Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.
Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Olipas työlästä ladata nämä kuvat. Heitti jotain "yleistä virhettä" vähän väliä.
Ai niin, tässä vielä joitain tuliaisia. Muun muassa avaruushenkinen postikortti 60-luvun alusta jossa teksti "matkusta Neuvostoliittoon" ja paikallista "voiteluainetta".
*************************************************************** EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Piti noista moottoripyöristä sanoa vielä, että kävin Aleksanderplatsin läheisyydessä olevassa Itä-moottoripyörämuseossa. Sieltä noi pari kuvaakin oli peräisin. Kaikkein uusin ja hienoin pyörä oli 998 kuutioinen MZ vuodelta 2006. Siinä ei liene ollut paljoakaan enää itäpyörää koska näytti ihan modernilta, lähinnä joltain KTM pyörältä. Oliskos ollut joku lisenssituote. Kuitenkin se oli MZ tehtaan viimeisiä valmistettuja moottoripyöriä.
Kannattaa poiketa vaikka sisääpääsymaksu on aika korkea, 5 euroa.
Museossa oli varmaankin 100 MZ moottoripyörää, muutama EMW ja BMW, joitain mopojakin ja pari Trabanttia. Trabantit olivat lähes uusia, aika hieno museossa oli myös telineelle nostettu Trabantin uusi "voimalinja" moottoreineen pyörineen kaikkineen. Hyvin erikoinen ripustus ja tuenta. Onkos kukaan koskaan nähnyt?? Asetelma, osien ja työn jälki näytti tosi laadukkaalta.
Jatkan tarinaa vielä myöhemmin, kunhan palaan työmatkalta.
*************************************************************** EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Eipä tainnut tonninen Mitsi olla lisenssipeli, vaan omaa suunnittelua.
Luonnollisesti suurin osa komponenteista oli alihankintatavaraa, mutta sehän on nykyisin Euroopassa sääntö, josta poikkeuksena ehkä ex-Neuvostoliiton tehtaat.
Oma Mitsin pyörä se oli ja vielä ensimmäisellä omalla 4T-twinkoneella, aikaisempia oli Rotaxin ja Yamahan koneella. Valittavasti oli samalla myös viimeinen MZ-mp. Oli Suomessakin myynnissä, mutta kalliina ei käynyt kaupaksi.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Minä en moottoripyöristä paljoa ymmärrä, mutta taitaa MZ pyörät olla aika keräilyharvinaisuuksia nykyään.
Museo, jossa Berliinissä ollessa vielä kannattaa käydä, on nimittäin DDR-museo. Se vaikuttaa tosi tärkeältä siellä asuneille Saksalaisille. Siellä voi esimerkiksi katsoa miltä näyttää kansanarmeijan sotilaan vaatekaappi, tai tutustua Trabantin tuotantolukuihin. Lisäksi voi nähdä minkälaisia elektronisia vempaimia DDR:ssä valmistettiin. Museossa voi lisäksi kokeilla istahtaa Honeckerin limusiinin (Volvo, olikohan pidennetty 264) takapenkille. Museoon oli tehty aito sikäläinen putka ja vielä kuulusteluhuone, jonka tuolille istahtaessaan joutui kuulusteltavaksi häikäisevän lampun loisteessa.
Trabantin tuotannosta piti sanomani että loppuaikoina kuulemma Trabantin valmistus maksoi tehtaalle enemmän kuin mitä siitä sai rahaa. Tämä johtui ennen muuta raaka-aineiden kallistumisesta ja kai jonkinlaisesta säädetyistä hinnoista mitä mikin tuote sai maksaa DDR:ssä.
Minäkin istahdin limusiinin takapenkille. Kovin painunut istuin siinä oli, mutta jalkatilaa oli ihan riittävästi. Lisäksi kokeilin museossa sikäläistä taskulaskinta 80-luvulta. Kaikkein hassuinta oli että museossa oli aito Itä-Saksalainen koti myös 80-luvulta. Keittiössä oli sikäläisiä kodinkoneita mm. se oranssinen sähkövatkain. Lisäksi istahdin olohuoneen sohvalle katsomaan puujäljiteltyyn kirjahyllyyn sijoitetusta väritelevisiosta tulevaa ohjelmaa. Televisiossa vanhempi mies puhui harvakseltaan kertoen puolueen viime aikaisista saavutuksista. Kovin näytti vaan sikäläinen TV studio kovin harmaalta ja tyhjältä tämän päivän TV studioihin verrattuna.... Eikä TV:stä tullut ohjelmakaan kovin kiintoisalta vaikuttanut. Itse asiassa päällisin puolin jäi sellainen vaikutelma että elo DDR:ssä taisi olla aika tylsää...............
Museossa oli myös kalustettu aito Itä-Saksalainen vessa jossa kiinnitti huomiota WC paperin ruskea väri. No ei siellä taidettu paljon valkaisuaineita käyttää.
Itse asiassa Nukku-Mattia minä sinne museoon menin katsomaan. Ei siellä Nukku-Matista paljoa tarinaa ollut.
*************************************************************** EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Jouska kirjoitti:
.. museossa oli myös telineelle nostettu Trabantin uusi "voimalinja" moottoreineen pyörineen kaikkineen. Hyvin erikoinen ripustus ja tuenta. Onkos kukaan koskaan nähnyt?? Asetelma, osien ja työn jälki näytti tosi laadukkaalta.