Kokemuksia halvasta Samarasta
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
En tiedä, mutta uskoisin katsimiestä enemmän närästävän sen välyksen kuin sen, että ovi ei mene kunnolla kiinni. Näin olen ainakin ymmärtänyt.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
En ole vielä prikkaa laittanut, mutta kyllä siitä omasta mielestä apua on tuohon välykseen. Ovihan lenksaa kokeilemalla "ylös alas". Kun laittaa prikan alasaranan alle niin oven käsittäisi kiristyvän sinne "ylös", kyllä mä ainakin kokeilen tuota ennenkuin alan tappeja irrottelemaan. Tossa 08 mallissahan on pitkä painava etuovi, niin se kyllä rasittaa saranoita. Tuo saranavälyshän siinä on ollut jo monia vuosia, ja samalla konttorilla siihen ei ennen ole kiinnitetty mitään huomiosta, tätä uutta katsinaista se kuitenkin näköjään närästi.
Laiteltiin tänään Samaraan uusi vetoakselin kumi. Oli varastossa sellainen Motonetin ylivedettävä malli. Ei tullut sitä asennuskartiota ostettua, kun jotkut sanoivat, että 1,5l limsapullo ajaa saman asian. Kyllähän se ajaisikin, mutta enää ei saa niitä kovamuovisia limsapulloja - en minä ainakaan löytänyt. Laitoin sellaiseen Hartwallin nykyiseen täyteen limsapulloon päälle, mutta kun avasi korkin, niin pullo meni aivan rusinaksi. Löysin sitten romuista sellaisen sopivan metalliputken niin sillä sai helposti paikoilleen.
Laiteltiin tänään Samaraan uusi vetoakselin kumi. Oli varastossa sellainen Motonetin ylivedettävä malli. Ei tullut sitä asennuskartiota ostettua, kun jotkut sanoivat, että 1,5l limsapullo ajaa saman asian. Kyllähän se ajaisikin, mutta enää ei saa niitä kovamuovisia limsapulloja - en minä ainakaan löytänyt. Laitoin sellaiseen Hartwallin nykyiseen täyteen limsapulloon päälle, mutta kun avasi korkin, niin pullo meni aivan rusinaksi. Löysin sitten romuista sellaisen sopivan metalliputken niin sillä sai helposti paikoilleen.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Kaksiovisessa Samarassani oli sama saranavaiva. Lukkopuoli roikkui sen verran alhaalla, että ovi ei sulkeutunut kevyesti vaan lukko kopsahti vastakappaleeseen. Tuoreena ladistina hain apua Deltasta, mutta ei tappia eikä saranaa kuulemma saanut. Lähikorjaamon mies avasi ovea vähän raolleen ja rytkäytti voimalla ylöspäin. Sen kaksi vuotta, jonka Samara minulla oli, ovi sulkeutui kevyesti.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Moi,
Omassa samarassa on kanssa saranatappi väljistynyt. Kesällä irroitin vähän käytetystä taka-ovesta saranatapin ja keskiosan parempaan talteen ennen kuin se meni paaliin. Oli tosi kovaa kiinni. Täytyy vaihtaa jossain vaiheessa.
Niinhän siinä kävi, että keskuslukitus lopetti toimintansa. Kiinalainen keskusyksikkö ensin sekosi ja sitten kuoli pois. Nyt täytyy etsiä kuitti sillä takuut pitäisi olla kai voimassa.
Sovittelin huvikseni Micran takalasinpyyhkijää Samaraan. Yllätyksekseni se sopi ihan heittämällä paikallensa. Mutta muutaman sentin liian lyhyt varsi pyyhkijässä.

Vielä kuva uudesta keulasta.

Omassa samarassa on kanssa saranatappi väljistynyt. Kesällä irroitin vähän käytetystä taka-ovesta saranatapin ja keskiosan parempaan talteen ennen kuin se meni paaliin. Oli tosi kovaa kiinni. Täytyy vaihtaa jossain vaiheessa.
Niinhän siinä kävi, että keskuslukitus lopetti toimintansa. Kiinalainen keskusyksikkö ensin sekosi ja sitten kuoli pois. Nyt täytyy etsiä kuitti sillä takuut pitäisi olla kai voimassa.
Sovittelin huvikseni Micran takalasinpyyhkijää Samaraan. Yllätyksekseni se sopi ihan heittämällä paikallensa. Mutta muutaman sentin liian lyhyt varsi pyyhkijässä.

Vielä kuva uudesta keulasta.

***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Tänään tuli paneuduttua siihen kuskin oven laittamiseen. Ensiksi ovi irti ja alareunasta laikottamalla mätä siivu alareunasta ja hitsaamalla sopiva pala tilalle. Vähän pakkelointia vielä tarvitsee.
Alasaranassa olikin todella suuri välys, mutta kaikki siellä saranan sisällä joten ei onnistunut prikalla kiristää. Niinpä tein toisenlaisen köyhän patentin. Porasin pari 4mm reikää siihen juureen melkein läpi ja sen jälkeen moskalla ja lyöntituurnalla saranalenkit juuresta tarpeeksi kasaan molemmista saranoista - lähti kaikki välykset pois joka suuntaan. Ovi ei ole varmaan 10:een vuoteen pelannut noin hienosti.
Löysin varaston ylisiltä joskus 90-luvulla hommatut 08:n neuvostoaikaiset uudet raakaovet joita en enää edes muistanut olevankaan. Tutkin niitä, niin kuskin ovessa oli saranoissa jo valmiiksi aika reilusti klappia.
Apumiehen ovesta puuttui saranat kokonaan. Oli vain ne kolot johon saranat hitsataan.

Alasaranassa olikin todella suuri välys, mutta kaikki siellä saranan sisällä joten ei onnistunut prikalla kiristää. Niinpä tein toisenlaisen köyhän patentin. Porasin pari 4mm reikää siihen juureen melkein läpi ja sen jälkeen moskalla ja lyöntituurnalla saranalenkit juuresta tarpeeksi kasaan molemmista saranoista - lähti kaikki välykset pois joka suuntaan. Ovi ei ole varmaan 10:een vuoteen pelannut noin hienosti.

Löysin varaston ylisiltä joskus 90-luvulla hommatut 08:n neuvostoaikaiset uudet raakaovet joita en enää edes muistanut olevankaan. Tutkin niitä, niin kuskin ovessa oli saranoissa jo valmiiksi aika reilusti klappia.


Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Noissa on kuulemma saranaosa kovempaa ja tappi pehmeämpää metallia. Tuo tappi on se, joka kuluu ja niitä on korvattu putkisokalla. Siis tämmöisellä:


Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Tappi siellä kulunut varmaan onkin. Se tappi vaan on Samarassa aika kinkkinen homma vaihtaa, kun ne ei mahdu tulemaan toisesta päästä kumpikaan ulos, eikä mahdu vastaavasti sieltä lyömään toiseen suuntaan. Lisäksi ne tapin päät vaikuttaa tiukkaan prässätyiltä - kova homma saada se vanha pois. En ainakaan itse alkaisi siihen hommaan, kun en edes ymmärrä miten ne tapit saa yleensä ulos. Helpompi homma olisi mielestäni irrottaa koko sarana hitsauksesta ja vaihtaa uudet saranat tappeineen. Sitä jo vähän aikaa suunnittelin siitä raakaovesta mutta luovuin siitäkin.
Ja tässä tapauksessa Saranan saranat kiristettiin moskalla
Ja tässä tapauksessa Saranan saranat kiristettiin moskalla

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Moi,
Noi saranat on tosiaan tehty siten, ettei niitä koskaan korjattaisi. Saranatappihan on tosiaan pehmeätä ainetta, todennäköisesti tavallista seostamatonta rautaa. Huonosti niitattu saranatappi kyllä lähtee irti jos sitä pääsee lyömään sopivilla työkalulla. Oven muoto on tosiaan sellainen että on vaikea lyödä alasaranan tappia irti. Siinä tarvitsee jonkinlaista kieroa terästankoa jota sitten lyö vasaralla.
Hitsatessa taas voi olla vaikeaa saada kiinnitettyä saranaan oikeaan kohtaan. Yksi konsti korjata väljyys on kai sellainen, että lyödään tappia väkivalloin esim 3-5 mm syvemmälle saranaan sisään, jolloin tapin paksumpi kulumaton kohta asettuu kulutuskohtaan, ja näin ollen kiristää väljyyttä pois. Tämän huomasin kun tarkastelin irroitettua tappia. Jos toi saranatappi olisi hieman vahvempaa ainetta, tai sitä pystyisi paremmin voitelemaan, ei näitä kulumisongelmia olisi niin paljon.
Noi saranat on tosiaan tehty siten, ettei niitä koskaan korjattaisi. Saranatappihan on tosiaan pehmeätä ainetta, todennäköisesti tavallista seostamatonta rautaa. Huonosti niitattu saranatappi kyllä lähtee irti jos sitä pääsee lyömään sopivilla työkalulla. Oven muoto on tosiaan sellainen että on vaikea lyödä alasaranan tappia irti. Siinä tarvitsee jonkinlaista kieroa terästankoa jota sitten lyö vasaralla.
Hitsatessa taas voi olla vaikeaa saada kiinnitettyä saranaan oikeaan kohtaan. Yksi konsti korjata väljyys on kai sellainen, että lyödään tappia väkivalloin esim 3-5 mm syvemmälle saranaan sisään, jolloin tapin paksumpi kulumaton kohta asettuu kulutuskohtaan, ja näin ollen kiristää väljyyttä pois. Tämän huomasin kun tarkastelin irroitettua tappia. Jos toi saranatappi olisi hieman vahvempaa ainetta, tai sitä pystyisi paremmin voitelemaan, ei näitä kulumisongelmia olisi niin paljon.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Kultaseppäenoni, jolle kerran ihmettelin hopealaattaa, joka oli teräksisessä ranneketjussa, kertoi, että tuollainen metallin pehmeysero on kulumisen kannalta paras.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Ei sitä yläsaranankan tappia pysty suorassa lyömään vaan sitäkin joutuisi lyömään jossain 30˚ kulmassa. Alasaranan tappia ei kyllä omasta mielestä pysty lyömään millään, eihän siinä alhaalla ole tilaa kuin sentin verran kun on heti pokkaus vastassa. Ja siellä alasaranassa se suurin välys itselläkin juuri oli.
Sitä saranaa varten on oven rungossa asennuskolo johon se hitsataan, joten ei siinä pitäisi paljonkaan vaikeuksia olla saada se suunnilleen oikeaan kohtaan. Tämä selvisi itselle siitä apparin raakaovesta josta puuttui ne saranat kokonaan. Tästä myös päättelin, että saranat on tarkoitettukin vaihdettaviksi kokonaisina. Niissä kiinnityspulttirei'issä on myös jonkun verran säätövaraa.
Ensi kerran kun tavataan Jouska kokoontumisessa , niin testataan kummalla on vähemmän klappia kuskin ovessa.
Sitä saranaa varten on oven rungossa asennuskolo johon se hitsataan, joten ei siinä pitäisi paljonkaan vaikeuksia olla saada se suunnilleen oikeaan kohtaan. Tämä selvisi itselle siitä apparin raakaovesta josta puuttui ne saranat kokonaan. Tästä myös päättelin, että saranat on tarkoitettukin vaihdettaviksi kokonaisina. Niissä kiinnityspulttirei'issä on myös jonkun verran säätövaraa.
Ensi kerran kun tavataan Jouska kokoontumisessa , niin testataan kummalla on vähemmän klappia kuskin ovessa.

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Moi,
Juuri näin. Alasaranan tapin irroituksessa käytin myös kulmahiomakonetta jolla otin palan pois ovesta.
Korjaan sitten että "mikäli saat lyötyä saranatappia, saa sen lyömällä irroitettua".
Juuri näin. Alasaranan tapin irroituksessa käytin myös kulmahiomakonetta jolla otin palan pois ovesta.
Korjaan sitten että "mikäli saat lyötyä saranatappia, saa sen lyömällä irroitettua".
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Moi,
Tänään kävi joulupukki hieman etuajassa ja toi GM-Samaran korjaamokäsikirjat.
Tänään kävi joulupukki hieman etuajassa ja toi GM-Samaran korjaamokäsikirjat.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Jaa semmoisia en ole vielä nähnytkään. Onko minkä kielisiä?
Odotellut Motonetista niitä Samaran hammastangon kumeja, että pääsisi räpeltämään niitä paikoilleen. Laitoin viime keskiviikkona tilauksen netissä, kun ei viitsi lähteä sinne ajelemaan ja jonottelemaan.
Odotellut Motonetista niitä Samaran hammastangon kumeja, että pääsisi räpeltämään niitä paikoilleen. Laitoin viime keskiviikkona tilauksen netissä, kun ei viitsi lähteä sinne ajelemaan ja jonottelemaan.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Moi,
Kyllä ne on ihan suomenkielisiä. Joulupukki kertoi, että ovat peräisin jostain Uudenkaupungin avtotehtaasta. Olisivatko olleet siellä varmuuden vuoksi, ainakin näyttävät kovin siisteiltä. Yksi on korjauskäsikirja vianetsintävihjeineen ynnä muuta. On siinä yksi räjäytyskuvakansiokin jossa on kaikki auton palikat vara-osa numeroineen. Itse asiassa siinä taitaakin olla kaksi tuollaista räjäytyskuvakansiota. Voisin oikeastaan luopua tuosta toisesta räjäytyskuvakansiosta.
Kaikkein arvokkain lienee Konelan Teknisen palvelun GM-ruiskutusjärjestelmää koskeva kirjanen, rakenne, vikakoodit, sun muuta. Onkohan näitä opuksia muilla kerholaisilla??
Kyllä ne on ihan suomenkielisiä. Joulupukki kertoi, että ovat peräisin jostain Uudenkaupungin avtotehtaasta. Olisivatko olleet siellä varmuuden vuoksi, ainakin näyttävät kovin siisteiltä. Yksi on korjauskäsikirja vianetsintävihjeineen ynnä muuta. On siinä yksi räjäytyskuvakansiokin jossa on kaikki auton palikat vara-osa numeroineen. Itse asiassa siinä taitaakin olla kaksi tuollaista räjäytyskuvakansiota. Voisin oikeastaan luopua tuosta toisesta räjäytyskuvakansiosta.
Kaikkein arvokkain lienee Konelan Teknisen palvelun GM-ruiskutusjärjestelmää koskeva kirjanen, rakenne, vikakoodit, sun muuta. Onkohan näitä opuksia muilla kerholaisilla??
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Sain tänään sen hammastangon kumin ja on jo paikoillaankin. Se olikin yllättävän helppo vaihtaa. Sieltä se menee apparin puolelta helposti työntämällä koko pötkö paikoilleen ilman mitään räpeltämistä. Ei varmaan moneen muuhun autoon ole tuo kumin vaihto näin helppo juttu kuin etuveto-Ladaan.
Hätäisesti katsottuna luulin siinä olevan kaksi erillistä kumia, mutta ne kuitenkin samaa pakettia molemmat. Näin tuli vaihdettua molemmat kumit samalla.

Hätäisesti katsottuna luulin siinä olevan kaksi erillistä kumia, mutta ne kuitenkin samaa pakettia molemmat. Näin tuli vaihdettua molemmat kumit samalla.

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»