Wanhan Ladistin ajatuksia, noin poliittisesti, ja muutenkin.

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Arina

Wanhan Ladistin ajatuksia, noin poliittisesti, ja muutenkin.

Viesti Kirjoittaja Arina »

Itse Ladailun joskus 70-luvulla aloittaneena, olen pannut hyvällä merkille sen innon ja paneutumisen, jolla nuoremmat harrastajat johonkin, mihin tahansa, foorumilla puhuttavaan asiaan ottavat kantaa. Ladasta puhuttaessa ei edes kuvitella juuri enää, että Lada olisi jollakin tavalla poliittinen kannanotto johonkin, vaan kysymys on nimenomaan siitä Ladasta, eli autosta, ei mistään muusta.

Kun minä vietin nuoruuttani joskus 70 ja 80 luvulla, asia ei ollut ihan noin yksioikoinen. Neuvostoliitto oli voimissaan, ja isäni oli kova kommunisti, joten meidän perheessä ei kertakaikkiaan, poliittisesti, voinut olla muuta autoa, kuin Lada! Siihen aikaan se oli sama asia, kuin porvarille Mercedes tai Saab tai joku muu ökyauto.
Ajat ovat muuttuneet. Tänään ei enää se, minkä auton olet hankkinut kulkupeliksesi päivittäisiin menoihisi, ole juurikaan merkitystä, ei poliittisesti, tai muutenkin, noh.. ehkä vain nousukastyyliin... :D

Minäkin, valitettavasti käytännön syistä, JOUDUN ajamaan Opelia... Tosin Lada on anoppilassa tallissa odottamassa sitä "koittavaa toistakin aikaa!"

Kertokaa hei te saman ajan "pioneerit" tähän topicciin ajatuksianne, jooko?
ff8728
Viestit: 1893
Liittynyt: 11.11.2005 14:44
Paikkakunta: Rautalampi

Re: Wanhan Ladistin ajatuksia, noin poliittisesti, ja muutenkin.

Viesti Kirjoittaja ff8728 »

Aika on vaan ajanut Ladan ohi. Sanotaan että Ladan kotimaassa ei taideta laadun suhteen olla nirppanokkia, siellä Lada on ns. perusauto, on siellä hienompia, huononpiakin. Suomessa nuo japsit ym. ovat talloneet Ladan.
Lada tuli markkinoille meiile silloin -70 luvun alussa. Silloin Ladasta puhuttiin, oli edullinen ,siihen aikaan luotettavankin auton maineessa. Joku isäntä kun silloin osti Ladan, häntä pidettiin järkevänä miehenä.
warre 353w sedan,
Avatar
LADACAT
Viestit: 637
Liittynyt: 16.11.2005 10:32
Paikkakunta: Lahti,Uusikylä

Re: Wanhan Ladistin ajatuksia, noin poliittisesti, ja muutenkin.

Viesti Kirjoittaja LADACAT »

Kait sitä meikäläinenkin voi katsoa itsensä "vanhemmaksi Ladistiksi".Ensimmäinen Lada tuli
hommattua käytettynä 70-luvun lopulla.Uutta en ole enkä olisi koskaan pystynyt ostamaan.
Silloin ei parikymppisillä kavereilla paljon Ladoja ollut.
Escortti,Corolla,Volkkari ja Ooppeli olivat suosittuja.
Kuitenkaan en ollut Ladan takia mitenkään muita huonompi kaverina.
Tietysti huuli lensi,ja kaikki Lada-vitsit kuuli monta kertaa.Se oli semmoista harmitonta
keljuilua.
Poliittisesti en ole koskaan asiaa ajatellutkaan.Vuosien varrella mulla on ollut erimaalaisia
autoja,enkä koskaan ole pitänyt valmistusmaata ehtona auton hankintaan.
Nykyään on kyllä todettava,ettei"länsiautoja"meikäläinen voisi pitää.
Ne on hinnoiteltu ulos.
Viime vuodet on tullu ajettua Ladoilla.Samaralla 4 vuotta ja nyt on 112 ajossa.
Jos en olisi tyytyväinen,olisin jo vaihtanut merkkiä.
Ladailu jatkuu... :D
corona
Viestit: 288
Liittynyt: 19.5.2004 14:36

Re: Wanhan Ladistin ajatuksia, noin poliittisesti, ja muutenkin.

Viesti Kirjoittaja corona »

Itse olin 70 -luvulla kommunisti ja olen vieläkin! Aikoinaan oli toki poliittisestikin asiaa ajaa Ladalla, oli vaihdantatalous jne. Ja auton tarkoitushan oli siirtyä paikasta A paikkaan B; siihen Lada sopi erinomaisesti. Vein perheeni ympäri Eurooppaa, itään ja länteen ja aina toimi Lada oivallisesti. Länsi-Saksan Mersujen ja Itä-Saksan Trabantien ja Wartburgien sekaan sopi aina. Monacossa oli valoissa Ferrareitakin. Aina tultiin toimeen ystävällisellä asenteella; mene nyt toki ensin kun olet sentään ferrari, hymyt ja peukalonnostot päälle. Oliko tässä nyt mitään poliittista, tuskin. Tärkeintä oli, että kukaan ei kyseenalaistanut meidän Ladalla kulkevien oikeutta kulkea koko Euroopan halki. Ja tämän teimme viisi kertaa ilman ongelmia, taitaa lasten muistot liittyä Ladailuun!
Sittemmin vaihdoin ranskalaiseen merkkiin, mutten tunne itseäni yhtään huonommaksi kommunistiksi. Parastahan meidän olisi nyt ajaa mahdollisimman vähän ja toivoa Luonnon kestävän vielä meidän saastuttamisemme. Lapsemme tätänykyä tulevat tukehtumaan...
Joen musikka
Viestit: 2029
Liittynyt: 30.6.2005 19:58
Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu

Re: Wanhan Ladistin ajatuksia, noin poliittisesti, ja muutenkin.

Viesti Kirjoittaja Joen musikka »

Minun ladavalinta ei ollut poliittinen.Kymmenisen vuotta olin ajellut Renaulteilla,appiukon Ladalla tunsi itsensä traktoristiksi.Tuoreimmassa Rellussa oli ongelmia.Anoppi juohautti naapurilta joutavan 1200S:n perään.Anoppi sen lopulta lahjoitti ja R9 päätyi ikävän eläkepoliisin hoiviin.Velipoika kertoi Ladakerhosta ja nyt mennään jo ylikierroksilla...
Kävin työmaalla näyttämässä Punikkia ja sanelin että tämänvärinen taitaisi olla enempi omistajansa sorttia..Nykysuomessa puolueilla ei taida enää olla jäsenkirjoja.Appi tulee huomenna kylään,tarkistetaan onko kortissa oikeat päivämäärät.
Muistaisinpa tarkistaa apen Ladat ja ajetut kilometrit!
2112,-04,hopea
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x3,2112x3,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Avatar
Team perseauki racing
Viestit: 1441
Liittynyt: 7.11.2004 13:49
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Wanhan Ladistin ajatuksia, noin poliittisesti, ja muutenkin.

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

jokainen taplaa tyylillään mutta autoja ja politiikkaa ei minun mielestäni pitäsi koskaan sekoittaa.(eikä myöskän isäni jonka mietteitä tässä kirjoitan) aikanaan ladan omistajaa pidettiin heti kommarina ja nykysin vielä jonkin verran mutta esimerkkinä isäni joka osti ensimäisen ladansa 74(korilla ajettiin todistetusti yli 400 tuhatta) jonka jälkeen sitten ei ole muita ollutkaan ja hyvin kuljetti raksalle töihin (nykyisin vie samara) mutta silti mielessä kävi aina amerikan auto sekä mottori pyörinä oli brittejä tai hd ja puolue kirjat eivät taatusti olleet punaiset mutta lada tarjosi halvan ja varman vaihtoehdon liikkumiseen, vaikkakin työ porukka muisti irvailla(monella pankista lainalla haettu auto) tosin puolimatkalla urakka hommia tehdessä mielessä oli kuulema käynnyt jopa uuden ladan osto mutta kuitenkin pädyttiin sijoittamaan omakotitalon lyhennyksiin... niin ja vielä tuli mielleen aikanaan kuuleman kun oltiin norjaan lähdössä (itse olin mikki hiiren kokoinen) piti myös anoppi ottaa mukaan mutta ei lähtenyt kun kuuleman ladalla ei pääse pihtipudasta pitemmälle (jyväskylästä) no kuiytenkin loppujen lopuksi kelpasi sitten ladan kyyti appivanhemmilekkin vaikka maajusseja olivatkin(belarus kyllä kävi peltotöihin mutta lada ei autoksi?)

ei nyt välttämättä liitynyt asiaan mutta tulipahan kirjoiteltua vanhan ladistin mietteistä

niin ja se amerikan auto ei ikinä toteutunut mutta jälipolvi (eli minä) sain aikaiseksi itseleen halvimman mahdollisen eli farkku chevyn mutta lada harrastus jatkuu edelleen vaikkakin orkkis kuntoiset onkin hävitetty pois, ja josko sitten kun hamassa tulevaisuudessa omakotitalo on maksettu pääsisi itsekkin istumaan britti pyörän selkään nyttemmin pyörä harrastuksiin on kuulunut 70 luvun rm suzukit joita onkin aika nippu ajokunnossa
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1687
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Wanhan Ladistin ajatuksia, noin poliittisesti, ja muuten

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Isäni ei kuulunut puolueeseen, mutta äänesti vaaleissa aina kommunisteja. Ensimmäinen automme oli Moskvitsh 402 ja seuraava Trabant P60?. Tämä kyllä johtui aatteesta vaan ei politiikasta, hän on nimittäin lähes aina ostanut halvimman tai lähes halvimman, minkä markkinoilta voi saada. Kaksi seuraavaa olivat sitten länsiautoja, käytetty Volvo Duet ja sitten Rättäri. Käytetty Volvo siksi, että keikkamuusikon oli saatava läskibassolleen kuljetustilaa.

Itse aloitin 70-luvun alussa autoilun lyhyen Kupla kokeilun jälkeen Mossella. Tämäkään ei ollut poliittinen valinta, vaan lapsena syntynyt rakkaus tähän merkkiin ja korimalliin. Tämä tauti ei taida hellittää koskaan. Valinta oli nuorelle miehelle todella harvinainen. En minä silti koe sen takia mitään kiusaa tai agressiota kohtaani saanut, korkeintaan vähän oudoksuntaa. Jopa punaiset nuoretkin valitsivat mieluiten muidenkin nuorten suosimia käytettyjä englannissa valmistettuja autoja. Ladoista ei tuolloin vielä ollut paljon tarjontaa käytettyjen autojen markkinoilla.

Minulla on kyllä sellainen käsitys, että Lada oli jo tuolloin ensimmäinen Neuvostoliitossa valmistettu auto, jonka pystyi ostamaan kuka tahansa ilman kommunistileimaa. Tässä asiassa saattaa olla hyvinkin voimakkaita paikkakuntakohtaisia eroja.

84 ostimme sitten ensimmäisen uuden auton, joka oli Nappis Combi. Todennäköisimmin olisin ostanut tuolloinkin farmari Eliten, jos sellainen olisi ollut vielä Suomessa saatavilla. Farmari Lada oli kyllä hyvä valinta nuorelle perheelle ja lastenvaunuille.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Vastaa Viestiin