VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA
Alueen säännöt
Otsikointi vapaamuotoinen.
Otsikointi vapaamuotoinen.
-
- Viestit: 2023
- Liittynyt: 30.6.2005 19:58
- Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu
Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika
Siis myytit on myyttejä!Viikko sitten Sortavalareissulla kamreerin varpaita paleli Combin kyydissä!Lada ei ole välttämättä lämmin auto!
2112,-04,hopea
2111,-06,musta
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x3,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
2111,-06,musta
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x3,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika
Retki oli muuten erittäin hieno. Kaikenlaista kummaa taas nähtiin. Kierrettiin aivan uusia kauppoja ja paikkoja. Jäätietä Valamoon emme löytäneet. Jossain vanhan kartanon mailla seikkailtiin kyllä, mutta tie loppui Neuvostoaikaisen Kalastuskompinaatin raunioille. Sieltä kyllä kelkat ajelevat Laatokalle. Saamari kun emme saaneet kuvaa JättiläisMonsteriUAZista, jossa oli takana nelipyöräteli ja pieni lava. Sen kaverista samakaltaisilla jättipallorenkailla kulkevasta 469B Komandirsky tuli kyllä ikuistettua (toivottavasti).
Mutta autotekniikaan. On tuo VAG -konserni melko jyrkkä kun yrtittää käyttäjälle kertoa, että ViatonPiika ei saa missään tapauksessa ottaa sisäänsä mitään muuta jäähdytysnestettä kun VAG -konserinin omaa aivan sepesiaalia litkua. Hurjaa pelottelua.
No, täytynee tarinoida tällä kertaa kuvien kanssa tarkemmin tästä retkestä joskus myöhemmin.
Mutta autotekniikaan. On tuo VAG -konserni melko jyrkkä kun yrtittää käyttäjälle kertoa, että ViatonPiika ei saa missään tapauksessa ottaa sisäänsä mitään muuta jäähdytysnestettä kun VAG -konserinin omaa aivan sepesiaalia litkua. Hurjaa pelottelua.
No, täytynee tarinoida tällä kertaa kuvien kanssa tarkemmin tästä retkestä joskus myöhemmin.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika
Tuosta tuli itselle elävästi mieleen, kun parikymmentä vuotta sitten veljen kanssa piti käydä jäätietä pitkin Peipsijärven Piirissaaressa katsomassa vanhauskoisia venäläisiä. Ajelimme Tartosta Laaksaareen josta piti kuulemma lähteä jäätie. Mitään jäätietä ei kuitenkaan löytynyt ja aloimme kysellä paikallisilta, niin selvisi ettei sitä ole aurattu (vähäistä oli muuallakin). Veli kysyikin sitten samalla joltakin paikalliselta, "miksei virolaiset tee lumitöitä?" - kaveri vastasi: "niistä ei kukaan maksa mitään."PöyhöinKuusaalt kirjoitti: Jäätietä Valamoon emme löytäneet. Jossain vanhan kartanon mailla seikkailtiin kyllä, mutta tie loppui Neuvostoaikaisen Kalastuskompinaatin raunioille. Sieltä kyllä kelkat ajelevat Laatokalle..

Oli ajat silloin sielläpäin, ehkä ne on vieläkin tuollapäin..

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika
Terve!PöyhöinKuusaalt kirjoitti:====Väittivät että Vorkkaleissa lämpötilamittari on lukittu maksimissaan 90 asteeseen. ===
Tällaista "rajoitintappijärjestelyä" ei tietääkseni ole missään Folkkarissa, enkä ole huomannut kenenkään moista väittäneenkään.
Sen sijaan useissa Folkkareissa on järjestely, jossa mittari näyttää 90 °C, olipa todellinen lämpötila mitä tahansa välillä 75...115 °C. Kun siis lämpötila nousee kovin ylös, näkyy se myös mittarissa.
Toki Folkkareissa - kuten omassani - on myös mittareita, jotka yrittävät näyttää oikein.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika
Juu, ei tuollaista rajoitintappia ole kukaan ehdottanutkaan olevaksi, mutta "varmana tietona" jotkut pitivät sitä, että siinä olisi jokin muu systeemi estämässä neulaa liikkumasta yli 90asteen.
Itse en uskonut tuohon missään vaiheessa. Sitten joku "tiesi kertoa" että sellainen onkin uudemmissa malleissa kuin ViatonPiika on.
Päästään sitten tuon jäähdytysjärjestelmän kimppuun. Hyhmää Hyvät Veljet, hyhjää!
Itse en uskonut tuohon missään vaiheessa. Sitten joku "tiesi kertoa" että sellainen onkin uudemmissa malleissa kuin ViatonPiika on.
Päästään sitten tuon jäähdytysjärjestelmän kimppuun. Hyhmää Hyvät Veljet, hyhjää!

Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika
Että voi olla Vhithumainen homma tällaissessa tuo jäähdytysnesteiden saaminen kohdalleen. Vajaa 2tuntia kaikkineen hallissa. No, sulattelussa meni aikansa.
Jos on muka 5litran järjestelmä niin sitten en enää ymmärrä mitään. Mittasin litkut sellaisella no sinnepäin mittarilla ja näytti -12astetta jäätymispisteeksi vaikka vajaa 3litraa meni raakaa.
Nyt jos sain ne kohdalleen niin ViatonPiika saa minun käsissäni mennä noilla vaikka hautaan asti. Ei todellakaan kiinnosta kun on noin hankala homma.
Jos on muka 5litran järjestelmä niin sitten en enää ymmärrä mitään. Mittasin litkut sellaisella no sinnepäin mittarilla ja näytti -12astetta jäätymispisteeksi vaikka vajaa 3litraa meni raakaa.
Nyt jos sain ne kohdalleen niin ViatonPiika saa minun käsissäni mennä noilla vaikka hautaan asti. Ei todellakaan kiinnosta kun on noin hankala homma.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika
Ne uudempien volkkarien omistajat saattavat katsella todellisia moottorinlämpöjä automaatti-ilmastoinnin näyttöjen kautta. Se on mahdollista, kun painaa jotain nappulayhdistelmää, ja veivailee säätökiekkoja kohdalleen. Jos sen mukaan jäähdytysneste on vaikka 100 asteista, niin ovat siitä saattaneet virheellisesti päätellä, että varsinainen mittari ei nouse ikinä yli 90. Toki se nousee, kun on aihetta.
Miksi et muuten sekoittele vettä ja jäähdytysnestettä erillisessä astiassa, ennen järjestelmään kaatamista? Mun mielestä se on lähes ainoa mahdollinen tapa hoitaa asia.
Takaluukun tuuliohjaintakin ihmettelen, onko pakollinen? Onhan autoissa sivupeilit, joista näkee taaksepäin. Tosin, mulla on C-luokan ajokortti, "käsilaukkukortin" sijasta, jospa sillä on merkitystä asiaan?
Miksi et muuten sekoittele vettä ja jäähdytysnestettä erillisessä astiassa, ennen järjestelmään kaatamista? Mun mielestä se on lähes ainoa mahdollinen tapa hoitaa asia.
Takaluukun tuuliohjaintakin ihmettelen, onko pakollinen? Onhan autoissa sivupeilit, joista näkee taaksepäin. Tosin, mulla on C-luokan ajokortti, "käsilaukkukortin" sijasta, jospa sillä on merkitystä asiaan?

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika
Onhan ne paljon pienemmät, kun ka:ssa joten tuleehan siinä sillon sellanen tunne, että ei näe mitäänE.P. kirjoitti:Onhan autoissa sivupeilit, joista näkee taaksepäin. Tosin, mulla on C-luokan ajokortti, "käsilaukkukortin" sijasta, jospa sillä on merkitystä asiaan?



Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika
Kyllä mä kanttilampunkin peruuttelen parkkiin sen tupakkiaskin kokoisista sivupeileistä, ainakin kohtalaisella tuloksella.
On mulla farmariautojakin ollut, enkä takalasin umpeen muurautumista pitänyt ongelmana. Ainakaan eteenpäin ajellessa.

On mulla farmariautojakin ollut, enkä takalasin umpeen muurautumista pitänyt ongelmana. Ainakaan eteenpäin ajellessa.
Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika
Varmaan sen takia, että järjestelmä kun huuhdellaan vedellä, niin koneeseen jää useampi litra pelkkää vettä pohjille ja jos päälle kaadetaan vaikka 50/50 -seos, niin laiheneehan se merkittävästi.E.P. kirjoitti: Miksi et muuten sekoittele vettä ja jäähdytysnestettä erillisessä astiassa, ennen järjestelmään kaatamista? Mun mielestä se on lähes ainoa mahdollinen tapa hoitaa asia.
En oikein ymmärrä, miksi ei pakkaskestävyyttä varmisteta mittaamalla. Pitäisi olla tee-se-itse rassaajalle jokasyksyinen toimenpide muutenkin.
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika
Miksikö takakaton ilmanohjain? Ei sillä ole mitään tekemistä taakse näkemisen kannata. Ei minun tarvitse nähdä taustapeilistä taakse. Käytin sivupeilejä.
Takakaton ilmanohjaimella pidetään perä puhtaana. Yleensä HB tai Combi/Farmarityyppisissä autoissa perssii ruostuu ensin. Olen kertonut ja mainostanut ihan tarpeeksi Samaran ja 2104/(02 harvemmin laitetaan) tuulenohjaimia, jotka pitävät perän puhtaana on sitten keli mikä tahansa. Kovalla sateellakin takaluukun pintaan muodostuu paine ja kerros, jonka päällä vesi lentää yli. Näistä on muillakin kokemuksia.
Samaa asiaa pitäisi ajaa tämä Vorkkalin ohjain. Se vain on tunattu vähän näyttävämmäksi ja samalla sen toiminta on heikompaa. Se ajaa kohtuullisesti asiansa, muttei tyydytä minun vaativaa makuani, jossa perä todella pitää pysyä puhtaana. Siksipä taitaa olla niin että minä tunaroin sen mieleisekseni.
Ja kyllä niitä jäähdytysnesteitä sekoitettiin astiaan ennen sisään ajamista. En vain jaksanut kertoa siitä, kun se on lähes itsestään selvää. Tosin jonkin verran tulia ajettua letkusta suoraan kamaa syyläriin. Olisi kai sen ylävesiletkun voinut irrottaa lohkosta ja ajaa siitä päästä ratin kautta kamaa syylään. Laiskuuttani en jaksanut.
Ja saa kai tuon nyt järkeistettyä kun on pohtinut jos joltakin kantilta. Paisari irti ja taivaisiin. Sieltä se loppu olisi pitänyt täyttää. Liika paisunta ei olisi heti tullut yli ja homma olisi helpottunut. Mutta kaikkea ei osaa ottaa huomioon eikä keksi heti. Nytpähän tiedän. Toivottavasti tiedolle ei ole käyttöä.
Takakaton ilmanohjaimella pidetään perä puhtaana. Yleensä HB tai Combi/Farmarityyppisissä autoissa perssii ruostuu ensin. Olen kertonut ja mainostanut ihan tarpeeksi Samaran ja 2104/(02 harvemmin laitetaan) tuulenohjaimia, jotka pitävät perän puhtaana on sitten keli mikä tahansa. Kovalla sateellakin takaluukun pintaan muodostuu paine ja kerros, jonka päällä vesi lentää yli. Näistä on muillakin kokemuksia.
Samaa asiaa pitäisi ajaa tämä Vorkkalin ohjain. Se vain on tunattu vähän näyttävämmäksi ja samalla sen toiminta on heikompaa. Se ajaa kohtuullisesti asiansa, muttei tyydytä minun vaativaa makuani, jossa perä todella pitää pysyä puhtaana. Siksipä taitaa olla niin että minä tunaroin sen mieleisekseni.
Ja kyllä niitä jäähdytysnesteitä sekoitettiin astiaan ennen sisään ajamista. En vain jaksanut kertoa siitä, kun se on lähes itsestään selvää. Tosin jonkin verran tulia ajettua letkusta suoraan kamaa syyläriin. Olisi kai sen ylävesiletkun voinut irrottaa lohkosta ja ajaa siitä päästä ratin kautta kamaa syylään. Laiskuuttani en jaksanut.
Ja saa kai tuon nyt järkeistettyä kun on pohtinut jos joltakin kantilta. Paisari irti ja taivaisiin. Sieltä se loppu olisi pitänyt täyttää. Liika paisunta ei olisi heti tullut yli ja homma olisi helpottunut. Mutta kaikkea ei osaa ottaa huomioon eikä keksi heti. Nytpähän tiedän. Toivottavasti tiedolle ei ole käyttöä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika
Tästä kirjoituksesta päättelin, että nestettä ja vettä ei sekoitettu ennen järjestelmään laittoa.PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Mielenkiintoista. Jos pitää paikkansa että jäähdytysjärjestelmä on 5litraa. Kun sinne laitetaan 2,8litraa raakaa punaista ja loput vettä niin seos on alle 60%, joka Ohjekirjan ja Korjausoppaan mukaan on maksimi, koska tämän jälkeen jäähdytysteho laskee huomattavasti. 60% seos olisi 3litraa + 2litraa.
Kävikö nyt niin, että syyläriin tuli laitettua enimmäkseen vettä ja se ei ollut ehtinyt noiden lyhyempien ajojen aikana kunnolla peliin, joten syylä siisä jäätyi tai ainakin oli niin hyhmässä ettei läpivirtaus mahdollistunut
Samalla ihmettelen, että miksi täytön ajaksi pitää erilaisia letkuja irroitella. Täyttöaukoistahan se neste yleensä lisätään. Tuo ikäisessä Golffissa pitäisi olla jatkuva kierto paisuntasäiliössä, joten ei nestetilan täyttö oikein helpommaksi kai voi tulla. Oliskohan tuon ikäisessä jäähdyttimessä täyttöaukkoa ensinkään, sitä en muista. Ei muuta kuin paisuntasäiliön kautta valmiiksi sekoitettua nestettä niin paljon kuin menee. Kone käyntiin, ja nestettä lisäillään sitä mukaan kun pinta laskee. Ja konetta käytellään niin kauan, että neste kiertää ylävesiletkussa, eli termostaatti aukeaa. Letkuja voi välillä vähän puristella, niin kuulee josko jossain on vielä ilmaa. Helppoa kuin lapsen lyöminen.
Sen ehdin jo unohtaa, että järjestelmää oli huuhdottu pelkällä vedellä. Se pitää ottaa toki huomioon seosta sekoitellessa. Toisaalta, se huuhteluvesi on saattanut jäädä jäähdyttimeen jäätymään. Huuhteluakaan ei tarvitsisi tehdä, jos nesteet vaihdettaisiin ajoissa, ja pysyttäisiin entisen mallisessa nesteessä.
Eikä herneitä nekkuun, kunhan keskustelen. Kuten tänä sosiaalisen median aikakautena kuuluukin.

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika
Onko muuten ihan tosissaan toimiva ratkaisu ruosteenestoon se ilmanohjain? Kun en ole asiaa aiemmin tuolta kantilta ajatellut. Yleensä olen pessyt niitä autoja, joiden toivon säilyvän ruosteettomina, keskimäärin joka toinen viikko. Arvelen pesemisen olevan parempi keino ruosteenestoon. Jos silti ruostuu, niin vika lienee sittenkin jossain muualla kuin tuuliohjaimen puutteessa.
Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika
No mitä itse näin viime keväänä, niin Välipalassa oli täysin puhdas perä. Ja tämä ehkäpä huvittavankin näköinen ilman ohjuri oli tosiaan pitänyt samaran perän puhtaana. Samaa ei voinut samalla kertaa voinut sanoa oman farkkuni perästä. Ainoa puhdas kohta oli pyyhkijän puhdistama. Tosin eihän 111 mallisessa Ladassa mitään ilman ohjuria olekkaan. Ainoastaan se pikkuinen töpö jossa on lisäjarruvalo. Silloinkin keskustelimme saisikohan näihinkin sellaisia ohjureita.
Tuosta neste hommasta. Ihan tuttu juttu parin vuoden takaa jolloin vaihtelimme T5 Volkkariin moottorin. No suuri töisen me siitä hommasta saimme aikaiseksi, vaikka yhteensä kokemusta autojen laitosta oli varmasti lähemmäs 60 vuotta yhteen laskettuna. Ja ihan samalla tavalla letkusta välillä ilmoja päästämällä ja letkua luputtamalla se ilma lopuksi pois tulikin.
Tuosta neste hommasta. Ihan tuttu juttu parin vuoden takaa jolloin vaihtelimme T5 Volkkariin moottorin. No suuri töisen me siitä hommasta saimme aikaiseksi, vaikka yhteensä kokemusta autojen laitosta oli varmasti lähemmäs 60 vuotta yhteen laskettuna. Ja ihan samalla tavalla letkusta välillä ilmoja päästämällä ja letkua luputtamalla se ilma lopuksi pois tulikin.
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika
Yleisellä tasolla jäähdytysjärjestelmän täytöstä ja huuhtelusta voi puhua ja ihmetellä sitä, mikä siinä on niin vaikeaa, mutta käytäntö on aivan toista ainakin tällaisessa VAG -moottorissa. Korjausoppaassa on 5portainen järjestelmä, jolla arvioidaan työn vaativuutta. 5jakaria on vaikein. Tämä homma saa 3jakaria merkikseen. Eli ei tämä ihan tuosta vaan mene.
Ainahan sitä voi etänä kuvitella kaikkien hommien olevan kohtuullisen helppoja, mutta todellisuus voi olla karumpi. Esim. syyläri ei täyty kovinkaan helposti pelkän paisarin kautta täytettäessä. Toki jos muistaa ja tietää tai lukee jostain, että jos näin tehdään, paisari on irrtotettava ja nostettava niin ylös kuin letku antaa myöten. Silti syyläriin voi tällä tavoin täytettäessä jäädä ilmaa todella hankalaan paikkaan. Ja sama on lämppärinkennon kanssa.
Nykyautoissa on aina perät töhnässä. Tuulen ohjain on siitä hyvä, että eipä tarvitse käydä pesulla, jos auto on muuten puhdas. Näillä yli 20asteen pakkasissa tuo autojen pesu ei ole minun mielestäni mukavaa, järkevää ja siitä aiheutuu kaikenlaista harmia. Silti perä voi likaantua ainakin meillä, jotka raadamme Venäjän lumisuolapuurossa.
Sellainen jolla ei noita ohjureita ole ei mielestäni voi tietää niiden toiminnasta, hyvyydestä ja hyödyllisyysdestä mitään. Sellainen, jolla ei ole kokemusta yli -20asteen keleistä Venäjällä kun auto saa silti suolakuorrutuksen ei kenties voi ymmärtää miten ärsyttävää on kun auto on muuten puhdas mutta lopulta perä on valkoisen suolahärmän peitossa.
Vielä kerran: Kukaan ei ole valittanut tai kertonut että turhia ovat tuuliohjurit, kun ovat ne kerran laittaneet.
Ainahan sitä voi etänä kuvitella kaikkien hommien olevan kohtuullisen helppoja, mutta todellisuus voi olla karumpi. Esim. syyläri ei täyty kovinkaan helposti pelkän paisarin kautta täytettäessä. Toki jos muistaa ja tietää tai lukee jostain, että jos näin tehdään, paisari on irrtotettava ja nostettava niin ylös kuin letku antaa myöten. Silti syyläriin voi tällä tavoin täytettäessä jäädä ilmaa todella hankalaan paikkaan. Ja sama on lämppärinkennon kanssa.
Nykyautoissa on aina perät töhnässä. Tuulen ohjain on siitä hyvä, että eipä tarvitse käydä pesulla, jos auto on muuten puhdas. Näillä yli 20asteen pakkasissa tuo autojen pesu ei ole minun mielestäni mukavaa, järkevää ja siitä aiheutuu kaikenlaista harmia. Silti perä voi likaantua ainakin meillä, jotka raadamme Venäjän lumisuolapuurossa.
Sellainen jolla ei noita ohjureita ole ei mielestäni voi tietää niiden toiminnasta, hyvyydestä ja hyödyllisyysdestä mitään. Sellainen, jolla ei ole kokemusta yli -20asteen keleistä Venäjällä kun auto saa silti suolakuorrutuksen ei kenties voi ymmärtää miten ärsyttävää on kun auto on muuten puhdas mutta lopulta perä on valkoisen suolahärmän peitossa.
Vielä kerran: Kukaan ei ole valittanut tai kertonut että turhia ovat tuuliohjurit, kun ovat ne kerran laittaneet.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?