kylmänä "tukossa"
kylmänä "tukossa"
Hei
Ongelmani on että lada 2107 1.3l (v.91) ei meinaa käydä kylmänä. Eli kun starttaa niin hetken aikaa käy jonka jälkeen sammuu ja sitten kun pari kertaa toistaa tämän niin pysyy käynnissä mutta kaasua painaessa kierrokset tippuu ja meinaa sammua. Tuntuu ku ois jotenki tukossa eikä sais bensaa tai jotain tarpeeks vai mikä vois olla? Uusi kaasutin suoraan venäjältä on vaihdettu joten sen pitäs olla kunnossa. Lämpimänä toimii sit hyvin mut kylmänä sammuilee helposti kaasuttaessa. Osaako viisaammat neuvoa mikä vois olla vikana? (oon kyllä katellu muitakin ketjuja mutta en oo löytäny tarkempaa vastausta tähän ja toivoin että uusi kaasutin korjaa vian).
Niin ja laitetaan tähän samaan vielä pikku kysymys ratista, eli kun on tuommosia ratteja joissa menee niinku nahka nauhaa ympärillä nii onko nuo valmiiks semmosia vai saako esim jostain tuommosta nauhaa ja vois ite pyöritellä sen ratin ympärille kotikonstein?
Tuossa kuva mitä tarkotan:
http://www.bit.spt.fi/jori.kymalainen/o ... 210235.jpg
Kiitos ja anteeksi
Ongelmani on että lada 2107 1.3l (v.91) ei meinaa käydä kylmänä. Eli kun starttaa niin hetken aikaa käy jonka jälkeen sammuu ja sitten kun pari kertaa toistaa tämän niin pysyy käynnissä mutta kaasua painaessa kierrokset tippuu ja meinaa sammua. Tuntuu ku ois jotenki tukossa eikä sais bensaa tai jotain tarpeeks vai mikä vois olla? Uusi kaasutin suoraan venäjältä on vaihdettu joten sen pitäs olla kunnossa. Lämpimänä toimii sit hyvin mut kylmänä sammuilee helposti kaasuttaessa. Osaako viisaammat neuvoa mikä vois olla vikana? (oon kyllä katellu muitakin ketjuja mutta en oo löytäny tarkempaa vastausta tähän ja toivoin että uusi kaasutin korjaa vian).
Niin ja laitetaan tähän samaan vielä pikku kysymys ratista, eli kun on tuommosia ratteja joissa menee niinku nahka nauhaa ympärillä nii onko nuo valmiiks semmosia vai saako esim jostain tuommosta nauhaa ja vois ite pyöritellä sen ratin ympärille kotikonstein?
Tuossa kuva mitä tarkotan:
http://www.bit.spt.fi/jori.kymalainen/o ... 210235.jpg
Kiitos ja anteeksi
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: kylmänä "tukossa"
Nämä anteeksi pyytelyt ovat kyllä turhia. Vai onko jossain päin Suomea tapana käyttää tuota ilmaisua loppukaneettina?
Mikäs kaasutin tähän vaihdettiin? Toimiko aiemmalla kaasuttimella? Mikä ole aiempi kaasutin eli oliko täysin samanlainen kuin uusi? Onko tämä jo Vähäpäästöinen?
Mikäs kaasutin tähän vaihdettiin? Toimiko aiemmalla kaasuttimella? Mikä ole aiempi kaasutin eli oliko täysin samanlainen kuin uusi? Onko tämä jo Vähäpäästöinen?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: kylmänä "tukossa"
Hmm sanosin että se on tuommonen DAAZ-(Weber)-Ozon ja samanlainen oli kun edellinen. Ainut että piti yks pikku osa jossa oli joku sähkötunnistin siirtää uuteen kaasariin. (pitäsköhän käyä kuvia räpsimässä ku oon aika huono selittämään ja en kovin autonero oo muutenkaan) Entisellä kaasarilla oli samat ongelmat ja koitinkin uutta siinä toivossa että vika ois ollu siinä ja kun ei auttanu nii ajattelin sitten täältä kysästä jos on ollu vastaavia vikoja.
Edit. Laitan tähän nyt pari kuvaa nii saatte ehkä jotain selvyyttä ainakin kaasarista ja tuosta osasta mikä siihen piti vanhasta vaihtaa, merkkasin punasella sen.
http://imageshack.us/photo/my-images/838/lada003.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/804/lada004.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/5/lada006.jpg/
Edit. Laitan tähän nyt pari kuvaa nii saatte ehkä jotain selvyyttä ainakin kaasarista ja tuosta osasta mikä siihen piti vanhasta vaihtaa, merkkasin punasella sen.
http://imageshack.us/photo/my-images/838/lada003.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/804/lada004.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/5/lada006.jpg/
Re: kylmänä "tukossa"
Tuollaista nahkanauhaa saa autotarvikeliikkeistä, esim. Ad-liike, Motonet. Se pyöritellään ratin ympärille ja sidotaan mustalla nauhalla kiinni. Se ei siis ole ratin muotoinen alunperin, vaan taitaa olla pakattu suorakulmion muotoiseen läpinäkyvään pakettiin, melko pieneen. Koita vilkaista esim. Cd Cardicin kuvastosta, voisi löytyä.larppadaa kirjoitti:...Niin ja laitetaan tähän samaan vielä pikku kysymys ratista, eli kun on tuommosia ratteja joissa menee niinku nahka nauhaa ympärillä nii onko nuo valmiiks semmosia vai saako esim jostain tuommosta nauhaa ja vois ite pyöritellä sen ratin ympärille kotikonstein?
Tuossa kuva mitä tarkotan:
http://www.bit.spt.fi/jori.kymalainen/o ... 210235.jpg
Kiitos ja anteeksi
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
Re: kylmänä "tukossa"
Otin aamulla ennen töihin lähtöö havainnollistavan videon josta näkee mitenkä lada temppuilee. Eli hörähtää tuolleen käyntiin ja sammuu sitten, kylmemmällä joutuu toistaamaan pariki kertaa ja sitten kun pysyy käynnissä ja laittaa kaasua (tuossa missä kierrokset tippuu ja alkaa heittelehtimään(sori unohtin tuuletuksenpäälle nii se vähä häirihtee)) niin meinaa sammua ja välillä sammuuki. Painoin kaasun pohjaan tuossa. Eli joutuu periaatteessa lämmittelemään hetken ennenku toimii ku muuten tökkii ja hyytyy tosi helposti. Osaako kukaan sanoa tuon perusteella mitään missä vika vois olla?
Tuossa video
http://imageshack.us/clip/my-videos/840/x4v.mp4/
Ja sitten kaasaripaketin kuva johon on merkitty tussilla mikä kaasari kyseessä jos tuo jotain selventää
http://imageshack.us/photo/my-images/189/img2867i.jpg/
Ja kiitoksia ratti vastauksesta. Laitoin jo semmosen ja on paljon mukavampi ku ei oo nii kylmä ratti
Tuossa video
http://imageshack.us/clip/my-videos/840/x4v.mp4/
Ja sitten kaasaripaketin kuva johon on merkitty tussilla mikä kaasari kyseessä jos tuo jotain selventää
http://imageshack.us/photo/my-images/189/img2867i.jpg/
Ja kiitoksia ratti vastauksesta. Laitoin jo semmosen ja on paljon mukavampi ku ei oo nii kylmä ratti

Re: kylmänä "tukossa"
Koskitko ryyppyyn tuossa videon aikana? Jos et, niin eihän se täydellä ryypyllä voi startin jälkeen pelata, vaan sillä ainoastaan tukehduttaa koneen.
Suhtaudu helvetin kriittisesti kaikkeen mikä on venäläisen korjaamaa, se voi olla jopa alkuperäistä huonompaa.
Suhtaudu helvetin kriittisesti kaikkeen mikä on venäläisen korjaamaa, se voi olla jopa alkuperäistä huonompaa.

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: kylmänä "tukossa"
Miksi latausmittari näyttää ensin noin alhaisia lukemia, vaikka kierroksia on koneessa 2000rpm?
Käynnistyksestä, niin Jokarin kanssa samoilla linjoilla, että jos ryyppy oli täysillä koko ajan, niin ei varmana käy kunnolla. Ja kaasarikone kyllä vaatii muutaman kaasupolkimen lipsuttelun ennen käynnistystä. Sellaistakaan en nähnyt tapahtuvan.
Käynnistyksestä, niin Jokarin kanssa samoilla linjoilla, että jos ryyppy oli täysillä koko ajan, niin ei varmana käy kunnolla. Ja kaasarikone kyllä vaatii muutaman kaasupolkimen lipsuttelun ennen käynnistystä. Sellaistakaan en nähnyt tapahtuvan.
Re: kylmänä "tukossa"
http://imageshack.us/clip/my-videos/27/km8.mp4/
No tässä sitten toinen video jossa ryyppy säädetään sopivalle mutta sitten kun edes hipaseekaan kaasua nii sammuu samantien. Yritin aikasemmalla videolla näyttää että vaikka kaasua antaa nii yrittää saaha kierroksia mutta takkuilee kuitenkin pahasti ja ryyppy oli korkealla että pysyi käynnissä. Tässä jos yrittää nostaa kierroksia nii sammuu samantien eikä yritä ees taistella niinkuin edellisessä videossa. Pontti nyt oli se että luulisin vian olevan muualla kun kaasarissa kun sama vika pysyy vaikka sen vaihtaakin. Lisäksi se oli uusi eikä korjattu. Latausmittarin nuoli pomppaa 3000rpm jälkeen ylemmäks, johtuen varmasti siitä että tällä hetkellä on motonetin laturi kun aiemppi otti lopputilin.
No tässä sitten toinen video jossa ryyppy säädetään sopivalle mutta sitten kun edes hipaseekaan kaasua nii sammuu samantien. Yritin aikasemmalla videolla näyttää että vaikka kaasua antaa nii yrittää saaha kierroksia mutta takkuilee kuitenkin pahasti ja ryyppy oli korkealla että pysyi käynnissä. Tässä jos yrittää nostaa kierroksia nii sammuu samantien eikä yritä ees taistella niinkuin edellisessä videossa. Pontti nyt oli se että luulisin vian olevan muualla kun kaasarissa kun sama vika pysyy vaikka sen vaihtaakin. Lisäksi se oli uusi eikä korjattu. Latausmittarin nuoli pomppaa 3000rpm jälkeen ylemmäks, johtuen varmasti siitä että tällä hetkellä on motonetin laturi kun aiemppi otti lopputilin.
- Team perseauki racing
- Viestit: 1441
- Liittynyt: 7.11.2004 13:49
- Paikkakunta: jyväskylä
Re: kylmänä "tukossa"
no tuo kuvissa olevalle mikrokytkimelle en ole vielä mitään järkevää tekemistä löytänyt, hyvin on pelaneet ilman sitäkin.
mokkulalla en viteoo saannu auki, mutta kato liikuuko ryyppy läppä yhtään kun ryypylääppä on vedetty täysille tai edes päälle joskus on uudessakin karburaattorissa äkkäillyt kaasuttimen kupeessa oleva messinkinen "mäntä" systeemi jonka tarkoitus on ryyppy päällä antaa ryyppy läpän hieman avautua ettei tukehu.
jos ei se pelaa niin tukehtuu bensaan varmasti ryyppy päällä
mokkulalla en viteoo saannu auki, mutta kato liikuuko ryyppy läppä yhtään kun ryypylääppä on vedetty täysille tai edes päälle joskus on uudessakin karburaattorissa äkkäillyt kaasuttimen kupeessa oleva messinkinen "mäntä" systeemi jonka tarkoitus on ryyppy päällä antaa ryyppy läpän hieman avautua ettei tukehu.
jos ei se pelaa niin tukehtuu bensaan varmasti ryyppy päällä
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Re: kylmänä "tukossa"
Voi olla imuvuotokin jossain, samanlaista teki minulla kun oli jarrutehostimen ja imusarjan välinen kangasletku irti. eli tarkasta letkun kunto ja kireys, muutki imusarjasta lähtevät ja tulevat letkut kannattaa silmäillä.
21013 1500 16v Turbo rojekti
Re: kylmänä "tukossa"
Joo kahtelin vähä noita letkuja ja kyllähän se imusarjasta lähtevä kangasletku on pehmeen ja murtuneen tuntunen siitä ihan imusarjan kupeesta nii pitää siihen ainaki letku uusia tässä lähipäivinä. Kiitoksia neuvosta, jospa tuo lähtis taas pelittämään kunnolla.Mazak- kirjoitti:Voi olla imuvuotokin jossain, samanlaista teki minulla kun oli jarrutehostimen ja imusarjan välinen kangasletku irti. eli tarkasta letkun kunto ja kireys, muutki imusarjasta lähtevät ja tulevat letkut kannattaa silmäillä.
Re: kylmänä "tukossa"
Eipä auttanu vielä vaikka uusikin tuon letkun. Ja oli kyllä menny huonoon kuntoon, päästä oli pehmentyny ja "sulanu" nii että oli enää pieni rako jossa ilma kulkee (eli pienentyny). Pitää käyä muita letkuja vielä läpi kun kerkee. Ja kaasari on ainaki käyty säätämässä korjaamolla jossa on laitteet millä ne kahtoo jotain arvoja.
Re: kylmänä "tukossa"
Tosiaan, bensapinta ja ryypyn toiminta lienee kuitenkin syytä tarkistaa, vaikka uusi kaasari onkin.
Ja sitten, tuo osa(t) jonka vaihdoit. Nuo kuuluu ns. saasteidenalentamisjärjestelmään yhdessä ohjainboksin ja solenoidiventtiilin kanssa. Mikrokytkin tunnistaa milloin kaasu on ylhäällä ja ohjainboksi haistelee moottorin kierroksia, ja kun kaasu on ylhäällä mutta kierroksia koneessa (moottorijarru), katkaisee solenoidiventtiili imusarjan alipaineen tulon tyhjäkäyntiluistille joka puolestaan katkaisee bensan tulon.
Hieno idea muttei tunnu toimivan koskaan, ja joka Ladassa tuo onkin ohitettu vetämällä alipaine suoraan imusarjalta tohon säätimelle.
Eli, kysymys kuuluukin toimitettiinko kaasarin mukana sellainen ruuvimallinen säädin. Jos kyllä, vaihda se takaisin ja tulppaa imusarjalta lähtevä alipaineletku (menee siis alunperin solenoidiventtiilin kautta tohon tyhjäkäyntisäätimelle.. mutta luultavasti ohitettu sinunkin Ladassa em. tavalla) Myös mikrokytkimen voi heittää menemään.
Jos kaasarin mukana toimitettiin samanlainen alipaineella toimiva luisti, vaihda se tuon vanhan tilalle siltä varalta, että vanha jumittaa/on rikki ja vedä alipaine suoraa imusarjalta siihen. Tai voit vetää sen myös solenoidiventtiilin kautta jos haluat järjestelmän toimintaan, mutta sitten joudut säätämään mikrokytkimen kanssa ja muutenkin varmistamaan kaikkien komponenttien toiminnan..
Sitten neljäntenä asiana voisi bensapumpun mainita. Voi kusta öljyjen sekaan tai tankkiin päin, jolloin letkut on tyhjillään kylmänä ja polttoaineen liikkellesaanti vaikeutuu, joka vuorostaan alentaa bensapintaa ja laihentaa seosta. Kannattaa tarkistaa.
Siinä jotain havaintoja..
Ja sitten, tuo osa(t) jonka vaihdoit. Nuo kuuluu ns. saasteidenalentamisjärjestelmään yhdessä ohjainboksin ja solenoidiventtiilin kanssa. Mikrokytkin tunnistaa milloin kaasu on ylhäällä ja ohjainboksi haistelee moottorin kierroksia, ja kun kaasu on ylhäällä mutta kierroksia koneessa (moottorijarru), katkaisee solenoidiventtiili imusarjan alipaineen tulon tyhjäkäyntiluistille joka puolestaan katkaisee bensan tulon.
Hieno idea muttei tunnu toimivan koskaan, ja joka Ladassa tuo onkin ohitettu vetämällä alipaine suoraan imusarjalta tohon säätimelle.
Eli, kysymys kuuluukin toimitettiinko kaasarin mukana sellainen ruuvimallinen säädin. Jos kyllä, vaihda se takaisin ja tulppaa imusarjalta lähtevä alipaineletku (menee siis alunperin solenoidiventtiilin kautta tohon tyhjäkäyntisäätimelle.. mutta luultavasti ohitettu sinunkin Ladassa em. tavalla) Myös mikrokytkimen voi heittää menemään.
Jos kaasarin mukana toimitettiin samanlainen alipaineella toimiva luisti, vaihda se tuon vanhan tilalle siltä varalta, että vanha jumittaa/on rikki ja vedä alipaine suoraa imusarjalta siihen. Tai voit vetää sen myös solenoidiventtiilin kautta jos haluat järjestelmän toimintaan, mutta sitten joudut säätämään mikrokytkimen kanssa ja muutenkin varmistamaan kaikkien komponenttien toiminnan..
Sitten neljäntenä asiana voisi bensapumpun mainita. Voi kusta öljyjen sekaan tai tankkiin päin, jolloin letkut on tyhjillään kylmänä ja polttoaineen liikkellesaanti vaikeutuu, joka vuorostaan alentaa bensapintaa ja laihentaa seosta. Kannattaa tarkistaa.
Siinä jotain havaintoja..
21013 ’87, facelift | 21013 ’82 [menetetty] | 21053 ’92 | 21013 ’88 | 21074 ’88
Re: kylmänä "tukossa"
Noniin nyt on kokeiltu erilaisia korjauksia. Se mikrokytkin kaasarista on poistettu sekä uus bensapumppu vaihettu mutta ei tunnu auttavan nekään. Bensapumpun ku otti pois nii sen sisällä näky olevan öljyä vähän, ei liene normaalia?
Sitten uusi kysymys.
http://imageshack.us/photo/my-images/696/kone25.jpg/
(kuva ei ole omasta ladasta vaan otin jonkun kuvan mistä näyttää mitä tarkotan)
Mikä on tämä kuvassa nuolella osotettu osa ja voiko se sieltä kusta niitä öljyjä sekaan ja sen takia temppuilla. Ja onko sitten mitenkä iso homma rueta tuolta ehtimään vikaa. Alkaa muuten keinot olemaan aika vähissä.
Sitten uusi kysymys.
http://imageshack.us/photo/my-images/696/kone25.jpg/
(kuva ei ole omasta ladasta vaan otin jonkun kuvan mistä näyttää mitä tarkotan)
Mikä on tämä kuvassa nuolella osotettu osa ja voiko se sieltä kusta niitä öljyjä sekaan ja sen takia temppuilla. Ja onko sitten mitenkä iso homma rueta tuolta ehtimään vikaa. Alkaa muuten keinot olemaan aika vähissä.