laturi
laturi
Miten ladan laturi kytketään ladan sähköihin? Kummankin versioon ohjeet käy. Minkälaiset kierrokset laturi vaatii toimiakseen normaalisti? Tarkoitus olisi ensin saada laturi toimimaan projektissa ja sitten pudottaa laturin kierroksia jokusen lisähepan toivossa.
- veli alexei
- Moderaattori
- Viestit: 3292
- Liittynyt: 19.11.2003 13:18
- Paikkakunta: Sastamala
Onko kukaan tutkinut millainen vaikutus näillä laturin koolla tai laturin poistamiselta vallan on tehoihin? Kuullostaa aika minimaaliselta se ero mitä näin tehoo menettää/voittaa.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
En muista noita johtoja. Mitä mallia oot laittamassa, säädin sisäinen? Silloinhan sinne saa vain yhteen paikkaan sen valon/releen?
Tuo laturi itsessään ei juurikaan syö enempää tai vähempää tehoa eri kierroksilla. Eniten vaikuttaa tuo perinteinen hihna, kun vaihdat moniurahihnan niin saat suurimman hyödyn.
Tietysti jos käyttää jatkuvasti isoja kierroksia (6000-8000) niin kannattaa vaihtaa pienempi kampuran siivapyörä, Se parantaa vesipumpunkin toimintaa isoilla kierroksilla, kuten myös hihnan paikallaan pysymistäkin.
Tuo laturi itsessään ei juurikaan syö enempää tai vähempää tehoa eri kierroksilla. Eniten vaikuttaa tuo perinteinen hihna, kun vaihdat moniurahihnan niin saat suurimman hyödyn.
Tietysti jos käyttää jatkuvasti isoja kierroksia (6000-8000) niin kannattaa vaihtaa pienempi kampuran siivapyörä, Se parantaa vesipumpunkin toimintaa isoilla kierroksilla, kuten myös hihnan paikallaan pysymistäkin.
Miten laturi vähentää moottorin tehoja
Kun kysymyksessä on vaihtovirtalaturi,niin se kierrosten laskeminen ei juuri vähennä sen antamaa tehoa.Juuri sen takia siirryttiin vaihtovirtalatureihin,se näet lataa kaupungin pätkäajossakin.Jos laturi on perinteinen 45A ja sen kehittämä jännite on 14,4V on sen antama teho 648Wattia.Kun otetaan huomioon mekaanisen energian muutos sähköiseksi jossa tehokerroin on kutakuinkin 50% saadaan ottotehoksi moottorista 2x648W=1296.Laturin tehokerroin on sähkömoottoritasoa eli noin 0,9 ,saadaan 1296W/0,9=1440Wattia.Kun taas hevosvoima on 736W saadaan ottotehoksi 1440W/736W=1,96,eli kaksi hevosvoimaa silloin kun laturi lataa täysillä.Normaalilatauksessa se on puolet tästä eli yksi hevosvoima.Näin päätellen yleisohjesääntö että laturi syö yhden hevosvoiman pitänee paikkansa.Jos haluaa väliaikaisesti tämän hevosvoiman käytöönsä voi sen saada laittamalla kytkin latausvirtapiiriin,siten että kytkimen ollessa päällä on latausvirtapiiri katkaistu.
Kyseessä olevaa autoa kierrätetään lähes jatkuvasti n. 5000-8000, joten siltä pohjalta pienentelen hieman apulaitteiden pyörintänopeuksia, tarkoitus on ottaa n. 30% pois laturilta ja vesipumpulta. Hihnojakin on mennyt aikalailla vakiovälityksillä. Tuo moniurahihna ei olekaan tullut mieleen mutta tuota kannattanee harkita.
Ladan säätimettömästä laturimallista löytyy kolme nastaa. Merk. 51 eli laturi -> akku, 15 eli magnetointi ts virtaa tuohon ja yksi merkkaamaton (en ainakaan merkintää löytänyt) joka on latausvalolle (vai maadoitus?). Kertokaa olenko väärässä? Tuo latausvalohan toimii ilmeisesti siten että latausvalo maadoittuu laturin kautta kun latausta ei ole (esim auto sammuksissa) ja kun laturi alkaa tuottamaan sähköä niin napaisuus kääntyy jolloin lamppu sammuu. Kertokaa taas olenko väärässä?