110 lataus

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
Hirmu

110 lataus

Viesti Kirjoittaja Hirmu »

Auto on 110 stw vm. 2001.

Tuossa pari viikkoa sitten kävi muutamia kertoja, ettei lyhyen pysähdyksen jälkeen käynnistynytkään. Virrat olivat totaalisen finito. Epäilin akun olevan lopussa, joten otin toisesta autosta, mutta sama toistui ja tässä vaiheessa mittasin latausjännitteen, joka oli 13,7. Arvelin ettei lataus ollut syypää, merkkivalokaan ei palanut, enemmän epäilin jonkin laitteen kuluttavan virrat, sillä maakaapelia kiinnitettäessä ilmeni hentoa kipinöintiä. Kävin läpi virtapiirejä irroittelemalla sulakkeita, mutta en saanut kipinöintiä rajattua minkään sulakkeen taakse, vaan kipinöinti jatkui.

Latauksen merkkivalo ei siis aluksi palanut päiväkausiin, mutta alkoi yhtä-äkkiä loimottaa etenkin tyhjäkäynnillä ja latausjännitekin oli uudestaan mitatessa selvästi tippunut, joten vika näytti sittenkin olevan latauksessa. Minulla ei ollut tuolla hetkellä aikaa alkaa etsimään tarkemmin vikaa, joten ostin hätäpäissään Motonetista sekä uuden laturin että akun. Arvelin että tuleepahan vaihdettua samalla kaikki mahdolliset vikakohteet ja fiksailen vanhan laturin sitten paremmalla ajalla.

Mutta kuinkas kävikään. Latauksen merkkivalo paloi edelleen tyhjäkäynnillä, tosin ei täyskirkkaana, mutta selvästi näkyvänä. Kun koneen kierroksia nosti, niin merkkivalo himmeni häviten kokonaan näkyvistä noin 2000 kierroksen kohdalla. Mittasin latausjännitteen olevan kuitenkin normaali, joten ajelin pakon edessäkin autolla läpi puoli Suomea.

Vika ei ole kuitenkaan kadonnut minnekään, sillä latauksen merkkivalo hehkuu edelleen himmeänä ja katoaa kierrosten noustessa.
Latausjännite kuormittamattomana on 14,4 V ja lähivaloilla & puhaltimen I-asennolla kuormitettuna 14,1 V, eli mittausten mukaan lataa. Mutta miksi tuo valo hehkuu? Lataako auto todellakin oikeasti, vai missä syy? Tähän asti virta on ainakin riittänyt, mutta voiko esim. herätevirtapiirissä olla jotain häikkää, vaikka laturi onkin uusi? Mittaukset on tehty HAlpa-Hallin mittarilla, mutta kai nuo ovat nyt ainakin suuntaa antavia lukemia. Kipinöinti maakaapelia kytkettäessä on juuri ja juuri havaittavissa oleva risahdus, voi kai olla johonkin auton aina kytkettynä olevaan sähkölaitteeseen liittyvää(?), mutta joka tapauksessa virran täytyy olla niin pieni, että tuskin syypää nyt mihinkään.

Samaan aikaan CE-valo on elänyt omaa elämäänsä, syttyen ja toisinaan sammuen itsestään, toisinaan sammutettuna. Myös tyhjäkäynti on ajoittain heittelevää, varsinkin kun löysää kaasun, niin kierrokset käyvät 500 tietämillä ja kylmänä saattaa jopa tuossa tilanteessa sammua. Kierrokset palaavat sitten hetken hapuilun jälkeen normaalilukemiin, mutta hyvin hienoista seilausta kierroksissa on. Tämä saattaa kuitenkin olla täysin erillinen vika, joka ilmeni vain samaan aikaan, eikä liity mitenkään lataus-juttuihin. Jos CE-valo ei pala käynnistettäessä, niin se syttyy yleensä muutaman minuutin käynnin jälkeen ja käynti muuttuu samalla hieman hapuilevaksi, joten saattaisin kallistua syyttämään tästä Lambdaa (alkaa katin lämmettyä oikutella).

Mutta tuo himmeästi loimottava latausvalo häiritsee ja siihen toivoisin vähän vinkkejä, että mistä voisi syytä haeskella.
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: 110 lataus

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Samarassakin se latauksenvalo paloi himmeästi varmaan pitkästi toista vuotta niin, että pimeällä siihen kiinnitti yleensä enemmän huomiota. Laturin putsauksella ei ollut vaikutusta asiaan. Kokeilin toisella laturillakin, mutta se latasi vähemmän, vaikka valo ei palanut joten nakkasin entisen takaisin vaikka polttikin sitä valoa himmeästi, mutta latasi kuitenkin.
Laturissa se "vika" siis oli muttei se virran puutteen tai muunkaan takia tielle jättänyt. Kierroksia nostaessa valo kuitenkin sammui.

Vikakoodit voisi lukea/luettaa. Tyhjäkäynnin vaelteluun veikkaan takertelevaa tyhjäkäynnin säätömoottoria jonka putsauksella humpailu voisi asettua.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Hirmu

Re: 110 lataus

Viesti Kirjoittaja Hirmu »

Kiitokset vastauksesta!

Latauksen merkkivalon himmeä hehku ei tosiaan vältämättä ole mikää iso vika, kun mittauksetkin puhuvat toimivan latauksen puolesta. Mutta vaikka kaikki muu olisikin kunnossa, niin tympii silti katsella tuota valoa. Ja jotenkin olisi mukavampaa ajella, kun saisi varmuuden ettei valo kuitenkin yritä kertoa minulle jostain muusta, vakavammasta viasta, oikosulusta yms. kamalasta.

Veikkauksesi tyhjäkäyntimoottorin suuntaan saattaa olla oikea, pitänee tutkia ja ainakin putsailla kyseinen vekotin, jos vaikka viikonloppuna ehtisi. Lambda kävi itsellä mielessä siksi kun käynti huononee muutaman minuutin käynnin jälkeen kertarysäyksellä sytyttäen CE:n, niin ajattelin sen tapahtuva putkiston lämpenemisen myötä. Mutta toisaalta, kun kyse on tyhjäkäynnistä, niin loogisempaa lienee että vika on tyhjäkäyntiä säätävässä elimessä.

Vikakoodit lukemalla tietysti asiaan saisi kerralla selvyyden, mutta eikös se olisi jo liian helppoa? :)
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: 110 lataus

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Olettaen, että mittaamasi jännitteet pitävät paikkansa, tulisi latausvalon palamisen syyksi mieleen valon kanssa sarjaan kytketyn diodin oikosulku.

Diodi on mittaristossa, sen tehtävä on estää valon hehkuminen, kun generaattorijännite on suurempi kuin jännite muualla virtapiirissä.

Mahdollinen mittaristodiodivika ei ole ns. vakava, eikä se voi aiheuttaa lisävikoja.

Nämä etädiagnoosit ovat tietysti hieman tuolla arvailun puolella.

Kokonaan toinen kysymys on valon palaminen, mikäli generaattorijännite ei pysy mittaamissasi arvoissa, vaan putoaa jostain syystä ajon aikana.

HUOM! Uudempien Ladojen omistajille: latausjärjestelmä muuttui v. 2004, minkä jälkeen kyseistä diodia ei ole. Näissä uudemmissa on Motorolan kehittämä "älykäs" lataussäädin, joka ilmaisee latausvalolla muitakin vikoja kuin latauksen totaalisen loppumisen.

***

Tyhjäkäynnin vaeltelun "ykkösepäiltynä" pitäisin kaasuläpän asentotunnistimen tai sen virtapiirin vikaa. Huono kosketus liittimessä, ehkä?

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Hirmu

Re: 110 lataus

Viesti Kirjoittaja Hirmu »

Kiitos vastauksesta!

Tuo diodin oikosulku kuulostaisi potentiaaliselta vaihtoehdolta. Mistä päin mittaristoa tarkemmin tuon kyseisen diodin voisi fyysisesti paikantaa?

Mittaristossa oli keväällä ja on satunnaisesti ollut edelleenkin jonkinlaista maadoitustyyppistä häiriötä, mm. CE-valo palaessaan selvästi himmenee vuorotahtiin suuntavilkun merkkivalon rytmissä, keväällä nopeusmittarin hetkittäistä toimimattomuutta, joka voi tietty olla tunnistimen kosketushäiriökin. Nämä jälleen saattavat liittyä tähän diodiin olla liittymättä, mutta tuossa alkaa olla jo monta hyvää syytä vaihtaa mittaristoon isompia osakokonaisuuksia tai koko mittaristo.

Jännitteen putoamista ei nähtävästi enää tapahdu ajon aikana, vaan se ongelma korjaantui laturin ja akun vaihdon myötä.

Tyhjäkäynnin hapuiluun lähden hakemaan ratkaisua tuon asentotunnistimen ja tyhjäkäyntimoottorin suunnalta.
Avatar
THI-900
Viestit: 1714
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: 110 lataus

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Ja jos uusit tk moottorin ja kaasuläpän asentotunnistimen, niin osta sitten venäjän kävijöiltä ennenkuin Deltasta...
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: 110 lataus

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Se diodi löytyy mittariston sisältä vallan helposti latausvalopolttimon vierestä.

Tuli tietysti mieleen myös "klassinen" vika: katkos generaattorin liittimen "D" (lattaliitin) ja mittariston liittimen X1 nastan 12 välillä. Palaako latausvalo kirkkaasti, kun moottori ei käy, mutta virta päällä? Jos ei => katkos tai huono yhteys mainitsemallani välillä.

menestystä

Svs
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Hirmu

Re: 110 lataus

Viesti Kirjoittaja Hirmu »

Kiitos vastauksista!

Ehdin vasta nyt palaamaan asiaan uudelleen, mutta sieltähän se diodi tosiaan näkyi löytyvän. Uskon nyt vahvasti vian olevan siinä. Merkkivalo palaa pelkät virrat päällä yhtä kirkkaana kuin vierustoverinsa öljynpaine- ja käsijarrunmerkkivalot, joten yhteys lattaliittimen ja mainitsemasi nastan välillä lienee kunnossa. Kun nyt näyttää vahvasti ettei vika ole tuon kummempi, eikä ainakaan vaarallisempi, niin palakoon nyt siinä sitten tuo valo. Luohan se omanlaistaan tunnelmaa. Korjaan sitten joskus kun vahvempi inspiraatio iskee.

Mitä tuohon aiemmin mainittuun tyhjäkäyntiin tulee, niin siinä ollut hapuilu on menneen talven lumia. Ainakin toistaiseksi. CE-valo sammui itsekseen ja vikakin katosi itsestään. En siis alkanut tyhjäkäyntimoottoria tai kaasuläpän asentotunnistinta yhtään enempää ropeltamaan, kun tuntuu kerran käyvän nyt normaalisti. Mutta tiedänpähän minne huomioni kohdistan jos/kun vika joskus uusiutuu.

Ladan kanssa on nyt yhteistä taivalta reilu vuosi, eikä ole ensimmäinen kerta kun käy niin, että vikoja tulee ja sitten ne katoavat omia aikojaan. Onhan se ihan positiivista että voi joskus vaan antaa ajan kulua ja odottaa, niin viat häviävät. Eivät tietenkään kaikki.
Mutta tällä kertaa tilanne vaikuttaa hyvältä. Suuret kiitokset kaikille hyvistä vastauksista ja vinkeistä!
Vastaa Viestiin