Kaasu/nestejousitus
Kaasu/nestejousitus
Minkähän takia tuo ei yleistynyt? Kahden Sitikan miehenä ei minulla ole muuta kuin hyvää sanottavaa systeemistä. Kuormituksen mukaan säätyvä maavara, jousituksen jäykkyys, jarrupaine ja aikanaan ylivertainen jousitusmukavuus sekä myös manuaalinen maavaran säätö. Ennakkoluuloja oli varmaan yhtä paljon kuin etanolibensalla. Järjestelmähän on hyvin yksinkertainen, eikä kuluvia/rikkoutuvia osia ole paljon. Noihin kahteen yksilööni vaihdettiin yhteensä yksi jousipallo, joka maksoi suunnilleen saman kuin tavallinen iskunvaimennin. Nykyisin systeemiä löytynee vain joissain luksusautoissa.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Kaasu/nestejousitus
Syitä en tiedä, mutta muutaman kerran olen ajellut xantialla jossa kyseinen jousitus on ja ei voi kuin kehua. Jopa niin mukava oli, että harkinnan alla on nyt tuollaisen 97/98 vuotisen xantian osto.
Re: Kaasu/nestejousitus
Liittyisiköhän tuo yleistymisen puute kuitenkin valmistuskustannuksiin?
Ranskastahan tavallaan tuli tuo McPherson-jousituskin, joka ensimmäisenä sarjatuotannossa tuli 1948 Ford Vedetteen.
Wikipedian tiedot on muuten tästä väärässä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/MacPherson ... %A4ntuenta
Ranskastahan tavallaan tuli tuo McPherson-jousituskin, joka ensimmäisenä sarjatuotannossa tuli 1948 Ford Vedetteen.
Wikipedian tiedot on muuten tästä väärässä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/MacPherson ... %A4ntuenta
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Kaasu/nestejousitus
Nuo ranskalaisethan oli ruostuvien autojen maineessa takavuosina, epäluulot tuota jousitusta kohtaan saattoi selittyä silläkin. Sain olla id sitikan kyydissä olisko -71 vuonna eka kerran, peili siinä kojelaudassa, kaveri selosti vaihtamisjutut viheltämisineen, tasainen ja mainio kyyti...
warre 353w sedan,
Re: Kaasu/nestejousitus
Oliko ID vai DS? Iiduhan oli tekniikaltaan perinteisempi, siinä ei ollut hydrauolikkaa käytetty voimansiirtopuoleen niinkuin DS:ssä.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Kaasu/nestejousitus
Jousituksellekko se oli se "hämähäkki"-mallinen letkujen liitos kohta joka vuotamaan ruettuaan pitää uusia kokonaisuudessaan, kun oli tehty paketiksi
Nämä on kanssa niitä sen merkkisiä autoja, että toiset kehuu ja toiset ei huolis ilmankaan...

Nämä on kanssa niitä sen merkkisiä autoja, että toiset kehuu ja toiset ei huolis ilmankaan...
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: Kaasu/nestejousitus
Citroen C5 hintaan noin 27 000e. Luksustahan tuo jousitus on, muttei kovin kallista, jos sitä tarkoitit.Pavlovits kirjoitti: Nykyisin systeemiä löytynee vain joissain luksusautoissa.
Re: Kaasu/nestejousitus
Omat kokemuksetmehu-kaasuvietereistä Kissat GS ja IIDU. Ensimsi mainittua olen ajanut myös pyörömäntäkoneisena ja jälkimmäisen (sitä ainoaa oikeaa) luxussiskoa DEEÄSSÄÄ. Näitä kuitenkin niin vähän, että vain poliitikko voisi mielipiteensä niillä perustein lukita.
GS. Kyyti aivan mahtavaa lukuunottamatta teräviä kuoppia, vaan niitähän enää vähempi löytyy. Mutta, mutta. 150-250 tuhatta kilometriä: Pari venttiiliä (en vaihtanut itse), kolmesti moottori ylös, kun murtunut putki oli "niin häjysti", yksi jousipallo, ja takapää alas jumiutuneena n-1 kertaa. Pallo sinänsä halpaa kauraa, mutta kun se näin landepakun piti tilata, niin saipa jälleen vanha Crowni kyytiä koekilvillä. Harrasteautona, jolle viat sallitaan ihan hyvä, mutta käyttövarmuutta en kiittele.
ID: Kymmenen tuhatta kilometriä, kyyti mahetsu, vaan jos piti arkipyhänä häihin tai hautajaisiin lähteä sai "Sammakko" uinua tallissa. Vikoja oli toki enimmäkseen muualla, kuin jousituksesa, mutta kyllä juuri jumi-vikoja sieltäkin löytyi. Öljyinä lopuksi mineraalit; se mehun hinta. . .
Ei kuulu jousitukseen, vaan miettikääs muotoilua. DS -55. Miltä näyttivät silloin muut kinnerit ? Tai vaikkapa juuri GS. Se 0-sarjan kojelauta, yhä mielestäni mopoluokan autojen ykkönen. Silhuetti, johon esim. Von Opel pystyi "Munamallissaan" vasta vuosikymmentä myöhemmin.
Mukavaa tämä merkeillä ilottelu. Eihän suurinta osaa nykyautoista toisista verrokeistaan erota. Parhaimmillaan sama auto myydään eri nimillä eri uskoon kuuluville. Enkä tarkoita tällä mitään Jumalauskoa.
GS. Kyyti aivan mahtavaa lukuunottamatta teräviä kuoppia, vaan niitähän enää vähempi löytyy. Mutta, mutta. 150-250 tuhatta kilometriä: Pari venttiiliä (en vaihtanut itse), kolmesti moottori ylös, kun murtunut putki oli "niin häjysti", yksi jousipallo, ja takapää alas jumiutuneena n-1 kertaa. Pallo sinänsä halpaa kauraa, mutta kun se näin landepakun piti tilata, niin saipa jälleen vanha Crowni kyytiä koekilvillä. Harrasteautona, jolle viat sallitaan ihan hyvä, mutta käyttövarmuutta en kiittele.
ID: Kymmenen tuhatta kilometriä, kyyti mahetsu, vaan jos piti arkipyhänä häihin tai hautajaisiin lähteä sai "Sammakko" uinua tallissa. Vikoja oli toki enimmäkseen muualla, kuin jousituksesa, mutta kyllä juuri jumi-vikoja sieltäkin löytyi. Öljyinä lopuksi mineraalit; se mehun hinta. . .
Ei kuulu jousitukseen, vaan miettikääs muotoilua. DS -55. Miltä näyttivät silloin muut kinnerit ? Tai vaikkapa juuri GS. Se 0-sarjan kojelauta, yhä mielestäni mopoluokan autojen ykkönen. Silhuetti, johon esim. Von Opel pystyi "Munamallissaan" vasta vuosikymmentä myöhemmin.
Mukavaa tämä merkeillä ilottelu. Eihän suurinta osaa nykyautoista toisista verrokeistaan erota. Parhaimmillaan sama auto myydään eri nimillä eri uskoon kuuluville. Enkä tarkoita tällä mitään Jumalauskoa.
Re: Kaasu/nestejousitus
Tuo DS tuli markkinoille vuonna 1955. Miltä näyttivät muut autot silloin? Minkälainen oli niiden tekniikka? Tuo Ooppelin muna oli tosiaankin hyvin saman näköinen kuin GS. Lienevätkö niksmannit löytäneen jostain Sitikan kymmenen vuotta vanhat piirustukset.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Kaasu/nestejousitus
Citikan jousitus sydeemiä on yritetty monesti ostaa ainakin Mersu on ollut kiinnostunut ko.systeemistä männävuosina! Omaa kokemusta on parista sitikasta ja on hyvä tuo jousitus ainakin maantieajossa / rauhallisessa menossa!
lola
POHJOIS-KARJALAN AvtoVAZ
Kiihtelysvaara
POHJOIS-KARJALAN AvtoVAZ
Kiihtelysvaara