Moi,
Sunnuntaina korjailin Samaraa. Pistin kattovalon toimintaan, korjasin viiksitelineen poikki menneen kiristyspannan metallisella pannalla. Vanha panta oli muovista ja ollut varmaan 10 viimeistä vuotta poikki. Sen takia ”viikset” pääsivät heilumaan reilusti niitä käytettäessä.
Lisäksi vaihdoin toisen mittaritaulun kun vanhasta oli piirilevy hajonnut ja kaikki valot eivät taulussa palaneet. Vanhaan mittaritauluun olin kääntänyt kilometrit nollille joten oli kuin uudella autolla ajaessa.
Kiinnitin Samaraan myös vanhat Wenäjän tuomiset, sportti peilit malli L-15 . Eivät vaan ole auton väriset. Uusissa peileissä on se hyvä puoli että näyttävät reilusti takasektoria. Lisäksi ne eivät suhise vauhdissa kuin originaalit peilit ja autosta tuli selvästi hiljaisempi. Näissä peileissä kun on ”kaula” vanhoihin verrattuna.
Eräs nuori herra meinasi sunnuntaina tuhota koko Samarani. Hän tuli kolmion takaa 50-60 km/h suoraan kylkeäni kohti. Hän oli vaan katsonut että vasemmalta tulee autoja ja hän ehtii vauhdissa ylittää tien mutta ei huomannut katsoa tuleeko oikealta ketään.
Onneksi tie oli levennetty siltä kohtaa ja kiepaisin ojan kautta jotta emme olisi törmänneet. Hetken ajeltiin rinnakkain samalla kaistalla kunnes pääsin kiepauttamaan ohitse.
Pysähdyimme pohtimaan tilannetta, mutta en viitsinyt alkamaan opettamaan, neuvomaan tai vetämään lättyyn 18 vuotiasta kollia. Sanoin vaan hänelle että hyvä ettei sattunut mitään vakavampaa.
Varmasti muistaa seuraavalla kerralla hieman pysähtyä kun kolmion takaa tulee risteysalueelle