Ilmamassa/määrä -mittareiden testaaminen?

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Ilmamassa/määrä -mittareiden testaaminen?

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Voidaanko kyseisien mittareiden toimintaa tai toimimattomuutta mitata mitenkään? Siis muuten kuin auton oman diaknostiikan antamin vikakoodein?

Esim. mittailla johtokykyjä tai vastuksia tai ihan mitä vaan sellaista, joka paljastaisi vekottimen toimintakunnon?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Ilmamassa/määrä -mittareiden testaaminen?

Viesti Kirjoittaja jta »

Ilmamäärämittarin voi testailla. Käytännössä tuo on vain säätövastus eli läpän asentoa muuttamalla vastusarvo muuttuu vrt. bensamittarin anturi jossa sama toimintatapa. Vastusarvot ja oikeat liittimet löytyy useimmiten korjausoppaista.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Ilmamassa/määrä -mittareiden testaaminen?

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

ALFAMER ei tiedä juuri mitään VAG ADY -moottorin ja sen järjestelmän ilmamassamittarista. Merkiltään se on HITACHI. Laitteessa ei ole minkäänlaista liikkuvaa läppää. Läpivirtauskanavassa on pieni sisäänvirtausputki, jossa on kuin pienet tikapuut (en saa valokuvauskoneellani kuvaa noin pienestä kohteesta tarkasti), joissa on 2puolaa. Nämä kai ovat jonkinlaiset vastukset tai jotain, joista välittyy tietoa järjestelmälle.

VAG -simons 4pisteruiskun ilmamassamittarista kojausopas kertoo vain irrotusohjeet ja sen, että se on hyvin herkkä komponentti, jota on vältettävä kolhimasta ja purkamasta.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Ilmamassa/määrä -mittareiden testaaminen?

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Pakkohan tuo härkki oli purkaa. 4ruuvia pirun tiukassa. Analyysiyksikössä on ne tikapuut, jotka todellisuudessa ovat 2johdinsuojusta ja näiden välissä 2kierteistä ohutta sähkölankaa eli kai jonkinlaisia vastuksia. Ilma siis kulkee näiden vastuksien läpi ja lie muuttaa niiden resistanssia.

Jos saisi jostain leporesistanssiarvot niin voishan niitä jotenkin tutkia. Ajo-olosuhteissahan tuo on mahdotonta. Mutta koska puolan toisiokäämin ohjeresistanssiarvojakaan ei löydy mistään niin tuskin tuonkaan.

Analyysiyksikköön tulee kolmenapainen liitin. Voisihan tuota yrittää katsella kytkentäkaavioista sitä, mihin tulee virta ja mistä kahdesta se lähtee vastuksien jälkeen ja mihin. Mutta mitäpä siitä selviäisi? Ei kai mitään.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Ilmamassa/määrä -mittareiden testaaminen?

Viesti Kirjoittaja mush »

Eikai niitä läppämallisia ole enää tuon ikäisissä laitteissa missään merkissä, vaan ovat kuumenevaan lankaan tai kalvoon perustuvia. En ole ainakaan ikinä nähnyt pahemmin mittausarvoja näille ja arvelenkin että siinä on jo sen verran elektroniikkaa itse mittauselementin ja liittimen välissä ettei suoraan onnistu. Diagnostiikkaliittimen kautta on todennäköisempää saada mittarin dataa näkyville ja päästä näkemään onko arvot järkeviä - en tosin tiedä taaskaan mitä ADY osaa itsestään kertoa.

http://www.autowiki.fi/index.php/Ilmam% ... %A4mittari
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Ilmamassa/määrä -mittareiden testaaminen?

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Dieselvolvoissa ilmamäärämittari osasi mennä rikki siten, ettei diagnostiikka siitä mitään kertonut. Auton käyttäjällekään toimimattomuus ei tuntunut missään, kun toiminta heikkeni pikkuhiljaa, ei tehohukkaa huomannut. Kun sitten huoltomies ajoi auton huoltohalliin, huomasi heti jos mittari ei toiminut. Jonkinlainen terävyys jäi pois, ja auto tuntui lähtevän liikkeelle kuin kolmosella, siis automaattivaihteinen. Tästä olen päätellyt, että ei se bensa-autossakaan välttämättä paljoa itsestään kerro, se kuumalanka ilmamäärämittari. CRC:ltä löytyy ilmamäärämittarin puhdistussuihke, siinä taitaa olla kaikki mitä noille lanka- ja kalvomalleille voi tehdä. Läppämallille voi vielä vähän jotain elvytyskeinoja yrittää tehdäkin, mutta nuo uudemmat korjautuu parhaiten uuteen vaihtamalla.
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Ilmamassa/määrä -mittareiden testaaminen?

Viesti Kirjoittaja jta »

Varsinaisia ohmi arvoja ei tuolle ilmamassamittarille anneta mutta testausohjeita sen verran annetaan että kun moottori on käynnissä niin mitataan napojen 1-2 välinen jännite liitintä irrottamatta. Eli jos siinä on joku kuminen suojus niin sen joutuu irrottaan että pääsee liittimen takapuolelta johtoihin käsiksi tahi sitten neula johtojen läpi ja niistä mitaten mutta sitä en suosittele. Ja jännite arvot tuolle on n. 1,2 volttia joutokäynnillä ja 3000rpm ja n. 1,7 volttia.

Syöttöjännite mitataan napojen 2-3 väliltä joka pitäisi olla vähintään 11 volttia. Tämä mitataan moottorin ollessa pysähdyksissä mutta virta päällä ja liitin irroitettuna.

Ja kuvaa navoista.
Kuva
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Ilmamassa/määrä -mittareiden testaaminen?

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

jta kirjoitti:Varsinaisia ohmi arvoja ei tuolle ilmamassamittarille anneta mutta testausohjeita sen verran annetaan että kun moottori on käynnissä niin mitataan napojen 1-2 välinen jännite liitintä irrottamatta. Eli jos siinä on joku kuminen suojus niin sen joutuu irrottaan että pääsee liittimen takapuolelta johtoihin käsiksi tahi sitten neula johtojen läpi ja niistä mitaten mutta sitä en suosittele. Ja jännite arvot tuolle on n. 1,2 volttia joutokäynnillä ja 3000rpm ja n. 1,7 volttia.

Syöttöjännite mitataan napojen 2-3 väliltä joka pitäisi olla vähintään 11 volttia. Tämä mitataan moottorin ollessa pysähdyksissä mutta virta päällä ja liitin irroitettuna.

Ja kuvaa navoista.
Kuva
Kiitokset tästä jta!

Tuota käyntijännitettä on tosiaankin todella vaikea mitata. Tuo mainittu kumisuojus siinä on edessä ja siitä johdot menevät niin tiukkaan siihen koskettimen muoviin sisään, että sinne väliin ei saa mitään tungettua. No, kenties se neulan voisi sieltä sisään saada.

Tuon toisen mittauksen voisi kyllä ihan hyvin tehdä. Vaikkei vika tässä laiteessa olisikaan niin pääseehän tällä näitten anturien tutkimisen harjoittelussa alkuun.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Vastaa Viestiin