Entä sähköauto?
Re: Entä sähköauto?
Ja jos menee ohi, niin sitten Ylen Areenasta.
Nyt voit vielä lisätä tittelin "TV:stä tuttu"
Nyt voit vielä lisätä tittelin "TV:stä tuttu"
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Entä sähköauto?
Saakeli Japanin maanjäristys ylitti ennemmin uutiskynnyksen kuin sähköauto jutut! Eli en päässyt ainakaan tämän päivän lähetykseen!
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: Entä sähköauto?
Maanantain alueuutisissa tais vilahtaa joku lävistetty hampuusi jotai pölisemässä, mäni vähän ohi korvien koko souvi... 

Re: Entä sähköauto?
joku oli tuonu näköhjään samarankin huoltoon/korjattavaksi.oon kyllä joskus pohtinu että löytyykö suomesta paljoa semmosia korjaajia jotka hallitsee nuo sähkö autot? puhutaanko vain muutamista kymmenistä asentajista?Pavlovits kirjoitti:http://areena.yle.fi/video/1300127826239
Lada Samara 1500i 5d vm.2000
Re: Entä sähköauto?
Sähkömoottori on sähkömoottori, autossakin. Tuosta uutispätkästähän kävi ilmi, että sähköautoasentajia saadaan, kun opiskellaan sähköä ja autonasentajan hommia.
Arvaan, että sähköautoissakin käytetään muuttuvataajuuksista 3-vaiheista oikosulkumoottoria. (Poislukien ensimmäiset kokeilut, joissa polttomoottorin tilalle on laitettu vanhaa mallia olevat sähkömoottorit.) Saa korjata, jos joku paremmin tietää. Oikosulkumoottorissa ei ole kuluvia osia oikeastaan kuin laakerit, ja tietysti voimansiirron rattaat. Moottorin ohjauskomponentit, taikka tyristorit voi ehkä mennä rikki, mutta nekin vaihdetaan komponentteina, jos tarvetta. Ja eiköhän nykyaikainen sähköautokin osaa kertoa itse, mikä sitä mahdollisesti riivaa.
Arvaan, että sähköautoissakin käytetään muuttuvataajuuksista 3-vaiheista oikosulkumoottoria. (Poislukien ensimmäiset kokeilut, joissa polttomoottorin tilalle on laitettu vanhaa mallia olevat sähkömoottorit.) Saa korjata, jos joku paremmin tietää. Oikosulkumoottorissa ei ole kuluvia osia oikeastaan kuin laakerit, ja tietysti voimansiirron rattaat. Moottorin ohjauskomponentit, taikka tyristorit voi ehkä mennä rikki, mutta nekin vaihdetaan komponentteina, jos tarvetta. Ja eiköhän nykyaikainen sähköautokin osaa kertoa itse, mikä sitä mahdollisesti riivaa.
Re: Entä sähköauto?
Hei!
Oikosulkumoottorin pyörintänopeuteen vaikuttaa, kuormitus, napapariluku, roottoriresistanssi, syöttöjännitteen taajuus ja tehollisarvo. Ts. em. suureita muuttamalla voidaan muuttaa moottorin pyörimisnopeutta.
Moottorin pyörimisnopus voidaan laskea kaavasta n = f / p * (1-s), jossa
n = moottorin pyörimisnopeus (r/s)
f = syöttöjänniteen taajuus (Hz)
p = moottorin napapariluku
s = suhteellinen jättämä
Kuten kaavasta voi päätellä, pyörimisnopeuden säätö on tehokkainta toteuttaa muuttamalla taajuutta. Napapariluvun muutto on karkeaa ja jättämän muuttaminen tekee käytöstä epätaloudellisen, etenkin pitkillä käyttöajoillla ja suurilla kuormilla.
Niinpä voisi olettaa E.P.:n tavoin, että autoissakin käytetään oikosulkumoottoria ja invertteriä.
Hieman epätarkka ilmaus. Oikosulkumoottori kylläkin suunnitellaan tietylle taajuudelle (useimmiten 50 Hz).E.P. kirjoitti:.. sähköautoissakin käytetään muuttuvataajuuksista 3-vaiheista oikosulkumoottoria.
Oikosulkumoottorin pyörintänopeuteen vaikuttaa, kuormitus, napapariluku, roottoriresistanssi, syöttöjännitteen taajuus ja tehollisarvo. Ts. em. suureita muuttamalla voidaan muuttaa moottorin pyörimisnopeutta.
Moottorin pyörimisnopus voidaan laskea kaavasta n = f / p * (1-s), jossa
n = moottorin pyörimisnopeus (r/s)
f = syöttöjänniteen taajuus (Hz)
p = moottorin napapariluku
s = suhteellinen jättämä
Kuten kaavasta voi päätellä, pyörimisnopeuden säätö on tehokkainta toteuttaa muuttamalla taajuutta. Napapariluvun muutto on karkeaa ja jättämän muuttaminen tekee käytöstä epätaloudellisen, etenkin pitkillä käyttöajoillla ja suurilla kuormilla.
Niinpä voisi olettaa E.P.:n tavoin, että autoissakin käytetään oikosulkumoottoria ja invertteriä.
Re: Entä sähköauto?
Nyt en ymmärtänyt, että mikä oli "epätarkka ilmaus". Muuttuva taajuuksista käytetään esim. liikkuvassa kohteessa, vaikkapa metrossa. Kun tarvitaan toimintaa monella eri kierrosalueella. Kuulostaa niinkuin vaihteita vaihdeltaisiin, mutta niitähän metrossa ei ole: http://www.youtube.com/watch?v=3bCX7H-rmDc Kaiketi paikallismoottoreissa käytetään yhdellä ja samalla taajuudella toimivaa oikosulkumoottoria, mutta niistä en tiedä niin paljoa.
Lisäys klo. 19.45: En toisaalta tosiaan tiedä varmaksi sitäkään, onko tuommoista tekniikkaa nykysähköautoissa. Mutta järkevähän se olisi.
Lisäys klo. 19.45: En toisaalta tosiaan tiedä varmaksi sitäkään, onko tuommoista tekniikkaa nykysähköautoissa. Mutta järkevähän se olisi.
Re: Entä sähköauto?
^
Mielestäni tyypillinen invertterikäytön ujellus (metro).
Enpä ole koskaan kuullut muuttuvataajuuksisesta oikosulkumoottorista.
Mielestäni tyypillinen invertterikäytön ujellus (metro).
Enpä ole koskaan kuullut muuttuvataajuuksisesta oikosulkumoottorista.
Re: Entä sähköauto?
Kuten kirjoitit joidenkin oikosulkumoottoreiden toimivan tietyllä taajuudella, niin onko niissä tuo metrosta tuttu ujelluksen muuttuminen, kun kierroksia nostetaan? Arvaan että ei ole, jos taajuutta ei muuteta kierrosten mukaan.
Re: Entä sähköauto?
Oikosulkumoottori mitoitetaan tietenkin sykronitaajuudelle. Oikosulkumoottori pitää sisällään (yksinkertaistettuna) rautaa ja käämiä, muttei siellä ole mitään taajuuskomponettia itsessään.E.P. kirjoitti:Kuten kirjoitit joidenkin oikosulkumoottoreiden toimivan tietyllä taajuudella, niin onko niissä tuo metrosta tuttu ujelluksen muuttuminen, kun kierroksia nostetaan? Arvaan että ei ole, jos taajuutta ei muuteta kierrosten mukaan.
Oikosulkumoottorin syöttöjännitteellä kylläkin on taajuus.
Varmaankin huomasit tuosta nopeuden laskukaavasta taajuuden olevan suoraan verrannollisen pyörimisnopeuteen. Invertteri eli taajuusmuuttaja muuttaa syöttöjännitteen taajuutta, jolla em. kuvattu vaikutus pyörimisnopeuteen.
Tuo invertterikäytön tyypillinen "ujellus" johtuu siitä, että invertterin synnyttämä vaihtojännite sisältää jänniteyliaaltoja, jotka aiheuttavat moottorissa jonkin verran ääni-ilmiöitä ja lisähäviöitä.
Re: Entä sähköauto?
Hmm, ok, nyt taidan ymmärtää mitä tarkoitit epätarkalla ilmaisulla. Toki moottorissa ei ole mitään muuttuvaa kierrosluvun suhteen. Moottorin ohjausjärjestelmässä sen sijaan voi olla. Ohjaus muuttaa syöttötaajuutta, esim. liikkuvassa kalustossa. Paikallismoottoria mahdollisesti syötetään yhdellä ja samalla taajuudella, mutta viime aikojen liikkuvaa kalustoa syötetään muuttuvalla taajuudella.
Tässä saattaa olla myös kyse eri ammattiryhmien käyttämistä kielten käännöseroista. Vrt. expectation verrattuna odotus, joita molempia saatetaan käyttää suomen kielessä, vähän riippuen mikä ammattikunta on kyseessä.
Tässä saattaa olla myös kyse eri ammattiryhmien käyttämistä kielten käännöseroista. Vrt. expectation verrattuna odotus, joita molempia saatetaan käyttää suomen kielessä, vähän riippuen mikä ammattikunta on kyseessä.

Re: Entä sähköauto?
Tervehdys!
Mistä eri ammattiryhmien käyttämistä kielten käännöseroista?E.P. kirjoitti:Tässä saattaa olla myös kyse eri ammattiryhmien käyttämistä kielten käännöseroista. Vrt. expectation verrattuna odotus, joita molempia saatetaan käyttää suomen kielessä, vähän riippuen mikä ammattikunta on kyseessä.
Re: Entä sähköauto?
Viesti poistettu jäsenen itsensä toimesta.
Re: Entä sähköauto?
Kustaa kirjoitti:Tervehdys!Mistä eri ammattiryhmien käyttämistä kielten käännöseroista?E.P. kirjoitti:Tässä saattaa olla myös kyse eri ammattiryhmien käyttämistä kielten käännöseroista. Vrt. expectation verrattuna odotus, joita molempia saatetaan käyttää suomen kielessä, vähän riippuen mikä ammattikunta on kyseessä.
Turhaa kursailua. Kerrohan vaan mietteesi.E.P. kirjoitti:Viesti poistettu jäsenen itsensä toimesta.