E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Terve!
Flexitunessa ja muissa samankaltaissa laitteissa on ymmärtääkseni kaksi toimintoa:
1) Polttoaineen ruiskutusajan pidentäminen happitunnistimelta saatavan informaation perusteella. Tavoitteena ilmakertoimen (ns. lamda) pitäminen tasan yhtenä moottorin käydessä osakuormalla ja täyskaasurikastuksen mahdollistaminen.
2) Kylmäkäynnistys- ja kylmänäkäyntivaiheen rikastuksen suurentaminen niin, että käynnistyvyys varmempaa myös kylmässä ja suuria etanolipitoisuuksia käytettäessä. Tavoitteena niin suuri ruiskutusmäärä, että helposti haihtuvan bensiinin kokonaismäärä riittää syttymiskelpoisen seoksen syntyyn.
Arvelisin, että tavoite 1) saavutetaan nyky-Ladojen järjestelmillä ilman mitään muutoksia ainakin E60:een saakka. Omien kokemusteni mukaan myös E85:een asti. (21113, Euro 3 -järjestelmä).
Tavoite 2) vaatii kesäkautta lukuunottamatta joko riittävän alhaista etanoliosuutta tai sitten esimerkiksi lämpötilatiedon manipulointia lisävastuksen avulla. Erityisesti tässä asiassa Flexitunesta tms. saattaa olla selvä hyöty.
Omaa kokemusta ko. laitteista minulla ei ole.
menestystä
SvS
Flexitunessa ja muissa samankaltaissa laitteissa on ymmärtääkseni kaksi toimintoa:
1) Polttoaineen ruiskutusajan pidentäminen happitunnistimelta saatavan informaation perusteella. Tavoitteena ilmakertoimen (ns. lamda) pitäminen tasan yhtenä moottorin käydessä osakuormalla ja täyskaasurikastuksen mahdollistaminen.
2) Kylmäkäynnistys- ja kylmänäkäyntivaiheen rikastuksen suurentaminen niin, että käynnistyvyys varmempaa myös kylmässä ja suuria etanolipitoisuuksia käytettäessä. Tavoitteena niin suuri ruiskutusmäärä, että helposti haihtuvan bensiinin kokonaismäärä riittää syttymiskelpoisen seoksen syntyyn.
Arvelisin, että tavoite 1) saavutetaan nyky-Ladojen järjestelmillä ilman mitään muutoksia ainakin E60:een saakka. Omien kokemusteni mukaan myös E85:een asti. (21113, Euro 3 -järjestelmä).
Tavoite 2) vaatii kesäkautta lukuunottamatta joko riittävän alhaista etanoliosuutta tai sitten esimerkiksi lämpötilatiedon manipulointia lisävastuksen avulla. Erityisesti tässä asiassa Flexitunesta tms. saattaa olla selvä hyöty.
Omaa kokemusta ko. laitteista minulla ei ole.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Nyt 5000 km ajettu pelkästään e85:lla. Kulutus pysynyt alle 8l/100km. Jos äkkiä laskee, pitää olla pieniruokainen diisseli että tulee halvemmaksi ajella ottaen huomioon käyttövoimaveron. Nyt 8 asteen pakkasella joutui 4 lyhkästä starttia antamaan että jäi käyntiin. Muuten ei mitään nykimisiä eikä muitakaan häiritseviä ongelmia. Ainoa tosiaan tuo että kun kylmiltään käynnistetään niin joskus pitää ce-valo (laiha seos) kuitata pois.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Terve!Lattarauta kirjoitti:
Joku voisi kertoa E85:llä ajettaessa suuttimien aukioloajoista. Räpeltämättömissä koneissa siis.
Pälkähti vaan mieleen että jos suuttimien pitää olla hyvin pitkään auki,
niin se kerää polttoainetta lammikoksi saakka venttiilien taakse,
josta niiden auettua osa valuu pitkin sylinterien seinämiä öljytilaan huonontaen voitelua ja polttoainetaloutta entisestään.
No minäpä kerrron.
E85:llä suuttimet ovat moottorin rajamomentilla (siis kaasu pohjassa) auki noin 15...20 % pidempään kuin 95E10:llä tai 98E5:llä.
Lammikkoteoriat ym. ovat silkkaa huu-haata.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Terve!
Suuttimien aukioloaika on monipisteruisku-Ladoissa
- nollakuormalla suuruusluokkaa 2 millisekuntia
- rajamomentilla suuruusluokkaa 6 ms
Vertailun vuoksi:
Ensimmäisessä Ladassani olivat suuttimet yhtä mittaa auki 18 vuotta, ennen kuin auto poistettiin käytöstä. Eikä siinäkään ollut mitään lammikko-ongelmia.
menestystä
SvS
Suuttimien aukioloaika on monipisteruisku-Ladoissa
- nollakuormalla suuruusluokkaa 2 millisekuntia
- rajamomentilla suuruusluokkaa 6 ms
Vertailun vuoksi:
Ensimmäisessä Ladassani olivat suuttimet yhtä mittaa auki 18 vuotta, ennen kuin auto poistettiin käytöstä. Eikä siinäkään ollut mitään lammikko-ongelmia.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
En kyllä menisi takuuseen että omalla ajotyylilläni lada kulkis bensalla alle 6l/100km, koska siskollani samanlainen auto ja ajaa "oikealla bensalla" ja ei alle 7:n pääse. Ja siskon ajotyyli=lähtee kuin mummo makuupussista
Tänään ruottisa tankattu, käydään siellä muutenkin ruokaostoksilla usein. Kulutus oli lyhyen matematiikan suorittaneen laskuopilla 7,5l/100km. Ois vaan isompi tankki tuossa menopelissä niin ei tarvis jatkuvasti olla sinisestä letkusta tankkaamassa, kilometrejä kuitenkin tulee kohtalaisesti.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lattarauta kirjoitti:äölkjhgf kirjoitti:En kyllä menisi takuuseen että omalla ajotyylilläni lada kulkis bensalla alle 6l/100km, koska siskollani samanlainen auto ja ajaa "oikealla bensalla" ja ei alle 7:n pääse. Ja siskon ajotyyli=lähtee kuin mummo makuupussistaTänään ruottisa tankattu, käydään siellä muutenkin ruokaostoksilla usein. Kulutus oli lyhyen matematiikan suorittaneen laskuopilla 7,5l/100km. Ois vaan isompi tankki tuossa menopelissä niin ei tarvis jatkuvasti olla sinisestä letkusta tankkaamassa, kilometrejä kuitenkin tulee kohtalaisesti.
No jaa... Itse ajoin juuri Turusta Iisalmeen uuden vuoden viettoon monipiste suihkutuksella(?) varustetulla 1.4 bensa Nissanilla ja 98E5:tä paloi 5,85 sataselle.
Tiellä oli välillä vähän lunta ja lämpötila matkan aikana noin +4...0.
Auton omapaino muistaakseni 1140 kiloa ja keskinopeus 79,3km/h.
p.s. ota mukaan vanhat öljy- ja lasinpesukanisterit tms.![]()
Mulla on jäänyt ylimääräiseksi 10 litran lasinpesukannuja, mut ei niille ole käyttöä löytynyt, paitsi jäteöljylle..
Juu, nissani on aina kulkenut pyhällä hengellä mutta lada ei, siispä olen tyytyväinen 7-8l/100km:n kulutukseen. Jokainen ajelee millä litkulla haluaa, itse käytän vain e85 litkua ladassa. Kun ero on kulutuksessa niin pieni verrattuna muutamaan muuhun merkkiin mitä olen ehtinyt kokeilla.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
huomaappa sellainen perusasia että vaikka aikayksikköä kohti suihkutettava polttoainemäärä pysyykin samana imusarjan ja polttoainekiskon välisen paineen pysyessä vakiona, moottorin pyörimisnopeus vaihtelee kysytyissä tilanteissa aika laajassa skaalassa ja on siis verrannollinen moottoriin suihkutettuun polttoainemäärään.Lattarauta kirjoitti:Miten muka tällä aikavälillä pystyttäisiin säätämään polttoainemäärää tyhjäkäynnin ja täyden kurmituksen välillä?Suuttimien aukioloaika on monipisteruisku-Ladoissa
- nollakuormalla suuruusluokkaa 2 millisekuntia
- rajamomentilla suuruusluokkaa 6 ms
Vaihteleehan polttoaineen kulutus selvästi enemmän verrattuna annettuihin arvoihin...?
tyhjäkäynnin 2ms * 1000rpm = 2000#
huipputehon kierrosluvulla 6ms * 5000rpm = 30000#
alkaa suhteellista eroa löytyä. ei se toki käytännössä tasan näin toimi mutta karrikoidusti suuntaa antaa kyllä.
polttoaineen suihkutussuuttimen tehtävä on saada hienojakoinen polttoainesumu sekoittumaan mahdollisimman tasaiseksi seokseksi sylinteriin imettyyn ilmamassaan, lammikon lotraus venttiilin päälle ei tue tätä tarkoitusta...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Onhan se GM-ruiskussa ja MP7.0 Euro-2 mallissa joka toisella kerralla venttiili kiinni ihan joka tapauksessa kun suihkutus tapahtuu.Lattarauta kirjoitti: Tarkoitin, onko suutin auki silloinkin kun imuventtiili on kiinni. Eikä sekoiteta kaasareita tähän, ok?
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Jossain mielenhäiriössä ostin 10€ edestä E85 bensaa!
Ja kokeilin sitä jopa äSSään, huomasin että Ozonin orkkissuuttimilla mennään aivan liian laihalla, joten tein pienen muutoksen: 107 kokoinen ykköskurkun pääsuutin korvattiin koolla 125. Toimii huomattavasti paremmin, käy lähes samalla tavalla kuin 98E bensalla. Lievää puutumista
havaittavissa liikkeelle lähtiessä ennenkuin pääsuutinpiiri tulee mukaan. Suurempi tk suutin voisi varmaan auttaa.
Tästä kokeilusta tuskin on haittaa moottorin sisuskaluille?
Ainiin, kuuluuko E85 bensan olla punaista? Vai ostinko vahingossa polttoöljyä!?

Ja kokeilin sitä jopa äSSään, huomasin että Ozonin orkkissuuttimilla mennään aivan liian laihalla, joten tein pienen muutoksen: 107 kokoinen ykköskurkun pääsuutin korvattiin koolla 125. Toimii huomattavasti paremmin, käy lähes samalla tavalla kuin 98E bensalla. Lievää puutumista
havaittavissa liikkeelle lähtiessä ennenkuin pääsuutinpiiri tulee mukaan. Suurempi tk suutin voisi varmaan auttaa.
Tästä kokeilusta tuskin on haittaa moottorin sisuskaluille?
Ainiin, kuuluuko E85 bensan olla punaista? Vai ostinko vahingossa polttoöljyä!?

Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Terve!
St1:n RE85 on ilmeisesti aina punaiseksi värjättyä. Ainakaan minulle ei ole muun väristä sattunut silmiin.
Ks. kt-tiedotteen kohta 9.1.1.
http://www.st1.fi/ci/RE85_060711.PDF
Tuskinpa kokeilustasi mitään haittaa on.
menestystä
SvS
St1:n RE85 on ilmeisesti aina punaiseksi värjättyä. Ainakaan minulle ei ole muun väristä sattunut silmiin.
Ks. kt-tiedotteen kohta 9.1.1.
http://www.st1.fi/ci/RE85_060711.PDF
Tuskinpa kokeilustasi mitään haittaa on.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Punaistahan tuo litku on, ei niin punertavaa ja hintavaa kuin polttoöljy. Nyt ajeltu 5800 km kyseisellä litkulla, nou propleemo. Muuta tuohon 110 16v 2001-värkkiin ei enää tarjotakaan. Eikä ole tarjottukaan omistukseni aikana. Konepeltiä ei ole avattu kuin kerran kyseisen taipaleen aikana, vaihdettu ilmansuodatin ja lisätty tuulilasin pesuriin nestettä. Melkein säikähdin viikko sitten kun lakkasi starttaamasta että pitääkö juuri konepeitto avata. No ei onneksi, vähän vaan joutu herkistelemään virtalukon pohjan jousta. Eli eilen tankkasin polttoöljyä traktoriin, 1,28 euroa/litra. Tänään laatokan 0,99euroa/litra. On se polttoaine kallista jos ei käytä re85-litkua 

- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Terve!
Näyttää näin vuodenvaihteen veromuutosten jälkeen olevan tuo RE85:n litrahinta 0,999 euroa ja 95E10:n yli 1,50 euroa.
Energia on siten E85:ssä 10...15 % halvempaa kuin 95E10:ssä.
Kun jostain syystä kulutus ei näytä ainakaan minun 21113:ssani kasvavan niin paljon kuin energiaero edellyttäisi, on RE85:n käyttäminen suuruusluokkaisesti 1,50...2 euroa edullisempaa sataa kilometriä kohti.
Pysyykö hintaero näin suurena myöhemminkin on tietysti toinen juttu.
menestystä
SvS
Näyttää näin vuodenvaihteen veromuutosten jälkeen olevan tuo RE85:n litrahinta 0,999 euroa ja 95E10:n yli 1,50 euroa.
Energia on siten E85:ssä 10...15 % halvempaa kuin 95E10:ssä.
Kun jostain syystä kulutus ei näytä ainakaan minun 21113:ssani kasvavan niin paljon kuin energiaero edellyttäisi, on RE85:n käyttäminen suuruusluokkaisesti 1,50...2 euroa edullisempaa sataa kilometriä kohti.
Pysyykö hintaero näin suurena myöhemminkin on tietysti toinen juttu.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Toimiiko Lada Samara -89 RE85 polttoaineella? Huom, kysymyksenä, että toimiiko tai saako toimimaan, eikä mitään yleistä linjaa. Jos auto sillä käy ja ei heti hajoa niin alan lyömään tankkiin RE85:sta. JOS ei toimi suoraan RE85 niin riittäisikö isompi suutin ja/tai sytytyksen säätäminen?
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Sain selville, että ryyppy päällä pelittääpi jopa Lada Samara RE85 polttoaineella. Eli sitä jatkossa tankkiin, annan raportteja sitten myöhemmin. (Pidän toki varalla 98 mukana, että saa tilanteen korjattua, jos tulee ongelmia kesken kaiken.)
-
- Viestit: 431
- Liittynyt: 14.11.2005 22:29
- Paikkakunta: tampere
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Ja laskekaa vaikka RE85 aloitus ja edut siihen saakka kun joku tiiviste esim. kuivuu ja remontin hinta vähennettynä ajokilometreihin.. tuleeko halvemmaksi?