Kokemuksia halvasta Samarasta
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Palataan vielä siihen Saranan samaratapin vaihtoon. Osui silmään venäläiseltä Lada-foorumilta oikea rys patentti.
Tässä kaveri on laikkakoneella avannut saranat. Kertoo tappien olevan kuluneen jo kampuran muotoiseksi, ettei saa niitä ehjänä lyödyksi.
Uusina tappeina on käytetty Audi 80:n saranatappeja (varmasti laadukkuuden vuoksi) asennettu ne ja hitsattu takaisin umpeen. Tämä pitää vielä itsekin joskus tehdä.
Työseloste kuvineen:
http://www.autolada.ru/viewtopic.php?t=252305
Tässä kaveri on laikkakoneella avannut saranat. Kertoo tappien olevan kuluneen jo kampuran muotoiseksi, ettei saa niitä ehjänä lyödyksi.
Uusina tappeina on käytetty Audi 80:n saranatappeja (varmasti laadukkuuden vuoksi) asennettu ne ja hitsattu takaisin umpeen. Tämä pitää vielä itsekin joskus tehdä.
Työseloste kuvineen:
http://www.autolada.ru/viewtopic.php?t=252305
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Moi,
Hyvä kuvasarja saranan korjauksesta. Tällaisia on aina mukava katsella.
Hyvä kuvasarja saranan korjauksesta. Tällaisia on aina mukava katsella.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Moi,
Kuvasarjassa muuten nähdään kahden automerkin saranatapin ero. Toinen on tehty raudasta ja toinen näyttäisi seostetun kromilla ja nikkelillä. Vahvuus kasvaa, ja tappi ei ruostukaan niin herkästi.
Mutta en vieläkään ymmärrä, miksi pitää nähdä vaivaa tuossa saranatapin korjauksessa. Niin kuin aiemmin kirjoittelin, niin itse löisin tappia matkan alaspäin, vaikka vain 5 milliä. Siinä ainakin tapin väljyys poistuu ja samalla saadaan rasvakuppi voitelulle johon voi sitten laittaa moottori-öljyä voiteluaineeksi.
Kuvasarjassa muuten nähdään kahden automerkin saranatapin ero. Toinen on tehty raudasta ja toinen näyttäisi seostetun kromilla ja nikkelillä. Vahvuus kasvaa, ja tappi ei ruostukaan niin herkästi.
Mutta en vieläkään ymmärrä, miksi pitää nähdä vaivaa tuossa saranatapin korjauksessa. Niin kuin aiemmin kirjoittelin, niin itse löisin tappia matkan alaspäin, vaikka vain 5 milliä. Siinä ainakin tapin väljyys poistuu ja samalla saadaan rasvakuppi voitelulle johon voi sitten laittaa moottori-öljyä voiteluaineeksi.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Voin yhtyä edelliseen mielipiteeseen Audin saranatappien laadukkuudesta.Ovet menevät nätisti kiinni,roikkumatta ja autolla ikää vajaa 22 vuotta!samarai kirjoitti:Palataan vielä siihen Saranan samaratapin vaihtoon. Osui silmään venäläiseltä Lada-foorumilta oikea rys patentti.
Tässä kaveri on laikkakoneella avannut saranat. Kertoo tappien olevan kuluneen jo kampuran muotoiseksi, ettei saa niitä ehjänä lyödyksi.
Uusina tappeina on käytetty Audi 80:n saranatappeja (varmasti laadukkuuden vuoksi) asennettu ne ja hitsattu takaisin umpeen. Tämä pitää vielä itsekin joskus tehdä.
Työseloste kuvineen:
http://www.autolada.ru/viewtopic.php?t=252305
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Moi,
Kyllä taas näin syksyn tullen voi huomata lämmityslaitteen kiertovesipumpun oivalliseksi varusteeksi aamuisin huurteenpoistossa tuulilasilta.
Samalla kun painan pumpun päälle napista myös sivupeilien lämmitys kytkeytyy päälle. Sitten kun noin puolet tuulilasista on vapaa huurteesta, niin ovat myös sivupeilitkin huurteettomat ja kirkkkaat. Tämä on luksusta.
Kyllä taas näin syksyn tullen voi huomata lämmityslaitteen kiertovesipumpun oivalliseksi varusteeksi aamuisin huurteenpoistossa tuulilasilta.
Samalla kun painan pumpun päälle napista myös sivupeilien lämmitys kytkeytyy päälle. Sitten kun noin puolet tuulilasista on vapaa huurteesta, niin ovat myös sivupeilitkin huurteettomat ja kirkkkaat. Tämä on luksusta.

***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Moi,
Uusi ruiskusuodatin tuli vaihdettua tänään Samaraan. Sinkitystä peltivanteesta taivutelin ensin uuden suodattimen kiinnityspannan joka varmasti kestää auton loppuiän.
Niinhän siinä kävi, että molemmat pa putket meni poikki suodattimen molemmilta puolilta kun kiinnitysmutterit olivat ruostuneet poltto-aineputkeen kiinni.
Onneksi tulolinjaan oli uusi letku Venäjältä joka kiinnitettiin takapenkin huoltoaukon kautta pumpun jakolinjaan kiinni ja sitten uuteen suodattimeen. Ensi oli tosin laskettava tankkia hieman alaspäin.
Toinen, menolinjan puoli korjattiin käyttämällä katkennutta tulolinjan letkua jossa on pitkä ruosteeton metallinen putki ja kartiokiinnitysmutteri. Tuo metalliputki taivutettiin U-mutkalle ja katkaistu pää työnnettiin kumisen pa putken sisään ja klemmareilla kiinni. Toinen pää kiinnitettiin sitten normaalisti suodattimeen. Linjassa pitäisi olla pumpun käydessä noin 3 barin paine mutta ei vuoda onneksi ja olen ajanutkin jo 70 kilometriä ja hyvin tuntuu toimivan.
Uusi ruiskusuodatin tuli vaihdettua tänään Samaraan. Sinkitystä peltivanteesta taivutelin ensin uuden suodattimen kiinnityspannan joka varmasti kestää auton loppuiän.
Niinhän siinä kävi, että molemmat pa putket meni poikki suodattimen molemmilta puolilta kun kiinnitysmutterit olivat ruostuneet poltto-aineputkeen kiinni.
Onneksi tulolinjaan oli uusi letku Venäjältä joka kiinnitettiin takapenkin huoltoaukon kautta pumpun jakolinjaan kiinni ja sitten uuteen suodattimeen. Ensi oli tosin laskettava tankkia hieman alaspäin.
Toinen, menolinjan puoli korjattiin käyttämällä katkennutta tulolinjan letkua jossa on pitkä ruosteeton metallinen putki ja kartiokiinnitysmutteri. Tuo metalliputki taivutettiin U-mutkalle ja katkaistu pää työnnettiin kumisen pa putken sisään ja klemmareilla kiinni. Toinen pää kiinnitettiin sitten normaalisti suodattimeen. Linjassa pitäisi olla pumpun käydessä noin 3 barin paine mutta ei vuoda onneksi ja olen ajanutkin jo 70 kilometriä ja hyvin tuntuu toimivan.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Itsellä oli kanssa nuo ko. mutterit joku vuosi sitten ruostuneet pahasti kiinni, sain ne kuitenkin jotenkin rautasahan kanssa räpeltämällä jyrsittyä halki ja irti.
elettiin silloin näköjään heinäkuuta 2007
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... ri#p177496
elettiin silloin näköjään heinäkuuta 2007

http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... ri#p177496
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Moi,
Juu, hankala oli remontti ja kerkesin jo ajattella että taisin jäädä jalkamieheksi joksikin aikaa. Vielä loraus öljyä moottoriin ja "250 000 kilometrin huolto" oli tehty.
Juu, hankala oli remontti ja kerkesin jo ajattella että taisin jäädä jalkamieheksi joksikin aikaa. Vielä loraus öljyä moottoriin ja "250 000 kilometrin huolto" oli tehty.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Vaihdoin uuden lämppärin katkaisijan Samaraan, kun vanhassa ei toiminut enää kuin 2-asento. Vähän meni räpeltämiseksi, kun siitä konsolin keskireiästä ei oikein meinaa saada kättä kunnolla sisään.
Katkaisija näkyy olevan purettava ja tutkinkin jo sen vanhan. Näytti olevan runsaasti hapettumaa siinä pääkontaktipinnassa. Nyt olisi sekin kunnossa.
Katkaisija näkyy olevan purettava ja tutkinkin jo sen vanhan. Näytti olevan runsaasti hapettumaa siinä pääkontaktipinnassa. Nyt olisi sekin kunnossa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Moi,
Huomasin olleeni samaran omistaja jo 12 vuotta. Syksyllä 1999 tuli ostettua auto Lohjalta, lyhyen koeajon jälkeen. Koeajossa ei pissapoika toiminut ja pakoputki roikkui lähes maassa. Löysin vanhan kuvankin toukokuulta 2000, jolloin se oli ensimmäistä kesää minulla:

Huomasin olleeni samaran omistaja jo 12 vuotta. Syksyllä 1999 tuli ostettua auto Lohjalta, lyhyen koeajon jälkeen. Koeajossa ei pissapoika toiminut ja pakoputki roikkui lähes maassa. Löysin vanhan kuvankin toukokuulta 2000, jolloin se oli ensimmäistä kesää minulla:

***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Moi,
Vähän säälittää se, että on pakko pitää vanhaa samaraa ulkona noin + 3 asteen lämpötilassa ja kosteuden ollessa yli 90%. Varsinkin kun tällaista säätä on jatkunut varmaan jo ainakin kaksi kuukautta. Tällaiset olosuhteet ovat nimittäin ruostumisen kannalta pahin mahdollinen.
Jokin aika sitten tarkastelin kuskinpuoleisen etulokasuojan sisältä. Se reikä lokasuojan sisällä, josta raidetangon pää tulee ulospäin, niin siitä raidetangon alta pellistä on ainakin nyrkinkokoinen pala ruostunut pahasti lävitse. Ihan kaikkea ruostetta en viitsinyt hakata irti ettei katsatusmies huomaisi isontunutta reikää ja tulisi siitä sanomista.
Tuunasin Samaraa Micran takalasinpyyhkijällä johon kiinnitin noin 30 senttimetriä pitkän pyyhkijän sulan. Micran takalasinpyyhkijän "varsi" on paitsi tyylikkäämpi kuin Samaran, lisäksi omassa autossa kun on se takapää koholla niin nyt lyhempi pyyhkijän varsi pyyhkii juuri oikeasta kohtaa lasia jotta näen suoraan kuskinpaikalta taaksepäin.
Vähän säälittää se, että on pakko pitää vanhaa samaraa ulkona noin + 3 asteen lämpötilassa ja kosteuden ollessa yli 90%. Varsinkin kun tällaista säätä on jatkunut varmaan jo ainakin kaksi kuukautta. Tällaiset olosuhteet ovat nimittäin ruostumisen kannalta pahin mahdollinen.
Jokin aika sitten tarkastelin kuskinpuoleisen etulokasuojan sisältä. Se reikä lokasuojan sisällä, josta raidetangon pää tulee ulospäin, niin siitä raidetangon alta pellistä on ainakin nyrkinkokoinen pala ruostunut pahasti lävitse. Ihan kaikkea ruostetta en viitsinyt hakata irti ettei katsatusmies huomaisi isontunutta reikää ja tulisi siitä sanomista.
Tuunasin Samaraa Micran takalasinpyyhkijällä johon kiinnitin noin 30 senttimetriä pitkän pyyhkijän sulan. Micran takalasinpyyhkijän "varsi" on paitsi tyylikkäämpi kuin Samaran, lisäksi omassa autossa kun on se takapää koholla niin nyt lyhempi pyyhkijän varsi pyyhkii juuri oikeasta kohtaa lasia jotta näen suoraan kuskinpaikalta taaksepäin.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Ja vielä kun hankit sen takalasintuulenohjaimen niin ei tarvitse juuri takalasia pyyhkiä. No, tästä olen tainnut jankuttaa jo liikaakin. Yritetään jättää kommentti viimeiseksi. 

Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Moi,
Jätetään harkintaan, mutta ei se ohjain taida täällä kaupungissa toimia niin hyvin varsinkaan silloin kun ajellaan kuitenkin 40-60 km tuntinopeuksia. Mites siten kun sataa räntää tai märkää lunta? veikkaan ettei siitä silloin ole paljoa hyötyä.
Jätetään harkintaan, mutta ei se ohjain taida täällä kaupungissa toimia niin hyvin varsinkaan silloin kun ajellaan kuitenkin 40-60 km tuntinopeuksia. Mites siten kun sataa räntää tai märkää lunta? veikkaan ettei siitä silloin ole paljoa hyötyä.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Ohjain toimii hyvin myös kaupunkinopeuksissa. Kun nopeus on pieni myös pyörre perässä on pienempi. Perä pysyy puhtaan kelillä kuin kelillä. Teho perustuu ilmavirran ohjaamiseen. Eivät ne turhaan näitä Venäjällä Samaroihin asenna.
Ja koko perä pysyy puhtaana eikä vain osa takalasista, kuten esim. Vorkkalin isolla takakaton spoilerilärpäkkeellä. Toisin perän malli on aika paljon erilainen Variantissa. Itselläni oli tällainen yli puoli vuotta kiinni VäliPalassa eikä siinä ollut takalasinpyyhintä ollenkaan, koska sitä ei kertaakaan tarvittu.
Ja koko perä pysyy puhtaana eikä vain osa takalasista, kuten esim. Vorkkalin isolla takakaton spoilerilärpäkkeellä. Toisin perän malli on aika paljon erilainen Variantissa. Itselläni oli tällainen yli puoli vuotta kiinni VäliPalassa eikä siinä ollut takalasinpyyhintä ollenkaan, koska sitä ei kertaakaan tarvittu.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Moi,
On toi Pöyhöin oikea pisnesmies!!!
On toi Pöyhöin oikea pisnesmies!!!

***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.