2101 1977 KRIINI

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kiitokset Jokari. Muistelinkin että tästä oli joskus jossain juttua. Onpahan sitten noita simpukoita tuossa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Jopa on tullut Pajotettua! :shock: Muka annan KRIINIn seisoskella kivassa katoksessa. Ei se saa hetken rauhaa, jos minulla on aikaa ja olen hereillä. Koskahan toppaa tai töppää niin ettei ihan äkkiä jatkukaan.

Paikattava kohta on nyt raadeltu kunnolla auki ja putsailtu ympärystöt. Aukkoa ja avanteet on sellainen kahdesta kolmeen tulitikkuaskin verran. Poikittaisen lyhyen kotelopalkin ja tunkinkorvakkeen helman puoleiset päät on poissa. Aukot ovat nyt leikattu varmasti terveeseen peltiin asti ja kiillotettu riittävän paljon ympäriltä että voi laittaa tukevat paikat.

Ensin alle suoraa peltiä. Sitten Venäjältä irrallinen kotelopalkki ja tunkinkorvake. Kotelopalkkia ei välttämättä tule laitettua kokonaan, mutta jääpä nähtäväksi että leikkaanko siitä vain puuttuvan palan ja laitan sen vai pannaanko koko palkki uusiksi.

Kytkinlelut purkasin pois. Oli niin mönjäinen nestesäiliö ja mustat kurat, että meneen työsylkkä uusiksi. Pääsylkkä jääköön ja letku. Apusinpukkavaihtoa suunnittelin mutta loppuivat sopivan kokoiset työkalut kesken. Mittailin apusimpukan tankoa 2121 ja 2101 simpukoiden välillä enkä mitenkään saanut selvää mitä eroa niissä on. Kertokaas joku tuo ero.

Kardaani on kohta pilkottu. En menannut ensin uskoa korjausoppaan neuvoja ristikon ja laakeripesien irrottamisessa. No, kävin vähän nukkumassa välillä. Niinhän ne lähtivät irti kuten opas kertoikin. Siitä vaan naputtelemaan haarukan kehälle ja niin nuo nousivat koloistaan. Yhtä olin tuurnalla lyönyt ensin sisään ja sepä ei sitten pullahtanutkaan ylöspäin.

Mutta tässäkin liuotuksella on iso merkitys. Näki että sitä yhtä sisäänpäin lyötyä ei oltu saatu kunnolla liukenemaan vaan se oli ruosteessa, joten ei se halunnut tullakaan. Se siis oli lyötävä sisäkautta. Merkkailin kardaanin että tulee kaikki palat samoin päin kun kasataan. Takaristikkokon menee vaihtoon. Nyt kun osasi kokeilla niin siinähän on ja selvästi väljää, nivelet ovat ruosteessa ja se nitisee. Sen laitoin nyt kunnon liuotukseen ja kolistelin vähän että herkistyy. Huomenna lisää kolistelua ja liuotusta.

Piti käydä lainassa kun en löytänyt toista hylsysatsia, jossa oli isoja holkkeja. Kardaanin etupätkän haarukka on kiinni 27mm mutterilla ja jos tukilaakeri meinataan vaihtaa niin haarukka on saatava irti. Laitoin siihenkin kunnon liuotuksen. Varmaan vaatii ulosvetäjän lähteäkseen irti. No, hommaa tuossakin on, mutta luulin paljon vaikeammaksi tuota kardaanijuttua.

Pitkä lista on hankittavia osia. Tässä hommassa tuntuu olevan ihan eri meininki kuin missään aiemmissa. Nyt ei säästellä väärissä paikoissa ja vaihdetaan tai tarkastetaan mahdollisimman moni paikka. Täytyy muistaa kysyä koko kardaanin hinta. Tietääpähän mitä tulee kangelle ja työlle hintaa.

Eli etenee. Kohta taas HelelevetinHelteet! Sitten varmaan toppaa. Ja Toivokin tuli maisemiin, joten pääsee vapaa-ajalla kiinni kunnon leikkeihin.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Se keskilaakeri on sitten tiukassa tai ei siinä poorilla...yhdessä paikassa kävin aikoinaan prässillä puristamassa ja painemittari näytti päälle tonnia eli pikkulukemia mutta kokeiles käsityökaluilla irrottaa...!

Ristikot laittaisin aina takaisin ruuvipenkissä puristamalla, lyömällä epäonnistumisen mahdollisuus on erittäin suuri. Ja muista, jos yhtään tuli nahkea ristikko eli kupit liian syvälle puristettu = vituiksi meni ja täristää aivan varmasti. Kokeiltu on. :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

No, nyt tuli sitä vastamäkivääntämistä. Ei riitä taidot eivätkä varsinkaan työkalut. Uskon täysin nuo Jokarin kommentit kardaanista. Ja eihän tuollaisessa voimansiirtimessä mitään heppoisia leluja saakaan olla rimpuloimassa.

Kardaanin etupätkän haarukkaa pajattaessa edellinen tuli todistettua. Eihän sitä haarukkaa saa siitä päästä millään ilman ulosvetimiä pois. Korjausoppaassa puhutaan kauniisti mahdollisuudesta naputella mutterinpäähän ja höpö höpö. Tosin oppaassa todettiin kyllä ulosvetäjä paremmaksi. Ei siinä irrottamisessa auttanut mikään mätkiminen vaikka kaikella tavalla koitettiin.

Eräs nuorimies naapurista käy päivittäin päivittelemässä KRIINIn komeutta. Hänellä on kaiken maailman työkaluja. Kehuikin tuossa pientä akkupulttipyssyään ja ulosvetäjäsarjaa (150e). Sinnepä sitten kuljimme koirinemme ja kardaanin etupätkän kanssa. Voi kun se on helppoa ja nättiä kun kunnon ulosvetäjä ja pulttipyssy nykivät etuhaarukan irti. Ikinä ei olisi lähtenyt millään minun leluillani.

Siis tukilaakerilimppukokonausuuttako ei myöskään saa irti ilman kunnon voimia ja ulosvetäjiä? Näin käsitin tuon Jokarin kirjoituksen. Jos näin on niin mitenhän pakkaamisen kanssa sitten? Varmaan yhtä vaikeaa ja tuhat mahdollisuutta hajottaa lelut. Ja uskon todellakin että ei niiden ristikoidenkaan kokoaminen sellainen oikeakätisen vasemman käden homma ole.

Pohdintaa siis piisaa. Jos nyt sitten päättäisikin kunnostaa yhden kardaanin niin järkijään tähän vekottimeen ostetaan UUSI! Voi sitten kokeilla mitä siitä kunnostamisesta tulee ja varsinkin huomata että siitä ei varmaan vielä näillä taidoilla tule mitään.

Aamulla aikaisin ennen kuin aurinko alkaa paistaa tuohon katokseen leikin hitsausleikkejä. Auringossahan automaattimaskin kanssa ei pysty pelata merkkijääkää. Ja muutenkin auringossa on hankala häärätä autojen alla. Aina häikäisee jostain kulmasta niin että ei näe alla mitään. No, olihan se hitsausharjoitus taas ensin ihan haistapaskanhemmetinturaamista. Säädöt hakusessa ja no, kaikki piti taas kokeilla lähes kuin ensimmäisellä kerralla. Ainoa lohtu oli että muistuivat työtavat sitten vähän nopeammin mieleen kuin on edes joskus turannut. Ja näin oli hyvä aloittaa kun sai laittaa täppiin selkeän 150mm x 90mm palan. No tuli siihen kanttaus helmakotelo kanttaukseen, mutta se nyt ei ollut enää paha homma. Aiemmin en ollut osannut tehdä tuollaista pokkausta kantin päähän. Eli jotain sentään saatiin aikaan.

Simpukan vaihtoa suunnittelin. Purkasin yhdestä Nivan simpukasta pois varren. Sitten ytiteltiin irrotella KRIINIn 35v. vanhan simpukan akselin alimmaista itsekiristyvää mutteria, jossa siis on kaikkea ja varsinkin varmaan öljyä ja massaa. Olinhan minä sinne ruiskinut liuotuksia useaan otteeseen, mutta... Ja kun siellä alla ei ole liiemmin tilaa eikä tukevia ja vahvoja työkaluja saa kovinkaan moneen asentoon niin... Silkaa epätoivoa. Sain minä sitä sitten liikkeelle ja löysin jonkun hohdan mistä saa väänneltyä ja liikuntaa aikaan kunnes tajusin että koko akseli liikkuu mukana. Eli ylempi mutteri on lukittava jollain työkalulla ja kokeiltava myöhemmin uudelleen. Mutta kyllä noissa rakosissa homma voi jäädä tekemättä.

Jätin vielä paremman nosturin Kuusaalle ja täällä on nyt sitten melkoinen rimpula työkaluksi, joten korkealle nosteltaessa on sitten vempuloimista. No, josko tämä alkaisi olla se piste, jonka jälkeen on hyvä pitää vähän taukoa. Viisumikin tuli tänään, joten voi vaikka alkaa taas retkeillä naapurissa.

Ja olihan meillä ihan oikeaa hauskaa leikkiäkin. Päästiin Toivonkaa uimaan Kuorinkaan. NeitiHauHaukin tuli omasta tahdostaan uimaan, joten aikoihin on eletty.

Mutta siis Nivelakselintukilaakerikokonaisuuden irrottaminenko vaatiin todella kovia voimia ja isoja ulosvetäjiä? Eli sitäkö ei kannata yrittää SuomalaisUgrilaisten piharemonttien käsityökaluilla?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Eli kai tässä on selkeästi kysyttävä: Kannattaneeko edes haaveilla Nivelakselin/Kardaanin tukilaakerin vaihdosta käsityökalujen kanssa? Siis ilman kunnon prässejä, ulosvetäjiä, kunnon lämmönantolaitteita ja paineilmatyökaluja?

Viskatkaas viisausta niin säästyy moni harmi, kun voidaan kiertää sellaiset paikat, joiden läpi on mahdotonta päästä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Se simpukan alamutteri lähtee sillä samalla akkumopolla tai paineilmamopolla, samalla tavalla menee kiristys helposti. En ole yhtäkään simpukkaa ilman mopoa vaihtanut... :lol:

Kyllähän se kardaanin tukilaakeri olisi hyvä painaa prässissä paikoilleen, ei ole kuin yksi kullin luikaus niin se on paikoillaan. Muistaa vaan laittaa sinne etupätkän puolelle oikeinpäin sen pölysuojalevyn.
Voihan sitä toki kokeilla oikeankokoisella hylsyllä ja pikkulekalla naputella, laakerit ei ole aina satkulleen samankokoisia eli on joko helvetin tiukka tai sitten menee kohtuu voimalla.

Mutta itse ehkä veisin pajalle/korjaamolle tehtäväksi missä on prässi, helppo homma eikä varmasti veloitus ole paha kun ei siinä 10 min kauempaa saa mennä!

Hakkaamalla ei saa yleensä juuri mitään paikoilleen, no ehkä takavedon etupyöränlaakerien kehät mutta ei oikein muuta.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Viskaapa Jokari vielä vinkki siihen tukilaakerikokonausuuden irrottamiseen kardaanin etupätkän päästä kun haarukka on irti. Minulla ei ole mitään hajua miten se voisi lähteä eikä korjausopaskaan anna mitään ohjetta. Silläkö Mopolla ja ulosvetäjällä sekin?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Lähteehän se kyllä myös riittävän järeällä ulosvetäjällä käsityökaluilla jos saa kynnet sinne laakerin lähellekään. Ja eihän sen tarvitse edes ehjänä säilyäkään joten se kumi repeää niin ei sen väliä.

Toinen vaihtoehto on sitten prässissä sopivien levyjen välistä painaa se pihalle...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Eli kun ei ole itsellä tarvittavia voimatyökaluja tällä hetkellä eikä ehkä heti kannata ostaakaan ja Tukilaakerin asennus vaatisi pajalle vientiä ja senkin jälkeen on monta mahdollista hajottaa esim. nivelten laakerit, niin kannattanee ensin selvittää uuden tasapainotetun kardaanin hinta.

Tämä kardaaniräpellys on ollut ihan hyvää harjoitusta ja tutustumista. Eihän sitä oikein kai muuten voi tietääkään mihin paukut, paikat ja välineet riittävät ennen kuin äheltää ja säheltää. Niinhän sitä elämässä tutustutaan moneen muuhunkin ahtaaseen, kuumaan ja hankalaan paikkaan. :lol: Ja tietysti todella jäykkään ja kankeaan. 8) Paljon vaaditaan turhautumista ja suurta pettymystä kun ei se niin upeaa ollutkaan.

No, siirtyköön kardaani joksikin aikaa ajatuksista muualle.

Mennään sitten taas tänään lainaamaan työkaluja naapurista. Ihanhan siellä oltiin tyrkyttämässä apua kun ollaan sen verran innoissaan KRIINIstä. Jos tänään saisi apusimpukan vaihdettua niin mikäs siinä. Yhdessä NIVA -mallisessa uudessa simpukassa on muuten rasvanipalle paikka. Olettekos laitelleet kiinni sellaista? Vai onkohan kyseessä kuulalaakeroimaton apusimpukka ja näin siinä olisi rasvaustarve? Kääntövarren liike ei ole aivan yhtä portaatonta kuin kahdessa nipattomassa. Tässä tuntuu pieni muljahtelu liikuteltaessa. Ihan yhtä kevyttä liike kylläkin on.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
lada combi
Viestit: 433
Liittynyt: 25.4.2006 9:48
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja lada combi »

En muista miten on Ladassa laakeri kiinni siinä kannattimessa, mutta jos sitä koko kannatinta ei tarvi saada ehjänä, niin rälläkällä vedät muut osat halki ympariltä ja sitten kun sinne jää se laakerin sisäkooli, niin rälläkällä varovastin se halki(et vahingoita kaardaania) ja sitten lyö sopivalla taltalla sen pois. Sitten uuden kannattinlaakerin asennus laakerin sisäkehään lyömällä apuna jokin sopiva putki tms... Mitä noita olen muihin merkkeihin vaihtanut, niin ei ole tarvinnut edes yleensä rikkoa sitä laakeria, vaan on lähtenyt ehjänä kokonaisutena irti laakerin sisäkehään lyömällä sopivaa talttaa apuna käyttäen.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Onko teistä muuten kukaan ostanut ihan uutta kardaanikankea vai onko tarpeeseen aina löytynyt vielä kunnollisia tai helposti kunnostettuja käytettyjä? En ole nähnyt aivan äsken tai ainakaan muista nähneeni Ostetaan -osiossa kardaanintarvitsijoita. Hauallakaan ei tämä asia selviä, koska Kauppa -osio siivoontuu automaattisesti kuukauden vanhoista ilmoituksista.

Ja kyllähän sen vanhan saa tietysti pisteltyä päreiksi ja vaikka poltettua ne kumiroippeet pois, mutta onkohan minusta pojasta lataamaan sinne sitten uudet tukilaakerihilut kaikkineen paikoilleen. Kun se asetelma ja kumivaimenninlimppukin istuu siinä laakerin päällä niin saamarin tukevasti ja jäykästi niin mitenhän sen siihen virittää jos saakin varsinaiset laakerit paikoilleen. On tämä ihme pähkäämistä.

No kannattanee se vanha räjäyttää keinolla tai toisella niin ymmärtää sitten kunnolla senkin tukimunkkisysteemin rakenteen. Rälläkkä laulamaan ja kumia repimään tässä eräänä päivänä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Pitänee kysäistä turvavöitä Venäjältä. Ei näytä turvavyökauppa käyvän. Niitä varmaan menee paaliin päivittäin ja moni ei viitsi niitä irrotella ja alkaa lähettämään. Ihmeen vähän on ollut tarjoajia.

Pulttimopo ei nyt sitten ole kotona, joten ei päästä simpukan kimppuun. Korjausoppaat puhuvat Raidetangon kannattimesta. Se kai se yksinkertaisuudessaan on paremminkin kuin apusimpukka. Simpukasta tulee mieleen aivan muunlainen auto-osa, jossa olisi jonkinlainen kaareva sektoripala hammastuksineen. No, mitäpä väliä noilla nimillä on kunhan vaan ymmärretään mistä puhutaan.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

On se akkukäyttöinen PulttiMopo vähän liian himottava peli. Eihän homma voi olla noin helppoa. Liekö laitettava sellainen Joulupukintoivelistalle.

Apusimpukka on sitten vaihdeltu. Ensin tosin lähti pulttimopolla ajellessa simpukan yläpään mutteri lentoon. Olin ottanut sieltä irti lukitussokan. No, sain sokan takaisin ja lähtihän se alapäänmuttreikin todella helposti irti.

Päästelin renkaat edestä irti ja tutkimaan jarruja ja raidetankoja. Kun pyörät kääntää äärimmileen oikealle niin oikeanpuolimmainen olkavarsi(???) ottaa kiinni alatukivarteen. En tiedä onko tuo "olkavarsi" oikea nimi osalle, joka on raidetangon ja etunavan välillä. Siis tämä osa siirtää ohjausliikkeen etupyörään. Vasemmalla puolella tämä samainen osa ei ota ääriasennossaankaan kiinni alatukivarteen.

Mikä on pielessä kun tuo Olkavarsi(?) ottaa kiinni alatukivarteen ääriasennossaan?

Olisiko siis oikea ulompi raidetengonpää niin hemmetin vinksallaan ja liian pitkällä että tuo olkavarran osuminen alatukivarteen on mahdollista?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Tuo osa joka ottaa kiinni alatukivarteen näyttäisikin olevan nimeltään Olkavarteen kiinnitetty OHJAUSVARSI.

Lienee niin, että ohjauskulmat on jossain vaiheessa käytävä säädätyttämässä. Josko saisi nuo sen verran sinnepäin, että saisi rekisteröinnin ja sitten säätöön.

Harmi kun ei tullut heti tarkkaan katsottua tuon ohjausvarren asemaa ääriasennoissaan. Nyt jää epäilys että apusimpukan vaihdossa olisi tullut muutoksia raidetankojen asemiin. Onkohan sellainen mahdollista? Tässähän siis vaihdettiin vain simpukka ja alkuperäinen kannatinvarsi pysyi kiinni raidetangoissa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Pekka

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja Pekka »

No ei varmaan ole tullut siinä remontissa muutoksia. En kyllä nyt yhtään tiedä miten tuo on mahdollista, liekö ohjausvarsi sitten vääntynyt alaspäin? Kääntyykö ratti keskiasennosta kummallekin puolelle ääriasentoihin yhtä monta kierrosta? Pyöränkulmat kuitenkin kuntoon myös.
Vastaa Viestiin