2107 1600SL -90 IIZI

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: 2107 1600SL -90 IIZI

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Mun ladassa ei ole edes koko lohkolämmitintä. Muutenkaan ei ole tullut mieleen peitellä autoa lämmityksen ajaksi. Lämmitin lämmittää sen minkä lämmittää. Eipä kunnossa oleva auto käynnistymisen kannalta mitään lämmitintä tarvitsekaan, mutta moottoria se vähän saattaa säästää, ja polttoainetta. Jos ajatellaan, että lämmitin lämmittää moottoria vaikka sen 20 astetta ulkoilmaa lämpimämmäksi, niin mahdollisen peitteen avulla sitten vaikka 25 astetta. Lieneekö suurta merkitystä mihinkään.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2107 1600SL -90 IIZI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Mitenkäs teit tuon laskelman 20 ---> 25??? :shock:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: 2107 1600SL -90 IIZI

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Se oli esimerkki. Ensimmäistä kertaa mietiskelin, että paljonko keulan vuoraaminen matolla voisi nostaa lämpöä. Eli onko siitä vastaavaa hyötyä. Tosin meillä täällä etelässä ei ole samoja pakkasia kuin vähän pohjoisempana. Ei täällä ainakaan kovin usein näe matolla peitettyjä auton keuloja.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2107 1600SL -90 IIZI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Hiljalleen IIZIä herätellään uniltaan. Joitain jäähdytysnestevuotoja vielä oli. Nepä saatiin tukittua letkuliittimen paikkaa vaihtamalla.

Pakoputken etupätkähän oli loppupäästään seula. Nostelin vekotinta tuossa pari viikkoa sitten ylös sen verran, että totesin sen olevan katki saumastaan keskipätkään. Meinattelin jotain virityksiä ja rakensinkin 1700i alkupätkästä sopivan pituisen alkupätkän, mutta näytti siltä, että olisi melkoinen homma saada paksuudet sopiviksi. Ja etupätkän loppuosa oli sen verran hyvin keskipätkän sisällä jumissa ettei sitä ollut mitään toivoa irrotella. Yritin hakkailemalla, mutta naputtelipa paikkaa sitten alas tai ylöspäin niin jämä meni vain syvemmälle sisään. Keskipätkä oli melko uusi, mutta oli käyttökelvoton.

Takapönttö putkineen oli alkuperäinen ja surkeassa kunnossa. Saumasta olisi ratkennut pikapuolin. Tiputtelin koko putkiston pois ja ostin Venäjältä uuden alkupätkineen. Ensin tarjosivat sellaista keskipätkää, jossa oli 2äänenvaimenninta. Jätin sellaisen ostamatta.

Joskus tässä kun innostuu niin voisi tuon putken asennella. Saattaapi tulla Heinäkuussa ajoon IIZI. Ajeleepi sitten minkä jakselee ja tiedä vaikka talvenkin. Riippuu moinen ViattomanPiian kohtalosta.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2107 1600SL -90 IIZI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Mukavat kuivat ja viileähköt kesäkelit. Jaksoin sitten viimein IIZIn kimppuun.

Pakoputkitusta siis. Näytti ensin liiankin helpolta hommalta. Sovitukset olivat todella hyvät. Etukäyrä kiinni, välipätkä paikoilleen ja takapöntön sovitukseen. Vaan eipä tahtonut millään mennä tarpeeksi syvään muhviinsa keskipötkö. Eivät menneet edes viillot umpeen. Vähän löysää etusovituksesta, mutta siltikään ei tahtonut sovittua takapönttö. Pakko oli leitella tahnoja väliin. Sinnepä jäivät kovettumaan. IIZI on perssii pystyssä perä osittain kääntöpaikalla.

Vaihtelin myös yhden vesiletkun. Aiempi ei kestänyt kun olin kiristänyt sen väärästä paikasta. Eikä se ollut edes paikkaan tehtykään. Muovimaskin kromimaalille ei näköjään glykoli tee hyvää. Talven itkut näkyvät maskissa tumminna läikkinä. No, muutaman euron osalla nyt mitään väliä.

Ärsyttävät moottorin pohjapellit olen repinyt hemmettiin jo aikaa sitten. Päätin asentaa öljypohjapanssarin sinne alle kun kukaan ei ole halunnut sitä ostaa. Alla on hyvät kierrekolot joihin se käy kuin valettu kun vaan muokkaa valua eli prässiä hieman. Vähän taivuttelua ja hyvä tuli.

Juhannukselta ehkä tämä härkki ajoon. Siihen asti on niin paljon rallia että kuljettakoon viaton piika.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: 2107 1600SL -90 IIZI

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Sen verta pilkun viilausta, että valua ei tietääkseni hyvin paljoa kestä taivutella... :wink:
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2107 1600SL -90 IIZI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Prässiähän se panssari on eikä valua. Vajaan parin millin peltiä siis. Tulee kirjoteltua ajattelematta.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2107 1600SL -90 IIZI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Putkitus tehty ja ilman massoja. Onneksi irtosi liitos kun takapönttöä ripustelin kiinnikkeisiin. Mössöt rapsittiin irti ja mentiin vahingossa oikealla tavalla alle. Ja putkihan upposi muhviinsa ihan kunnolla. Sitten vasta ripusteltiin takapönttö kannakkeisiin. Tosin varsinainen kumikannake ei voinut mennä kuten kuului. Joutui virittämään. Muuten olisi putki ollut väärässä asennossa ja huonosti. Toleransseja. Testailemaan ja lopulliset kiristelyt. Pitää. Vieläpä orginaalituninkiputkenkromipää paikalleen ja nättihän siitä tuli. Jäähdytysnesteet kohdilleen ja koekäyttö kuumaksi. Toimii.

Helmakoteloiden reikiin olisi löydettävä sopivat koritulpat. Yhdenlaisia on, mutta liian isoja. Liekö menisivät jos vähän kuumentelisi. Saa nähdä.

Eihän tuo vaatisi enää muuta kuin Syyniin. Ei vaan viitsi kun ei ole käyttöä. Jos huonosti käy, niin PIIKA kuljettaa Kuusaalle ja Dvojka tuo Joensuuhun. Sitten PIIKA siirtyy seisokkiin, IIZI katsastetaan ja aletaan laitella Dvojkaa katsastuskuntoon. No, ei tuo nyt kaikkein huonoin vaihtoehto olisi. Saisipa IIZI toimia kuljettimena edes jonkin aikaa.

Kytkimen työsylinterihän tuohon on vaihdettava. Vanha on täysi sohlo. Ei suojakumia päässä eikä jousikaan jaksa palauttaa mäntää kunnolla. Nostettava poljin jalalla ylös. Ei toisin vaikuta itse kytkimeen joka irrottaa ja kiinnittää ihan oikein. Eikä jää luistelemaan vaikka mäntä ei palautakaan kunnolla. On vaan työalue melko lyhyt. Ja muutenkin säätö on rallimalli eli työalue on todella lähellä lattiaa. Sylinteri vaihtoon jossain vaiheessa. Muuta laittoa en keksi enkä rupea väkisin keksimään.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
t.eskola

Re: 2107 1600SL -90 IIZI

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Tässä vekottimessa on sitä fiilistä, mitä autossa pitää ollakin. Ei mikään hajuton ja mauton muovirimpula. Vähän aikaa kun haisteli erilaisia tuoksuja mitä lada käydessään erittää, tuli sanoin kuvaamaton halua kruisata! Ajella vain ilman päämäärää, nautiskella maisemista ja tunnelmista.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2107 1600SL -90 IIZI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Viisumi alkaa olla taas finaalissa. Huomenissa pyörähdän vielä Venäjällä ja sitten tuleekin taukoa. Näyttäisi siltä että käyn vain Värtsilän kylällä. Siellä on pieni varaosapulju, jossa on samassa kaikkea kodinhoitotarviketta ja mitä kaikkea. Siitä olisi tarkoitus ostaa IIZIin kytkimen työsylinteri ja muuta pientä hilpettä. Samalla täydennän jarruosavaraston jos vaikka tarvetta ilmenee. En olekaan pitkään aikaan käynyt siinä pikkumyymälässä. Kyselin niin vaikeita aina että ohjasivat suoraan Sortavalaan kyselemään tyhmiä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2107 1600SL -90 IIZI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Tulipahan sitten rimmattua kytkin uudella työsylinterillä. Vain säätö puuttuu. Kyllä sai laskea uutta nestettä järjestelmän läpi, ennen kun sai kirkasta tulemaan työsylkän ilmausruuvista ulos.

Karmeaa kurakökköä koko nesteet. Jos säiliössä on vähänkin tummaa kamaa niin varmasti on pääsylinterissä, putkessa ja latkussa sellaista könttiä ettei paremmasta väliä. No nyt huuhtoutui sitten systeemi kunnolla.

Polttoaineputkeen taidan laitella vielä irtosuotimen kun yksi tuossa pyöri tiellä. Sitten uudet kiveniskusuojat umpioiden eteen ja odottamaan syyniin pääsyä. Eivät mene ritilät kaupaksi niin pannaan ne tähän.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2107 1600SL -90 IIZI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kytkin on säädetty. Laitettu lisäpolttoainesuodin pumpun ja kaasarin välille. Helmareikiin sain kun sainkin mahtumaan koritulpat. Asennettu eteen pehmeät takakuraläpät. Taakse puolipehmeät läpät. Toisen asennus jäi vielä kesken kun pitikin tussutella vähän massaa yhteen massattomaan laikkuun. Ei ollut ruostetta siinä, joten massa saattaa hetken pysyäkin. Pitänee pari kerrosta vielä laitella.

Mitähän vielä keksisi? No, vasen takalasi ei pysy ylhäällä eli perusvika. Nyt siinä on tukeva kiila, mutta voisihan tuonne oven sisään rakentaa pönkän lasin alle. Kerran tuollaisen teinkin.

Alkaa siis kaikki olla valmista, mutta vieläkin on arvoitus koska tämä lähtee ajoon.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2107 1600SL -90 IIZI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Menipä sitten tuulilasi uusiksi. Pari pahaa kiveniskemäähän siinä oli saatuina viime kesän Venäjänajoista. Tuulilasin oikean alakulman tiivisteen lukkonauha irvisteli. Lengottelin sitä paikoilleni ja painelin nauhaa uraan. Rästs!!! Äkkiä Kiesusteippiä vaurioituneeseen kohtaan. Tuskin saa tuulilasikorjaajakaan tuosta pitkäkestoista.

Pitää viedä Naapuriin vaihtoon. Ostaa samalla sellaisen vähän jykevämmän lasin, jossa on sävyte ylälaidassa. Ja laittakoot siellä sen paikoilleen.

Kyllä nämä TEKEMISENPUUTTEESSA tehdyt räpellykset pitäisi kieltää ihan lailla. :lol:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2107 1600SL -90 IIZI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Tuohon edelliseen viittaukseeni ohjeista, laiesta ja asetuksista voidaan sanoa että kun järjen käyttö ei ole mahdollista eikä aina sallittuakaan niin täytyy olla LAKI!

Tämänhan olemme huomanneet AngloAmerikkalaisissa maissa siitä, että kaikissa tuotteissa on oltava tieto siitä, mihin ja miten niitä EI saa käyttää. Klassiset mikroaaltouuni tai kuivausrumpu ja kissa esimerkit riittänevät.

Eiköhän nuo tuulilasijutut nyt ole opittu kun yhden on rikkonut irrottaessa ja toisen noin tyhmäsi kiilanauhaa tyrkkiessä.

Lämppärinhana on niin juuttunut, että päätin kuristaa toisen letkun melko pienelle. Hana oli juuttunut muistaakseni niin että aina tuli lämpöjä. En viitsinyt sitä väkivalloin laittaa liikkeelle, koska vaaranahan on että nesteet tulevat juuri sinne mihin niitä ei halua. Eikä ollut varalla hanaa vaikka muistelin sellaisen jossain pyörivän.

Pientä imurointia, turvavyöt takaa esiin ja Liikennevaloantistaattoriviuhake perään. Josko tuo riittäisi viimein ennen katsastusta.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2107 1600SL -90 IIZI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Aamupäivästä pesu, sähkölaitteiden tarkastus ja katsastusajan varaus.

Lähdin posottelemaan konttorille ja kas!!! Kytkin luistaa. Työsylkän vaihdon yhteydessä jäi sitten tanko vähän liian pitkäksi. Kotiin ja uusi aika 17.00. Kevyttä säätöä.

Kovalaiselle ja uudet otteet. Sama syynääjä kuin viime kesänä. Ei viitsinyt edes sammuttaa autoa alusta- ja niveltarkastusten ajaksi.

Ja lämmöt nousivat. Lehta toimii, mutta saako signaalin tunnistimelta. No, pitänee tutkia.

Kovaa ajoo toivottavasti syksyyn asti.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Vastaa Viestiin