Lada 1200L -89 1,5 Turbo mistä kestävämpi kytkin?
Lada 1200L -89 1,5 Turbo mistä kestävämpi kytkin?
Alko nappisilmäs kytkin luistaa penkissä 136hv jälkeen ja nyt pitäs vahvempi kytkin laittaa.. Ehdotuksia? Saakohan ladaan jäykempää asetelmaa ja massalevyä jostain? Sintteriä ei viittis laittaa ku tulee jatkuvaan käyttöön.. Mitä kytkimiä esim VFTS ladoissa käytetään?
Viimeksi muokannut ziguli, 24.4.2012 20:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lada 1200L -89 -> Lada 1500 InterCoolerTurbo.. =D
Lada 2105 1500 TIC jäärata-auto..
Lada 2105 1500 TIC jäärata-auto..
Re: Lada 1200 S -89 1,5 Turbo mistä kestävämpi kytkin?
nivan asetelma, kuparipaloja on poijjaat ite värkkäilly ja niittaillu vakiolevyrunkoon...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: Lada 1200 S -89 1,5 Turbo mistä kestävämpi kytkin?
Terve.
Moposportilta löytyy 30% jäykempää asetelmaa ja sintteri levyjä. ite homasin asetelman, jousitetun levyn ja sorvasin vielä vautipöyrän ulkokehältä 2mm matalammaksi, jolloin saa enemmän jousipainetta kytkimelle. 300hv tarkotus ottaa tällä paketilla, saas nähä pitääkö. Mutta huomattavasti napakamman tuntunen kun alkuperäinen asetelma.
Moposportilta löytyy 30% jäykempää asetelmaa ja sintteri levyjä. ite homasin asetelman, jousitetun levyn ja sorvasin vielä vautipöyrän ulkokehältä 2mm matalammaksi, jolloin saa enemmän jousipainetta kytkimelle. 300hv tarkotus ottaa tällä paketilla, saas nähä pitääkö. Mutta huomattavasti napakamman tuntunen kun alkuperäinen asetelma.
Re: Lada 1200 S -89 1,5 Turbo mistä kestävämpi kytkin?
Kytkin yleensä simmataan mieluummin mittaamalla kuin arvaamalla.
Ei se teho vaan se vääntö. Oli kytkin mikä hyvänsä, niin jos vauhtipyörästä näkee itsensä, on turha kuvitellakkaan että siinä mikään pitäisi. Sorvin kautta vähintään ja tuore pinta esiin. Lisää huimasti pitoa pitkäksi ajaksi.
Ei se teho vaan se vääntö. Oli kytkin mikä hyvänsä, niin jos vauhtipyörästä näkee itsensä, on turha kuvitellakkaan että siinä mikään pitäisi. Sorvin kautta vähintään ja tuore pinta esiin. Lisää huimasti pitoa pitkäksi ajaksi.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Lada 1200 S -89 1,5 Turbo mistä kestävämpi kytkin?
Terve!
Vauhtipyörän ulkokehän sorvaaminen ei lisää jousivoimaa eikä momentinvälityskykyä, vaan päinvastoin. Vauhtipyörän ohentaminen paineasetelman kiinnityskehältä 2 mm vähentää jousivoimaa noin 10...25 %.
Nykyiset kytkimet suunnitellaan siten, että
1) Levyn kuluessa ohuemmaksi jousivoima ensin kasvaa ja alkaa sitten pudota. Kun sallittu kulumismaksimi saavutettu, kytkin välittää saman momentin kuin uutena
2) Jousivoima vähenee, kun jousta painetaan kasaan, siten saavutetaan pienempi poljinvoima.
Vauhtipyörän sorvaaminen ohuemmaksi vastaa jousen painamista kasaan, siis pienempää jousivoimaa.
Ks. kuva (esimerkki)

Kuva täältä http://www.agvs-beo.ch/cmsfiles/kupplung_af.pdf
Vanhojen kierrejousikytkimien kanssa sorvaustemppu oli toimiva, mutta lautasjousikytkimillä se ei toimi.
menestystä
SvS
sanastoa:
Ausrückweg = irrotuslaakerin liikematka
Ausrückkraft neu = irrotuslaakerin painevoima (uusi)
Ausrückkraft bei Belagabnutzung = irrotuslaakerin painevoima kitkapinnan kuluessa
Anpresskraft = painelevyn voima
zul. Belagabnutzung = sallittu kitkapintojen kuluma
Druckplattenabhub = painelevyn liikematka
Betriebspunkt - Kupplung neu = Käyttötilanne uusi kytkin
Vauhtipyörän ulkokehän sorvaaminen ei lisää jousivoimaa eikä momentinvälityskykyä, vaan päinvastoin. Vauhtipyörän ohentaminen paineasetelman kiinnityskehältä 2 mm vähentää jousivoimaa noin 10...25 %.
Nykyiset kytkimet suunnitellaan siten, että
1) Levyn kuluessa ohuemmaksi jousivoima ensin kasvaa ja alkaa sitten pudota. Kun sallittu kulumismaksimi saavutettu, kytkin välittää saman momentin kuin uutena
2) Jousivoima vähenee, kun jousta painetaan kasaan, siten saavutetaan pienempi poljinvoima.
Vauhtipyörän sorvaaminen ohuemmaksi vastaa jousen painamista kasaan, siis pienempää jousivoimaa.
Ks. kuva (esimerkki)
Kuva täältä http://www.agvs-beo.ch/cmsfiles/kupplung_af.pdf
Vanhojen kierrejousikytkimien kanssa sorvaustemppu oli toimiva, mutta lautasjousikytkimillä se ei toimi.
menestystä
SvS
sanastoa:
Ausrückweg = irrotuslaakerin liikematka
Ausrückkraft neu = irrotuslaakerin painevoima (uusi)
Ausrückkraft bei Belagabnutzung = irrotuslaakerin painevoima kitkapinnan kuluessa
Anpresskraft = painelevyn voima
zul. Belagabnutzung = sallittu kitkapintojen kuluma
Druckplattenabhub = painelevyn liikematka
Betriebspunkt - Kupplung neu = Käyttötilanne uusi kytkin
Viimeksi muokannut Sdelano v SSSR, 5.8.2011 14:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Lada 1200 S -89 1,5 Turbo mistä kestävämpi kytkin?
Venäläiset on kehunut käyttäneensä fiat punton monilevykytkintä. Autot on kuulemma vaihtuneet, mutta samaa kytkinpakettia siirretty autosta toiseen. Valmistajana Sacsh. (vastaava kuin VFTS:ssä oli) Vaatii punton vauhtipyörän sovituksen takavedon kampiakseliin.
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Lada 1200 S -89 1,5 Turbo mistä kestävämpi kytkin?
ite ostin just sachilaisen saabiin tarkotetun 228mm asetelman. täytys levy vielä keksiä jostain. vauhtipyörä vaan täytyy teettää kyllä teräksestä.
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: Lada 1200 S -89 1,5 Turbo mistä kestävämpi kytkin?
Juu. Taidan tyytyä vielä pelkkään jäykempään asetelmaan ja vakiolevyyn kun tarkotus olis ny ajella tää vuos noilla tehoilla.. Kyllä se reilu 200nm vääntö jo ihan mukavasti kääntää suupielet ylöspäin 

Lada 1200L -89 -> Lada 1500 InterCoolerTurbo.. =D
Lada 2105 1500 TIC jäärata-auto..
Lada 2105 1500 TIC jäärata-auto..
Re: Lada 1200 S -89 1,5 Turbo mistä kestävämpi kytkin?
Itselleni tein asetelmasta modatun,siinä on 2jousta sitä en tiä sitten onko niin jäykkä ettei painaa jaksa vai että yhtä löysä kun normaalisti. Sain vaan idean kun hj60 oli tehty sama homma kun vääntö luistatti,tosin joutu laittaa kytkintehostimen että jakso toimia. Kohta näkee toimiiko viritys...
E.J
E.J
Re: Lada 1200 S -89 1,5 Turbo mistä kestävämpi kytkin?
Juu käytin vauhtipyörän sorvissa ja otettiin 0,2mm pois kitkapinnasta ja 0,4mm pois vauhtipyörän kehältä jolloin asetelman jousivoima pitäisi pysyä suht lähellä oikeeta. Hyvältä näyttää ainakin. Hiottiin viimeistelyksi 400 santapaperilla sorvis nii tuli silee pinta.
Uus kampiakselin stefa tuli myös kun vanha oli vuotanu.. Saas nähdä kuinka uus venäläinen kytkin pitää..
Uus kampiakselin stefa tuli myös kun vanha oli vuotanu.. Saas nähdä kuinka uus venäläinen kytkin pitää..

Lada 1200L -89 -> Lada 1500 InterCoolerTurbo.. =D
Lada 2105 1500 TIC jäärata-auto..
Lada 2105 1500 TIC jäärata-auto..
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Lada 1200 S -89 1,5 Turbo mistä kestävämpi kytkin?
täähän on vanha kikka, tuplajousi asetelma, toimii se.Jonsson kirjoitti:Itselleni tein asetelmasta modatun,siinä on 2jousta sitä en tiä sitten onko niin jäykkä ettei painaa jaksa vai että yhtä löysä kun normaalisti. Sain vaan idean kun hj60 oli tehty sama homma kun vääntö luistatti,tosin joutu laittaa kytkintehostimen että jakso toimia. Kohta näkee toimiiko viritys...
E.J
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: Lada 1200 S -89 1,5 Turbo mistä kestävämpi kytkin?
Se on hyvä ettei turhaan tehny... 

Re: Lada 1200 S -89 1,5 Turbo mistä kestävämpi kytkin?
Pitää varmaan itsekin modailla semmonen asetelma kun ei pitäny uus kytkinkään nelosella enää.. Ny on torsen lukkoperä paikassa ja uudet perän laakerit nii tuli vähän tota pitoaki.. Hienosti toimii kyllä eli veto päällä lukittuu, mut normaaliajossa tuskin huomaa ja on ketterä (jos ladaa ketteräksi voi sanoa) 

Lada 1200L -89 -> Lada 1500 InterCoolerTurbo.. =D
Lada 2105 1500 TIC jäärata-auto..
Lada 2105 1500 TIC jäärata-auto..
Re: Lada 1200 S -89 1,5 Turbo mistä kestävämpi kytkin?
Se on oikeestaan ihan puolentunnin homma jos hoksaa asentaa migillä
Onkos sulla foorumilta hommattu perä siä? kelpaa siis leimalla ihan ok?

Re: Lada 1200 S -89 1,5 Turbo mistä kestävämpi kytkin?
Tilaan moposportilta jäykemmän asetelman ja sintterin jos niit viel saa.. On foorumilta hommattu perä juu. Kelpaa leimalle ihan normaalisti kun ei oo hitsilukko.. Tarkotus olis mennä uudestaan penkkiin sit ku saan kytkimen pitämään. Jos sit sais vähän enemmä kuin 136hp 

Lada 1200L -89 -> Lada 1500 InterCoolerTurbo.. =D
Lada 2105 1500 TIC jäärata-auto..
Lada 2105 1500 TIC jäärata-auto..