VAZ-21013 - 1980 - 1200L - Entisöintiprojekti

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Nyt on moottori irti! Yläpultit vastusti mutta räikkään 40cm jatkovarsi + nivel ja laatikon sivua pitkin vinosti alta niin lähti. Sitten unohtui vielä ne 4 pikkupulttia alapuolelle ja ihmettelin mikä vastustaa. Ne kun irrotti niin loppu meni kuin tanssi. Nyt on kone siis lattialla ja homma etenee. Seuraavaksi irti loota ja kardaani.
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Purku etenee. Etupyörän ripustukset, ohjaus hilppeineen sekä laatikko+kardaani irrotettu. Taka-akselin kimppuun seuraavana. Miten muuten kattoverhoilun irrotus, onko vinkkejä tai niksejä? Katon muutamaa lommoa ei oikein muuten saa oiottua.
separi
Viestit: 144
Liittynyt: 19.7.2009 2:57
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja separi »

JPM kirjoitti:Nyt on moottori irti! Yläpultit vastusti mutta räikkään 40cm jatkovarsi + nivel ja laatikon sivua pitkin vinosti alta niin lähti. Sitten unohtui vielä ne 4 pikkupulttia alapuolelle ja ihmettelin mikä vastustaa. Ne kun irrotti niin loppu meni kuin tanssi. Nyt on kone siis lattialla ja homma etenee. Seuraavaksi irti loota ja kardaani.

Mulla unohtuu myös joka kerta noi kytkinkopan suojapellin pultit :D Kolme kertaa oon vasta koneen irrottanut, mutta aina ne vaan unohtuu. Pulttipyssy on muuten mahtava kaveri noiden moottorin isojen kiinnityspulttien irrottamiseen. Siihen kun heittää jatkovarren ja nivelhylsyn päähän, niin avot! Eilen konetta irrottaessa meni noiden neljän ruuvin irrotukseen vajaa 2 minuuttia. Muutenkin purkuhommissa tuo pyssy on mahtava, kun kaikki ruosteiset pultit aukeaa paukkuen. Mulla on tommonen Motonetin halvin pyssy, mutta toistaiseksi sillä on kaiken saanut tehtyä. Kannattaa harkita ostamista, jos ei jo ole. Toimii hyvin pienellä 2 hp 24l kompuralla. Saahan noita sähkökäyttöisiäkin.
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Nyt on larva purettu tekniikan puolesta. Luukut, ikkunat ja verhoilua vielä jonkin verran paikoillaan.
Viikonlopun aikana sain irrotettua jarru- ja kytkimen pääsylinterit sekä taka-akseliston.
Oli taas positiivisten yllätysten vuoro. Takana on jarrurummut tosi hyvässä kunnossa, ei kuluneet ollenkaan.
Myös kengät asennussarjoineen ovat ihmeen hyvin säilyneet ajan hammasta vastaan.

http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/al ... ajarru.JPG
http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/al ... akseli.JPG

Kohta pitää alkaa suunnittelemaan sitä kääntötelinettä jotta pääsee ropaamaan pohjan kuntoon.
Oikeasta takapyöräkotelosta löytyi muuten jo ihan kunnon ruostevikaakin, ettei liian helpoksi meni projekti.
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Tiukassa oli ovien ruuvit vaan nyt ne on irti. Iskumeisselikin oli käytössä mutta silti piti porata 8 ruuvia irti. Ehkä osasyy huonoon menestykseen oli se että iskumeisselin ruuvikärki ei ollut aivan sopiva, vaan hieman väljä. Se oli positiivista että ne poratutkin tumpit sai pyöriteltyä sitten lopulta pois rei'istä kun veti ensin rälläkällä tasapäämeisselille uran siihen tumppiin.

Seuraavana pitää melkein organisoida ja siivota tallia, alkaa olemaan nurkat pullollaan purettua osaa. Varsinkin nuo ovet ja luukut vie pirusti tilaa. Taidan melkein irrottaa niistä ovipahvit ja kantaa itse ovet talveksi tallin vintille.
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Lada köllöttelee oikealla kyljellään ja alustamassojen raaputteluvaihe menossa. Pari iltaa meni väsätessä kääntölaite korille. Ensin oli ajatus tehdä ihan perinteinen grilli, mutta se vie tallista pituussuunnassa tilaa joten tein tuommoisen vehkeen jolla saa auton noin 80 asteen kulmaan kyljelleen. Kiinnitys edessä poikkipalkkiin ja takana reaktiotangon kiinnikkeisiin, niihin tolkumpiin eli runkopalkissa oleviin.

Kuva
Telineessä on toki renkaat alla niin saa siirreltyä tallissa näppärästi. Käytin koria eilen myös ulkona ja pesin pohjan painepesurilla puhtaaksi kaikesta kuntasta ja pölystä.

Nyt siis alustan puhdistus menossa. Osin turhaa työtä, pohja on nimittäin tosi hyvässä kunnossa. Kuskin jalkatilasta on vedenpoistoreiän kohdalla ruostetta mutta muuten on tosi siisti. Ajatus on kuitekin puhdistaa, korjata mahdolliset viat ja sen jälkeen kunnon maalit + uudet massat seuraavaksi 30 vuodeksi.
Kuva
Avatar
lola
Viestit: 344
Liittynyt: 13.8.2009 22:36
Paikkakunta: Kiihtelysvaara

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja lola »

On sulla siinä hommaa mutta eiku jaksamisia sulle pistä nappis kuntoon 8) Mites ne kumitulpat lattiassa ja varapyörankotelossa aijotko laittaa uudet vai miten? Ihan mielenkiinnosta vaan kyselen.
lola
POHJOIS-KARJALAN AvtoVAZ
Kiihtelysvaara
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Työtä riittää vaan helppo auto tämä on ruosteen kannalta. Kumitulpat on tallella ja hyvässä kunnossa eli takaisin laitan. Ne kuminastat joilla on lattiamatto kiinni esim peräkontissa, menivät osa poikki, uudet pitäis löytää.
Avatar
lola
Viestit: 344
Liittynyt: 13.8.2009 22:36
Paikkakunta: Kiihtelysvaara

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja lola »

No täytyy venäjältä kysellä onko siellä noita jos on ostan varastoon, samoin vois hyvä olla ovipahvin kiinnikkeitä aina jemmassa!
lola
POHJOIS-KARJALAN AvtoVAZ
Kiihtelysvaara
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Kyllähän nuo pikkunippelitkin kiinnostaa jos niitä jollakin on myytävänä. Eli tuo vaan Venäjältä jos on käyntiä.

Homma etenee pohjan putsaamisella. Noin 15h oiskohan rapsuttelua takana ja alkaa olla noin 90% pohjasta puhtaana.
Ne pienet kolot ja sopukat on kaikkein työläimpiä. Liuottimista on kaikkein tehokkaimmaksi osoittautunut tähän mennessä liuotinpesu, joka on jotain teollisuusbensiiniä. Tosi tylsää puuhaa, ja sotkuista. Näin irrotan massat jos jotakin kiinnostaa:

- 15mm leveällä taltalla työntelen massat irti
- Sumutinpullolla liuotinpesua
- Erilaisilla harjoilla hinkkausta
- Pinelinen tehopesua + harjaa
- Pumppupullolla kuumaa vettä
- Loput pienet massa kököt esim bräkleenillä + rätillä.

Ainut ilo työssä on että pohja on aivan tolkuttoman hyvässä kunnossa. Siinä mielessä teen turhaa työtä mutta tuleepahan toisaalta varmuus että ruostetta ei jää.

Ostin muuten kokeilumielessä Kärscherin höyrypuhdistimenkin, mutta siitä ei ollut mitään iloa. Täysin turha vehje massojen poistoon. Kuvittelin että kuuma höyry notkistais massan ja se valuisi noroina pois mutta ei käytännössä mitään tapahdu vaikka kuinka suhuuttaa ja messinkiharjaspäällä hieroo. No, tuleepahan pesuhuoneeseen saumojen puhdistukseen hyvä värkki.

PS. Renkaat 8kpl käytetty rengasliikkeessä. Yritin irrottaa yhtä kumia rengasraudoilla mutta oli aivan sairaan tiukassa. Nyt on paljaat vanteet odottamassa hiekkapuhallusta. Vielä pitäis oikeestaan vararenkaaksi löytää vielä yksi vanne.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Nuo rengasraudalla tehtävät rengastyöt on tekniikkalaji. Voimaa ei tarvita.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Kyllä ne rengasliikkeenkin mukaan tiukassa oli, kun 30 vuotta ollu aikaa vulkanoitua kiinni.

Tämmöinen on pohjan tilanne eli vetää suuta messingille. 8)
Kuva

Vielä on vähän massoja puhdistettavana, sitä varten pitää auto keikata telineessään vasemmalle kyljelle että
saa nyt piilossa olevat kohdat vielä putsattua.

Eilen testailin jo vähän pistehiekkapuhaltelua ja tutkin muutenkin noita pintapeltien ruostevaurioita.
Kyllähän tekemistä riittää vielä kun pyrin tekemään korjaukset kunnolla eli ei mitään ratsupaikkauksia tai pop-niittejä.
Mieli tekisi jo hitsuuhommaan mutta pakko vaan jaksaa tuo puhdistusoperaatio ensin alta pois ettei tarvi sotkea
paikkoja enää myöhemmin uudestaan.
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Tympäännyin noin viikko sitten tuohon kääntötelineeseen, kun sillä ei saanut koria käänneltyä 360 ympäri.
Joihinkin katvekoloihin jäi massaa ja ahdisti rapsutella hankalassa asennossa. Tekaisin siis sellaisen telineen kuin ois pitänyt tehdä heti alusta asti eli täyspyöräytyksen mahdollistavan grillin. Kuvassa on keulateline, takana identtinen paitsi puskurin reikiin menevä tuki on hieman pidempi. Hyvin kestää muuten puskurin kiinnikkereiät.

Kuvassa teline on ala-asennossa, tuosta kun noin 25cm nostaa ylemmäs niin pyörii kori kivasti ympäri. Tasapainossakin pysyy yllättävän hyvin eli pyörittäminen on kevyttä. Muutaman vinorevan ehkä lisään vielä, vaikka ei kyllä niitä tarvitse lujuuden puolesta, voivat jäädä lisäämättäkin.

Kuva

Nyt kun vain räkätauti parantuisi niin jaksaisi puhdistaa pohjan loppuun ja saisi hommaa eteenpäin.
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Tuli testattua ekaa kertaa kunnolla telinettä pesuhommissa. Räkätauti ei hellitä mutta aattelin että aukeepahan nokka kunnon liuotinhöyryillä. Pääsi teline oikeuksiinsa, oikein mukava käännellä työvaiheesta riippuen parhaimpaan asentoon.

Kuva

Kysymys: Miten lähtee parhaiten irti kattokourun kromilistat? Alapuolelta kampeamalla vai yläkautta?
lada2101

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja lada2101 »

otin ite pullonkorkin avaajalla vääntämällä.en muista kumminpäin väänsin mutta hyvin lähtee ja siististi.
Vastaa Viestiin