MAAHANTUOJAN PIENOINEN YLLÄTYS
MAAHANTUOJAN PIENOINEN YLLÄTYS
soittelin tossa ladan nykyiselle/entiselle maahantuojalle delta-auton pääjöhtajille ja utelin saisko heiltä hommattua todistuksia katsastus asemalle sitä varten että mitä konetta käytetään vertailu kohteena, kun auto on turbotettu ja pitäisi saada katsastettua, niin se ilmoittivat etteivät ole enään ladan maahantuoja tai heillä ei ole enään sopimuksia ja heiltä ei saa enään kyseisiä todistuksia, eli mitä se nyt meinaa eikö saa enään autoja katsastettua turbon kans eikä muutenkaan eri koneilla???? onko kenelläkään tuota todistusta tallessa että voisin sitä näyttää katsastus miehelle, esim. konelan todistusta??? eikö siinä konelan todistuksessa ollu vielä että kaikki takavetoiset ladat on samaa mallisarjaa??
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3663
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: MAAHANTUOJAN PIENOINEN YLLÄTYS
Pitäisi varmaan alkaa kauppamaan näitä kopioita.Tästä printatulla on aika moni saanut katsastettua, itse en saanut edes alkuperäisellä...
http://lada1970.1g.fi/x/konelatodistus.jpg
http://lada1970.1g.fi/x/konelatodistus.jpg
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
- lada 1200s
- Viestit: 647
- Liittynyt: 10.3.2004 11:34
- Paikkakunta: Urjala
Re: MAAHANTUOJAN PIENOINEN YLLÄTYS
Erikoinen paperi, ei tarvitse vanhoihin edes jarrutehostinta asentaa jälkikäteen.
Re: MAAHANTUOJAN PIENOINEN YLLÄTYS
Näin paperissa lukee, mutta siitä huolimatta joillakin konttoreilla tulkinta että tehostin pitää olla. Toki jossain on ilman tehostinta kone suurentunut/tehostunut...
Re: MAAHANTUOJAN PIENOINEN YLLÄTYS
hei kiitos tosta todistuksesta!! pitää huomenna lähtä kierteleen läpi kaikki katsastus asemat ja katsoa kuka antaa luvan katsastaa ton lapun mukaan.AI kirjoitti:Pitäisi varmaan alkaa kauppamaan näitä kopioita.Tästä printatulla on aika moni saanut katsastettua, itse en saanut edes alkuperäisellä...
http://lada1970.1g.fi/x/konelatodistus.jpg
-
- Viestit: 585
- Liittynyt: 28.9.2010 0:14
- Paikkakunta: Ii
Re: MAAHANTUOJAN PIENOINEN YLLÄTYS
mulle kävi jokuvuosi sitte ku katastin 1200 1600 kilpuriksi.inssi väitti että tehostinpitää laittaa ja mä väitin toista.lada 1200s kirjoitti:Erikoinen paperi, ei tarvitse vanhoihin edes jarrutehostinta asentaa jälkikäteen.
hommasin konelalta lapun jossa luki ettei tartte jarruihin tehä muutoksia ja uudestaa katastaa. inssi taas väitti että tehostin asennettava. näytin konelan lappua ja inssi sano että on sama lappu tuolla kansiossa. sitten vetosin luokitustodistukseen jossa ei myöskään ollut tehostimesta mainintaa ni sanoin että sehä on sääntöjen vastasta laittaa ni ei sekään auttanut. ei siinä auttanut muu ku tehostin paikallee ja uudestaa katastaa. kokeli muuten että se toimii. konttorilta lähtiessä sanoin että tuo pömpeli muuten lähtee tuolta kone tilasta ku pääsen kotia koska se on sääntöjen vastainen osa

samassa katastuksessa oli myös moottorin kans onkelmia ku väitti että iskunpituutta muuttamalla kone on tehty isommaksi ku 1.6

kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3663
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: MAAHANTUOJAN PIENOINEN YLLÄTYS
Ja etuvetoiseen saa laittaa takavedon moottorin!lada 1200s kirjoitti:Erikoinen paperi, ei tarvitse vanhoihin edes jarrutehostinta asentaa jälkikäteen.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Re: MAAHANTUOJAN PIENOINEN YLLÄTYS



Re: MAAHANTUOJAN PIENOINEN YLLÄTYS

ehkä tuo: Moottorit voidaan asentaa alkuperäisiä kiinnikkeitä käyttäen, rajoittaa jotain?
-
- Viestit: 585
- Liittynyt: 28.9.2010 0:14
- Paikkakunta: Ii
Re: MAAHANTUOJAN PIENOINEN YLLÄTYS
mutta moottorinkiinikeet saa myös tehdä itsekkin kuha ne on asiallisesti tehty.pressa kirjoitti:
ehkä tuo: Moottorit voidaan asentaa alkuperäisiä kiinnikkeitä käyttäen, rajoittaa jotain?
kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.
Re: MAAHANTUOJAN PIENOINEN YLLÄTYS
Kyllä kiinnikkeet voi tehdä itse, mutta silloin ei tuo konelan todistus ole enää voimassa.
Re: MAAHANTUOJAN PIENOINEN YLLÄTYS
Sanotaanko että sen verran mielivaltaista touhua tuo katsastaminen on tällä hetkellä. Että kaikki mutokset pitää olla asiallisesti ja siististi tehtyjä. Ja voi tehdä melkein mitä vaan. Itsellä ois nyt yhet luvat ainaskin 2l ja 167hv. Tällä hetkellä en raaski kertoa enempää, mut katotaan tuos vuoden päästä miten asia etenee... Kuhan tuon yhen bling bling hössötyksen saa alta pois.
Re: MAAHANTUOJAN PIENOINEN YLLÄTYS
Tuo 20 % tehosääntö koskee ainoastaan moottorin vaihtoa ja siihen rinnastettavia toimenpiteitä. Moottorinvaihtoon rinnastetaan (ulkomuistista) ahtaminen, ahdetun koneen kaikki muuttaminen (mm. ahtopaine), sylinterinkannen vaihtaminen ja iskutilavuuden kasvattaminen yli 10 %.
Jos moottoria siis virittelee muilla keinoin, on ihan laillista ja luvallista ottaa sitä tehoa enemmänkin. Ei sitä silloinkaan ihan rajattomasti saa olla, mutta yleensä selvästi enemmän. Raja on 7 kg / kW, jota ei saa alittaa.
Esimerkiksi Lada 1200:n omapaino on Lada-infon mukaan 940 kg, eli tehoraja on 940 / 7 = 134 kw = 182 hv.
Tästä asiasta on vielä AKE:n soveltamisohje katsastusasemille, ja ohje sanoo että normaalisti tehoista ei vaadita todistusta, vain jos "on ilmeistä" että tehoraja ylittyy voidaan sitä todistusta kysellä. Käytännössä aika harva osaa takapuolituntumalla sanoa onko autossa 180 vai 200 hevosta, eli siitä voi siis käytännössä vähän "joustaa".
Autossa jo olevan moottoin virittäminen ei myöskään edellytä muutoskatsastusta, eikä tarvitse todistella mallien välisiä eroavaisuuksia, koska laki ei vaadi mitään muutoksia alustaan tai jarruihin vaikka mallisarjassa niissä olisi erojakin.
Myös vaihdettua tekniikkaa on luvallista virittää vastaavalla tavalla. Poikkeuksena on vanhoilla muutosluvilla rakennetut autot, joita ei saa virittää.
Re: MAAHANTUOJAN PIENOINEN YLLÄTYS
Jeh, eli siis tuo minun lukema on siitä moottorin vaihdosta, että saa laittaa valmiiksi 2l 167hv. Eli täysin muusta merkistä olevan teekniikan. Sillä itse en enää nää mitään potentiaalia tuossa ladan vanhassa 8v teekniikassa, esimerkiks drifting käyttöön, tai time attac. Sen verran jälkeen jäänyttä se on, ja eikä kovin helpolla siihen saa sitten taas sitä voimaa kestävää vaihteistoa perään.pressa kirjoitti:Tuo 20 % tehosääntö koskee ainoastaan moottorin vaihtoa ja siihen rinnastettavia toimenpiteitä. Moottorinvaihtoon rinnastetaan (ulkomuistista) ahtaminen, ahdetun koneen kaikki muuttaminen (mm. ahtopaine), sylinterinkannen vaihtaminen ja iskutilavuuden kasvattaminen yli 10 %.
Ja taas esimerkiksi etuvetojen 16v teekniikat menis noissa puitteissa ihan helposti läpi, ja ne jopa käy takavedon laatikkoon. Se on sellainen taas perus budjetti idea

Re: MAAHANTUOJAN PIENOINEN YLLÄTYS
tuolta kannattaa lukea nuo mitä Tuomas on kirjoittanut: http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 6&start=30