Käytin Kalinaa 30 000km huollossa!
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Käytin Kalinaa 30 000km huollossa!
Noin kuukausi sitten käytin Ladan Turun Deltalla huollossa, ja valitin huoltomiehelle ajokin kylmyyttä talvella ja lämmitysilman puhalluksen suuntautuvan epätasaisesti tuulilasiin.
Huoltomiehen näkemys kylmään kyytiin oli: "Koska polttoaineenkulutusta koetetaan nykyään minimoida kaikintavoin, se vaikuttaa myös sisälämmityksen tasoon".
Lämmitysilman suuntaus tuulilasissa on kuulemma heikkoa muissakin autoissa, korjausta ei enää yritetty.
Huoltomiehen näkemys kylmään kyytiin oli: "Koska polttoaineenkulutusta koetetaan nykyään minimoida kaikintavoin, se vaikuttaa myös sisälämmityksen tasoon".
Lämmitysilman suuntaus tuulilasissa on kuulemma heikkoa muissakin autoissa, korjausta ei enää yritetty.
Re: Käytin Kalinaa 30 000km huollossa!
Osta vanha kunnonLADA niin ei tarvi paljon palella.... 

-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
WEBER CARBURETTORS!!!
Re: Käytin Kalinaa 30 000km huollossa!
Kuulostaa yleiseltä selitykseltä nykyisin. Ei vaan taida pitää paikkaansa. Hukkaenergiaa tulee edelleen bensaa mäntämoottorissa poltettaessa todella paljon, ja sillä kyllä pitäisi saada auto lämmitettyä, jos niin halutaan. Nykyään vaan tekevät kustannussyistä autot samoilla osilla maapallon jokaiseen kolkkaan, joten niistä tulee joskus meidän kylmien maiden ihmisten kannalta huonoja kompromisseja. On kannattavampaa tehdä auto, joka jäähtyy varmasti kuumissa oloissa, kuin auto joka on lämmin. Siksi moottorin vesitilavuudesta tehdään riittävän iso lämpimiä oloja varten, ja samasta syystä sama vesimassa jäähdyttää liian tehokkaasti kylmällä ilmalla. Näin olen tämän asian päätellyt. Saa todistaa toisin, jos pystyy.
Onhan kylmiä autoja ollut silloinkin, kun kulutus oli vaikkapa 12-15 litraa satasella. Kyse on siitä miten auto tehdään.

Onhan kylmiä autoja ollut silloinkin, kun kulutus oli vaikkapa 12-15 litraa satasella. Kyse on siitä miten auto tehdään.
Re: Käytin Kalinaa 30 000km huollossa!
Pahvi ei auta, jos/kun vesimassa, joka kiertää moottorin ja lämmityslaitteen välillä ennen termostaatin aukeamista, on liian suuri. Jos vaikka palotapahtumasta lämpöä syntyisikin, niin se ei ehdi lämmittää vettä kunnolla ennenkuin vesi jo jäähtyy lämmityslaitteen kennossa. Tietysti se pahvi auttaa siihen, ettei ajoviima jäähdytä suoraan lohkon kylkeä, mutta ongelma on sittenkin jossain muualla.
Ongelmahan monissa uusissa autoissa on se, että moottorin lämpeneminen kestää pitkään. Kunhan moottorin saa lämpimäksi, niin sitten sitä lämpöä yleensä on riittävästi.
Tietääkseni myyvät autot jäähdytys- ja lämmitysjärjestelmältään samanlaisina esim. Lappiin ja Espanjan Costa del solille nykyisin. Tai vaihtoehtoisesti joku suomalainen saattaa lähteä autollaan sinne Espanjan vuoristoon, ja auton pitää toimia sielläkin.
Ongelmahan monissa uusissa autoissa on se, että moottorin lämpeneminen kestää pitkään. Kunhan moottorin saa lämpimäksi, niin sitten sitä lämpöä yleensä on riittävästi.
Tietääkseni myyvät autot jäähdytys- ja lämmitysjärjestelmältään samanlaisina esim. Lappiin ja Espanjan Costa del solille nykyisin. Tai vaihtoehtoisesti joku suomalainen saattaa lähteä autollaan sinne Espanjan vuoristoon, ja auton pitää toimia sielläkin.
Re: Käytin Kalinaa 30 000km huollossa!
minä olisin laittanut asentajan käden pakosarjaan kiinni ja kysynyt että aurinkoko tämänkin sitten lämmitti?
se vesihän joka jäähdyttää moottoria on noin 80-90 asteista... eli jos siellä on tilaa niin kädellä kokeilemaan miten putket lämpiää, jos tulipellin läpi menevät molemmat putket on liian viileä niin joko se vivusto ei toimi tai on jokin muu tukos.
tai jos kone on käynyt lähes kiehumispisteessä, niin joskus termostaatti jää auki ja jäähdytysvesi jäähtyy koko ajan liian tehokkaasti vaikka moottori tuntuisi lämpöjä ottavankin, kannattaa vaihtaa kun se ei mitään juuri maksa, on helpoin tapa sulkea yksi ongelma pois.
kalinasta en tiedä, mutta moottorin lämpö saattaa lähelle puolta väliä mittarin mukaan nousta vaikka termari olisi rikki, jos asteikossa on esim siinä sentin pituisella matkalla lukemat 20-100 niin puoli väli on 50 astetta (tietysti) ja vähän siitä yli olise se toivottu noin 80 astetta.
näin eräässä pommissa, ja toisessa oli tosiaan vivusto hyytynyt, nykyään pitää olla jousia ja muovi hepeneitä joka paikassa että tuntuma on hyvä, vaikka moni arvostaisi ihan sellaista että: raskas vivusto, mutta toimiva.
joissakin autoissa pahvin laittaminen nokalle on jopa kielletty koska ajoviima viilentää muitakin moottorin osia kuin tuo kuskin arvostama jäähdytys neste
se vesihän joka jäähdyttää moottoria on noin 80-90 asteista... eli jos siellä on tilaa niin kädellä kokeilemaan miten putket lämpiää, jos tulipellin läpi menevät molemmat putket on liian viileä niin joko se vivusto ei toimi tai on jokin muu tukos.
tai jos kone on käynyt lähes kiehumispisteessä, niin joskus termostaatti jää auki ja jäähdytysvesi jäähtyy koko ajan liian tehokkaasti vaikka moottori tuntuisi lämpöjä ottavankin, kannattaa vaihtaa kun se ei mitään juuri maksa, on helpoin tapa sulkea yksi ongelma pois.
kalinasta en tiedä, mutta moottorin lämpö saattaa lähelle puolta väliä mittarin mukaan nousta vaikka termari olisi rikki, jos asteikossa on esim siinä sentin pituisella matkalla lukemat 20-100 niin puoli väli on 50 astetta (tietysti) ja vähän siitä yli olise se toivottu noin 80 astetta.
näin eräässä pommissa, ja toisessa oli tosiaan vivusto hyytynyt, nykyään pitää olla jousia ja muovi hepeneitä joka paikassa että tuntuma on hyvä, vaikka moni arvostaisi ihan sellaista että: raskas vivusto, mutta toimiva.
joissakin autoissa pahvin laittaminen nokalle on jopa kielletty koska ajoviima viilentää muitakin moottorin osia kuin tuo kuskin arvostama jäähdytys neste

Re: Käytin Kalinaa 30 000km huollossa!
Toki, jos on. Ongelma uudehkoissa autoissa on se, että neste lämpiää erittäin hitaasti tuohon lämpötilaan. Lämmityslaitteen kenno jäähdyttää lisäksi nestettä tehokkaasti, varsinkin jos kuljettaja pitää lämmityslaitteen puhallinta nopealla pyörimisnopeudella heti liikkeellelähdöstä alkaen.thaveri kirjoitti:se vesihän joka jäähdyttää moottoria on noin 80-90 asteista...
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Käytin Kalinaa 30 000km huollossa!
Terve!
Jos termostaatti on kunnossa, lämmön vähyyteen voi löytyä lääke täältä:
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 06#p201506
menestystä
SvS
Jos termostaatti on kunnossa, lämmön vähyyteen voi löytyä lääke täältä:
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 06#p201506
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Käytin Kalinaa 30 000km huollossa!
Se ei tästä ketjusta vielä selvinnyt, että nouseeko moottorinlämpömittari normaalisti normaaleihin lukemiin, eli sinne puolivälin paikkeille. Monissa nykyautoissa ei nouse, vaikka termostaatti olisi kunnossa. Siksi tupa ei lämpene, kun lämppärinkenno jäähdyttää nestettä tehokkaammin kuin moottori sitä nestettä lämmittää. Moottori ei saavuta käyntilämpötilaansa, ja siksi auton sisälläkin on kylmä. Kiertovesipumppu ei auta mitään siinä tilanteessa, oikeastaan vain pahentaa tilannetta.
Re: Käytin Kalinaa 30 000km huollossa!
-03 samarassa kyllä mittari pysyy jämptisti yli 90 asteen mutta koppi oli kylmä kuin pikku dieselissä.E.P. kirjoitti:Se ei tästä ketjusta vielä selvinnyt, että nouseeko moottorinlämpömittari normaalisti normaaleihin lukemiin, eli sinne puolivälin paikkeille. Monissa nykyautoissa ei nouse, vaikka termostaatti olisi kunnossa. Siksi tupa ei lämpene, kun lämppärinkenno jäähdyttää nestettä tehokkaammin kuin moottori sitä nestettä lämmittää. Moottori ei saavuta käyntilämpötilaansa, ja siksi auton sisälläkin on kylmä. Kiertovesipumppu ei auta mitään siinä tilanteessa, oikeastaan vain pahentaa tilannetta.
Njet problem, normal katastroof 

Re: Käytin Kalinaa 30 000km huollossa!
Taitaa olla ominaisuus valitettavasti vaikka osa ei tunnu sitä myöntävänkään
Kennon materiaali on alumiinia kuparin sijaan ja lämpötilan säätö on toteutettu hanan lisäksi (ainakin vielä samarassa) ilmaläpällä, kuten muissakin nykyautoissa. Muissa autoissa kuten kai jo Lada 11x sarjassa on vain pelkkä ilmaläppä ei siis enää hanaa eli kennolla on jatkuva kierto, mutta ilma ohjataan läpällä kennolle tai ohi siitä.
Hienoa eikä totta
, mutta miten onkaan jos läppä hieman vuskaa ja ei menekkään kiinni talvella tai kesällä


Kennon materiaali on alumiinia kuparin sijaan ja lämpötilan säätö on toteutettu hanan lisäksi (ainakin vielä samarassa) ilmaläpällä, kuten muissakin nykyautoissa. Muissa autoissa kuten kai jo Lada 11x sarjassa on vain pelkkä ilmaläppä ei siis enää hanaa eli kennolla on jatkuva kierto, mutta ilma ohjataan läpällä kennolle tai ohi siitä.
Hienoa eikä totta



Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: Käytin Kalinaa 30 000km huollossa!
Ainakin omassa 2000 vuosimallin samarassa tarkenee talvella hyvin. paremmin mitä monissa muissa autoissa, mutta eroaako 03 samara jotenkin kolme vuotta vanhemmasta?
Onhan se harmillista että myös lada on ottanut mallia muilta auto tehtailta ja huonontanut sisätilan lämmitystä
nykyään kun tuntuu olevan tärkeämpää saaha auto kesällä viileäksi kun talvella lämpimäksi
ps eikös priora ollut jossakin testissä euroopan kolmanneksi lämpimin auto?liekö priorassa sitten paremmin tehty tuo lämmitys kun kalinassa?
Onhan se harmillista että myös lada on ottanut mallia muilta auto tehtailta ja huonontanut sisätilan lämmitystä

ps eikös priora ollut jossakin testissä euroopan kolmanneksi lämpimin auto?liekö priorassa sitten paremmin tehty tuo lämmitys kun kalinassa?
Lada Samara 1500i 5d vm.2000
Re: Käytin Kalinaa 30 000km huollossa!
Lämpimän ilman suuntauksella voi myös tehostaa lämmitystä. Asia jota kaikki eivät ehkä huomioi. Jos lämmintä ilmaa puhalletaan vain tuulilasille, menee se lämpö hukkaan, auton takaosan ilmanpoistoaukoista. Tehokasta lämmitystä halutessa kannattaa suunnata puhallus jalkatilaan. Jalkatilasta lämpö nousee ylös, mutta ylhäältä se ei koskaan laskeudu alas. Jos jalkatiloja lämmitettäessä meinaa lasit huurtua, on syytä tyhjentää matot loskasta. Huurtumista vähentää tehokkaasti myös lasipintojen puhtaana pito. Likakalvo lasin pinnassa kerää itseensä kosteutta, ja siksi se lika pitää pestä laseista useamman kerran talven aikana.