Saakohan tuo uusi Lada Calina Suomessa lempinimen Culakova (tiedän että se nimi pitäisi kirjoittaa oikeasti K:lla )
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL * "Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Boris kirjoitti:Sopiva ajonopeus voi aiheuttaa hirvieläimen lentämisen matkustamon "yli", niin ettei henkilövahinkoja satu. Harvemmin kukaan kuitenkaan rupeaa hirven nähdessään sovittelemaan nopeutta törmäystä varten, sillä luonnollinen reaktio on jarruttaa voimakkaasti. Jarrutus taas pudottaa nopeuden niin, että se on liian hidas hirven "alittamista" silmälläpitäen. Ja tuo sopiva nopeus on tietenkin automallikohtainen ja riippuu myös törmäyksen kulmasta. Että eikun tutkimaan, miten Ladalla saisi hirven lentämään matkustamon yli...
Minulla on siitä omakohtainen kokemus. Auto oli Lada 1500 s. Hirvi ns. ylivuotinen urosvasa. Nopeus n 80 km/h. Hirvi tuli oikealta ja sen pää osui repsikan puolelle tuulilasiin. Tämän jälkeen hirvi lennähti keskelle tietä auton yli, tai ilmeisesti oikeammin auto ehti poistua hirven kaatumissuunnan edestä. Törmäys tapahtui lähes keskellä tietä. Tässä tapauksessa alitajuntainen vasemmalle väistö oli ehkä onneksi, koska toisella puolella olisi ollut pudotus ja metsä. Lada viipyi korjaamolla noin viikon.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Koulu aikoina käytiin ruttutukus (AVK) tutustumassa paikkaan ja käytiin sitten siellä "taka-osassa" missä on kaikki vasta saapuneet.
Paikalla oli Porsche 911 ylioppilaslahja mikä oli laskujen mukaan ajettu kaverille näyttäes sillanpylvääseen +250km/h (revenny koneeseen asti kahteen)
Paikal oli myös kanttilamppu millä oli tehty itsemurha (120km/h sillanpylväs, josta pisteet himaan,mielummin pylvääseen ku FH12 alle).
Tää on jääny jotenkin mieleen, Ladan keula oli kauniin pyöree, sillanpylvään muotoinen ja kädellä koittaen oikeesti tasainen..
dadaa kirjoitti:Ois kiva nähdä minkälaista jälkeä syntyy kun 15 vanha ruosteen raiskaama Latuska joutuis samaan testiin. esim. mun kulkuneuvo.
Auto Bildissä oli juttua 80-luvun lopun Ford Fiestasta -siis semmosesta jota myytiin 1.1 litrasella motilla. Ne kolaritestas sen, ja se oli ihan ruostunu yksilö ja se meni ihan totaalisen kasaan. Kuski ei missään tapauksessa ois selvinny hengissä. Sekä A-pilari että kynnyskotelo katkes.
,_,/ukka kirjoitti:Juu, noissa takavetoisissa ei tosiaan jää kitumaan. Mutta tulkitsinko oikein, että tuo 110 ois suunnilleen yhtä vaarallinen/turvallinen kuin muutkin turvatyynyttömät saman kokoluokan autot?,_,/ukka
Jos luin kuvia oikein, niin 110 pärjäs yhtä hyvin kuin viimeisin Ford Escortti.
<kougi> tuli muute kolari tänää
<kougi> joku hihhuli ajo perseeseen
<kougi> ladaan ei naarmun naarmua
<kougi> niskat vaan kipeeksi
<kougi> sillä hajos opelista maski, puskuri halkes, ja kuskinpuoleinen lyhty meni taustaa myöten paskaksi
<kougi> ja konepellistä se kulma vähä meni mutkalle
<kougi> ladasta tipahti vaan lumet puskurin päältä
tommoseen lievään perseeseenajoon auttaa peräkoukku, se tekee selvää ajajan etupuskurista.
"I can speak for every guy in this room here tonight. Guys, if you could blow yourselves, ladies, you'd be in this room alone right now. Watching an empty stage." -Bill Hicks
http://www.translate.ru on ystävä noiden venäläisten sivujen kanssa, tuleehan siitä vähän sekametelienglantia mutta selvän saa. Ja juu, tutkin aikanaan tarkkaankin noita kuvia ja testejä, ja ihan kohtuulliset arviot 110 sai, ihan pärjää turvallisuudessa niille saman kokoisille länsiautoille joita saa käytettynä samaan hintaan...
Kalusto: Octavia RS -12, Cadillac Fleetwood -81, Samara -86 (projekti). Delta-Auto vs. Maailma.
yleensä se on just peräänajajan syy. esim: jossain liikennevaloissa joku ei tajua tien liukkautta ja menee sujona valoissa seisovan perään. sama juttu jossain hitaasti kulkevassa jonossa joka lähtee liikkeelle ja melkein heti pysähtyy jne...
muutenkin taitaa laki sanoa että perseeseen ajaja on aina syypää, ellei voida todistaa että edessä ajavalla ei ollut mitään syytä vetää lukkoon.
"I can speak for every guy in this room here tonight. Guys, if you could blow yourselves, ladies, you'd be in this room alone right now. Watching an empty stage." -Bill Hicks
Niin se menee. Turvavälihän mainitaan lakitekstissäkin. Taajamassa sitä ei tietenkään voi toteuttaa, maantiellä vois, mutta harvemmin se sielläkään toteutuu. Jos yrittää pitää turvaväliä, joku tuikkaa kuitenkin ohi ja siihen väliin. Joutuu jarruttelemaan jne.
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Kyllähän nuo kuvat pisti miettimään. Itellä kun on ollut tuo kortti vasta muutaman kuukauden. Samarassa kun on vielä puolitoistalitranen bensiiniruiskumoottori (autokoulussa oli tosi hitaasti kiihtyvä diesel), niin tahtoo kiihtyä vähän turhankin nopeesti. Saa varoa ettei mene ylinopeutta. Ja kun on kuskin taidot parantunut sitten siitä, kun sain kortin, niin sitä jotenkin tuuduttautuu sellaiseen valheelliseen "ei mulle mitenkään käy" -tunteeseen. Taidan ottaa tästä lähin vähän rauhallisemmin ainakin huonoilla keleillä...
LamaAjanElvis kirjoitti:tommoseen lievään perseeseenajoon auttaa peräkoukku, se tekee selvää ajajan etupuskurista.
Ja voi tehä myös aika hyvin selvää peräänajajan jäähdyttimestäkin... Matukalla kun ei paljoo tarviis töytäistä niin jo ois vetokoukku jähyttimestä läpi.
Mosse-Aksu kirjoitti:Minulla on siitä omakohtainen kokemus. Auto oli Lada 1500 s. Hirvi ns. ylivuotinen urosvasa. Nopeus n 80 km/h. Hirvi tuli oikealta ja sen pää osui repsikan puolelle tuulilasiin. Tämän jälkeen hirvi lennähti keskelle tietä auton yli, tai ilmeisesti oikeammin auto ehti poistua hirven kaatumissuunnan edestä. Törmäys tapahtui lähes keskellä tietä. Tässä tapauksessa alitajuntainen vasemmalle väistö oli ehkä onneksi, koska toisella puolella olisi ollut pudotus ja metsä. Lada viipyi korjaamolla noin viikon.
Ja hirviporukassa yhdellä oli 2105 ja oli sillä ajanu 100km/h isohkon mullin (ylivuotiseen vasan) kylkeen niin olivat joutuneet vain keulan suoristeleen ja tuulilasin vaihtaan siitä. Muita vaurioita ei ollu tullu...
Hanna kirjoitti:Kyllähän nuo kuvat pisti miettimään. Itellä kun on ollut tuo kortti vasta muutaman kuukauden. Samarassa kun on vielä puolitoistalitranen bensiiniruiskumoottori (autokoulussa oli tosi hitaasti kiihtyvä diesel), niin tahtoo kiihtyä vähän turhankin nopeesti. Saa varoa ettei mene ylinopeutta. Ja kun on kuskin taidot parantunut sitten siitä, kun sain kortin, niin sitä jotenkin tuuduttautuu sellaiseen valheelliseen "ei mulle mitenkään käy" -tunteeseen. Taidan ottaa tästä lähin vähän rauhallisemmin ainakin huonoilla keleillä...
Maltti on valttia.
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)