Autokorjaamo
Autokorjaamo
Ovatten melkein loppuneet vanhat hyvän ajan autokorjaamot. Takavuosina kun vei auton korjaamoon niin asentaja/omistaja pisti työmies tai pilluklubin huuleen ja sanoi vian tupakkaa sytytellessään, hinta-arvio tuli samoilla jalansijoilla.
Nykyisin pelataan tietokoneilla, kuitenkaan ei vaan aina onnistuta saamaan vikaa paikallistettua, autoa kuntoon...Asentajat kävelee viisaan näköisinä puhtaat haalarit päällä...
Ennen tietysti oli autot ylipäätään yksinkertaisia rakenteeltaan, nykyisin tekniikka on ihan toista luokkaa.(kiire on, jatketaan myöhemmin paremmalla ajalla)
Nykyisin pelataan tietokoneilla, kuitenkaan ei vaan aina onnistuta saamaan vikaa paikallistettua, autoa kuntoon...Asentajat kävelee viisaan näköisinä puhtaat haalarit päällä...
Ennen tietysti oli autot ylipäätään yksinkertaisia rakenteeltaan, nykyisin tekniikka on ihan toista luokkaa.(kiire on, jatketaan myöhemmin paremmalla ajalla)
warre 353w sedan,
Re: Autokorjaamo
Tuli tuossa mieleen kun Pöyhönen kirjoitti jarrusatularmontin yhteydessä Pajasta, että isä-Pavelin korjaamoa kutsuttiin aika yleisesti Pajaksi ja itse ukkoa Sepäksi. Merkkikorjaamot olivat 90 kilometrin päässä, joten kyllä siinä yhdelle miehelle touhua riitti, kuten Irwin lauloi.
Se oli juuri tuollainen korjaamo, josta ylläoleva kaveri kertoi. Työkalut olivat aika karskeja eikä mittalaitteista paljon kannattanut puhua. Kaasuhitsauslaitteet karbidipönttöineen, pieni rasvamonttu, josta käsin alustatyöt tehtiin. Harvoin sieltä asiakas lähti apua saamatta.
Se oli juuri tuollainen korjaamo, josta ylläoleva kaveri kertoi. Työkalut olivat aika karskeja eikä mittalaitteista paljon kannattanut puhua. Kaasuhitsauslaitteet karbidipönttöineen, pieni rasvamonttu, josta käsin alustatyöt tehtiin. Harvoin sieltä asiakas lähti apua saamatta.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Autokorjaamo
Minä opiskelen autoasentajaksi, ja en ole kertaakaan joutunut oikeissa hommissa testereitä käyttämään ( vielä ) .ff8728 kirjoitti:Ovatten melkein loppuneet vanhat hyvän ajan autokorjaamot. Takavuosina kun vei auton korjaamoon niin asentaja/omistaja pisti työmies tai pilluklubin huuleen ja sanoi vian tupakkaa sytytellessään, hinta-arvio tuli samoilla jalansijoilla.
Nykyisin pelataan tietokoneilla, kuitenkaan ei vaan aina onnistuta saamaan vikaa paikallistettua, autoa kuntoon...Asentajat kävelee viisaan näköisinä puhtaat haalarit päällä...
Ennen tietysti oli autot ylipäätään yksinkertaisia rakenteeltaan, nykyisin tekniikka on ihan toista luokkaa.(kiire on, jatketaan myöhemmin paremmalla ajalla)
Eikä ne haalaritkaan ole puhtaina pysyneet...
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: Autokorjaamo
Minä vein fiat 600 vaunun sytytyksen tarkistukseen/säätöön Porvoon Osla-autoon vuonna -72 syksyllä. Iltapäivällä hain pois, asentaja sanoi olevan sytytyskatkoja, ei pystynyt säätämään syttyä, vikaa ei oltu paikallistettu...(sytyskatkojen takia vein siis huoltoon).
Kotipuolessa pompannappi ei enää käynnistynyt, hinattiin sanoisko alkeelliseen nyrkkipajaan,(anteeksi!). Ei mennyt monta minuuttia kun asentaja sanoi vian olevan pyörijässä. En muista enää tarkkaan mutta hakaneulasta hän teki tilapäisen patentin, pyörijän keskeltä siis sinne pyörijän laitaan...Kuten asiaan kuuluu niin ainakin kuukauden fiiu kehräsi kuin kissa, sitten innostuin ja ostin uuden pyörijän virranjakajan kannen alle.
Kotipuolessa pompannappi ei enää käynnistynyt, hinattiin sanoisko alkeelliseen nyrkkipajaan,(anteeksi!). Ei mennyt monta minuuttia kun asentaja sanoi vian olevan pyörijässä. En muista enää tarkkaan mutta hakaneulasta hän teki tilapäisen patentin, pyörijän keskeltä siis sinne pyörijän laitaan...Kuten asiaan kuuluu niin ainakin kuukauden fiiu kehräsi kuin kissa, sitten innostuin ja ostin uuden pyörijän virranjakajan kannen alle.
warre 353w sedan,
Re: Autokorjaamo
Tuo pyörijän köyhä patentti syntyy pullonkorkista (semmosesta korkkitammisesta) ja hakaneulasta.
Hiili tulee siihen hakaneulan silmukkaan ja se ei terävä pää taivutetaan niin, että se käy niihin kosketinnastoinin. Korkin kohdistaminen jakajan akseliin on tarkkaa hommaa.
Aika hyvä patentti oli se sota-ajan jälkeinen Molotohviin tuohesta tehty bensapumpun kalvokin.
Hiili tulee siihen hakaneulan silmukkaan ja se ei terävä pää taivutetaan niin, että se käy niihin kosketinnastoinin. Korkin kohdistaminen jakajan akseliin on tarkkaa hommaa.
Aika hyvä patentti oli se sota-ajan jälkeinen Molotohviin tuohesta tehty bensapumpun kalvokin.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Autokorjaamo
Monestikko amikseen tuodaankaan näitä vähänkään uudempia autoja huoltoon.lada.h.s kirjoitti:Minä opiskelen autoasentajaksi, ja en ole kertaakaan joutunut oikeissa hommissa testereitä käyttämään ( vielä ) .ff8728 kirjoitti:Ovatten melkein loppuneet vanhat hyvän ajan autokorjaamot. Takavuosina kun vei auton korjaamoon niin asentaja/omistaja pisti työmies tai pilluklubin huuleen ja sanoi vian tupakkaa sytytellessään, hinta-arvio tuli samoilla jalansijoilla.
Nykyisin pelataan tietokoneilla, kuitenkaan ei vaan aina onnistuta saamaan vikaa paikallistettua, autoa kuntoon...Asentajat kävelee viisaan näköisinä puhtaat haalarit päällä...
Ennen tietysti oli autot ylipäätään yksinkertaisia rakenteeltaan, nykyisin tekniikka on ihan toista luokkaa.(kiire on, jatketaan myöhemmin paremmalla ajalla)
Eikä ne haalaritkaan ole puhtaina pysyneet...

http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Re: Autokorjaamo
Kyllä se on tässä vuosien aikana tullut huomattua että hyviä autokorjaamoita on harvassa, mutta paskaa saat etsimättäkin. Surkeaa palvelua ja puuttuvia asiakaspalvelutaitoja, tekemättömiä töitä, vetkutusta ja kuppausta. Meidän firmassa asiakas on aina väärässä...
Amiksesta valmistuu vuosittain paljon uusia tulevia ammattilaisia, mutta paljon on myös sitä porukkaa jolle en ikinä antaisi autoa korjattavaksi. Juuri niitä jotka on siellä kun ei muualle päässyt. Huomasin tämän jo omina amisaikoinani kun mm. autopuolella oli useasti oman alan keikkaa.
Nämä jolpit kun sitten asiakkaiden autoilla harjoittelee niin voi että. Pohjalta se on toki lähdettävä, mutta jos kiinnostusta ei ole, niin kannattaa oikeasti vaihtaa alaa. Ei autoalan ammattilaiseksi opi jossei ole kiinnostusta. Nostan kuitenkin hattua niille jotka tätä leipätyökseen tekevät. Ei käy kateeksi.
Viimeksi olen käyttänyt autokorjaamon palveluja v. 2005 (jos ei vuosittaisia pakokaasumittauksia lasketa) ja olen kyllä helevetin tyytyväinen siihen. Säästetyt rahasummat kulkee useissa tuhansissa euroissa. Ja onhan tullut opittua PALJON.
Just leimasin yhden saksalaisen katiskan jonka leimaamiseen vaadittavat toimenpiteet olisivat maksaneet paikallisen korjaamon mukaan vähintään nelinumeroisen summan.
Vika oli kuitenkin toisaalla ja haluttiin pelkästään rahastaa tietämätöntä. Vika EI OLISI tullut kuntoon korjaamon diagnoosilla.
Tässä säästyi nyt n. 1000€ ja auto on taatusti paremmassa kunnossa kuin korjaamon jäljiltä. Pitäköön tunkkinsa. En aio edes kusta sinnepäinkään saati suositella ko. paikkaa kenellekään.
Amiksesta valmistuu vuosittain paljon uusia tulevia ammattilaisia, mutta paljon on myös sitä porukkaa jolle en ikinä antaisi autoa korjattavaksi. Juuri niitä jotka on siellä kun ei muualle päässyt. Huomasin tämän jo omina amisaikoinani kun mm. autopuolella oli useasti oman alan keikkaa.
Nämä jolpit kun sitten asiakkaiden autoilla harjoittelee niin voi että. Pohjalta se on toki lähdettävä, mutta jos kiinnostusta ei ole, niin kannattaa oikeasti vaihtaa alaa. Ei autoalan ammattilaiseksi opi jossei ole kiinnostusta. Nostan kuitenkin hattua niille jotka tätä leipätyökseen tekevät. Ei käy kateeksi.
Viimeksi olen käyttänyt autokorjaamon palveluja v. 2005 (jos ei vuosittaisia pakokaasumittauksia lasketa) ja olen kyllä helevetin tyytyväinen siihen. Säästetyt rahasummat kulkee useissa tuhansissa euroissa. Ja onhan tullut opittua PALJON.
Just leimasin yhden saksalaisen katiskan jonka leimaamiseen vaadittavat toimenpiteet olisivat maksaneet paikallisen korjaamon mukaan vähintään nelinumeroisen summan.
Vika oli kuitenkin toisaalla ja haluttiin pelkästään rahastaa tietämätöntä. Vika EI OLISI tullut kuntoon korjaamon diagnoosilla.
Tässä säästyi nyt n. 1000€ ja auto on taatusti paremmassa kunnossa kuin korjaamon jäljiltä. Pitäköön tunkkinsa. En aio edes kusta sinnepäinkään saati suositella ko. paikkaa kenellekään.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Autokorjaamo
Minun työkalut on karkeasti ottaen, jakoavain, ruuvimeisseli ja parin kilon vasara...Eniten minä ihmettelen noiden vanhojen korjaamopitäjien tietoja. Korjatessaan autoja he kai ovat ammattitaitonsa hankkineet, eivät koulunpenkillä. Tunnen joitakin asentajakorjaajia jotka melkein samoilta jalasijoiltaan kykenevät kertomaan merkistä riippumatta yllättävän paljon huonojahyviä , kaikenlaisia kokemuksiaan. Minkähänlainen tietokone heillä päänsisällä lokeroi noita juttuja.
Karstulan (tv:stä tuttu)poppamies kerran piti mulle esitelmää nsu prins auton vaihdelaatikosta, kuinka hän hieman tutki konsruktiota ja tuli tulokseen ettei ihme että ongelmia on tuon suhteen ollut väellä. Entäs sitten Jalta limosiini, kokemusperäistä tietoa löytyi riittävästi...
Karstulan (tv:stä tuttu)poppamies kerran piti mulle esitelmää nsu prins auton vaihdelaatikosta, kuinka hän hieman tutki konsruktiota ja tuli tulokseen ettei ihme että ongelmia on tuon suhteen ollut väellä. Entäs sitten Jalta limosiini, kokemusperäistä tietoa löytyi riittävästi...
warre 353w sedan,
- Toveri Sladimir
- Viestit: 853
- Liittynyt: 13.7.2004 20:16
- Paikkakunta: Pöljä
Re: Autokorjaamo
Kyllä tyytyväinen asiakas on aina iloinen yllätys!
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.