Perus- Lada ,tutkittua tekniikkaa
Perus- Lada ,tutkittua tekniikkaa
Peruslada sisältää tekniikkaa,joka on ollut yllättävän kauan käytössä.
Seuraavassa hieman valaistusta asiaan.
Lyijyakku: 1859,Ranskalainen fyysikko Gaston Plante
Vaihtovirtageneraattori:1878,belgialainen Zenobe Gramme ja ranskalainen Hippollyte Fontaine
Sytytystulppa:1885 Etienne Lenoir
Kaasutin:1893,Wilhelm Maybach
Kaasuttimen kuristinläppä(ei ryyppy):1893 Karl Benz
Virranjakajajärjestelmä:1908,Amerikkalainen yritys Dayton Engineering Laboratories Company Ohion osavaltiosta valmisti virranjakajajärjestelmän,joka tunnetaan nimilyhenteellä Delco.
Vesijäähdytys 1823,englantilainen Samul Brown.
Taustapeil,lisäjarruvalo:1906 ranskalainen Alfred Faucher
Laminoitu tuulilasi:1910,aluksi sitä pidettiin lisävarusteena.
Turvavyö 1903,ranskalainen gustave Desire Liebaun
Kuulalaakeri:1907 ruotsalainen Sven Winguist,mikä johti Svensk Gullager Fabrikenin kasvu monikansalliseksi suuryhtiöksi.
Jarrut:1924,Perrot -Lockheed,Hydraulinen jalkajarru ja mekaaninen käsijarru.
Mutta vasta 1971 venäläist keksivät yhdistää nämä patentit ja näin syntyi klassikko Lada 1200.
Seuraavassa hieman valaistusta asiaan.
Lyijyakku: 1859,Ranskalainen fyysikko Gaston Plante
Vaihtovirtageneraattori:1878,belgialainen Zenobe Gramme ja ranskalainen Hippollyte Fontaine
Sytytystulppa:1885 Etienne Lenoir
Kaasutin:1893,Wilhelm Maybach
Kaasuttimen kuristinläppä(ei ryyppy):1893 Karl Benz
Virranjakajajärjestelmä:1908,Amerikkalainen yritys Dayton Engineering Laboratories Company Ohion osavaltiosta valmisti virranjakajajärjestelmän,joka tunnetaan nimilyhenteellä Delco.
Vesijäähdytys 1823,englantilainen Samul Brown.
Taustapeil,lisäjarruvalo:1906 ranskalainen Alfred Faucher
Laminoitu tuulilasi:1910,aluksi sitä pidettiin lisävarusteena.
Turvavyö 1903,ranskalainen gustave Desire Liebaun
Kuulalaakeri:1907 ruotsalainen Sven Winguist,mikä johti Svensk Gullager Fabrikenin kasvu monikansalliseksi suuryhtiöksi.
Jarrut:1924,Perrot -Lockheed,Hydraulinen jalkajarru ja mekaaninen käsijarru.
Mutta vasta 1971 venäläist keksivät yhdistää nämä patentit ja näin syntyi klassikko Lada 1200.
niin ja tuskin 4-tahti ottomoottorista voidaan sanoa mallia "Neuvostoliitto"
.
Sellainenkin historiantieto muuten,mikä esiintyy hyvin monissa historiankirjoituksissa, että James Watt olisi keksinyt höyrykoneen, ei pidä paikkaansa. Höyrykone oli keksitty jo huomattavasti aikaisemmin, mutta se mitä Watt varsinaisesti keksi oli ns. pyörivä höyrykone eli periaatteessa kampiakseli/kiertokanki systeemin.

Sellainenkin historiantieto muuten,mikä esiintyy hyvin monissa historiankirjoituksissa, että James Watt olisi keksinyt höyrykoneen, ei pidä paikkaansa. Höyrykone oli keksitty jo huomattavasti aikaisemmin, mutta se mitä Watt varsinaisesti keksi oli ns. pyörivä höyrykone eli periaatteessa kampiakseli/kiertokanki systeemin.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
- Lada-Jussi
- Viestit: 10246
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
nooh
jos oikein viilataan niin taisi neukut ehkäpä jo hivenen ennen Ladaa yhdistää nämä patentit terästetyn Moskvitsh 1500 mallin kohdalta, minkä sanotaan tulleen jo 1969 suomeen lähempänä 1971 vuotta. Siinä oli kaikki uusimmat Ruotsalaiset turvallisuusnormit otettu huomioon.
Toisaalta tuolla oli listassa lisäjarruvalo?! mikäli sillä tarkoitetaan kolmatta jarruvaloa niin sehän tais Ladaan tulla vakioksi vasta viimevuosina kun se tuli pakolliseksi varusteeksi.
Toisaalta tuolla oli listassa lisäjarruvalo?! mikäli sillä tarkoitetaan kolmatta jarruvaloa niin sehän tais Ladaan tulla vakioksi vasta viimevuosina kun se tuli pakolliseksi varusteeksi.
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3662
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Ensimmäisissä Ladoissa ei ollut laminoitua tuulilasia tehtaalta lähtiessä vaan sellainen vaihdettiin Suomessa. Myöskään turvavyötä ei ensimmäisissä Ladoissa ollut, Suomessa sellaiset tulivat sopivasti vuonna 1971 pakollisiksi, joten sellaisetkin niihin Suomessa lisättiin.
Ja venäläiset alkoivat tehdä Ladaa jo vuonna 1970!
Ja venäläiset alkoivat tehdä Ladaa jo vuonna 1970!
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974