E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Samara 1.5i -98 eli 21093
Kokeilin 20 litraa ottaa tuota, lähes tyhjään tankkiin,
ihan samalla tavalla toimi ja käynnistyi. Ihan lähti käyntiin niinkuin 98e5 käyttäessä.
kulutus kyllä tuntui olevan reippaasti yli 10l / 100km,
(180km ajettu ja taas piti tankata)
eli kuitenkin tuo 98 tuntuu
paremmalta, tiedä sitten voiko pakkanen nostaa noin paljoa kulutusta kun yleensä on ollut siinä 8-10l/100km,
aina päässyt vähintään 200km tuolla parilla kymmenellä litralla.
(ladaan ei enempää kannata laittaa, koska huomisesta ei ikinä tiedä)
Kokeilin 20 litraa ottaa tuota, lähes tyhjään tankkiin,
ihan samalla tavalla toimi ja käynnistyi. Ihan lähti käyntiin niinkuin 98e5 käyttäessä.
kulutus kyllä tuntui olevan reippaasti yli 10l / 100km,
(180km ajettu ja taas piti tankata)
eli kuitenkin tuo 98 tuntuu
paremmalta, tiedä sitten voiko pakkanen nostaa noin paljoa kulutusta kun yleensä on ollut siinä 8-10l/100km,
aina päässyt vähintään 200km tuolla parilla kymmenellä litralla.
(ladaan ei enempää kannata laittaa, koska huomisesta ei ikinä tiedä)
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Terve!
E40 ja polttoaineensyötön korjauskertoimien nollaus pakkasella
Tuli simuloiduksi akun vaihto. Irrotin akkukaapelin kahdeksi vuorokaudeksi, jolloin polttoaineen syötön korjauskertoimet (fuel trim long term) nollautuivat ja moottori varmasti jäähtyi. Tankissa siis mainittu E40.
Sitten käynnistys ja ajoa. Imuilman lämpötila -22 °C ja jäähdytysnesteen lämpötila -24 °C. Käynnistyvyys normaali, ehkä hieman hennompi veto alkuun, mutta parin kilometrin päästä täysin normaali käynti.
SvS
VAZ 21113, Bosch MP7.0, aiemmin selostettu jäähdytysnesteen lt-anturimuutos
E40 ja polttoaineensyötön korjauskertoimien nollaus pakkasella
Tuli simuloiduksi akun vaihto. Irrotin akkukaapelin kahdeksi vuorokaudeksi, jolloin polttoaineen syötön korjauskertoimet (fuel trim long term) nollautuivat ja moottori varmasti jäähtyi. Tankissa siis mainittu E40.
Sitten käynnistys ja ajoa. Imuilman lämpötila -22 °C ja jäähdytysnesteen lämpötila -24 °C. Käynnistyvyys normaali, ehkä hieman hennompi veto alkuun, mutta parin kilometrin päästä täysin normaali käynti.
SvS
VAZ 21113, Bosch MP7.0, aiemmin selostettu jäähdytysnesteen lt-anturimuutos
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Sain tänään melkein vertailukelpoisen kulutuslukeman talvisesta maantieajosta.
Lenkki on Uusikaupunki - Mobilia - Uusikaupunki, reilu 400 km. Välineenä allekirjoituksessakin mainittu Eurosamara, polttoaineena viime vuonna 95E5 ja tänä vuonna 95E10. Ajan noin 0-5 km/h rajoitusta kovemmin todellista nopeutta ja yritän pitää vauhdin varsin tasaisena, en varsinaisesti pihistele menossa.
Vuonna 2010 kulutus oli 6,53 l / 100 km, vuonna 2011 6,60 l / 100 km. Tuo ero menee mittausmenetelmien epätarkkuuden, kelin, kaasujalan ja eri renkaiden piikkiin.
Lenkki on Uusikaupunki - Mobilia - Uusikaupunki, reilu 400 km. Välineenä allekirjoituksessakin mainittu Eurosamara, polttoaineena viime vuonna 95E5 ja tänä vuonna 95E10. Ajan noin 0-5 km/h rajoitusta kovemmin todellista nopeutta ja yritän pitää vauhdin varsin tasaisena, en varsinaisesti pihistele menossa.
Vuonna 2010 kulutus oli 6,53 l / 100 km, vuonna 2011 6,60 l / 100 km. Tuo ero menee mittausmenetelmien epätarkkuuden, kelin, kaasujalan ja eri renkaiden piikkiin.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
8. tankillinen tankattu E10.. Jokohan kohta alkais tiivisteet sulamaan...
Toimivuudessa en ole huomannut mitään muutosta. Täysin toimi yli -30 pakkasissa, kerran päivässä kylymiltään käynnistys..
Ja autonahan on vm. -90 2105

Ja autonahan on vm. -90 2105
Ihe ku tekköö, ni suap just semmosen ku sattuu tulemmaan!
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Terve!
Nyt siis 21113:n tankissa talvilaatuisten RE85:n ja 95E10:n seos. jonka etanolipitoisuus noin 50 %.
Hyvä käynnistyvyys ja kylmäveto -6 °C lämpötilassa ilman sähköisen "lisäryypyn" käyttöäkin.
Etanoli-Lada on todellinen hybridi - siinä yhdistyvät pieni hiili- ja suuri kumijalanjälki -terveisin
SvS
Nyt siis 21113:n tankissa talvilaatuisten RE85:n ja 95E10:n seos. jonka etanolipitoisuus noin 50 %.
Hyvä käynnistyvyys ja kylmäveto -6 °C lämpötilassa ilman sähköisen "lisäryypyn" käyttöäkin.
Etanoli-Lada on todellinen hybridi - siinä yhdistyvät pieni hiili- ja suuri kumijalanjälki -terveisin
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lattanaan (110 1.5 8v) on nyt vuoden alusta asti tankattu pelkkää 95E10 -bensaa, eikä minkäänlaista muutosta toiminnassa ole ollut havaittavissa suuntaan tai toiseen. Ilman lohkolämppäriä starttasi 25-30 asteen pakkasessakin muutamassa sekunnissa, ja kiihtyvyys on yhtä olematon kuin ennenkin.
Voisi kuvitella, että Venäjän markkinoille suunniteltu auto ei ole turhan nirso polttoaineen laadun suhteen, ja muutaman kuukauden kokemuksien jälkeen näin vaikuttaisi olevan. Voihan tietty olla, että ongelmat alkavat myöhemmin, mutta epäilen.
Voisi kuvitella, että Venäjän markkinoille suunniteltu auto ei ole turhan nirso polttoaineen laadun suhteen, ja muutaman kuukauden kokemuksien jälkeen näin vaikuttaisi olevan. Voihan tietty olla, että ongelmat alkavat myöhemmin, mutta epäilen.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Myös vuoden alusta käytetty e10 bensaa eikä mitään muutoksia toiminnassa. Kulutus ajosta riippuen 6-8 litraa.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
En ymmärrä mikähän ihme iski omalle Ladalle. Aluksi veti ihan niin kuin ei mitään E10 bensalla. Sitten tammi- helmikuun vaihteessa alkoi kulutus nousta. Maaliskuussa kun lämpötilatkin alkoivat nousta, kulutus ei tippunut? Pari tankkia ajoin 98 oktaanisella ja taas toimii kuten pitääkin? Taitaa olla naispuoleinen tämä minun Lada...
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Ettei vaan olisi alkoholismin ensioireita.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
98E:llä sitten varmaan kannattaa ajella, mikä pakko ajaa E10:llä jos ei toimi täysin tai ollut ongelmia
Ite en Ladalle muuta tarjoa ku kenkää ja 98E:tä


Ite en Ladalle muuta tarjoa ku kenkää ja 98E:tä
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
WEBER CARBURETTORS!!!
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Vieläkään ei mitään muutoksia auton toiminnassa (toki kesärenkaat kuluneet ja vaativat piakkoin uusimisen...)pressa kirjoitti:Myös vuoden alusta käytetty e10 bensaa eikä mitään muutoksia toiminnassa. Kulutus ajosta riippuen 6-8 litraa.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
En varmaksi tiedä, mutta veikkaan, että kyse on lada-alemmuuskompleksista. Ehkä se hävettää, että maapallonhalaajien bensiini ei ehkä sovellukaan ladaan.'aatee' kirjoitti:mikä pakko ajaa E10:llä jos ei toimi täysin tai ollut ongelmia![]()
![]()
Päät pois pensaista lada-mieh.. -henkilöt, ja ollaan ylpeitä autoistamme! Ja ajellaan sillä bensalla millä tuntuu toimivan, tai mikä hyvältä tuntuu.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Jouduin uusimaan autostani pakoputken reilu kuukausi sitten. Jos olen mediaa oikein ymmärtänyt, tästäkin pitää syyttää E10-polttoainetta.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Viime Tampereen reissulla tankkasin E85:ttä tankkiin reilun 16 litraa. Laskennallinen etanolipitoisuus 38,8% eli noin E40 on ollut. Tankkillinen on nyt ajettu ja kulutus oli 2-3desiä enemmän sadalla kuin normaali 95E10 käyttäessä. Hinta tuolla E85llä oli 1,195 eli 33 senttiä halvempaa kuin bensa, siis tuo kulutuksen nousu ei haittaa mitään. Toivotaan että Seinäjoellekin tulisi pian tuo E85 myyntiin, Tampereella ja Kokkolassa jo on mutta pitkä on kumpaankin lähteä tankkaamaan...
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Laitetaanpa tähänkin ketjuun maininta harmaasta axtec-kaasuttimen tiivisteesta: http://i151.photobucket.com/albums/s140 ... G_5163.jpg ja http://i151.photobucket.com/albums/s140 ... G_5169.jpg Tuohon kuntoon tiiviste menee parissa kolmessa viikossa, sillä seurauksella että kaasutin valuttaa bensat pakosarjan päälle. Punainen tiiviste kestää, vaikka olisi vanha ja käytettykin.
Tuo tiiviste tulee tietääkseni Venäjältä, kun sieltä hankkii uusia solenoidiventtiileitä. Olkoon esimerkkinä siitä, että kaikki kumit eivät kestä etanolia. Valmistajan pitää valita kumilaadut jotka kestävät. Aina ei ole valinnut etanolin kestävää kumia.
"Usein kysytyissä kysymyksissä" on linkitettynä video, jossa tiiviste korvataan kumiletkusta itse tehdyllä tiivisteellä. Linkittäjä ei ole kuitenkaan tiivisteen tekoa itse kokeillut, joten on kyseenalaista että video siellä on. Itse kun kokeilin tiivistettä bensaletkusta tehdä, niin seinämäpaksuudesta tulee niin ohut, että tiiviste ei kestä kovin pitkään. Tai sitten sekin bensaletku oli sellaista, joka ei kestä etanolia.
Tuo tiiviste tulee tietääkseni Venäjältä, kun sieltä hankkii uusia solenoidiventtiileitä. Olkoon esimerkkinä siitä, että kaikki kumit eivät kestä etanolia. Valmistajan pitää valita kumilaadut jotka kestävät. Aina ei ole valinnut etanolin kestävää kumia.
"Usein kysytyissä kysymyksissä" on linkitettynä video, jossa tiiviste korvataan kumiletkusta itse tehdyllä tiivisteellä. Linkittäjä ei ole kuitenkaan tiivisteen tekoa itse kokeillut, joten on kyseenalaista että video siellä on. Itse kun kokeilin tiivistettä bensaletkusta tehdä, niin seinämäpaksuudesta tulee niin ohut, että tiiviste ei kestä kovin pitkään. Tai sitten sekin bensaletku oli sellaista, joka ei kestä etanolia.