Juurikin näin. Juotettava kohta pitäisi tohottaa melkoisen kuumaksi ennenkuin techno-weld tarttuu siihen oikeasti kiinni ja hattu taitaa olla entinen ennenkuin vaadittava lämpötila on saavutettu. Joskus yritin tukkia erikokoisia imusarjan reikiä ko. puikoilla ja lopulta vein imusarjan hitsarille...START kirjoitti:mut ongelma voi olla se että se on niin iso kappale, vaatii energiaa melkosesti että lämpiää.
Projekti: Räkänaama racer
Re: Projekti: Räkänaama racer
500whp.net
Re: Projekti: Räkänaama racer
Niin joo, tietysti jos pitäis koko kappale saada tohon 380C lämpöön, niin ei tossa mitään järkeä ole. Riippuu tietysti, että kuinka nopeasti lämpö johtuu tuosta tohotuskohdasta muualle. Ajattelin aluksi niin, että suojaisi muun pinnan paksulla teräslevyllä, jonka alle eristeeksi vaikka vanerilevy ja sitten tuohon tohotuskohtaan reikä, josta sitten lämmittelisi. Onhan mulla toi varakansi, johon voi kaikkea arveluttavaa kokeilla tietysti. Pitäisköhän sittenkin kokeilla tuota Jokarin ehdottamaa J-B Weldiä, jossa lämpötilankesto jatkuvasti 260C ja hetkellisesti ilmeisesti jotain enemmän. Mahtaneeko riittää tuossa liekkirenkaan alla?
Re: Projekti: Räkänaama racer
Jepulis, tulipa luettua vähän enemmän kyseisestä aineesta(Techno-Weld) ja ei tuolla tosiaan taida tuo homma onnistua. Liian nopeasti johtaa alumiini sen lämmön muualle eli pitäis tosiaan melkeen koko kappale lämmittää tuohon 380 asteeseen
Kiitos varoituksista ja viisaista sanoista. Ei tuo ihan halpaa kuitenkaan ole(30€/10 tikkua), joten ei viitsi pelkästä uteliaisuudesta kokeilla. Kaverin hitsaritutulta vielä kysyn tuota tigiä, että onnistuuko. Jos ei, niin sitten ei ole paljon muuta mahista kuin tuo J-B Weld.
Kaveri leikkas meikämannelle laserilla pakosarjaan laipan. Toveri Hasse lähetti ystävällisesti paperiversion laipasta mittoineen. Piirtelin tuon koneelle ja lähetin kaverille. 2 minuuttia meni kuulemma leikatessa 8 mm teräksestä.
Kuva: http://s1177.photobucket.com/albums/x34 ... va0375.jpg
Kaveri teki noita muuten 2 kpl, kun luuli mun rakentavan veekasia. Toisen voin myydä.

Kiitos varoituksista ja viisaista sanoista. Ei tuo ihan halpaa kuitenkaan ole(30€/10 tikkua), joten ei viitsi pelkästä uteliaisuudesta kokeilla. Kaverin hitsaritutulta vielä kysyn tuota tigiä, että onnistuuko. Jos ei, niin sitten ei ole paljon muuta mahista kuin tuo J-B Weld.
Kaveri leikkas meikämannelle laserilla pakosarjaan laipan. Toveri Hasse lähetti ystävällisesti paperiversion laipasta mittoineen. Piirtelin tuon koneelle ja lähetin kaverille. 2 minuuttia meni kuulemma leikatessa 8 mm teräksestä.
Kuva: http://s1177.photobucket.com/albums/x34 ... va0375.jpg
Kaveri teki noita muuten 2 kpl, kun luuli mun rakentavan veekasia. Toisen voin myydä.
Re: Projekti: Räkänaama racer
V8 ladasepari kirjoitti: Kaveri teki noita muuten 2 kpl, kun luuli mun rakentavan veekasia.

Lada 2107 1600SL jäärata pirssi
Lada 2101 1600 16v Copper Top
Lada 2101 1600 16v Copper Top
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Projekti: Räkänaama racer
Niin se V6han seikkailee kai vielä jossain. Kiteellä oli muistaakseni vielä toissakesänä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Projekti: Räkänaama racer
Projekti on taas hieman liikahtanut etiäppäin. Paikkasin nyt tuon kannen huokosen JB Weldillä. Katsotaan, miten kestää. Tällä viikolla tullut putsailtua vanhoja osia ja sitä mukaa asenneltua niitä. Kone alkaa olla sillä mallilla, että vois viikonloppuna ehkä savut ottaa. Katsotaan nyt.
Pakosarja on lähes valmis. Vielä pitää hitsata lambda-anturin kierreholkki sinne kollektoriin ja ruikkasta joku maali päälle. Paikallisesta Robbarista ostettu ÖP-mittari. Viime viikolla tuli postissa imutorvet kaasareille ja isommat sisäkurkut. Myös laajakaistalambda ostettu kaasarien säätöä varten. Huomenna olis tarkotus käydä ostamassa ilmansuodatin kaasareille sekä pakoputkea ja vaimennin.
Nostin projektiautosta koneen pois, kun tarvitsin sekalaisia jäähdytysjärjestelmän osia. Tässä viikolla pitäis käyttäautosta nostaa myös kone pois, niin saa tuon sitten siihen keulille sisäänajoa varten.
Onkos muuten ollut tarvetta jälkikiristää kannenpultteja näiden alumiinikansien kanssa koneen lämmittyä? Otin lohkolämppärin tuosta vanhasta koneesta tähän ja vähän nauratti hassusti sisäänpäin taitettu vastuslanka(kuva alempana). Olen nähnyt sellaisia alaspäin taivutettuja vastuksia ennen, mutta en tällaista. Kai tämäkin toimii melkein yhtä hyvin. Lämpöhäviöt varmaan vähän isompia, kun on melkein koko vastus tuolla mokkulan sisällä eikä niin syvällä lohkossa.
Kuvia:
http://s1177.photobucket.com/albums/x34 ... va0392.jpg
http://s1177.photobucket.com/albums/x34 ... va0391.jpg
http://s1177.photobucket.com/albums/x34 ... va0389.jpg
http://s1177.photobucket.com/albums/x34 ... va0387.jpg
http://s1177.photobucket.com/albums/x34 ... va0385.jpg
http://s1177.photobucket.com/albums/x34 ... va0383.jpg
http://s1177.photobucket.com/albums/x34 ... va0381.jpg
http://s1177.photobucket.com/albums/x34 ... va0380.jpg
http://s1177.photobucket.com/albums/x34 ... va0379.jpg
http://s1177.photobucket.com/albums/x34 ... va0377.jpg
Pakosarja on lähes valmis. Vielä pitää hitsata lambda-anturin kierreholkki sinne kollektoriin ja ruikkasta joku maali päälle. Paikallisesta Robbarista ostettu ÖP-mittari. Viime viikolla tuli postissa imutorvet kaasareille ja isommat sisäkurkut. Myös laajakaistalambda ostettu kaasarien säätöä varten. Huomenna olis tarkotus käydä ostamassa ilmansuodatin kaasareille sekä pakoputkea ja vaimennin.
Nostin projektiautosta koneen pois, kun tarvitsin sekalaisia jäähdytysjärjestelmän osia. Tässä viikolla pitäis käyttäautosta nostaa myös kone pois, niin saa tuon sitten siihen keulille sisäänajoa varten.
Onkos muuten ollut tarvetta jälkikiristää kannenpultteja näiden alumiinikansien kanssa koneen lämmittyä? Otin lohkolämppärin tuosta vanhasta koneesta tähän ja vähän nauratti hassusti sisäänpäin taitettu vastuslanka(kuva alempana). Olen nähnyt sellaisia alaspäin taivutettuja vastuksia ennen, mutta en tällaista. Kai tämäkin toimii melkein yhtä hyvin. Lämpöhäviöt varmaan vähän isompia, kun on melkein koko vastus tuolla mokkulan sisällä eikä niin syvällä lohkossa.
Kuvia:
http://s1177.photobucket.com/albums/x34 ... va0392.jpg
http://s1177.photobucket.com/albums/x34 ... va0391.jpg
http://s1177.photobucket.com/albums/x34 ... va0389.jpg
http://s1177.photobucket.com/albums/x34 ... va0387.jpg
http://s1177.photobucket.com/albums/x34 ... va0385.jpg
http://s1177.photobucket.com/albums/x34 ... va0383.jpg
http://s1177.photobucket.com/albums/x34 ... va0381.jpg
http://s1177.photobucket.com/albums/x34 ... va0380.jpg
http://s1177.photobucket.com/albums/x34 ... va0379.jpg
http://s1177.photobucket.com/albums/x34 ... va0377.jpg
Re: Projekti: Räkänaama racer
Nyt on konetta soviteltu käyttöauton keulille. En vain tajua miten nuo kytkinakselin boorit ei mene kohdilleen sitten millään. Kytkin on keskitetty ja mahdollisimman suoraan tuota konetta yritetty työntää sinne kytkinkopan sisään. Samalla tietenkin kampurasta hieman käännellen, jotta poorit sais osumaan. Joka kerta jää sen pari senttiä vajaaksi tuo eli ei mene booreille se akseli. Onkos pussihousuilla jotain ovelia kikkoja tähän touhuun?
Re: Projekti: Räkänaama racer
Heiluta heiluta ja vielä kerran heiluta, yhtäkkiä holahtaa pohjaan. Tai sitten vedä pulteilla loppuun...
Re: Projekti: Räkänaama racer
Ite olen ujuttanut pulteilla loput, pooreillahan se on jo tossa vaiheessa, vaan silmälaakeriin jumittaa kytkinakselin pää. Kyllä ne on aina paikoilleen saatu... 

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Projekti: Räkänaama racer
onks sul työkalua?
ei meinaan taho mennä, jos vaan silmämääräsesti kattoo. ja sit kun aikansa rempoo niin se liikahtaakin jo pois keskeltä eikä ainakaan mene. ei se aina taho ees pultteilla mennä jos ei vaan osu..
ei meinaan taho mennä, jos vaan silmämääräsesti kattoo. ja sit kun aikansa rempoo niin se liikahtaakin jo pois keskeltä eikä ainakaan mene. ei se aina taho ees pultteilla mennä jos ei vaan osu..
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: Projekti: Räkänaama racer
Noniin, nyt on mosa paikallaan. Kiitos vaan ohjeista. Kyllä se sitten sinnikkäällä heiluttelemisella lähti menemään ja pulteilla sitten sain loppuun vedettyä nyt mukavasti. Kytkimen keskitin tosiaan ihan tarkoitukseen sopivalla työkalulla. Konehuone alkaa muutenkin olemaan valmis. Sarjat tietysti vielä puuttuu. Homma alkaa pikkuhiljaa näyttämään siltä, että vois tässä lähipäivinä savut ottaa koneesta. Kytkin on tosiaan uusi saksalaisvalmisteinen LUK. Todella hyvälaatuiselta vaikutti, katsotaan miten käytännössä toimii.
Suurin ongelma nyt on tuo tuplalorttojen kaasuvivusto. Onkos jollain kokemuksia lorttojen vivuston/vaijerisysteemin rakentelusta ladaan? Ongelmahan tuossa näyttäisi olevan kaasuvivun vammainen vetosuunta alaviistoon. Tuolla alapuolella kun tuppaa olemaan jos jonkinnäköistä imu- ja pakosarjaa, niin ahtaaksi taitaa mennä. Huomenna alan enemmän tuota vivustoa suunnittelemaan, mutta jos jollain on jotain valmiita ideoita tai jopa kuvia, niin olisin syvästi kiitollinen. Laitan kuvia tuosta omasta imusarjasta ja kaasareista huomenissa.
Tuleeko muuten komplikaatiota, jos pensapumpun ja paineensäätimen lykkää takakonttiin? Sinne ainakin mahtuis hyvin. Pientä painehäviötä nyt ainakin syntyy.
Jokunen kuva:
http://s1177.photobucket.com/albums/x34 ... va0408.jpg
http://s1177.photobucket.com/albums/x34 ... va0405.jpg
http://s1177.photobucket.com/albums/x34 ... va0404.jpg
http://s1177.photobucket.com/albums/x34 ... va0402.jpg
http://s1177.photobucket.com/albums/x34 ... va0401.jpg
Suurin ongelma nyt on tuo tuplalorttojen kaasuvivusto. Onkos jollain kokemuksia lorttojen vivuston/vaijerisysteemin rakentelusta ladaan? Ongelmahan tuossa näyttäisi olevan kaasuvivun vammainen vetosuunta alaviistoon. Tuolla alapuolella kun tuppaa olemaan jos jonkinnäköistä imu- ja pakosarjaa, niin ahtaaksi taitaa mennä. Huomenna alan enemmän tuota vivustoa suunnittelemaan, mutta jos jollain on jotain valmiita ideoita tai jopa kuvia, niin olisin syvästi kiitollinen. Laitan kuvia tuosta omasta imusarjasta ja kaasareista huomenissa.
Tuleeko muuten komplikaatiota, jos pensapumpun ja paineensäätimen lykkää takakonttiin? Sinne ainakin mahtuis hyvin. Pientä painehäviötä nyt ainakin syntyy.
Jokunen kuva:
http://s1177.photobucket.com/albums/x34 ... va0408.jpg
http://s1177.photobucket.com/albums/x34 ... va0405.jpg
http://s1177.photobucket.com/albums/x34 ... va0404.jpg
http://s1177.photobucket.com/albums/x34 ... va0402.jpg
http://s1177.photobucket.com/albums/x34 ... va0401.jpg
Re: Projekti: Räkänaama racer
Nonniin, rojekti taas edistynyt ja ensimmäinen virstanpylväs on saavutettu. Koneesta otettiin savut lauantaina. Naapureiden iloksi vedin suoran putken tuosta auton sivusta ulos. Mukavasti muutaman komean paukauksen saattelemana pörähti mosa tulille. Kierroksia oli todella vaikea saada pysymään tasaisina alle 2000 rpm, mutta muuten kävi melkoisen mukavasti.
Tänään väsäsin 2" putken yhdellä SNOWIS:in(vai olikohan se SIMONS...
)läpivirtaavalla rosterivaimentimella ja pääsin vetämään myös ekat sisäänajot. Ensimmäisellä lenkillä joutui kääntymään takaisin, kun vesipumpun hihnapyörästä oli päässyt pultit löystymään ja heitti hihnan sitten pois pyörältä.
Pelästyin jo kun rupes kuulumaan kauheeta rapinaa ja sitten pieni paukaus ja latausvalo syttyi. Yksi pultti katos, niin joutu sitten tien päällä kiristämään kahdella ja palailemaan takasin kotipihaan ruuvailemaan. No, homman selvittyä vedin sitten tuon ensiajon vedot loppuun ja parikymmentä kilsaa päästelin tuolla. Sitten taas tapahtuipi kummia: pyörijä lähti irti virranjakajasta ja heitti koko kannen siitä irti. Sammui kivasti keskelle risteystä
Oli siinä ihmisillä ihmettelemistä. Kauheesti tuntumaa nyt ei kerinnyt tuosta ottaa, enkä tiedä kuinka paljon tuosta kierrosten sahailusta menee löysän pyörijän piikkiin sitten. Ennen ennen pyörijän irtoamista tyhjäkäynnin sai säädettyä tasaiseksi n. 1700 rpm. Sitä alempana kierrokset pikkuhiljaa laskivat ja kone lopulta sammui.
Ensituntuman perustella melko vääntävän tuntunen vekotin. Kierrosherkkyyttä nyt on vaikea arvioida, kun ei vielä pahemmin uskalla huudattaa. Pakosarja vuotaa jostakin konetilaan. Todennäköisesti ensiö- ja toisioputken liitoskohdasta, kun oli melko vaikea laittaa siitä kiinni. Tuo uusi saksalainen kytkin on tosi jämäkän tuntuinen
Video ensikäynnistyksestä tulee, kunhan kaveri saa editoitua. Huomenna sitten ruuvikauppaan ostamaan uudet pultit tuohon pyörijään, kun katosivat tietysti johonkin. Tiedä sitten miten olivat päässeet löystymään. Uusi jakaja on kuitenkin. Onkos nuo M4 vai M3 vai ovatko jollain spetsiaalikierteellä? En päässyt mittailemaan, kun jäi nyt kone kaverin pihaan.
Huom. Tämä nappis on meikäläisen käyttöauto, ei siis varsinainen projekti. Koitan saada koneen säädettyä tässä ensin.
Kuvia:
http://s1177.photobucket.com/albums/x34 ... va0419.jpg
http://s1177.photobucket.com/albums/x34 ... va0417.jpg
SNOWIS!
http://s1177.photobucket.com/albums/x34 ... va0414.jpg
http://s1177.photobucket.com/albums/x34 ... va0413.jpg
http://s1177.photobucket.com/albums/x34 ... va0412.jpg
Tänään väsäsin 2" putken yhdellä SNOWIS:in(vai olikohan se SIMONS...



Ensituntuman perustella melko vääntävän tuntunen vekotin. Kierrosherkkyyttä nyt on vaikea arvioida, kun ei vielä pahemmin uskalla huudattaa. Pakosarja vuotaa jostakin konetilaan. Todennäköisesti ensiö- ja toisioputken liitoskohdasta, kun oli melko vaikea laittaa siitä kiinni. Tuo uusi saksalainen kytkin on tosi jämäkän tuntuinen

Video ensikäynnistyksestä tulee, kunhan kaveri saa editoitua. Huomenna sitten ruuvikauppaan ostamaan uudet pultit tuohon pyörijään, kun katosivat tietysti johonkin. Tiedä sitten miten olivat päässeet löystymään. Uusi jakaja on kuitenkin. Onkos nuo M4 vai M3 vai ovatko jollain spetsiaalikierteellä? En päässyt mittailemaan, kun jäi nyt kone kaverin pihaan.
Huom. Tämä nappis on meikäläisen käyttöauto, ei siis varsinainen projekti. Koitan saada koneen säädettyä tässä ensin.
Kuvia:
http://s1177.photobucket.com/albums/x34 ... va0419.jpg
http://s1177.photobucket.com/albums/x34 ... va0417.jpg
SNOWIS!
http://s1177.photobucket.com/albums/x34 ... va0414.jpg
http://s1177.photobucket.com/albums/x34 ... va0413.jpg
http://s1177.photobucket.com/albums/x34 ... va0412.jpg
Re: Projekti: Räkänaama racer
Tänään ruuvailtu pyörijä takaisin paikalleen ja sama ongelma jatkui. Siis tyhjäkäynnin seilaaminen. Sytytystä kun yritti säätää, hommasta ei tullut mitään. Kierrokset ajelehti ihan miten sattuu ja välillä tuli sytytyskatkoja ja paukkuja putkesta. Koitinpa sitten ottaa vanhasta koneesta toimivan pyörijän tuohon ja johan toimi! Nyt sai tyhjäkäynnin mukavasti 1300-1500 rpm. Eihän tämä vielä mitenkään säädöissään ole, että katsotaan mihin asettuu. Kierrokset ei kuitenkaan enää seilaa ja kone on nyt paljon paremmin ajettava. Ei tule sytytyskatkoja eikä paukkuja niin paljon. Tuossa jakajassa oli tosiaan vedetty nuo pyörijän pultinreiät hieman vinoon ja edellisestä pyörijästä oli ainakin mennyt reiät jo soikeiksi. Katsotaan nyt rikkooko tuo tämänkin.
Huomenna suunnitelmissa vuotavan pakosarjan paikkaus ja vähän thermotecciä tuohon startin ja sarjan väliin. Startti ei tunnu tykkäävän lämmöstä, kun lämpimänä ei tahdo aina kunnolla pyörittää.
Huomenna suunnitelmissa vuotavan pakosarjan paikkaus ja vähän thermotecciä tuohon startin ja sarjan väliin. Startti ei tunnu tykkäävän lämmöstä, kun lämpimänä ei tahdo aina kunnolla pyörittää.
Re: Projekti: Räkänaama racer
^ samaa vikaa täälläkin, vieläku sais tehtyä asialle jotakin...
alumiinista suunnittelin semmosta suojaa startin päälle, toinen samanlainen kaasareitten alle...
oot näköjään ryyppyvaijerit ja kaikki värkkäilly noihin...

oot näköjään ryyppyvaijerit ja kaikki värkkäilly noihin...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: Projekti: Räkänaama racer
Siis miksi alkuperäinen peltinen ei käy?? En usko että alkuperäisen peltisen ja itsetehdyn alumiinisen painoero on kovin suuri.pvdriver kirjoitti:alumiinista suunnittelin semmosta suojaa startin päälle...