Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Periaatteessa Ladassa ja diisseli Mersussa ei ole mitään eroa, kumpikin kestää äärettömiin jos niitä huoltaa. Tosin Mersu parempi ajaa ja kone kstää ehkä jokusen satatuhatta enemmän avaamatta
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL * "Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Latauksen merkkivalo on tässä aina käynnistyksen jälkeen palanut jonkin aikaa. Nyt se ei meinaa sammua ollenkaan. Pitänee nyppäistä johto merkkivalon releeltä irti. Lataus siis kyllä toimii mutta rele herää vähän myöhässä.
Eilen kävin Kouvolan Prismassa. Vähän pelotti että lähteekö käymään kun Jäämeren reissulta palattaessa ei halunnut kyseisestä paikasta suosiolla pois lähteä. Normisti lähti.
Eilisen ukkosmyräkän jäljiltä oli -71:n kuskinpuoleisen etuvalon kehysrengas maassa. Ruuvi jolla kiiinnitusnippeli on autossa kiinni oli katkennut. Liekö salama iskenyt Ladaan vai mikä sen oli katkaissut? Outo juttu...
KZL-9:stä ei ole mitään raportoitavaa, toimii vaan.
Hoksasin tuossa että 1970 Lada on ollut minulla jo viisi vuotta. Vielä kun se yhdeksän vuotta kerää pölyä tuolla tallissa (on kyllä nyt tallinjärjestämisen takia pihalla) niin sillä on ikää sitten 50 vuotta. Eipähän pääse tällä käytöllä kulumaan...
Päätin katsastaa tuon 1970:n ennen kuin ajan takaisin talliin. Netissä laitoin sen liikenteeseen, maksoi 4 € ja huomisaamulle varasin ajan katsastukseen joka maksaa sikamaiset 49 € kun maksoi etukäteen tilille. Siellä oli jotain ilmeisesti hiljaisen ajan aikoja jotka olivat 6 € halvempia. Akun laittelin paikoilleen ja pörisytin vähän pihassa, iltapäivällä käyn joutessani ajamassa sillä lenkin, tankkaamassa ja ilmanpaineet tarkistamassa.
^Liikennekäytöstäpoistetun auton saa ajaa etukäteen varatulle katsastusajalle ilman että ottaa sen liikennnekäyttöön takaisin
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL * "Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Katsastamattoman kyllä saa ajaa mutta liikennekäytössä sen saamieni tietojen perusteella on oltava. Mutta ihan sama, koeajaa tuo oli tarkoitus kuitenkin ennen katsastusta. Muuten OK mutta takaisin pihaan tullessa oikea etuvalo paloi hyvin himmeästi, sekä lähi- että kaukovalo. Aikani pähkäiltyäni totesin että vian on oltava umpion sisällä, lamppu irti ja toinen tilalle ja kirkkaasti paloi, sama lamppu takaisin ja sekin paloi jo kirkkaasti. Liittimessä oli jotain hapettumaa ilmeisesti, lampun maaliitin oli selvästi käynyt lämpimänä kun oli sinertynyt. Reilun tunnin päästä lähden sitten ajelemaan kohti Lahtea ja katsastusta.
Katsastettu. Ei mitään huomautettavaa. Katsastaja kyllä meinasi että talven aikaan kannattaisi penkkien verhoilut korjata. Kotiin kun pääsin ja ajoin tallin oven eteen totesin että oikea etuvalo ei pala, kävin kurkkaamassa ja taas se paloi himmeästi, no onneksi sentään katsastuskonttorilla paloi normaalisti. Pitää kirjoittaa lapulle ja lappu mittarin päälle että muistaa ensi kesänä korjata kunnolla.
AI kirjoitti:Katsastamattoman kyllä saa ajaa mutta liikennekäytössä sen saamieni tietojen perusteella on oltava.
Saamasi tiedot ovat väärät. Ei tarvitse olla liikennekäytössä, mikäli aika on etukäteen varttu tietylle konttorille ko. auton rekisteritunnuksella.
Lainaus TraFin sivulta: Liikennekäytöstä poistetun ajoneuvon määräaikaiskatsastus
Liikennekäytöstä poistettu ajoneuvo voidaan tuoda katsastukseen ilman että se ensin rekisteröidään takaisin liikennekäyttöön otetuksi.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL * "Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
4 a § (2.3.2007/235)
Liikennekäytöstä poistettu ajoneuvo
Liikennekäytöstä poistettua ajoneuvoa saa käyttää ilman ajoneuvoveron maksuvelvollisuutta liikenteessä ainoastaan, jos:
1) ajoneuvo siirretään katsastukseen sille erikseen varattuna aikana ja edelleen katsastuksesta paikkaan, jossa ajoneuvoa säilytetään tai jossa se voidaan tarkoituksenmukaisesti korjata;
Tuota tiukasti tulkiten tulee ongelma, jos katsastuksesta tulee hylsy. Konttorilla pitäisi tietää mikä korjaamo ottaa homman hoitaakseen, jotta osaa ajaa sinne, tai sitten on ajettava kotiin, mutta sieltä ei enää voikaan ajaa haluamalleen korjaamolle.
Saivartelua ehkä, mutta olen tuota monesti pohtinut.
Kuten sanoin, tarkoitus oli tämä 1970 koeajaa ennen kuin vien katsastukseen. Ja on sillä katsastuksen jälkeenkin vähän ajettu. Eli liikennekäyttöön olisi ollut joka tapauksessa se laitettava.
KZL-9 lakkasi käymästä tyhjäkäyntiä Tikkurilan reissulla. Piti ryypyn kanssa pelleillä, sekin vaijeri on niin pirun tiukka että oikean määrän annostelu oli vähän hankalaa. Äsken tuossa pihalla kädet kohmeessa otin tyhjäkäyntisuuttimen irti, tiputin sen auton alle ja kiroillen kaivelin sen sieltä pois sekä putsasin sen ja asentelin takaisin. En vielä kokeillut toimiiko. Samalla lisäsin vajaan litran öljyä koneeseen.