Ikuisuusprojektin käynti ei oikein miellytä. Vika tai viat ilmenevät kolmella eri tavalla:
1. Epätasainen käynti. Auto siis käy täristäen ja pätkien, moottori heiluu kiinnikkeissään ja käyntiääni on epätasaista. Kaasutin on juuri purettu ja putsattu heikolla asiantuntemuksella, mutta käynti ei muuttunut mihinkään, joten epäilen vahvasti sytytyspuolta. Uutta osaa on tulpanjohdot, virranjakajan kansi ja pyörijä. Autossa on kärjellinen sytkä, jonka kärkiväliä en ole tarkistanut hetkeen, mutta näytti ihan siistiltä ainakin. Virranjakajan akselissa on parin-kolmen millin pystyklappi, sivusuunnassa klappia ei ole. Onko tuo pystyklappi normaalia? Jossain vaiheessa voisi harkita asentavansa tuohon järjettömän sytkän, eipä tarvitsisi tuonkaan kanssa pelailla, mutta pitäisihän sen tuollakin toimia...
2. Huono käynnistyvyys. Tätä pitäisi itsekin vielä tutkia, mutta kun autoa heräteltiin kahden vuoden unesta, oli alkuun kipinä pitkään hukassa. Tällöin kipinä tuli kyllä puolalta virranjakajan keskireikään tulpalla kokeiltuna, mutta perille se ei oikein löytänyt, minkä vuoksi uusittiin pyörijä, kansi ja tulpanjohdot. Ja sekös tuntui kummalliselta, ettei uusillakaan oikein kunnon hyvää kipinää ollut. Voisikohan tämäkin sitten olla seurausta tuosta pystyklapista, pyörijä ei saisi kunnolla kontaktia kannen hiiliin...? Autoa on jo vuosikaudet pitänyt muutaman päivän seisonnankin jälkeen sahata pitkään käyntiin. Kun jaksaa pyöritellä, alkaa ensin tulla pörähdyksiä ja käynnistymisyrityksiä ja lopulta käynnistyy. Tuntuu, että käynti hiukan paranee kun kone lämpenee. Mieleen tuli kyllä myöskin puolavika, sillä puola tuntui kohtalaisen lämpimältä. Onko tämä normaalia, ainakin hiukan modernimmissa vehkeissä kuuma puola on minun tietojeni mukaan usein puolavian merkki...?
3. Savutus. Tyhjäkäynnillä ja etenkin polkaistessa tulee melkoinen pölläys harmaata savua. No, tämä on toki ymmärrettävää, jos kama ei pala kunnolla, joten palataan asiaan jos/kun on saatu auto käymään tasaisesti ja nätisti...
Kiitoksia jo etukäteen hyvistä neuvoista, ja miksei vähän vähemmänkin hyvistä...

Kyseessä siis allekirjoituksessakin mainittu 2107 vuodelta -85, ajokilometreistä ei ole kovin hyvää tietoa. 1300cc remmikone. Ozon-kaasari. Eiköhän näillä alkuun pääse...
edit:puola maksaa näköjään kokonaista 11.50 Motonetissä, joten ehkäpä vaihdan sen ilman kauhean suurta diagnosointia heti alkuun ellei parempia ehdotuksia tule. Uusi jakaja maksaisi 45.50, mutta en viitsi kyllä ihan tuosta vaan investoida.