Entä sähköauto?

Politiikkaa, maailmanparannusta ja muuta hölynpölyä, joka ei suoraan liity Ladoihin ja autoiluun.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Entä sähköauto?

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Ja jos menee ohi, niin sitten Ylen Areenasta.
Nyt voit vielä lisätä tittelin "TV:stä tuttu"
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Entä sähköauto?

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Saakeli Japanin maanjäristys ylitti ennemmin uutiskynnyksen kuin sähköauto jutut! Eli en päässyt ainakaan tämän päivän lähetykseen!
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Re: Entä sähköauto?

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Maanantain alueuutisissa tais vilahtaa joku lävistetty hampuusi jotai pölisemässä, mäni vähän ohi korvien koko souvi... :?
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Entä sähköauto?

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
konkelo
Viestit: 329
Liittynyt: 20.12.2008 0:16
Paikkakunta: Tornio

Re: Entä sähköauto?

Viesti Kirjoittaja konkelo »

joku oli tuonu näköhjään samarankin huoltoon/korjattavaksi.oon kyllä joskus pohtinu että löytyykö suomesta paljoa semmosia korjaajia jotka hallitsee nuo sähkö autot? puhutaanko vain muutamista kymmenistä asentajista?
Lada Samara 1500i 5d vm.2000
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Entä sähköauto?

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Sähkömoottori on sähkömoottori, autossakin. Tuosta uutispätkästähän kävi ilmi, että sähköautoasentajia saadaan, kun opiskellaan sähköä ja autonasentajan hommia.

Arvaan, että sähköautoissakin käytetään muuttuvataajuuksista 3-vaiheista oikosulkumoottoria. (Poislukien ensimmäiset kokeilut, joissa polttomoottorin tilalle on laitettu vanhaa mallia olevat sähkömoottorit.) Saa korjata, jos joku paremmin tietää. Oikosulkumoottorissa ei ole kuluvia osia oikeastaan kuin laakerit, ja tietysti voimansiirron rattaat. Moottorin ohjauskomponentit, taikka tyristorit voi ehkä mennä rikki, mutta nekin vaihdetaan komponentteina, jos tarvetta. Ja eiköhän nykyaikainen sähköautokin osaa kertoa itse, mikä sitä mahdollisesti riivaa.
Latikka
Viestit: 450
Liittynyt: 5.10.2009 20:29

Re: Entä sähköauto?

Viesti Kirjoittaja Latikka »

Hei!
E.P. kirjoitti:.. sähköautoissakin käytetään muuttuvataajuuksista 3-vaiheista oikosulkumoottoria.
Hieman epätarkka ilmaus. Oikosulkumoottori kylläkin suunnitellaan tietylle taajuudelle (useimmiten 50 Hz).
Oikosulkumoottorin pyörintänopeuteen vaikuttaa, kuormitus, napapariluku, roottoriresistanssi, syöttöjännitteen taajuus ja tehollisarvo. Ts. em. suureita muuttamalla voidaan muuttaa moottorin pyörimisnopeutta.
Moottorin pyörimisnopus voidaan laskea kaavasta n = f / p * (1-s), jossa
n = moottorin pyörimisnopeus (r/s)
f = syöttöjänniteen taajuus (Hz)
p = moottorin napapariluku
s = suhteellinen jättämä
Kuten kaavasta voi päätellä, pyörimisnopeuden säätö on tehokkainta toteuttaa muuttamalla taajuutta. Napapariluvun muutto on karkeaa ja jättämän muuttaminen tekee käytöstä epätaloudellisen, etenkin pitkillä käyttöajoillla ja suurilla kuormilla.

Niinpä voisi olettaa E.P.:n tavoin, että autoissakin käytetään oikosulkumoottoria ja invertteriä.
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Entä sähköauto?

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Nyt en ymmärtänyt, että mikä oli "epätarkka ilmaus". Muuttuva taajuuksista käytetään esim. liikkuvassa kohteessa, vaikkapa metrossa. Kun tarvitaan toimintaa monella eri kierrosalueella. Kuulostaa niinkuin vaihteita vaihdeltaisiin, mutta niitähän metrossa ei ole: http://www.youtube.com/watch?v=3bCX7H-rmDc Kaiketi paikallismoottoreissa käytetään yhdellä ja samalla taajuudella toimivaa oikosulkumoottoria, mutta niistä en tiedä niin paljoa.

Lisäys klo. 19.45: En toisaalta tosiaan tiedä varmaksi sitäkään, onko tuommoista tekniikkaa nykysähköautoissa. Mutta järkevähän se olisi.
Latikka
Viestit: 450
Liittynyt: 5.10.2009 20:29

Re: Entä sähköauto?

Viesti Kirjoittaja Latikka »

^
Mielestäni tyypillinen invertterikäytön ujellus (metro).
Enpä ole koskaan kuullut muuttuvataajuuksisesta oikosulkumoottorista.
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Entä sähköauto?

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Kuten kirjoitit joidenkin oikosulkumoottoreiden toimivan tietyllä taajuudella, niin onko niissä tuo metrosta tuttu ujelluksen muuttuminen, kun kierroksia nostetaan? Arvaan että ei ole, jos taajuutta ei muuteta kierrosten mukaan.
Latikka
Viestit: 450
Liittynyt: 5.10.2009 20:29

Re: Entä sähköauto?

Viesti Kirjoittaja Latikka »

E.P. kirjoitti:Kuten kirjoitit joidenkin oikosulkumoottoreiden toimivan tietyllä taajuudella, niin onko niissä tuo metrosta tuttu ujelluksen muuttuminen, kun kierroksia nostetaan? Arvaan että ei ole, jos taajuutta ei muuteta kierrosten mukaan.
Oikosulkumoottori mitoitetaan tietenkin sykronitaajuudelle. Oikosulkumoottori pitää sisällään (yksinkertaistettuna) rautaa ja käämiä, muttei siellä ole mitään taajuuskomponettia itsessään.
Oikosulkumoottorin syöttöjännitteellä kylläkin on taajuus.

Varmaankin huomasit tuosta nopeuden laskukaavasta taajuuden olevan suoraan verrannollisen pyörimisnopeuteen. Invertteri eli taajuusmuuttaja muuttaa syöttöjännitteen taajuutta, jolla em. kuvattu vaikutus pyörimisnopeuteen.

Tuo invertterikäytön tyypillinen "ujellus" johtuu siitä, että invertterin synnyttämä vaihtojännite sisältää jänniteyliaaltoja, jotka aiheuttavat moottorissa jonkin verran ääni-ilmiöitä ja lisähäviöitä.
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Entä sähköauto?

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Hmm, ok, nyt taidan ymmärtää mitä tarkoitit epätarkalla ilmaisulla. Toki moottorissa ei ole mitään muuttuvaa kierrosluvun suhteen. Moottorin ohjausjärjestelmässä sen sijaan voi olla. Ohjaus muuttaa syöttötaajuutta, esim. liikkuvassa kalustossa. Paikallismoottoria mahdollisesti syötetään yhdellä ja samalla taajuudella, mutta viime aikojen liikkuvaa kalustoa syötetään muuttuvalla taajuudella.

Tässä saattaa olla myös kyse eri ammattiryhmien käyttämistä kielten käännöseroista. Vrt. expectation verrattuna odotus, joita molempia saatetaan käyttää suomen kielessä, vähän riippuen mikä ammattikunta on kyseessä. :wink:
Kustaa
Viestit: 712
Liittynyt: 27.2.2010 13:58

Re: Entä sähköauto?

Viesti Kirjoittaja Kustaa »

Tervehdys!
E.P. kirjoitti:Tässä saattaa olla myös kyse eri ammattiryhmien käyttämistä kielten käännöseroista. Vrt. expectation verrattuna odotus, joita molempia saatetaan käyttää suomen kielessä, vähän riippuen mikä ammattikunta on kyseessä.
Mistä eri ammattiryhmien käyttämistä kielten käännöseroista?
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Entä sähköauto?

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Viesti poistettu jäsenen itsensä toimesta.
Kustaa
Viestit: 712
Liittynyt: 27.2.2010 13:58

Re: Entä sähköauto?

Viesti Kirjoittaja Kustaa »

Kustaa kirjoitti:Tervehdys!
E.P. kirjoitti:Tässä saattaa olla myös kyse eri ammattiryhmien käyttämistä kielten käännöseroista. Vrt. expectation verrattuna odotus, joita molempia saatetaan käyttää suomen kielessä, vähän riippuen mikä ammattikunta on kyseessä.
Mistä eri ammattiryhmien käyttämistä kielten käännöseroista?
E.P. kirjoitti:Viesti poistettu jäsenen itsensä toimesta.
Turhaa kursailua. Kerrohan vaan mietteesi.
Vastaa Viestiin