerkiksi pienessä kauppakassissa? Puu on upea materiaali, ja minusta autotkin saisivat kulkea sillä!
Kovasti pohdin, että miksei näitä häkäpönttöautoja sitten koskaan ole kunnolla valmistettu. Jäiväthän nuo heposet aika alhaisiksi tuolla videolla, jos nykyautoon vertaa, mutta mihin niitä tarvitsee esimerkiksi pienessä kauppakassissa? Puu on upea materiaali, ja minusta autotkin saisivat kulkea sillä!