Gävlessä ja Tukholmassa ollut...samarai kirjoitti:Ja Ruotsissa ajetut kilometrit ei määrältään varmaan edes vastaa Suomen vastaavia. Paremmat tiet ja yleisesti swedu niinkuin sakemanni pitää perinteisesti huolta autoistaan paremmin kuin mitä täällä on totuttu. Ja jos vielä sattuu olemaan jostain Skånen suunnalta, tuskin on montaa kertaa lumisohjoakaan nähnyt. Sanalla sanoen "Ruotsi-historia" on etu auton kunnolle.
Vanjan vaihdokas - "Hitlerin kosto" 1302S '72
Alueen säännöt
Otsikointi vapaamuotoinen.
Otsikointi vapaamuotoinen.
Re: Vanjan vaihdokas - "Hitlerin kosto" 1302S '72
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Re: Vanjan vaihdokas - "Hitlerin kosto" 1302S '72
Käväisin eilen varaosa ostoksilla Koston maahantuoneen Kuplapajalla. Sanoivat siellä, että kyllä on mittari ekalla kierroksella. Kuulemma ekan kymmenen vuoden jälkeen auto vaihtoi omistajaa suvun sisällä. Koston ekana omisti joku pappa joka antoi sen lapsenlapselleen, joka on kerännyt katsastudokumentit kansioon ja ajokilometrimäärät alkoivat nousta. No, on tarinaa kerrakseen. Pääasia on se, että auto on hyväkuntoinen ja toimii.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Re: Vanjan vaihdokas - "Hitlerin kosto" 1302S '72
Torstaina vaihdoin siihen öljyt ja pääsin vihdoin tsekkaamaan pohjan. Oli upeassa kunnossa, joskin kaksi pientä ruostereikää löysin etuloksujen sisäpuolelta. Samasta paikasta molemmin puolin. Ei näyttänyt pahalta, mutta katsotaan miltä näyttää kun raapii massan pois ja alkaa tökkimään ruostunutta peltiä huit pois...
Eilen pääsi pensa loppumaan kesken huoltoasemalle ajon. Onneksi oli varakanisteri mukana, kun on tuntunut tuo mittarin näyttö hieman oudolta.
Kokemuksen pohjalta homma toimii seuraavasti.
Tankki täynnä - mittari 1/1- ja 3/4-merkkien puolivälissä
Tankki puolillaan, mittarin neula sojottaa kohtisuoraan alaspäin eli n. 1 mm 1/2-merkistä vasemmalle.
Tankki tyhjä - mittari Punaisen R-alueen ja 1/4 merkin puolessa välissä.
Nyrkkisääntönä täytyy ottaa käyttöön, että kun neula on 1/4 merkissä, kannattaa alkaa etsiä huoltoasemaa
Arvioitu kulutus on n. 10ltr/100 km. Ohjekirja lupaa litraa pienempää kulutusta. Hemmetti, kuin jenkillä ajais (tai Volovolla)
Eilen pääsi pensa loppumaan kesken huoltoasemalle ajon. Onneksi oli varakanisteri mukana, kun on tuntunut tuo mittarin näyttö hieman oudolta.
Kokemuksen pohjalta homma toimii seuraavasti.
Tankki täynnä - mittari 1/1- ja 3/4-merkkien puolivälissä
Tankki puolillaan, mittarin neula sojottaa kohtisuoraan alaspäin eli n. 1 mm 1/2-merkistä vasemmalle.
Tankki tyhjä - mittari Punaisen R-alueen ja 1/4 merkin puolessa välissä.
Nyrkkisääntönä täytyy ottaa käyttöön, että kun neula on 1/4 merkissä, kannattaa alkaa etsiä huoltoasemaa

Arvioitu kulutus on n. 10ltr/100 km. Ohjekirja lupaa litraa pienempää kulutusta. Hemmetti, kuin jenkillä ajais (tai Volovolla)
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Re: Vanjan vaihdokas - "Hitlerin kosto" 1302S '72
Pitäähän isolohkon tuon verran kuluttaakin. Minun tuhatkaksisatanen käsiryypyllä ja tuhatkolmesatainen automaattiryypyllä kulkivat keskimäärin yhdeksällä litralla. 1600 TL sitten veikin vähän enemmän.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Vanjan vaihdokas - "Hitlerin kosto" 1302S '72
Itsellä oli siinä vm.63 1200:ssakin automaattiryyppy. Siinä oli varmaan jossain 8-9 litraa normaali kulutus, niihin aikoihin ei ollut ollenkaan paha. Jossain vaiheessa siiinä alkoi kulutus nousta huomattavasti ja syynä oli palanut pakoventtiili. Silloin ei vielä tiennyt miten palanut venttiili vaihdetaan, niinpä hain Tuusulan puolella sijainneelta autopurkaamo "Romu-Roopelta" koko sylinterikannen ja laitoin sen paikoilleen. 

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Vanjan vaihdokas - "Hitlerin kosto" 1302S '72
Sunnuntain ratoksi tuli vaihdettua jakajan kansi, pyörijä, kärjet ja konkka. Vanhat kärjet olivat jo aika kuluneet, eivätkä enään kunnolla ees kohdallaan. Konkan vaihto vaati pientä sorminäppäryyttä kun jakajan rungon läpi tulevan mötikän kiinnityshaarukka oli aika pienessä tilassa ruuvilla kiinni, jonne ei normaalilla rukarilla mahtunut. 6mm kiintoavain ja poraan tarkoitetun ruuvauskärjen avulla ruuvi aukesi, ja herkillä sormilla
ahtaassa paikassa ruuvi jenkoille ennen kuin taas pääsi tuolla "erikoisruuvarilla" kirraamaan. Hyvin hörähti tulille.
Toisen takavalon, etuparkkien sekä rekisterikilven valon palamattomuus johtui palaneesta sulakkeesta + hapettumista sulakerasiassa. Samalla tuli vaihdettua muutkin hyyyyvin vanhoilta näyttäneen 8A sulakkeet uusiin.

Toisen takavalon, etuparkkien sekä rekisterikilven valon palamattomuus johtui palaneesta sulakkeesta + hapettumista sulakerasiassa. Samalla tuli vaihdettua muutkin hyyyyvin vanhoilta näyttäneen 8A sulakkeet uusiin.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
- Teemu Kankaanpää
- Viestit: 493
- Liittynyt: 12.8.2007 13:36
- Paikkakunta: Imatra
Re: Vanjan vaihdokas - "Hitlerin kosto" 1302S '72
Tutulla on kans tommone kosto. Ei kyllä oo oma, mutta se on laitossa siinä hänen pihamaalla. Ollut kyllä useamman vuoden, kun omistaja ei oo pitänyt yhteyksiä auton laitosta niin hänkään ei sitä jaksa laittaa.
Varmaan aika mielenkiintonen laite tuo Kupla, mitä tuota kuvas olevaa tutkinut niin sähkötkään ei oo monipuoliset edes
Tässähän se taustalla loistaa jotenkin

Varmaan aika mielenkiintonen laite tuo Kupla, mitä tuota kuvas olevaa tutkinut niin sähkötkään ei oo monipuoliset edes

Tässähän se taustalla loistaa jotenkin
Re: Vanjan vaihdokas - "Hitlerin kosto" 1302S '72
Minun ensimmäinen Kupla oli Standard-mallinen eli mahdollisimman riisuttu. Jos sähkölaitteita muistelen, niin niitä oli valot, vilkut,töötti, pyyhkijät ja sytytysjärjestelmä. Edes sisävaloa tai bensamittaria ei ollut. Mittarivalo sekä öljynpaineen ja latauksen merkkivalot kylläkin. Pissipoika toimi vararenkaan ilmanpaineella. Oli vikakoodit nopeast käyty läpi.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Vanjan vaihdokas - "Hitlerin kosto" 1302S '72
Tää on hyvin mielenkiintoinen laite. Esim. normihuollot ovat hyvin helppoja toteuttaa, kun kaikki on aika näppärästi käsillä. Tosin öljynvaihtoväli on 2500 km ja siitä ei kannata tinkiä, jos haluaa että Kuplan kone kestää. Toisaalta, öljyä mnee vain 2,5 ltr ja suodatin on puhdistettavaa metalliverkkomallia. Öljyksi riittää normi 10/30W mineraaliöljy, jota saa marketeistakin 12€ 4 ltr pänikkä.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Re: Vanjan vaihdokas - "Hitlerin kosto" 1302S '72
Niin se toimii vielä tässä '72 mallissakinPavlovits kirjoitti:Pissipoika toimi vararenkaan ilmanpaineella.

* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Re: Vanjan vaihdokas - "Hitlerin kosto" 1302S '72
Joissakin 60- luvun malleissa vararenkaan vanteen sisäpuolella oli muovinen säiliö, johon laitettiin neste ja venttiilistä huoltsikalla ilmanpaine. Ainakin 65-69-malleissa, saattoi olla muissakin.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Vanjan vaihdokas - "Hitlerin kosto" 1302S '72
Myös vm.63 oli tuo em. ulkoisella paineella täytettävä pissapojan säiliö, huoltsikalla tai omalla auton rengaspumpulla.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Vanjan vaihdokas - "Hitlerin kosto" 1302S '72
Seuraavaksi työvuorossa on ainakin ensin konehuoneen puolen bensaletkujen uusiminen, sekä suodattimen puhdistus ja tarvikesuodattimen asennus ennen pumppua. Lievää vuoroa on tankin puoleisessa päässä, siihen täytyy perehtyä tarkemmin kun pääsee taas hallinosturille.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Re: Vanjan vaihdokas - "Hitlerin kosto" 1302S '72
Tulipa mieleen, että omassa Kuplassa oli sellainenkin hienous kuin öljylämmitin. Ja tarpeellinen laite olikin kovilla pakkasilla silloisilla öljyillä.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Vanjan vaihdokas - "Hitlerin kosto" 1302S '72
Joo, se oli aika harvinainen lisävaruste Kuplassa. Monilla oli ennakkoluuloja siitä. että vastus lämmitti öljyä eikä jäähdytysnestettä kuten "tavallisissa"autoissa.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.