Talvirengasasiaa
Talvirengasasiaa
Ajattelinpa viritellä tännekin ajankohtaista keskustelua talvirenkaiden laadusta: mitkä olette kokenee hinta-laatu-suhteeltaan parhaina?
Eurosamarassani tuli mukana vain n. 100 km viime talvella ajetut talvirenkaat, mistä olin varsin tyytyväinen, ettei tarvinnut uusia ostaa kuin ainoastaan kesärenkaat. Olikin sitten suuri pettymys, kun tajusin noiden olevan Dayton W700:set. Mitä olen ko. renkaista lukenut, niin Tekniikan maailma varauksetta suosittelee ko. merkin välttämistä ihan liikenneturvallisuuteenkin vedoten. Onko teillä muilla ollut Daytoneita käytössä - kannattaako nähdä edes vaivaa noiden vaihtamiseksi Samaran alle, vai pitääkö suosiolla ostaa heti uudet talvirenkaatkin? Ajan melko vaativissa olosuhteissa haja-asutusalueella (talo on jyrkän mäen alla ja pikkuteiden kunnossapitokaan ei ole siitä parhaasta päästä), enkä viitsisi jokapäiväiseen työajooni hankkia tieten tahtoen lisää turvallisuusriskejä.
Nokian Hakkapeliittoja olen yleensä itse muissa autoissa käyttänyt (joskus ollut myös Nokian halpamerkkiä Nordmania) ja kokemus on ollut hyvä. Vanhemmat mallit 4 ja 5 ovat olleet todella toimivia, ei mitään valittamista. Talbotilla olen luistellut Lada 2107:n vanteilla olevilla lähes käyttämättömillä Hakkepeliitta 10:eillä, mutta ne tuntuvat jo auttamattomasti vanhentuneilta niin kuvioinnin kuin kumiseoksen kovettumisenkin osalta. Toiseen Talbotiin sain sitten varaosaröykkiön mukana lähes ajamattomat CR-Rengas Oy:n pinnoitetut renkaat. Niiden laadun mitä ilmeisemmin näkee vasta itse kokeilemalla, kun netti on täynnä kirjoituksia puolesta ja vastaan. Itse kuviointi näyttää asialliselta, olisikohan peräti Hakkapeliitta 2:sista peräisin. Talbotit nyt eivät kuitenkaan ole jokapäiväisessä ajossa, kuten Samara, joten niillä ei pahimmissa olosuhteissa tarvitse ajaakaan.
Eurosamarassani tuli mukana vain n. 100 km viime talvella ajetut talvirenkaat, mistä olin varsin tyytyväinen, ettei tarvinnut uusia ostaa kuin ainoastaan kesärenkaat. Olikin sitten suuri pettymys, kun tajusin noiden olevan Dayton W700:set. Mitä olen ko. renkaista lukenut, niin Tekniikan maailma varauksetta suosittelee ko. merkin välttämistä ihan liikenneturvallisuuteenkin vedoten. Onko teillä muilla ollut Daytoneita käytössä - kannattaako nähdä edes vaivaa noiden vaihtamiseksi Samaran alle, vai pitääkö suosiolla ostaa heti uudet talvirenkaatkin? Ajan melko vaativissa olosuhteissa haja-asutusalueella (talo on jyrkän mäen alla ja pikkuteiden kunnossapitokaan ei ole siitä parhaasta päästä), enkä viitsisi jokapäiväiseen työajooni hankkia tieten tahtoen lisää turvallisuusriskejä.
Nokian Hakkapeliittoja olen yleensä itse muissa autoissa käyttänyt (joskus ollut myös Nokian halpamerkkiä Nordmania) ja kokemus on ollut hyvä. Vanhemmat mallit 4 ja 5 ovat olleet todella toimivia, ei mitään valittamista. Talbotilla olen luistellut Lada 2107:n vanteilla olevilla lähes käyttämättömillä Hakkepeliitta 10:eillä, mutta ne tuntuvat jo auttamattomasti vanhentuneilta niin kuvioinnin kuin kumiseoksen kovettumisenkin osalta. Toiseen Talbotiin sain sitten varaosaröykkiön mukana lähes ajamattomat CR-Rengas Oy:n pinnoitetut renkaat. Niiden laadun mitä ilmeisemmin näkee vasta itse kokeilemalla, kun netti on täynnä kirjoituksia puolesta ja vastaan. Itse kuviointi näyttää asialliselta, olisikohan peräti Hakkapeliitta 2:sista peräisin. Talbotit nyt eivät kuitenkaan ole jokapäiväisessä ajossa, kuten Samara, joten niillä ei pahimmissa olosuhteissa tarvitse ajaakaan.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
Chrysler 1508 GT
Re: Talvirengasasiaa
Itse olen käyttänyt aurora merkkisiä kesä ja talvirenkaita, normaaliajossa on pärjännyt ihan normaalisti. Itselleni auroran valinnan vahvisti se kun rengasliikkeessä taksiin ruuvattii uudet aurorat vahojen auroroiden tilalle, en usko että taksiyrittäjä kahtakertaa paskaa ostaa.
Yksi kaveri merkkiä kanssa kehui, kun näki yhden vanhan Auroran romukasassani. Niitä tuli 2 kpl yhden Talbotin mukana, eikä kyllä pidossa suurta valittamista ollutkaan. Ongelmana olivat lähinnä toisella akselilla olleet pinnoitetut renkaat, joista molemmista petti kudokset.pressa kirjoitti:Itse olen käyttänyt aurora merkkisiä kesä ja talvirenkaita, normaaliajossa on pärjännyt ihan normaalisti. Itselleni auroran valinnan vahvisti se kun rengasliikkeessä taksiin ruuvattii uudet aurorat vahojen auroroiden tilalle, en usko että taksiyrittäjä kahtakertaa paskaa ostaa.
Pyöräytin nyt kokeeksi Daytonit Samaran alle, aika sitten näyttää, ovatko niin vaaralliset kuin testit väittävät.
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
Chrysler 1508 GT
Olihan just tollaset DW700:set yhdessä Ladassa ja uudet:
- JÄÄTÄVÄ möly asvaltilla, renkaat soi ja jollottaa
- lumipito huonohko
- jääpito, mikä se on?
+ hyvät ajaa kuivalla kivikovan kumiseoksen ja Hakkapeliitta 10-henkisen käytännössä lamelloimattoman kuvion takia.
http://www.vannehaku.fi/site_media/pict ... 6893_0.jpg
Tälläisiä talvirenkaat oli 10-15 vuotta sitten.
Summa summarum; en ottaisi edes ilmaiseksi. Viime talven ajoin uusilla Hakkis Vitosilla ja voi pojat, siinä on renkaat isolla ärrällä. Ehdottomasti joka ikisen sentin väärtit.
Renkaissa on TODELLA eroja...se pitää itse kokea.
Ja kun takseista tuli puhetta niin naapurin kuskilla Bridgestone Noranza 2 Evo...kertoi että kun joka säällä pitää ajaa, ei kitkarengasta voi edes harkita.
- lumipito huonohko
- jääpito, mikä se on?
+ hyvät ajaa kuivalla kivikovan kumiseoksen ja Hakkapeliitta 10-henkisen käytännössä lamelloimattoman kuvion takia.
http://www.vannehaku.fi/site_media/pict ... 6893_0.jpg
Tälläisiä talvirenkaat oli 10-15 vuotta sitten.
Summa summarum; en ottaisi edes ilmaiseksi. Viime talven ajoin uusilla Hakkis Vitosilla ja voi pojat, siinä on renkaat isolla ärrällä. Ehdottomasti joka ikisen sentin väärtit.
Renkaissa on TODELLA eroja...se pitää itse kokea.
Ja kun takseista tuli puhetta niin naapurin kuskilla Bridgestone Noranza 2 Evo...kertoi että kun joka säällä pitää ajaa, ei kitkarengasta voi edes harkita.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Ostin viime talveksi Eurooni kotimaiset Green Diamond -kitkarenkaat. Hintaa oli koossa 175/70R13 240 € asennettuna vanteille.
Renkaat ovat erittäin hiljaiset (hiljaisemmat kun kokemani kesärenkaat) ja pitoa on joka olosuhteissa hyvin. Niin sileällä jäällä, lumessa, asfaltilla ja hiekalla pitoa löytyy. Jopa vaativissa jääoloissa pitoa löytyy hyvien nastarenkaiden veroisesti. Ainoa pieni miinus on löysähköt rungot, jotka tosin eivät talvirajoituksilla ole mikään varsinainen haitta. Löysien runkojen haitat alkavat tuntumaan vasta reippaasti yli 100 km/h nopeuksissa, joten huomio voidaan miltei ohittaa.
Jos nyt uusisin renkaat, en katsoisi ollenkaan nastarenkaisiin päin. Kitkojen ylivoimainen hiljaisuus yhdistettynä hyvään pitoon vetoaa ainakin minuun.
Renkaat ovat erittäin hiljaiset (hiljaisemmat kun kokemani kesärenkaat) ja pitoa on joka olosuhteissa hyvin. Niin sileällä jäällä, lumessa, asfaltilla ja hiekalla pitoa löytyy. Jopa vaativissa jääoloissa pitoa löytyy hyvien nastarenkaiden veroisesti. Ainoa pieni miinus on löysähköt rungot, jotka tosin eivät talvirajoituksilla ole mikään varsinainen haitta. Löysien runkojen haitat alkavat tuntumaan vasta reippaasti yli 100 km/h nopeuksissa, joten huomio voidaan miltei ohittaa.
Jos nyt uusisin renkaat, en katsoisi ollenkaan nastarenkaisiin päin. Kitkojen ylivoimainen hiljaisuus yhdistettynä hyvään pitoon vetoaa ainakin minuun.
Tervehdys!
Kitkoilla on puolensa ja niillä tulee toimeen. Mutta jäisellä tiellä.. taivas varjele.
Terveisin nimimerkki: "Jo kymmenen vuotta kitkarenkailla"
Pitääpä hankkia tuollaiset renkaat seuraavaksi, joilla selviytyy sileällä jäällä ja vaativissa jääoloissa kuin nastoitetuilla renkailla.manni kirjoitti:Renkaat ovat erittäin hiljaiset (hiljaisemmat kun kokemani kesärenkaat) ja pitoa on joka olosuhteissa hyvin. Niin sileällä jäällä, lumessa, asfaltilla ja hiekalla pitoa löytyy. Jopa vaativissa jääoloissa pitoa löytyy hyvien nastarenkaiden veroisesti.
Kitkoilla on puolensa ja niillä tulee toimeen. Mutta jäisellä tiellä.. taivas varjele.

Terveisin nimimerkki: "Jo kymmenen vuotta kitkarenkailla"
Olihan nuo GD:tkin aikoinaan TM:n testissä ja pito ei yltänyt edes parhaimpien kitkarenkaiden tasolle.
Jopa vaativissa jääoloissa pitoa löytyy hyvien nastarenkaiden veroisesti.
Ja tämä se on lause joka ei pidä paikkaansa. En halua vääntää asiasta koska molemmille rengastyypeille on puolestapuhujansa, mutta paraskaan kitkarengas ei ole kuin keskiverto talvirengas. Se on fakta jota ei voi kumota mitenkään.
Jopa vaativissa jääoloissa pitoa löytyy hyvien nastarenkaiden veroisesti.
Ja tämä se on lause joka ei pidä paikkaansa. En halua vääntää asiasta koska molemmille rengastyypeille on puolestapuhujansa, mutta paraskaan kitkarengas ei ole kuin keskiverto talvirengas. Se on fakta jota ei voi kumota mitenkään.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Niistä lukenut myös. Valmistaja kehuu, mutta testit osoittavat toista. Hyvissä olosuhteissa noilla varmasti pärjää, mutta täällä huonompien teiden takana en edes harkitsisi.Jokari kirjoitti:Olihan nuo GD:tkin aikoinaan TM:n testissä ja pito ei yltänyt edes parhaimpien kitkarenkaiden tasolle.
Muita pinnoitettuja renkaita kyllä katselin, ilmeisesti ovat nykyään kahden toimijan eli Ässärenkaan ja CR-Renkaiden varassa. Hakkapeliitta 2-kuvioinnilla mm. renkaita myyvät, mutta ovatko käytetyt rungot sitten liian suuri riski... Ja pääseekö pinnoituksessa käytetty kumiseos edes lähelle alkuperäisten Hakkapeliittojen tasoa? Tuo kakkonen olisi vieläkin kelpo rengas, vaikka testeissä selvä ero uudempiin malleihin onkin.
Nordman 4 varmaan voisi olla Nokian renkaista pienellä budjetilla järkevin valinta, kun on käytännössä Hakkapeliitta 4. Ei vain ainakaan Vianorin sivuilla ollut tarjolla Samaran kokoa 165/70, mutta mahtuuko Samaraan myös 175/70?
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
Chrysler 1508 GT
- Teemu Kankaanpää
On yhdet renkaat, mitä en autooni laita.. Rajamarketin nastarenkaat (uusiothan nekin taitaa olla?)
Äidin skodassa oli semmoset viime talvena, ja se meteli.. ihanku oisit ollu junaradan vieressä kun juna suhahtaa ohi..
Äidin skodassa oli semmoset viime talvena, ja se meteli.. ihanku oisit ollu junaradan vieressä kun juna suhahtaa ohi..
Tänään Daytoneilla töihin ajelin ja pitää yhtyä tähän. Ei ole näin meluisia renkaita aiemmin alla ollut. Jos vielä pito-ominaisuudetkin on suunniteltu yhtä huonosti kuin hiljaisuustekijät, niin pakko nämä kai on toisiin vaihtaa.Jokari kirjoitti:Olihan just tollaset DW700:set yhdessä Ladassa ja uudet:
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
Chrysler 1508 GT
No ottaen huomioon että sarjan Ässiä saa 175/70/13-koossa hintaan 280 sis. asennuksen niin on melko kallista mun mielestä. Pinnoitetuista renkaista uusien hinta, ei se kyllä niin mene.JohnDoe kirjoitti:
Muita pinnoitettuja renkaita kyllä katselin, ilmeisesti ovat nykyään kahden toimijan eli Ässärenkaan ja CR-Renkaiden varassa. Hakkapeliitta 2-kuvioinnilla mm. renkaita myyvät, mutta ovatko käytetyt rungot sitten liian suuri riski... Ja pääseekö pinnoituksessa käytetty kumiseos edes lähelle alkuperäisten Hakkapeliittojen tasoa? Tuo kakkonen olisi vieläkin kelpo rengas, vaikka testeissä selvä ero uudempiin malleihin onkin.
Nordman 4 varmaan voisi olla Nokian renkaista pienellä budjetilla järkevin valinta, kun on käytännössä Hakkapeliitta 4. Ei vain ainakaan Vianorin sivuilla ollut tarjolla Samaran kokoa 165/70, mutta mahtuuko Samaraan myös 175/70?
Itse hommasin Hakkis Vitoset ja ne jäi maksamaan samassa koossa 345 € asennettuna. Nordman Neloset olisi saanut n. 300 €uroon asennettuna samasta putkasta.
Nyt siis miettimään itse kukin mikä on halpaa ja mikä kallista.

Lienee noussut Ässärenkaalla menestys päähän tai jotain. Ennen pinnoitetut olivat käsittääkseni huomattavasti halvempia, en kyllä tuollaista hintaa itsekään maksaisi. 200 euroa asennuksineen hintaa, niin voisivat olla harkitsemisen arvoiset. Voisi tietysti kysellä suoraan Ässärenkaalta, mitä maksavat ilman asennusta, tuttavan rengaskoneella saisi itse väännettyä vanteille ilmaiseksi, tosin tasapainotuksesta joutuisi vielä maksamaan rengasliikkeessä 5 eur / rengas. Jos ilman asennusta irtoaisivat reilulla satasella, niin sitten todella alkaisi kiinnostaa.Jokari kirjoitti: No ottaen huomioon että sarjan Ässiä saa 175/70/13-koossa hintaan 280 sis. asennuksen niin on melko kallista mun mielestä. Pinnoitetuista renkaista uusien hinta, ei se kyllä niin mene.
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
Chrysler 1508 GT
Uudessakaupungissa on myös renkaita pinnoittava Eco-Top Rengas Oy.JohnDoe kirjoitti:Muita pinnoitettuja renkaita kyllä katselin, ilmeisesti ovat nykyään kahden toimijan eli Ässärenkaan ja CR-Renkaiden varassa.
Samaraan sopii 175/70R13 myös oikein hyvin. Ei mitään ongelmia renkaiden kääntymisessä tai isoissa joustoissa ja nopeusmittarin virhekin pienenee hiukan. Eurosamaran rekisteriotteessa on mainittu sallituiksi koiksi 165/70R13 ja 175/70R13.JohnDoe kirjoitti:Nordman 4 varmaan voisi olla Nokian renkaista pienellä budjetilla järkevin valinta, kun on käytännössä Hakkapeliitta 4. Ei vain ainakaan Vianorin sivuilla ollut tarjolla Samaran kokoa 165/70, mutta mahtuuko Samaraan myös 175/70?
Tuli ilmatteeks haalittua tuomoset deittonit laraan. Kohta lähtee lata ajoon, niin täytyy kysellä kuskilta onko niin scheisset, kun täällä mainostetaan. Mersussa Sunny merkiset kiinanrenkaat. Ihan paskat miu makuun. Pito hävii sitä mukaa kun pakkanen laskee. Nokialaiseen ne pitänee vaihtaa.
Morjens Ladan omistajille ja muillekin.
Meillä on maaliskuussa 2011 perustettu verkkokauppa http://mprenkaat-store.com.
Pyrimme myymään Suomen halvimpaan hintaan renkaita ja moottoripyörän ajovarusteita. Tilaamme tuotteet ympäri Eurooppaa ja siirrämme hintaedut suoraan asiakkailemme. Mainostamiseen olemme panostaneet 10€ (Ykköset lehti, rivi-ilmoitus). Taistelu Euroopan johtavia renkaiden nettikauppoja vastaan on alkanut 23% arvonlisävero taakkana.
No mutta asiaan:
Verkkokaupastamme löytyy laadukkaat nastarenkaat jokaisessa koossa (lisäämme tuotteita jatkuvasti).
Esimerkiksi: Michelin X-ice XIN2 ja Bridgestone Noranza 2 EVO.
Verkkokaupastamme löytyy myös erittäin halpoja nastarenkaita. Esimerkiksi Master, Unigom ja Sailun.
Master on Virolainen uusiorengas, jossa on Ruotsalaisen Gislaved yhtiön pintakuvio. Unigon on Belgialainen uusiorengas. Sailun on kiinalainen nastarengas.
Ostaminen on helppoa Suomalaisesta yrityksestämme. Meillä on käytössä Suomalaisten pankkien maksupainikkeet.
Meillä on maaliskuussa 2011 perustettu verkkokauppa http://mprenkaat-store.com.
Pyrimme myymään Suomen halvimpaan hintaan renkaita ja moottoripyörän ajovarusteita. Tilaamme tuotteet ympäri Eurooppaa ja siirrämme hintaedut suoraan asiakkailemme. Mainostamiseen olemme panostaneet 10€ (Ykköset lehti, rivi-ilmoitus). Taistelu Euroopan johtavia renkaiden nettikauppoja vastaan on alkanut 23% arvonlisävero taakkana.
No mutta asiaan:
Verkkokaupastamme löytyy laadukkaat nastarenkaat jokaisessa koossa (lisäämme tuotteita jatkuvasti).
Esimerkiksi: Michelin X-ice XIN2 ja Bridgestone Noranza 2 EVO.
Verkkokaupastamme löytyy myös erittäin halpoja nastarenkaita. Esimerkiksi Master, Unigom ja Sailun.
Master on Virolainen uusiorengas, jossa on Ruotsalaisen Gislaved yhtiön pintakuvio. Unigon on Belgialainen uusiorengas. Sailun on kiinalainen nastarengas.
Ostaminen on helppoa Suomalaisesta yrityksestämme. Meillä on käytössä Suomalaisten pankkien maksupainikkeet.