Jakopäänhihnan vaihto ja muuta
Jakopäänhihnan vaihto ja muuta
Se moro
Kuinka miten helposti onnistuu Lada Samara 1500 i vm: 1999 etuvetoisen jakopäähihnan vaihto (suomi-malli)? Löytyykö jostain netistä suorat neuvot?
Toiseksi:
Mistä voi johtua Check engine valon väliaikainen, silloin tällöin palaminen? Deltan kompuutteri sanoi epämääräisesti jotain ali-/ ylipaine ongelmasta.
Kolmanneksi:
Kuinka säädetään tyhjäkäyntiä? Joskus (varsinkin kun check engine palaa) moottori soutaa ja huopaa, "vouvvaa", vai mitähän tässä nyt pitäisi oikeasti säätää?
Kiitos etukäteen!
Kuinka miten helposti onnistuu Lada Samara 1500 i vm: 1999 etuvetoisen jakopäähihnan vaihto (suomi-malli)? Löytyykö jostain netistä suorat neuvot?
Toiseksi:
Mistä voi johtua Check engine valon väliaikainen, silloin tällöin palaminen? Deltan kompuutteri sanoi epämääräisesti jotain ali-/ ylipaine ongelmasta.
Kolmanneksi:
Kuinka säädetään tyhjäkäyntiä? Joskus (varsinkin kun check engine palaa) moottori soutaa ja huopaa, "vouvvaa", vai mitähän tässä nyt pitäisi oikeasti säätää?
Kiitos etukäteen!
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Jakopäänhihnan vaihto ja muuta
Terve!
Vikavalo ja tyhjäkäynti
Olisi hyvä tietää vikakoodi(t), mutta ilmeisesti tähän hätään niitä ei saada.
Veikkaisin hieman suolla seisten, että kyse on ilmavuodosta ilmamassa-anturin ja moottorin välillä. Järjestelmä ei siis usko, että moottori tulee toimeen sillä ilmamäärällä, mikä kulkee ilmamassa-anturin läpi.
Tarkasta ainakin seuraavat:
- jarrutehostinvuoto, myös letku
- letku im-anturin ja kaasuläppäkotelon välillä
- kampikammion tuuletusjärjestelmän letkut ym, myös öljynlisäystulpan tiiviste
- mahdollisen alipainemittarin letku
- bensiinin painesäätimen letku
- bensiinihöyryjen talteenottojärjestelmän letkut ja aktiivihiilisäiliön eheys
Tyhjäkäyntiä käyttäjä voi säätää vain ohjausyksikön uudelleenohjelmoinnilla tms. keinoin eli suomeksi: tyhjäkäyntiä ei voi säätää; moottorinohjausjärjestelmä huolehtii asiasta.
Tyhjäkäynnin vaeltaminen voi hyvin johtua ilmavuodosta.
menestystä
SvS
PS. Hammashihnan vaihto on suhteellisen yksinkertainen työ; kokenut vaihtaja tekee homman kenttäoloissa n. ½ tunnissa, jos työkalut ym käsillä, erikoistyökaluja ei tarvitse. Valitettavasti tähän hätään en ehdi kirjoittaa asiasta enempää.
Vikavalo ja tyhjäkäynti
Olisi hyvä tietää vikakoodi(t), mutta ilmeisesti tähän hätään niitä ei saada.
Veikkaisin hieman suolla seisten, että kyse on ilmavuodosta ilmamassa-anturin ja moottorin välillä. Järjestelmä ei siis usko, että moottori tulee toimeen sillä ilmamäärällä, mikä kulkee ilmamassa-anturin läpi.
Tarkasta ainakin seuraavat:
- jarrutehostinvuoto, myös letku
- letku im-anturin ja kaasuläppäkotelon välillä
- kampikammion tuuletusjärjestelmän letkut ym, myös öljynlisäystulpan tiiviste
- mahdollisen alipainemittarin letku
- bensiinin painesäätimen letku
- bensiinihöyryjen talteenottojärjestelmän letkut ja aktiivihiilisäiliön eheys
Tyhjäkäyntiä käyttäjä voi säätää vain ohjausyksikön uudelleenohjelmoinnilla tms. keinoin eli suomeksi: tyhjäkäyntiä ei voi säätää; moottorinohjausjärjestelmä huolehtii asiasta.
Tyhjäkäynnin vaeltaminen voi hyvin johtua ilmavuodosta.
menestystä
SvS
PS. Hammashihnan vaihto on suhteellisen yksinkertainen työ; kokenut vaihtaja tekee homman kenttäoloissa n. ½ tunnissa, jos työkalut ym käsillä, erikoistyökaluja ei tarvitse. Valitettavasti tähän hätään en ehdi kirjoittaa asiasta enempää.
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Jakopäänhihnan vaihto ja muuta
Jakohihnakotelo auki kolme 6mm ruuvia. Laturin hihna pois ja hihnapyörän alapultti löysälle. Pyöritä jakomerkit kohdilleen ja poista laturille oleva hihnapyörä. Poista vanha kiristin ja hihna. Laita uusi hihna ja kiristinrulla paikalleen, käännä varovasti noka-akselia vastapäivään. Käännä käsin kiristinrulla tiukalle ja kiristä pultti. Tarkista ajoitus ja hihnan kireys. hihna on oikealla kireydellä kun sormenpäillä jaksaa sen taittaa poikkipäin nokan ja kammen hihnapyörien välillä. Laita Laturin hihnapyörä ja hihna takaisin. Koekäynnistä moottori ja tarkista että hihna kulkee hienosti. Laita hihnakotelo kiinni. Aikaa menee tunti kun rauhassa tekee, nopeamminkin onnistuu.
Re: Jakopäänhihnan vaihto ja muuta
Ja kun jo revit auki, niin vaihda vesipumppu samalla. Osa on halpa, eikä lisää työtä samalla tehden paljoakaan.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Jakopäänhihnan vaihto ja muuta
Terve!
Hihnan ajoitusmerkit:

Siis A, B, C ja D.
Nro 2 on vesipumpun pyörä ja 3 kiristyspyörä.
Kiristysmomentteja:
Kampiakselin päätyruuvi 100 Nm (avainväli 19 mm)
Vesipumpun kiinnitysruuvit 8 Nm
Kiristyspyörä 35 Nm
Kuvallinen kertomus hihnanvaihdosta on täällä http://www.autolada.ru/viewtopic.php?t=108212
Hyppää ohi se kohta, jossa tutkitaan vauhtipyörän merkkejä; ko. merkkien tihrustaminen ei ole tarpeen, paitsi jos on epäilys, että kampiakselin hammashihnapyörä ei ole oikeassa asennossa (kiilarikko tms.)
SvS
Hihnan ajoitusmerkit:

Siis A, B, C ja D.
Nro 2 on vesipumpun pyörä ja 3 kiristyspyörä.
Kiristysmomentteja:
Kampiakselin päätyruuvi 100 Nm (avainväli 19 mm)
Vesipumpun kiinnitysruuvit 8 Nm
Kiristyspyörä 35 Nm
Kuvallinen kertomus hihnanvaihdosta on täällä http://www.autolada.ru/viewtopic.php?t=108212
Hyppää ohi se kohta, jossa tutkitaan vauhtipyörän merkkejä; ko. merkkien tihrustaminen ei ole tarpeen, paitsi jos on epäilys, että kampiakselin hammashihnapyörä ei ole oikeassa asennossa (kiilarikko tms.)
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Jakopäänhihnan vaihto ja muuta
Sitten kasatessa kannattaa huolellisesti kiinnitellä se laturin pyörä.
Tekee vaikka minkälaista kepposta jos jää löysälle...
Tekee vaikka minkälaista kepposta jos jää löysälle...
LadaVaz 2111 1,5li STW -01
Re: Jakopäänhihnan vaihto ja muuta
Hei
Kiitokset neuvoista, tarkistelin letkuja yms, enkä löytänyt mitään silmälle näkyvää. Yritän vielä löytää sen vikokoodin, joka oli paperissa, joka on hukkunut jonnekin
Sen olen nyt havainnut, että "Check engine" valon palaminen ja vouvvaus on lämpötilariippuvainen. Kun moottorin lämpötila on kohonnut "normaalille" tasolle valo välähtää päälle. Maantie ajossa valo sammuu ja syttyy satunnaisesti, kaupunkiajossa koko ajan päällä. Sinänsä ei tunnu ajossa kauhiasti paitsi, että lujaa mennään pienellä kaasulla.
- Heikki
Kiitokset neuvoista, tarkistelin letkuja yms, enkä löytänyt mitään silmälle näkyvää. Yritän vielä löytää sen vikokoodin, joka oli paperissa, joka on hukkunut jonnekin

Sen olen nyt havainnut, että "Check engine" valon palaminen ja vouvvaus on lämpötilariippuvainen. Kun moottorin lämpötila on kohonnut "normaalille" tasolle valo välähtää päälle. Maantie ajossa valo sammuu ja syttyy satunnaisesti, kaupunkiajossa koko ajan päällä. Sinänsä ei tunnu ajossa kauhiasti paitsi, että lujaa mennään pienellä kaasulla.
- Heikki
Re: Jakopäänhihnan vaihto ja muuta
Samaran jakohihnan kohdalla puhutaan pyöreähampaisesta ja kulmikashampaisesta hihnasta. Pyöreähampaisen kanssa rullassa reikä keskellä ja kulmikashampaisen kanssa epäkesko.
Hankin Samaraan Inan hammashihnasarjan, jossa hihna ja rulla samassa paketissa. Hihna pyöreähampainen ja rulla epäkeskolla.
Ina 530044810.
Linkin mukaan hihnasarja pitäisi kuitenkin sopia ja samoin väittää varaosaliikkeen kirjat.
Mitenhän tuo nyt sitten on, kun Ladafoorumilla useammassa keskustelussa on kuitenkin mainittu, että uudempi = kulmikas hammas/epäkesko ja vanhempi = pyöreä hammas/ reikä keskellä rullassa.
Rulla on ainakin erilainen kuin vanhemmassa, että sillä perusteella sen täytyy olla se uudempi versio, mutta sitten tuo hihna, samassa paketissa kuitenkin.
Vesipumpuksi tarjosivat varaosanumeron 2108130701010 pumppua, valmistaja Bugatti. Bugattin numero PA6401.
Joka sitten tuntuu olevan se vanhempi vaihtoehto. Hammaspyörän hammastus on jonkin verran kulmikas, mutta pyöreähampainen hihna istuu hampaille kuitenkin hyvin.
Miten jakopää-osien hommaaminen autoon, joka ei ole 25 vuoden aikana ihmeemmin edes muuttunut voi olla näin hiton hankalaa. Olisiko mielipiteitä. Onko nuo nyt oikeat osat, vai ei. Auto ei ole lähettyvillä, joten hihnan hampaiden profiilia en pysty autosta toteamaan. Samoin tuosta vesipumpusta ei oikein pysty sanomaan, onko se muna vai kana. Vähän kulmikas hammastus, mutta tuskin se kulmikas hihta tuota pyöreähampaista paremmin istuu, kun ei nytkään ilmarakoja jää.
Samara on 2002, 1.5, 8V ja Bosch. Ajokilometrit reilu 30t ja alkuperäiset osat vielä paikoillaan.
EDIT: Tuotekoodi: PA6401 / 590-157 Tuossa näkyy tuo hammastus. Ei se ole pyöreä, eikä aivan kulmikaskaan. Jotain siltä väliltä. Tuon mukaan kuitenkin vanhempi pumppu nyt käsissä. Mutta eri sivuilla on eri tavalla nuo vuosimallit. Jossain sivulla sopi -95 110:iin mm. kuitenkin tuo pumppu. Ja jossain mainittu, että -96 vaihtuisi uudempaan.
Hankin Samaraan Inan hammashihnasarjan, jossa hihna ja rulla samassa paketissa. Hihna pyöreähampainen ja rulla epäkeskolla.
Ina 530044810.
Linkin mukaan hihnasarja pitäisi kuitenkin sopia ja samoin väittää varaosaliikkeen kirjat.
Mitenhän tuo nyt sitten on, kun Ladafoorumilla useammassa keskustelussa on kuitenkin mainittu, että uudempi = kulmikas hammas/epäkesko ja vanhempi = pyöreä hammas/ reikä keskellä rullassa.
Rulla on ainakin erilainen kuin vanhemmassa, että sillä perusteella sen täytyy olla se uudempi versio, mutta sitten tuo hihna, samassa paketissa kuitenkin.
Vesipumpuksi tarjosivat varaosanumeron 2108130701010 pumppua, valmistaja Bugatti. Bugattin numero PA6401.
Joka sitten tuntuu olevan se vanhempi vaihtoehto. Hammaspyörän hammastus on jonkin verran kulmikas, mutta pyöreähampainen hihna istuu hampaille kuitenkin hyvin.
Miten jakopää-osien hommaaminen autoon, joka ei ole 25 vuoden aikana ihmeemmin edes muuttunut voi olla näin hiton hankalaa. Olisiko mielipiteitä. Onko nuo nyt oikeat osat, vai ei. Auto ei ole lähettyvillä, joten hihnan hampaiden profiilia en pysty autosta toteamaan. Samoin tuosta vesipumpusta ei oikein pysty sanomaan, onko se muna vai kana. Vähän kulmikas hammastus, mutta tuskin se kulmikas hihta tuota pyöreähampaista paremmin istuu, kun ei nytkään ilmarakoja jää.
Samara on 2002, 1.5, 8V ja Bosch. Ajokilometrit reilu 30t ja alkuperäiset osat vielä paikoillaan.
EDIT: Tuotekoodi: PA6401 / 590-157 Tuossa näkyy tuo hammastus. Ei se ole pyöreä, eikä aivan kulmikaskaan. Jotain siltä väliltä. Tuon mukaan kuitenkin vanhempi pumppu nyt käsissä. Mutta eri sivuilla on eri tavalla nuo vuosimallit. Jossain sivulla sopi -95 110:iin mm. kuitenkin tuo pumppu. Ja jossain mainittu, että -96 vaihtuisi uudempaan.
Re: Jakopäänhihnan vaihto ja muuta
Sen verran tutkin, että tuo versio "reikä keskellä rullassa" on 2105 varaosanumerolla ja siis sama kuin 2105 remmikoneessa, jossa on erillinen kiristin jousella hihnalle. Ihmettelenkin miten hihnan kiristäminen on tuolla keskireikä-rullalla mahdollista 2108 koneessa??
2108
http://www.autosoft.ru/online/acat/?idg ... =3&atype=0#
2105
http://www.autosoft.ru/online/acat/?idg ... =3&atype=0#
Itsellä oli joskus yhden hihnavaihtovälin Motonetista ostettu pyöreähampainen koneessa. Tallinnan ja Tarton Ladaliikkeissä en taas ole muita nähnyt myynnissäkään kun niitä kulmikashampaallisia ja niitä onkin sitten tullut laitettua.
Enpä tiedä onko sillä hihnan hampaan muodolla tässä sitten lopuksi merkitystä. Pyöreähampaisiin rattaisiin ei varmaan kulmikashampainen hihna käy, mutta ilmeisesti toisinpäin. Rulla on kuitenkin mielestäni oltava epäkeskolla sen kiristämisen takia.
2108
http://www.autosoft.ru/online/acat/?idg ... =3&atype=0#
2105
http://www.autosoft.ru/online/acat/?idg ... =3&atype=0#
Itsellä oli joskus yhden hihnavaihtovälin Motonetista ostettu pyöreähampainen koneessa. Tallinnan ja Tarton Ladaliikkeissä en taas ole muita nähnyt myynnissäkään kun niitä kulmikashampaallisia ja niitä onkin sitten tullut laitettua.
Enpä tiedä onko sillä hihnan hampaan muodolla tässä sitten lopuksi merkitystä. Pyöreähampaisiin rattaisiin ei varmaan kulmikashampainen hihna käy, mutta ilmeisesti toisinpäin. Rulla on kuitenkin mielestäni oltava epäkeskolla sen kiristämisen takia.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Jakopäänhihnan vaihto ja muuta
Tuollaisella epäkesko"pultilla":samarai kirjoitti:Ihmettelenkin miten hihnan kiristäminen on tuolla keskireikä-rullalla mahdollista 2108 koneessa??

http://s3.images.drive2.ru/car.journal. ... 0-main.jpg
En kyllä usko että näiden vaihtokelpoisuutta keskenään rajoittaa mikään muu kuin tuon kiinnityksen pinnapultin pituus. En tosin ole kokeillut.
Satakympissä on pyörehampainen hihna nyt noin 15tkm, laitoin motonetin myymän Gatesin toissakesänä. Pidetään silmällä ja vaihdetaan vaikka 30tkm uuteen, kun ei katastrofia kuitenkaan pääse tulemaan pettämistapauksessa. Nyt kesänä ei ollut mitenkään erikoisesti kulunut.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Jakopäänhihnan vaihto ja muuta
Hurjan näköinen tuo kuva, kun hihna on "luistellut" tuolta vesipumpun käyttöpyörältä katsottuna noin lähelle sisälaitaa. 

Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Jakopäänhihnan vaihto ja muuta
Mikä hurja tuo vielä on verrattuna siihen mitä omassani tapahtui http://kuvablogi.com/nayta/3353171/
Toinen hihna ei aivan noin loppuun asti päässyt vaan ostatti se vielä kolmannenkin hihnan sekä uuden vp:n ja kiristimen.

Toinen hihna ei aivan noin loppuun asti päässyt vaan ostatti se vielä kolmannenkin hihnan sekä uuden vp:n ja kiristimen.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Jakopäänhihnan vaihto ja muuta
Vähän menee ohi, mutta nuo kampparein merkit ovat hemmetin hankalassa paikassa. Niitä kun ei sitten enää näe kunnolla kun iso hihnapyörä on paikoillaan. Ja sitä kiristettäessä hammashihnapyörä liikahtaa helposti.
Siinä isommassa pyörässä on kyllä se lukitusholkki ja sen kohdistusta katsomalla saa merkit kohdalleen, mutta ihme kun siinä ei ole kunnon merkkejä.
Siinä isommassa pyörässä on kyllä se lukitusholkki ja sen kohdistusta katsomalla saa merkit kohdalleen, mutta ihme kun siinä ei ole kunnon merkkejä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Jakopäänhihnan vaihto ja muuta
Oisko 16V:n pumppu kun noin leveän näköinen pyörä? Kuva on netistä löydetty.PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Hurjan näköinen tuo kuva, kun hihna on "luistellut" tuolta vesipumpun käyttöpyörältä katsottuna noin lähelle sisälaitaa.
EDIT: kun tarkkaan katsoo, niin näkee ettei hihna ole edes aivan sisäreunan tasalla, selvästi vain liian leveä pyörä ko. hihnalle.
Viimeksi muokannut mush, 23.11.2011 14:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: Jakopäänhihnan vaihto ja muuta
Tuota kerran pähkäilin kun oli kone auki eräästä kulkineesta. Voisikohan johua puuttuvasta kannen ohjurista niin, että koko kansi olisi vinossa? Näitähän on kaksi näissä koneissa kannen ja lohkon välissä, kummassakin koneen päässä yksi. Ilman yhtäkin kannen saa kyllä hieman väärään asentoon.1500i kirjoitti:Mikä hurja tuo vielä on verrattuna siihen mitä omassani tapahtui http://kuvablogi.com/nayta/3353171/![]()
Toinen hihna ei aivan noin loppuun asti päässyt vaan ostatti se vielä kolmannenkin hihnan sekä uuden vp:n ja kiristimen.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06