Kannattako Axteciin sotkeutua?
Kannattako Axteciin sotkeutua?
Foorumijutut on saanu miehen peloteltua pilalle: Tiedossa olis -92 vähäpäästöinen kanttilamppu, kannattaako edes harkita ja mihin varautua moisen kanssa peherrellessä? Omat kokemukset takavetoisista rajoittuvat katittomaan aikaan ja ruiskuihin.
Re: Kannattako Axteciin sotkeutua?
Riippuu siitä paljonko arvostat mielenterveyttäsi.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Kannattako Axteciin sotkeutua?
Tietysti kannattaa, koska siihen varmasti SOTKEUTUU! 

Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Kannattako Axteciin sotkeutua?
Eipä se paha ole, jos se toimii. Ei nyi eikä muutenkaan spedeile. Axtec-lada EI nyi toimiessaan, vaikka täällä sellaista väitetäänkin monessa yhteydessä.
Varaudu seuraaviin: sähköiset suuttimet voi poksahtaa koska tahansa, siksi pidän sellaista varalla itse hanskalokerossa.
Kylmäkäynnistykset voivat olla hassunhauskoja, menee helposti sahaamiseksi
Kaasuttimen kansi saattaa löystyä itsekseen. Älä kiristä liian kireälle, mieluummin vähän löysemmälle kuin tuntuisi. kierteet korkkaa helposti. Pätee kaikkiin kierteisiin kaasarissa.
Alipaineletkujen kuntoa kannattaa välillä vilkaista, hapertuneet tai kovettuneet heti vaihtoon/korjaukseen
Ryyppy- tai kakkoskurkun avaamisvivusto voi olla jumissa vaikka auto hyvin toimiikin. Yleisin lienee kakkosen avaaja. Näitä vipuja kannattaa välillä voidella
Jos tarvii korjata jotain, varaa runsaasti aikaa ja katso tarkkaan miten jutut menee kuin purat
Tässäpä vähän huomioitavaa omiin kokemuksiin pohjautuen.
Perinteisen kaasarin viat voi iskeä tähänkin, ja yleensä ne aiheuttaa häiriöitä. Itse ohjausjärjestelmä toimii varmasti, sellaista "hajoavaa" osaa siinä ei ole. Yleisin ohjaussysteemin vika on rikkoutunut solenoidisuutin. Nekin kestää melko hyvin. Kojelaudassa helottava Check engine kielii ohjaussysteemiviasta. Esim. tulviva kaasari ei sitä sytytä, ainakaan itsellä.
Ihan turhaan näitäkin vierastetaan. Itse ostaisin tommosen jos on katsastettu ja hyväkuntonen. Ilman muuta.
Varaudu seuraaviin: sähköiset suuttimet voi poksahtaa koska tahansa, siksi pidän sellaista varalla itse hanskalokerossa.
Kylmäkäynnistykset voivat olla hassunhauskoja, menee helposti sahaamiseksi
Kaasuttimen kansi saattaa löystyä itsekseen. Älä kiristä liian kireälle, mieluummin vähän löysemmälle kuin tuntuisi. kierteet korkkaa helposti. Pätee kaikkiin kierteisiin kaasarissa.
Alipaineletkujen kuntoa kannattaa välillä vilkaista, hapertuneet tai kovettuneet heti vaihtoon/korjaukseen
Ryyppy- tai kakkoskurkun avaamisvivusto voi olla jumissa vaikka auto hyvin toimiikin. Yleisin lienee kakkosen avaaja. Näitä vipuja kannattaa välillä voidella
Jos tarvii korjata jotain, varaa runsaasti aikaa ja katso tarkkaan miten jutut menee kuin purat
Tässäpä vähän huomioitavaa omiin kokemuksiin pohjautuen.
Perinteisen kaasarin viat voi iskeä tähänkin, ja yleensä ne aiheuttaa häiriöitä. Itse ohjausjärjestelmä toimii varmasti, sellaista "hajoavaa" osaa siinä ei ole. Yleisin ohjaussysteemin vika on rikkoutunut solenoidisuutin. Nekin kestää melko hyvin. Kojelaudassa helottava Check engine kielii ohjaussysteemiviasta. Esim. tulviva kaasari ei sitä sytytä, ainakaan itsellä.
Ihan turhaan näitäkin vierastetaan. Itse ostaisin tommosen jos on katsastettu ja hyväkuntonen. Ilman muuta.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Re: Kannattako Axteciin sotkeutua?
No jos asteekit ovat niin hyviä, niin miksi:degen kirjoitti:Ihan turhaan näitäkin vierastetaan.
- ne on yleensä paalissa tai jääneet leimaamatta 100-150 tkm ajettuina eikä niitä kukaan huoli (pl. pojat pellolle tai muuhun kilpien ulkopuoliseen rakenteluun)
- niiden hinnat ovat vieläkin pohjamudissa verrattuna vaikkapa isopäästöisiin Ladoihin?
- joka nurkalla on purettuja asteekkeja mutta hyvin vähän vanhempia Ladoja...itsellä asteekista mm. kone, virtalukko, ilmanputsarikotelo ja mitä vielä...tallilla lisää vähäpäästöisistä purettuja tekniikkaosia, mutta niukasti isopäästöisten alkuperäisiä osia.
- mikään korjaamo ei osaa/halua/viitsi tehdä noille mitään jos päästöjen ja/tai toiminnan kanssa on ongelmia?
- jopa vanhat Konelan asentajat halveksuvat sitä (tiedän kolme, jokaiselta kuullut samat jutut, autot eivät pelanneet edes UUTENA häävisti ja yleinen asiakaspalaute olikin polttoaineensyötön häiriöt ja ongelmat?)
- suurin osa harrastajista on kanssani samaa mieltä?
Ennenkuin saan näihin kysymyksiin vastaukset, en suosittele kenellekään Ladaa harkitsevalle mitään muita kuin isopäästöisiä Ladoja, tapauksesta riippuen myös 1700i-mallia koska sen toimivuus on yleensä selvästi asteekkia parempi.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Kannattako Axteciin sotkeutua?
Hinnat vieläkin pohjamudissa
isopäästöisen tai auton hinta yleeensäkkö nousee iän myötä? Tuskin vaan tyhmähän ei ole joka pyytää vaan joka maksaa...
Pikaisella vilkaisulla hinnat alkaen -91:stä 350 seuraava 600 todella halpoja tosiaan.. isopäästösen hintakuvitelmia en edes katsonut.
Kysyjän asiaan, että ajaahan niilläkin, mutta päästöt voi olla hakusessa katsastukseen. Osta pois jos halvalla saat

Pikaisella vilkaisulla hinnat alkaen -91:stä 350 seuraava 600 todella halpoja tosiaan.. isopäästösen hintakuvitelmia en edes katsonut.
Kysyjän asiaan, että ajaahan niilläkin, mutta päästöt voi olla hakusessa katsastukseen. Osta pois jos halvalla saat

Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
-
- Viestit: 2031
- Liittynyt: 30.6.2005 19:58
- Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu
Re: Kannattako Axteciin sotkeutua?
Kun kysyt,lienee hinta/laatu kohdallaan.
Osta pois ja näytä närhen munat niille jotka luulee tietävänsä!
Viisi(?)vuotta Axtecilla ajanut ja mainettaan paremmaksi todennut Mužikka.
Osta pois ja näytä närhen munat niille jotka luulee tietävänsä!
Viisi(?)vuotta Axtecilla ajanut ja mainettaan paremmaksi todennut Mužikka.
2112,-04,hopea
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x3,2112x3,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x3,2112x3,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Re: Kannattako Axteciin sotkeutua?
Ensimmäiseen: Vikojen iskiessä moni ei osaa tehdä niille mitään, koska pelkää ilmeisesti sotkevansa kaasuttimen ohjauksen jotenkin ja ne kiikutetaan korjaamoon, joka voi toimia niinkuin neljännessä kohdassa sanotaan. Koska systeemistä ei mitään koodeja ulos, ei siihen viitsitä koskea koska korjaamossa ei ole ammattitaitoa sen korjaamiseksi. Korjaamokäsikirjasta olisi apua melkoisesti. Koska sitä ei ole, niin minkäs teet sanoo korjaamo. Jonkun random nyrkkipajan ukkojen korjaustaito loppuu siihen normaaliin kaasariin. Samoilla eväillä pärjäisi pitkälle axtekinkin kanssa.Jokari kirjoitti: No jos asteekit ovat niin hyviä, niin miksi:
- ne on yleensä paalissa tai jääneet leimaamatta 100-150 tkm ajettuina eikä niitä kukaan huoli (pl. pojat pellolle tai muuhun kilpien ulkopuoliseen rakenteluun)
- niiden hinnat ovat vieläkin pohjamudissa verrattuna vaikkapa isopäästöisiin Ladoihin?
- joka nurkalla on purettuja asteekkeja mutta hyvin vähän vanhempia Ladoja...itsellä asteekista mm. kone, virtalukko, ilmanputsarikotelo ja mitä vielä...tallilla lisää vähäpäästöisistä purettuja tekniikkaosia, mutta niukasti isopäästöisten alkuperäisiä osia.
- mikään korjaamo ei osaa/halua/viitsi tehdä noille mitään jos päästöjen ja/tai toiminnan kanssa on ongelmia?
- jopa vanhat Konelan asentajat halveksuvat sitä (tiedän kolme, jokaiselta kuullut satapauksiamat jutut, autot eivät pelanneet edes UUTENA häävisti ja yleinen asiakaspalaute olikin polttoaineensyötön häiriöt ja ongelmat?)
- suurin osa harrastajista on kanssani samaa mieltä?
Toiseen kohtaan: nehän on kaudelta jolloin takavetoja halveksuttiin, kun meni kommunismi nurin ja ladoihin loppui kiinnostus
Axtec-systeemi mielletään aina niin mukahankalaksi että siksi alhainen hinta
Kolmoskohtaan: Kun ei enää mene leimasta läpi ilman korjausta, eikä saada korjattua, niistähän tulee käteviä varaosa-autoja.
Vitoseen: Systeemi voi olla päin persettä kasattu jo uutena, kun se sinun itsesikin joskus mainitsema takavedoisten paska-aika alkoi. Miksi sitten ne toimisivat niin hyvin käytettyinä? Näitä tapauksiahan tulee.
Kutoseen: En ota kantaa kun en tunne harrastajia itte.
Viimeksi muokannut degen, 1.3.2011 13:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Re: Kannattako Axteciin sotkeutua?
"Degen" jo kertoikin saman mitä mulla oli mielessä.
Lisäksi mietin, että mistä sen tietää vaikka axtec:eilla, ainakin joillakin niistä, olisi ajettu 200-250tkm. Mittari kun pyörähtää satkun välein. 100tkm voi helposti tulla vaikkapa kolmessa vuodessa, yhden omistajan toimesta.
Onko Jokarilla ollut Axtec? Tai tutustunut sen toimintaan? Lopulta Axtec on kuitenkin pirun yksinkertainen järjestelmä. Pienellä vaivalla voi helposti ymmärtää sen toimintaperiaatteen.
Lisäksi, halvat autot vain harvoin saavat edes kohtuullista huolenpitoa osakseen. Huollot ja pesut jäävät helposti tekemättä. Siitä auto ei tykkää, mätänee, muuttuu epävarmaksi, ja tulee lopulta hylätyksi.
Omien kokemuksieni Axtecia ei tarvitse pelätä. Hiukan se vaatii tavallista kaasutinta enemmän huomiota. Tärkeämpää mun mielestä on ladaa etsiskellessä se, että pellit ja yleinen kunto on hyvät. Aina noiden teknisten osien kanssa pärjää, mutta mätähitsaaminen ja paikkamaalailu on hirveää hommaa. Kärjistettynä tarkoitan, että mieluummin hyväkuntoinen Axtec, kuin vanhempi jossa ei mätävian takia kengät pysy kuivana.
Lisäksi mietin, että mistä sen tietää vaikka axtec:eilla, ainakin joillakin niistä, olisi ajettu 200-250tkm. Mittari kun pyörähtää satkun välein. 100tkm voi helposti tulla vaikkapa kolmessa vuodessa, yhden omistajan toimesta.
Onko Jokarilla ollut Axtec? Tai tutustunut sen toimintaan? Lopulta Axtec on kuitenkin pirun yksinkertainen järjestelmä. Pienellä vaivalla voi helposti ymmärtää sen toimintaperiaatteen.
Lisäksi, halvat autot vain harvoin saavat edes kohtuullista huolenpitoa osakseen. Huollot ja pesut jäävät helposti tekemättä. Siitä auto ei tykkää, mätänee, muuttuu epävarmaksi, ja tulee lopulta hylätyksi.
Omien kokemuksieni Axtecia ei tarvitse pelätä. Hiukan se vaatii tavallista kaasutinta enemmän huomiota. Tärkeämpää mun mielestä on ladaa etsiskellessä se, että pellit ja yleinen kunto on hyvät. Aina noiden teknisten osien kanssa pärjää, mutta mätähitsaaminen ja paikkamaalailu on hirveää hommaa. Kärjistettynä tarkoitan, että mieluummin hyväkuntoinen Axtec, kuin vanhempi jossa ei mätävian takia kengät pysy kuivana.

Re: Kannattako Axteciin sotkeutua?
No ko. pirssi on leskellä myytävänä. Tullut edesmenneelle omistajalle uutena ja syksyllä ajettu viimeksi, nyt ilman kuskia. Hinta todennäköisesti aika kohdallaan.
Re: Kannattako Axteciin sotkeutua?
Heiluttele ilmanputsaria kokeeksi. Jos tilanne on tämä: http://s151.photobucket.com/albums/s140 ... I_4890.mp4 niin saatat tarvita ainakin uuden kaasuttimen kannen. Aikansa kun pääsee noi heilumaan, niin kansi on käytännössä romua. Ohjaintapit katkenneet, tiivistepinnat hakkautuneet, tiiviste murusina kanavissa.
Kaasarin kannen ruuvit kannattaa kiinnittää ruuvilukitteella, niin pysyy. Huonoimmillaan kansi löystyy 20km välein, kuten mulla oli asian laita. Ja ennenkuin joku riemastuu, niin ongelman syy oli entisissä omistajissa, joista joku ei ole ymmärtänyt kovin paljoa.
Kaasarin kannen ruuvit kannattaa kiinnittää ruuvilukitteella, niin pysyy. Huonoimmillaan kansi löystyy 20km välein, kuten mulla oli asian laita. Ja ennenkuin joku riemastuu, niin ongelman syy oli entisissä omistajissa, joista joku ei ole ymmärtänyt kovin paljoa.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Kannattako Axteciin sotkeutua?
Terve!
Hyppäsin itse Axtecin ylitse ja siirryin perinteisestä kaasutin-Samarasta GM-Samaraan, joten omaa kokemusta ei ole.
Mutta:
AxTec vaikuttaa Bosch-sukuiselta ratkaisulta, jossa tuskin on ihmeitä. Perinteiset kaasuttimet on hyvä "hallita" (AxTecin peruskaasutin on jokseenkin sama kuin muissakin saman aikakauden Ladoissa). Kovin ihmeellisiä sähkömiehen taitoja ei tarvita, eikä mittalaitteitakaan, kosketuskulmamittari riittänee.
Saksan- ja suomenkielistä juttua AxTecistä on täällä:http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 13&t=11660
menestystä
SvS
Hyppäsin itse Axtecin ylitse ja siirryin perinteisestä kaasutin-Samarasta GM-Samaraan, joten omaa kokemusta ei ole.
Mutta:
AxTec vaikuttaa Bosch-sukuiselta ratkaisulta, jossa tuskin on ihmeitä. Perinteiset kaasuttimet on hyvä "hallita" (AxTecin peruskaasutin on jokseenkin sama kuin muissakin saman aikakauden Ladoissa). Kovin ihmeellisiä sähkömiehen taitoja ei tarvita, eikä mittalaitteitakaan, kosketuskulmamittari riittänee.
Saksan- ja suomenkielistä juttua AxTecistä on täällä:http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 13&t=11660
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Kannattako Axteciin sotkeutua?
Onhan noiden "isopäästöisten" pyynnit nousseet viime vuosina. Ei siitä montaakaan vuotta ole, kun takavetoisia sai kympeillä ihan ok kuntoisinakin. Nyt puskurinsa tipauttaneesta yksilöstäkin pyydetään 500e ->.1500i kirjoitti:Hinnat vieläkin pohjamudissaisopäästöisen tai auton hinta yleeensäkkö nousee iän myötä?
Re: Kannattako Axteciin sotkeutua?
Jokari kirjoitti:Riippuu siitä paljonko arvostat mielenterveyttäsi.

Ja anteeksi väliintunkemiseni. nämä vanhemmat weberin kopiot ovat kyllä tuttuja, tosin nämä sähköohjaukset eivät kyllä mitenkään lisää toimintavarmuutta missään kaasutinmerkissä ja kun vielä näitä on ympätty katin kanssa yhteen, tulos on vähemmän onnistunut merkissä kuin merkissä.

Re: Kannattako Axteciin sotkeutua?
Osta ladakerhon romppu, sisältää axtekin korjaamokäsikirjan, ja pitkät pätkät jorinoita tästä huippumodernista ja varmatoimisesta järjestelmästä.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!