1600SL "Jallulada"

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
Qulle
Viestit: 780
Liittynyt: 15.3.2006 11:18
Paikkakunta: Salo

Re: 1600SL "Jallulada"

Viesti Kirjoittaja Qulle »

'aatee' kirjoitti:Tarviihan sitä penkoista ottaa vähän välillä tukea, pelti on helppo oikasta :)
Näin on. Onneksi sattui olemaan yllättävän pehmiä penkka - ei tartte heti alkaa oikomaan.
Viimeksi muokannut Qulle, 13.3.2011 22:11. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Avatar
Qulle
Viestit: 780
Liittynyt: 15.3.2006 11:18
Paikkakunta: Salo

Re: 1600SL "Jallulada"

Viesti Kirjoittaja Qulle »

Yksi osakkaista on työmatkoja tällä ajellut nyt vähän aikaa... sytkää hän vähän siirsi myöhäsemmälle ja kuulemma paremmaksi tuli.
Parin viikon päästä pitäisi olla viikonloppuna aikaa hyökätä ladan kimppuun. Jos silloin saisi sen lämppärin hanan vaihdettua ja rukattua sen kaasupolkimen vähän järkevämpään asentoon.

Nyt luvattiin viikovaihteeseen uutta lunta... tarttee varmaan koittaa ehtiä pyörittelemään tuota jos kelit on kohillaan :)

Valojen kanssa oli vähän ongelmia mutta ne kaikki johtuivat paskaisesta valokatkaisijasta. Nyt se on kunnossa ja tuntuisi kaikki toimivan.
Tekniikka toimii todella hienosti - mitä nyt jarrujen kanssa ollaan vähän hukassa, kun etupää lukottaa lumella paljon ennen kuin takapää tulee yhtään mukaan.
Onko mahdollista että mätänetistä olis annettu sellainene väärä takajarrusylinteri? Eli annettu käsisäätöinen vaikka pitäisi olla itsestään säätyvä - onko niissä ulkoisesti eroja ja sopivatko päittäin?
Kaveri joka kasas jarrut, rupes itekin miettimään että voiskos noin olla käyny - kuitenkin takapää ottaa todella hyvin kiinni kun jarrua painaa reilusti. Leimalla jarrudynossa kaikki kohillaan.
Onko ideoita tästä?
1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: 1600SL "Jallulada"

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Ei se takapää mene mullakaan lukkoon mutta kesällä saa hienosti rumpuihin lämpöä kun jarruttelee vähän reilummin. Ei sen pidäkkään jarruttaa kovin voimallisesti, muuten äkkijarrutuksessa liukkaalla auto on ympäri ennenkuin kerkeät sitä huomaamaan.
Etupää nyt napsahtaa hyvin helposti lukkoon aina paitsi kesällä. :lol:

Se käsisäätöinen sylinteri eroaa yleensä männänpään mallin verran. Käsisäätöisessä on iso ja tasainen männäpää, automaattisylkästä yleensä pieni ja kartionmallinen. Myös painaessa käsisäätöistä sylinteriä, männät liikkuvat ns. vapaasti. Automaattisäätöinen sylinteri ei juuri sormin edes liiku ja jos liikkuu niin toinen mäntä tulee ulos samanverran.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Qulle
Viestit: 780
Liittynyt: 15.3.2006 11:18
Paikkakunta: Salo

Re: 1600SL "Jallulada"

Viesti Kirjoittaja Qulle »

Jokari kirjoitti:Ei se takapää mene mullakaan lukkoon mutta kesällä saa hienosti rumpuihin lämpöä kun jarruttelee vähän reilummin. Ei sen pidäkkään jarruttaa kovin voimallisesti, muuten äkkijarrutuksessa liukkaalla auto on ympäri ennenkuin kerkeät sitä huomaamaan.
Etupää nyt napsahtaa hyvin helposti lukkoon aina paitsi kesällä. :lol:

Se käsisäätöinen sylinteri eroaa yleensä männänpään mallin verran. Käsisäätöisessä on iso ja tasainen männäpää, automaattisylkästä yleensä pieni ja kartionmallinen. Myös painaessa käsisäätöistä sylinteriä, männät liikkuvat ns. vapaasti. Automaattisäätöinen sylinteri ei juuri sormin edes liiku ja jos liikkuu niin toinen mäntä tulee ulos samanverran.
Ok, pitääpä piruuttaan seuraavana remonttipäivänä varmistaa mitkä sylinterit siellä takapäässä oikein on.
Se tässä hämää että edellisessä larssonissa takapää tuli mun mielestä selvästi aikaisemmin mukaan... eli talvellakin se otti kiinni normi jarrutuksessa. Nyt on oikeestaan sama vaikka ottaisi takaa kengät pois :)
1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Avatar
Qulle
Viestit: 780
Liittynyt: 15.3.2006 11:18
Paikkakunta: Salo

Re: 1600SL "Jallulada"

Viesti Kirjoittaja Qulle »

Vinkki:
- kannattaa kattoa että se kaasarin alla imusarjassa oleva mikälien letku on tulpattuna. Kummasti vetää paremmin kun se ei vedä suoraan happea siitä. Sytkän säätökin tuo huomattavasti järkevämpää tulosta ja ei ammu niin usein - puhumattakaan ihme nykäisyistä nopeasti tyhjäkäynniltä kaasua lisättäessä :D

...perusjuttuja joita ei sitten muista aina kattoa - no näistä aina oppii.
1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Avatar
Qulle
Viestit: 780
Liittynyt: 15.3.2006 11:18
Paikkakunta: Salo

Re: 1600SL "Jallulada"

Viesti Kirjoittaja Qulle »

Qulle kirjoitti:
'aatee' kirjoitti:Tarviihan sitä penkoista ottaa vähän välillä tukea, pelti on helppo oikasta :)
Näin on. Onneksi sattui olemaan yllättävän pehmiä penkka - ei tartte heti alkaa oikomaan.
Löytys yllättävän kova lumilohkare penkasta kun kaverin kanssa oltiin sutimassa tuossa illalla - tuloksena kämmenen kokoinen klommo takakulmassa :)
Pitää ottaa vararengas ulos ja lyödä se oikoseksi jossain vaiheessa.

Kaikista suurin ihme oli se, että kuskina ei ollut allekirjoittanut :)

...tää on tätä motorsportti 8)
1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Avatar
'aatee'
Viestit: 2053
Liittynyt: 21.3.2005 15:25
Paikkakunta: Padasjoki

Re: 1600SL "Jallulada"

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

Tarviihan vetopeleissä olla jälkiä eekoiden varsilta :) :wink:
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
Avatar
Qulle
Viestit: 780
Liittynyt: 15.3.2006 11:18
Paikkakunta: Salo

Re: 1600SL "Jallulada"

Viesti Kirjoittaja Qulle »

'aatee' kirjoitti:Tarviihan vetopeleissä olla jälkiä eekoiden varsilta :) :wink:
Joo... ajamista vartenhan nää on tehty. Tosin tämä laite pidetään kyllä muuten hyvässä kunnossa, koska on vaan niin kaunis lada :) Eli ei anneta ruostua piloille ja klommotkin ainakin koitetaan oikoa - ja niitähän varmasti alkaa tulemaan kun saadaa se lukko taka-akselille ja aletaan hakemaan ajolinjoja :)
1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Avatar
Qulle
Viestit: 780
Liittynyt: 15.3.2006 11:18
Paikkakunta: Salo

Re: 1600SL "Jallulada"

Viesti Kirjoittaja Qulle »

Aika hyvä viikonloppu ladan parissa:
- Sytkä säädetty ekaa kertaa strobolla, ennakkoa tyhjäkäynnillä siinä pauttiarallaa 7, kierroksilla 33-34. Hyvin tuntuu potkivan :)
- Ladan kaasuvivusto tehty niin hyväksi, mitä sen nyt pienellä työllä saa. Jos haluaa poljinta alemmas, pitää se venakopan linkku tehdä uusiks tai sitten antaa jalkatilalle lekaa. Linkkien takaa kuvat ko. aiheesta:
http://i95.photobucket.com/albums/l133/ ... G_2627.jpg
http://i95.photobucket.com/albums/l133/ ... G_2626.jpg
http://i95.photobucket.com/albums/l133/ ... G_2625.jpg
http://i95.photobucket.com/albums/l133/ ... G_2624.jpg
http://i95.photobucket.com/albums/l133/ ... G_2623.jpg
http://i95.photobucket.com/albums/l133/ ... G_2622.jpg
http://i95.photobucket.com/albums/l133/ ... G_2621.jpg
- Lämppärin hanaa lähdettiin vaihtamaan, mutta sieltä olikin vain se vaijeri irronnut. Vaijeri oli seisonnan takia niin jäykkä, että luultiin automaattisesti hanan olevan valmis :) No annoin sille vaijerilla väkivaltaa ja nyt se tuntuu pysyvän paikollaan - kerrankin helppo korjaus.
- Kateltiin takajarrusylintereitä ja ne on sellaisen vinopäise - eikös ne silloin ole ne automaattisäätöiset eli tässä kohtaa oikeat? Eli jarrut on mitä on. Samalla mallailtiin noita 14" äijävanteita. Aika hyvin jää tilaa vaikka 185/60/14 kumit alla. Takapäähän tarttee ostaa uudet kumit... jos ostais vaikka 195/55/14 kumit tuonne taakse, pitäis mahtua komiasti.

Muutenkin koko viikonloppu onnistui ladan osalta hienosti. Kaikki tuli kuntoon mitä pitikin... koitettiin mittareiden valoja tutkailla ja lopputuloksena ne on nyt täysin pimeenä - epäilen maavikaa. Osaiskos joku sanoa, mitkä piuhat missäkin liittimissä ovat maajohtoja?

Saunottiin ja otettiin kaljaa isolla kädellä - nyt on raukia olo :)
1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3650
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: 1600SL "Jallulada"

Viesti Kirjoittaja AI »

Qulle kirjoitti:koitettiin mittareiden valoja tutkailla ja lopputuloksena ne on nyt täysin pimeenä
Onhan ne mittarivalot varmasti päällä? Ne kun saa nupista 14 pimeäksi.
http://lada1970.1g.fi/ohjekirja/ohjekir ... 0sl_11.jpg
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
Qulle
Viestit: 780
Liittynyt: 15.3.2006 11:18
Paikkakunta: Salo

Re: 1600SL "Jallulada"

Viesti Kirjoittaja Qulle »

AI kirjoitti:
Qulle kirjoitti:koitettiin mittareiden valoja tutkailla ja lopputuloksena ne on nyt täysin pimeenä
Onhan ne mittarivalot varmasti päällä? Ne kun saa nupista 14 pimeäksi.
http://lada1970.1g.fi/ohjekirja/ohjekir ... 0sl_11.jpg
:)
Joo kyllä ne on päällä... ei tuntunut enää tuossa vaiheessa nupin kiertely auttaa. Tosin voihan olla vaikka tuo nuppi jotenkin rikki tai sitten vain kosketushäiriötä.
1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Avatar
Qulle
Viestit: 780
Liittynyt: 15.3.2006 11:18
Paikkakunta: Salo

Re: 1600SL "Jallulada"

Viesti Kirjoittaja Qulle »

Ringeten näköinen mutta vähän isompi 30mm korkea muovikiekko tuli kotio. Siihen 9 reikää ilman pylväsporakonetta on vähän haastavaa mutta koitetaan.
...eli korotuspala rallirattiin saapui.
Koitan muistaa ottaa tuosta kuvia ennen asennusta. Hienoa jälkeä tulee muovistakin kun osaava kaveri sitä sorvaa :)
1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Avatar
Qulle
Viestit: 780
Liittynyt: 15.3.2006 11:18
Paikkakunta: Salo

Re: 1600SL "Jallulada"

Viesti Kirjoittaja Qulle »

Kaveri oli tutkinut vielä niitä mittarin valoja. Oli sieltä mittarivalojen kirkkaudensäätönamiskan takaa löytynyt joku sulakeviritys. Sen ohittamalla alko valoa löytymään (ei ollut siihen sopivaa sulaketta kuulemma hollilla).

Nyt on sitten sekin puoli kunnossa. Su ratin korotus paikoilleen ja rattiakselia vähän alaspäin... sääs nähä paraneeko paljonkin.
1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Avatar
Qulle
Viestit: 780
Liittynyt: 15.3.2006 11:18
Paikkakunta: Salo

Re: 1600SL "Jallulada"

Viesti Kirjoittaja Qulle »

Korotuspala ratissa paikoillaan ja hieno tuli - hitto kun ei muistanut kuvia ottaa.
Laskin rattiakselia sen verran kun sitä järkevästi sai laskettua ja hyvältä vaikuttaa. Kyllä tuosta ladastaki näköjään kohtalaisesti ajettavan saa, kun vaan muokaa tarpeeksi :)
1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Avatar
Qulle
Viestit: 780
Liittynyt: 15.3.2006 11:18
Paikkakunta: Salo

Re: 1600SL "Jallulada"

Viesti Kirjoittaja Qulle »

Kiitos Kymenlaakson hovimekaanikon, jalluladassa on nyt torsen-lukko taka-akselilla \o/

Saatiin tuossa pari tuntia sitten lada taas läjään. Muutaman kilsan varoivaisella testilenkillä kaikki tuntui toimivan kuin unelma. Voimansiirtokin muuttui miltei äänettömäksi :)

Kummasti kiipeää ihan erillä tapaa nimismiehen kiharaista mäkeä. Tämä tankillinen pitää ajella nätisti mutta sen jälkeen aletaan koittamaan ajolinjoja.

En olekaan ajellut ladalla pitkään aikaa... nyt se tuleekin taas aika tiuhaan ajoon, kun pitää saada tuo sisäänajo lukolle tehtyä.

Pakko sanoa että nyt on todella hyvä fiilis :)

Seuraava vaihe tuon ladan entraamisen kanssa onkin sitten ruostepaikkojen hionta, paklaus ja maalaaminen.

Briteistä tulee varmaan alkuviikosta 195/55/14 läskit ja ne sitten noille killerivanteille, camperit kohilleen ja todella kovaa ajoa :twisted:
1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Vastaa Viestiin