Perus- Lada ,tutkittua tekniikkaa

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Perus- Lada ,tutkittua tekniikkaa

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Peruslada sisältää tekniikkaa,joka on ollut yllättävän kauan käytössä.
Seuraavassa hieman valaistusta asiaan.
Lyijyakku: 1859,Ranskalainen fyysikko Gaston Plante
Vaihtovirtageneraattori:1878,belgialainen Zenobe Gramme ja ranskalainen Hippollyte Fontaine
Sytytystulppa:1885 Etienne Lenoir
Kaasutin:1893,Wilhelm Maybach
Kaasuttimen kuristinläppä(ei ryyppy):1893 Karl Benz
Virranjakajajärjestelmä:1908,Amerikkalainen yritys Dayton Engineering Laboratories Company Ohion osavaltiosta valmisti virranjakajajärjestelmän,joka tunnetaan nimilyhenteellä Delco.
Vesijäähdytys 1823,englantilainen Samul Brown.
Taustapeil,lisäjarruvalo:1906 ranskalainen Alfred Faucher
Laminoitu tuulilasi:1910,aluksi sitä pidettiin lisävarusteena.
Turvavyö 1903,ranskalainen gustave Desire Liebaun
Kuulalaakeri:1907 ruotsalainen Sven Winguist,mikä johti Svensk Gullager Fabrikenin kasvu monikansalliseksi suuryhtiöksi.
Jarrut:1924,Perrot -Lockheed,Hydraulinen jalkajarru ja mekaaninen käsijarru.
Mutta vasta 1971 venäläist keksivät yhdistää nämä patentit ja näin syntyi klassikko Lada 1200.
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1984
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

sorry, mutta makaroonit teki sen jo 60-luvulla :wink:
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
Warreossi
Viestit: 538
Liittynyt: 26.9.2003 16:13
Paikkakunta: Pornainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Warreossi »

Moottori on kuitenkin mallia Neuvostoliitto.
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1984
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Eihän tossa ylläolevassa listassa mainittu moottoria :wink:
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

niin ja tuskin 4-tahti ottomoottorista voidaan sanoa mallia "Neuvostoliitto" :P .
Sellainenkin historiantieto muuten,mikä esiintyy hyvin monissa historiankirjoituksissa, että James Watt olisi keksinyt höyrykoneen, ei pidä paikkaansa. Höyrykone oli keksitty jo huomattavasti aikaisemmin, mutta se mitä Watt varsinaisesti keksi oli ns. pyörivä höyrykone eli periaatteessa kampiakseli/kiertokanki systeemin.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Warreossi
Viestit: 538
Liittynyt: 26.9.2003 16:13
Paikkakunta: Pornainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Warreossi »

No ei se ole makaaroni-malliakaan.Toisekseen,kyllä Ladan moottoria voi perustellusti sanoa Neuvosto-malliseksi,niin omaalaatuista sen toiminta välillä on :wink:
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10246
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

nooh

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

jos oikein viilataan niin taisi neukut ehkäpä jo hivenen ennen Ladaa yhdistää nämä patentit terästetyn Moskvitsh 1500 mallin kohdalta, minkä sanotaan tulleen jo 1969 suomeen lähempänä 1971 vuotta. Siinä oli kaikki uusimmat Ruotsalaiset turvallisuusnormit otettu huomioon.

Toisaalta tuolla oli listassa lisäjarruvalo?! mikäli sillä tarkoitetaan kolmatta jarruvaloa niin sehän tais Ladaan tulla vakioksi vasta viimevuosina kun se tuli pakolliseksi varusteeksi.
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3662
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

Ensimmäisissä Ladoissa ei ollut laminoitua tuulilasia tehtaalta lähtiessä vaan sellainen vaihdettiin Suomessa. Myöskään turvavyötä ei ensimmäisissä Ladoissa ollut, Suomessa sellaiset tulivat sopivasti vuonna 1971 pakollisiksi, joten sellaisetkin niihin Suomessa lisättiin.

Ja venäläiset alkoivat tehdä Ladaa jo vuonna 1970!
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
jasu35
Viestit: 582
Liittynyt: 3.10.2003 14:35
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja jasu35 »

Eikä se ladan moottorikaan taida olla ihan täysin mallia neuvostoliitto,Kun tais kauppaan kuulua aikoinaan että makaroonit suunnittelee "tulevaan" fiiun näköiseen neuvosto valmisteiseen autoon moottorin. :)
Vastaa Viestiin