Homma alkoi tinaamisen harjoittelulla. Olin ostanut muistaakseni Fixukselta tangon tinaa sekä pohjustetta ja Motonetistä sellaisen pienellä kaasupatruunalla toimivan juotostohottimen. Kohteena oli vasemman etusiiven yläosassa oleva entinen reikä, jonka olin leikannut dremelin katkaisulaikalla irti ja hitsannut tilalle peltilapun. Olin ehtinyt ko. kohdan jo pohjamaalaamaankin, joten aloitin hiomalla maalit pois ns. somalilaikalla. Sen jälkeen sudin päälle pohjusteen.

Sitten kiehautin pohjusteen, jolloin pintaan jäi kiiltävän kirkas tinakalvo. Tai siis lyijyä se kai pitkälti on.

Sitten leikkasin sivuleikkureilla tangosta parin sentin pätkän ja kuumentelin sitä toholla, kunnes se pehmeni. Tässä kohtaa käytin vielä oikeaoppisesti öljyttyä puulastaa, mutta totesin metallisen mikäliekittauslastan erittäin toimivaksi vaihtoehdoksi ja sillä tein 90% hommista. En tiedä miksi pitäisi käyttää puulastaa kun metallilasta on ikuinen, ei tarvitse öljyämistä ja se on suora ja kestää lämpöä ja jopa sen läpi voi kuumentaa tinaa.

Jonkin aikaa kun tinailin niin tuloksena oli kohtalaisen kattava tinakerros.

Tinan työstö osoittautui jonkinasteiseksi ongelmaksi. Pieniä tinatäpliä pystyy työstämään hiomapaperillakin ihan kivasti, mutta tuollaisen toistakymmentä senttiä pitkän kohdan tasoittaminen on yhtä pirua. En tiedä voisiko onnistua jos olisi jonkinsorttinen hiomakone, mutta ainakin käsipelillä ei ole hauskaa. Taidan ruinata synttäirlahjaksi koriviilan... Suurin keksintöni oli että viilan kärjellä työntelemällä tai puukon hamaralla höyläämällä tinasta saa irtoamaan suhteellisen mukavasti lastua, mutta suoraa pintaa ei isommalle alueelle tuolla tavalla saa.

Lopuksi vedin päälle pakkelia muutaman kerroksen.
Lisäksi eilisen saavutuksiin kuuluu keulan hionta, pohja- ja pintamaalaaminen sekä erinäisten pohjamaaliläiskien maalailu punaiseksi.

Lisäksi hioin pintaruosteet pois oikeasta kynnyskotelosta ja maalailin päälle ruosteenestomaalia. Vasen kynnyskotelo on nyt pohjamaalattu punaisella ja tarkoitus on vetää massaraja oven alareunan tasolle ja maalata sen päälle pintamaali.
Lisäksi totesin, että Korrek kliineri on aika toimivanoloista tavaraa. Tuskin maltan odottaa että saan viimeisetkin tämän kesän pintamaalit pintaan ja kliineröimään koko auton. Siitä tulee pirun rankka, mutta palkitseva sessio. Nimittäin muutos on selvä

Ehkä se vielä siitä...