Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Lämmityslaiteesta
Esim. Ford Taunuksessa oli lämmityslaite ilman hanaa.Lämmitys toimi kääntyvällä ilmaohjainläpällä.Vanhana siinä oli sellainen ongelma,että kun läpän tiivisteet falskas,niin kesälläkin tuli sisälle lämmintä vaikka läppä oli raitisilma-asennossa.Lämmintä riitti,sillä tane oli testissä ollut lämpimämpi kuin 99 Saab.
Kunnossa on
Kävin tänään hakemassa 110:n Helsingin Malmilta.Ovi ei rääkynyt.Lämmitys toimi.Kaasupumput oli vaihdettu taakse.Pieni miinus ilmoittamisesta.Eilen oli soitettu kotinumeroon vain kerran(en omista kännykkää!)Jätin eilen illalla autoliikkeen puhelinvastaajaan viestin.Tänään ei soittoa.Myyntipuolelta kyselemällä (huollossa oli työpäivä loppu) sain asian vireille.Viiden minuutin päästä puhelin soi ja sanottiin auton olavan noudettavissa.(luultavasti jo eilen).Täytyy hankkia kait vanha kännykkä repaid-liittymällä kun tää on niin vaikeeta! Kännykätkin ovat halventuneet niin,että ne eivät maksa enää 20 000mk,kuten 80-luvulla,kannatti odottaa.
Tyytyväisin mielin...
Katsoin takakaasupummpujen valmistusmaan:Made in Russia.Pumput ovat tuplaten jäykemmät kuin minun autossa ovat koskaan olleet.Taitaa vieläkin päteä sanonta suuri maa,suuret toleranssit.Venäläinen sanoisi:"Normal...normal,eli se menee "haarukkaan".Ovet sulkeutuvat nyt niin hiljaisesti,että ensimmäisellä kerralla piti katsoa sulkeutuvatko ne ollenkaan.Takalasi tahtoo tällaisilla sateilla huurtua kun menee kosteilla vaatteilla autoon,mutta niinhä se näytää olevan melkein autossa kuin autossa,jossa ei ole ilmasatointilaitetta.Ajovalot ovat kaupungissa riittävät,mutta pimeillä kyläteillä joissa ei ole katuvalaistusta voi lisävalot olla tarpeen,ainakin Etelä-Suomessa missä luntakaan ei ole kuin muutama kuukausi vuodessa.Konetila on pysynyt yllättävän puhtaana.Konetilan alaosan peitää lähes kokonaan pelti,jossa on ilmanottoaukot apukuskin puolella.Moottoritilan pesu kerran vuodessa riitänee.Autolla ajettu noin 4400km,joten vuotuiseksi ajomääräksi tulee noin 20 000km.Kesälomareissulla tulee ajettua enemmän,tulisko tehtyä jokin pidempi reissu .Katsotaan kun aika koittaa.
Merkkivaloista
Enpä ole huomannut että se palaisi,kun jaan vaimon kanssa aamulla Helsingin Sanomia niin emme käytä turvavyötä pätkäajossa.Sille ovat saaneet jopa poliisin hyväksynnän.Kun on käynnistänyt auton kuuluu vähän aikaa sellainen blim-blom ääni joka pian lakkaa,pitäisiköhän sen merkkivalon silloin palaa?Olen miettinyt että sen äänenkin saisi lehdenjakotyössä hiljaiseksi kytkemällä vanhoista turvavöistä irroitettu solki turvavyön lukkopesään kiinni.Avoimista ovista ilmoittavat merkkivalot lisäävät käytön turvallisuutta kun tietääkseni nk. lapsilukkoja ei takaovissa ole.Niillä saa nimittäin takaovet lukittua siten,että ne saa avattua vain ulkopuolelta.Esim. "check the engine" merkkivalo ei ole kertaakaan syttynyt.Jos se ei poistuisi akun kenkää irroittamalla( reset),olisi taas varattava aika Delta-autoon.
-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
110 stw
Ei ole toiminut turvavyön varoitusvalo; ollenkaan.
Tänään ajelin pienellä metsäautotiellä; tie oli vähän pomppuinen. Varoitusvalopaneeli teki useasti alkutarkastuksia, eli syttyi ja sammui kaikki valot ja huuteli pimputuksiaan. No tasaisella ei sitten taphtunutkaan mitään. Ehkä siellä jokin johdin on vähän löysällä.
Toinen juttu mitä vähän ihmetteli oli etujousituksesta tuntuva ja kuuluva "kolina" terävissä nimismiehenkiharoissa ja kuopissa. Kuunnelkaapas kanssa-autoilijat äänteleekö teidän 110:it samalla lailla. Onko siis kyseessä vika vai ominaisuus?
Minkälainen on digitaalinen matkamittari?
Onko näkyvissä kokonaismäärä tai trippimittari, vai ovatko molemmat näkyvissä samanaikaisesti? Ilmeisesti tästäkin on erivariaatioita...
Niin; takana 14 300 km.
Tänään ajelin pienellä metsäautotiellä; tie oli vähän pomppuinen. Varoitusvalopaneeli teki useasti alkutarkastuksia, eli syttyi ja sammui kaikki valot ja huuteli pimputuksiaan. No tasaisella ei sitten taphtunutkaan mitään. Ehkä siellä jokin johdin on vähän löysällä.
Toinen juttu mitä vähän ihmetteli oli etujousituksesta tuntuva ja kuuluva "kolina" terävissä nimismiehenkiharoissa ja kuopissa. Kuunnelkaapas kanssa-autoilijat äänteleekö teidän 110:it samalla lailla. Onko siis kyseessä vika vai ominaisuus?
Minkälainen on digitaalinen matkamittari?
Onko näkyvissä kokonaismäärä tai trippimittari, vai ovatko molemmat näkyvissä samanaikaisesti? Ilmeisesti tästäkin on erivariaatioita...
Niin; takana 14 300 km.
Etupään kolina
Olisiko etupäässä esim. iskunvaimennin löysällä.Jos esim. Mac-Personin iskunvaimentimen yläpää on löysällä niin kuopan yli ajettaessa kuuluu kolahtelua koska korin,jonka massa on suurempi kuin pyöränripustuksen resonointitaajuus on eri.Pyörän,joka on menossa alaspäin liike vaimennetaan iskunvaimintimella ja jos yläpään ripustus on löysällä kuuluu kolahdus iskunvaimentimen vapaaliikkeen takia ennenkuin iskunvaimennin toimii.
Minun 110:ssa digitaalinen matkamittari näyttää koko ajan matkaa/osamatkaa.Mittarin numerot sammuvat kun sytytysvirta sammutetaan ja päinvastoin.
Minun 110:ssa digitaalinen matkamittari näyttää koko ajan matkaa/osamatkaa.Mittarin numerot sammuvat kun sytytysvirta sammutetaan ja päinvastoin.
Keskikulutus kaupungissa
Olen yrittänyt käytää moottorijarrutusta,josko se vaikuttaisi kulutukseen.Ajettu oli 325km ja kulutus 26 litraa.Ajoon sisältyy 50km lehdenjakoa,noin kaksisataa pysähdystä,5kilometriä peruutusta.210km ajoa kehäkolmosella,mikä vastaa maantieajoa.
Loput 65 kilometriä on kaupassakäyntiä laitakaupungilla,asioiden hoitoa ym.Lohkolämmitintä on käytetty aamuisin.Keskilämpötila noin +5.
Keskikulutuksesksi tulee tasan 8litraa/100km.Kulutus näytää siis asettuvan vajaasta kuudesta kahdeksaan litraan,joten keskikulutus 7,3 pitää varmaan paikkansa.Hieman pienempään ja kevyempään 1,5 litran kaasutin Samaraan verrattuna kulutus on laskenut noin 1,5 litraa/100km.
Pitkässä matka-ajossa 110 näytää olevan hyvä valinta.Ajokäytös vakaata,kulutus vähän yli 6 litraa,tehoja riittävästi,edullinen hinta.
Loput 65 kilometriä on kaupassakäyntiä laitakaupungilla,asioiden hoitoa ym.Lohkolämmitintä on käytetty aamuisin.Keskilämpötila noin +5.
Keskikulutuksesksi tulee tasan 8litraa/100km.Kulutus näytää siis asettuvan vajaasta kuudesta kahdeksaan litraan,joten keskikulutus 7,3 pitää varmaan paikkansa.Hieman pienempään ja kevyempään 1,5 litran kaasutin Samaraan verrattuna kulutus on laskenut noin 1,5 litraa/100km.
Pitkässä matka-ajossa 110 näytää olevan hyvä valinta.Ajokäytös vakaata,kulutus vähän yli 6 litraa,tehoja riittävästi,edullinen hinta.
Tänään ajoin aamulla Turusta Helsinkiin ja nyt tulin juuri takaisin Turkuun. Matkalla pysähdyin Suomusjärven Teboil-huoltamolle ja hetkisen tauon jälkeen käynnistin auton. Virtalukko jäi käynnistysasentoon, mutta startti ei pyörinyt kuin hetkeen kun auto käynnistyi. Sammutin auton ja koitin samaa uudelleen, ei toistunut vasta kuin Helsingissä Pohjois-Haagassa autoa taas käynnistellessäni.
Pitää viedä Delta-autoon takuukorjattavaksi.
***
Oli erittäin kurainen keli, autostahan puuttuu ajovalonpesimet, mutta etulyhtyjen pesu antoi hyvän syyn nauttia samalla kuppi kahvia huoltoaseman baarissa.
Pitää viedä Delta-autoon takuukorjattavaksi.
***
Oli erittäin kurainen keli, autostahan puuttuu ajovalonpesimet, mutta etulyhtyjen pesu antoi hyvän syyn nauttia samalla kuppi kahvia huoltoaseman baarissa.
Teemu
karhu nukkuu vaan talviunta....kyllä se herää vielä, onneksi.

karhu nukkuu vaan talviunta....kyllä se herää vielä, onneksi.

4763 km.
Ostin tänään Lämmittimen roikan.Se ja kanisteri tuulilasinpesunestettä maksoi häkellyttävät 31€.Roikka sen takia,että töistä lähtiessä auto on lämmitetty ja kotoa töihin lähtiessä myös.Eipä tarvi kuljettaa yhtä roikkaa edestakaisin.Keskivertohenkilöauto saattaa kuluttaa ensimmäisellä kilometrillä 40l/sadalla ja pakokaasupäästöt voi olla 90% suuremmat.Joten jos tulee kunnon pakkaset niin roikan hinta säästyy muutamassa kuukaudessa.Auto toimii kuin ajatus,moottoriöljytkin on sen verran tummentuneet että tarkistus käy vaivatta,havaittavaa kulutusta ei ole.Vaihdekepin liikkeet ovat myös herkistyneet,etenkin pakki.
Re: 110 stw
[quote="ladamaster"]Ei ole toiminut turvavyön varoitusvalo; ollenkaan.
Tänään ajelin pienellä metsäautotiellä; tie oli vähän pomppuinen. Varoitusvalopaneeli teki useasti alkutarkastuksia, eli syttyi ja sammui kaikki valot ja huuteli pimputuksiaan. No tasaisella ei sitten taphtunutkaan mitään. Ehkä siellä jokin johdin on vähän löysällä.
Toinen juttu mitä vähän ihmetteli oli etujousituksesta tuntuva ja kuuluva "kolina" terävissä nimismiehenkiharoissa ja kuopissa. Kuunnelkaapas kanssa-autoilijat äänteleekö teidän 110:it samalla lailla. Onko siis kyseessä vika vai ominaisuus?
Minkälainen on digitaalinen matkamittari?
Onko näkyvissä kokonaismäärä tai trippimittari, vai ovatko molemmat näkyvissä samanaikaisesti? Ilmeisesti tästäkin on erivariaatioita...
Niin; takana 14 300 km.[/quote]
Turvavyövalo vilkkuu siinä pimpelipom-vaiheessa autoa startatessa. Ilmeisesti persiin alle ja turvavyön kiinnityspalikkaan ei ole laitettu kytkintä
Heinolan ohitusmoottoritiellä (vt4/5) oli mittarinopeutta 130-140km/h ja alkoi pimpelipom, että joku lamppu on pimeenä (oli vesisade ja otin asian vakavasti). No, kurvailin K-kaupan parkkikselle ja tsekkasin valot: kaikki ok. Sammutin auton, starttasin uudelleen ja ei pimpelipomia. Taitaa tuokin houria omiaan.
Digitaalinen mittari sisältää sekä matkamittarin että tripin koko ajan näytössä.
Ai niin, pakoputki lähti kerran irti takimmaisesta kumiripustuksestaan, kolahti aina montussa.
Tänään ajelin pienellä metsäautotiellä; tie oli vähän pomppuinen. Varoitusvalopaneeli teki useasti alkutarkastuksia, eli syttyi ja sammui kaikki valot ja huuteli pimputuksiaan. No tasaisella ei sitten taphtunutkaan mitään. Ehkä siellä jokin johdin on vähän löysällä.
Toinen juttu mitä vähän ihmetteli oli etujousituksesta tuntuva ja kuuluva "kolina" terävissä nimismiehenkiharoissa ja kuopissa. Kuunnelkaapas kanssa-autoilijat äänteleekö teidän 110:it samalla lailla. Onko siis kyseessä vika vai ominaisuus?
Minkälainen on digitaalinen matkamittari?
Onko näkyvissä kokonaismäärä tai trippimittari, vai ovatko molemmat näkyvissä samanaikaisesti? Ilmeisesti tästäkin on erivariaatioita...
Niin; takana 14 300 km.[/quote]
Turvavyövalo vilkkuu siinä pimpelipom-vaiheessa autoa startatessa. Ilmeisesti persiin alle ja turvavyön kiinnityspalikkaan ei ole laitettu kytkintä
Heinolan ohitusmoottoritiellä (vt4/5) oli mittarinopeutta 130-140km/h ja alkoi pimpelipom, että joku lamppu on pimeenä (oli vesisade ja otin asian vakavasti). No, kurvailin K-kaupan parkkikselle ja tsekkasin valot: kaikki ok. Sammutin auton, starttasin uudelleen ja ei pimpelipomia. Taitaa tuokin houria omiaan.
Digitaalinen mittari sisältää sekä matkamittarin että tripin koko ajan näytössä.
Ai niin, pakoputki lähti kerran irti takimmaisesta kumiripustuksestaan, kolahti aina montussa.
Re: 110 stw
Eilen ajelin Turusta Saloon koulutuspaikan haastatteluun;en päässyt.
Tilaisuuden jälkeen kaarsin aika nopeasti tiukahkon käänmnöksen aika voimakkaasti kiihdyttäen oikealle. Tiellä oli pieniä kuoppia ja kuulin samanlaisen äänen, pari kolahdusta. Sitten se loppui kokonaan. Pitää asiasta mainita seuraavassa huollossa.
Turvavöiden valo ei toimi minullakaan muutoin kuin käynnistyksen yhteydessä, silloin se syttyy, mutta alkaa tuntumaan ettei sillä ole oikein oikeasti mitään tekemistä turvavöiden käytön/käyttämättömyyden kanssa.
Ja Largoidille:
Itsellä on ollut samaominaisuus auton vikanäyttöpaneelissa eli joskun ajoittain on syttynyt se "valovika-valo" ja olen mennyt tarkistamaan valojen tilanteen. Kaikki on ollut kunnossa. Tuli mieleen vaan, että mitä jos kyseessä olisikin ollut jarruvalo joka olisi ollut rikki, tarkistitko sen?
Tuo vikailmoituspaneeli on hieno keksintö, tuollaisten vaan pitäisi olla luotettavia. Onko kellään esim. ollut jo tilanne, että jarrupalat olisivat olleet loppu ja auto olisi niistä varoittanut?
(vai varoittiko se nesteen vähyydestä? en muista)
Tilaisuuden jälkeen kaarsin aika nopeasti tiukahkon käänmnöksen aika voimakkaasti kiihdyttäen oikealle. Tiellä oli pieniä kuoppia ja kuulin samanlaisen äänen, pari kolahdusta. Sitten se loppui kokonaan. Pitää asiasta mainita seuraavassa huollossa.
Turvavöiden valo ei toimi minullakaan muutoin kuin käynnistyksen yhteydessä, silloin se syttyy, mutta alkaa tuntumaan ettei sillä ole oikein oikeasti mitään tekemistä turvavöiden käytön/käyttämättömyyden kanssa.
Ja Largoidille:
Itsellä on ollut samaominaisuus auton vikanäyttöpaneelissa eli joskun ajoittain on syttynyt se "valovika-valo" ja olen mennyt tarkistamaan valojen tilanteen. Kaikki on ollut kunnossa. Tuli mieleen vaan, että mitä jos kyseessä olisikin ollut jarruvalo joka olisi ollut rikki, tarkistitko sen?
Tuo vikailmoituspaneeli on hieno keksintö, tuollaisten vaan pitäisi olla luotettavia. Onko kellään esim. ollut jo tilanne, että jarrupalat olisivat olleet loppu ja auto olisi niistä varoittanut?
(vai varoittiko se nesteen vähyydestä? en muista)
ladamaster kirjoitti:Ei ole toiminut turvavyön varoitusvalo; ollenkaan.
Toinen juttu mitä vähän ihmetteli oli etujousituksesta tuntuva ja kuuluva "kolina" terävissä nimismiehenkiharoissa ja kuopissa. Kuunnelkaapas kanssa-autoilijat äänteleekö teidän 110:it samalla lailla. Onko siis kyseessä vika vai ominaisuus?
Teemu
karhu nukkuu vaan talviunta....kyllä se herää vielä, onneksi.

karhu nukkuu vaan talviunta....kyllä se herää vielä, onneksi.

Verhoilusta
Ovet on verhoiltu muovilla,joissa on muotoillut kyynärnojat.Sen päälle on liimattu kangas.Uutena varmaan miellyttävät,mutta vanhana kun ne likaantuvat varmaankin ikävän näköiset.Alkuaikojen Ladojen oviverhoilut pystyi pesemään vaikka painepesurilla,koska pinnoitus oli muovia.Etupenkkien selkänojissa on verhoillut taskut joihin voi laittaa pieniä tavaroita,lehtiä ym.Kolikkorenkikin löytyy,liekö Rupla mitoitus en ole kokeillut.Lasinohjauspainikkeet on keskikonsolissa,missä ne ovat kaikkien ulottuvilla,eikä kaksoispainikkeita tarvita.Samoin konsolissa on varaus sähköpeilien säätönupeille,mitä tietääkseni Suomeen tuotavissa malleissa ei ole.Ovitaskuissa on pohjalla aukot,joten pienet roskat voi harjata pois,eikä imuria aina tarvita.Yleisilme on siisti,nykyautomainen tarkaan katsottuna ei huippua mutta hyvä.
Taas pölykalvo lasin sisäpinnalla.
Tänään oli harvinainen valoilmiö,aurinko paistoi.Havaitsin taas pölykalvon lasin sisäpinnalla.Pitäisi kait ottaa tavaksi puhdistaa se säännöllisin välein.Hämärässä sitä ei näe,eikä silloin tiedosta sen olemassaoloakaan.Kuitenkin sateessa ajaettaessa mustia haamuja luikkii suojatien yli ilman heijastinta ja paras mahdollinen näkyvyys olisi eduksi.Kojelauta on korkeampi kuin entisessä Samarassani,missä oli se vanhanaikainen "matala" kojelauta,johon en juuri tottunut koko auton omistuksen aikana.Olisiko syynä se että korkeampi kojelauta antaa kuljettajalle suojatumman tunteen,millä taas ei ole mitään tekemistä auton kolariturvallisuuden kanssa.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10246
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
hmm
outo toi 110 ikkunakalvo? Veljen 110 farmarissa on samaa ongelmaa, eikä edes lasinpuhdistusaine auttanut, melkein huononsi tilannetta.