Sähköttömyys!
Sähköttömyys!
No pitkästä aikaa sai puuhastella kotiaskareissa sähköttömyyden takia. Eiku kynttilät esille, uuni tulille ja korvoihin lunta sulamaan, että voi käyttää sulanutta vettä wc:ssä. Onneksi juomavettä varasin jo aijemmin. Olishan tuota voinut olla sähköttä vähän pidempäänkin kuin tuon 6 tuntia. Lepposasti meni, eikä ollu häiriöksi kukaan mitä nyt patteri radio antoi pieniä uutisia vielä pahemmassa tilassa olevista. Toivottavasti joku muukin nautti hiljaisuudesta? Kaikesta huomaa että ollaan pahasti tuon sähkön armoilla kaupat, puhelimet, vesi jne...
lola
POHJOIS-KARJALAN AvtoVAZ
Kiihtelysvaara
POHJOIS-KARJALAN AvtoVAZ
Kiihtelysvaara
Re: Sähköttömyys!
Sähkökaapelit olisi syytä vetää maakaapeleina, maksavat nopeasti hintansa takaisin...Nuorenpana olen joskus ollut raivaamassa myrskyn jälkiä, ei sekään mukavaa ole,kallista lystiä. Nostanhattua noille korjausmiehille, huonossa kelissä vaan täytyy lähteä korpeen...
Viime yönä ilmeisesti 7-8 tunnin sähkökatko, nyt vaikuttaisi että sähköt pysyvät. Harvaan asutuilla alueilla katkot kestävät päiviä.
Kerrostalossa meillä kaukolämpö, "sähköllätoimiva", varmistettu luullakseni varavoimalalla sähkökatkojen tullessa. "saunaparlamentissa" on aina puhuttu, liikaa on pienen ihmisen elämä sähköyhtiöiden armoilla.
Viime yönä ilmeisesti 7-8 tunnin sähkökatko, nyt vaikuttaisi että sähköt pysyvät. Harvaan asutuilla alueilla katkot kestävät päiviä.
Kerrostalossa meillä kaukolämpö, "sähköllätoimiva", varmistettu luullakseni varavoimalalla sähkökatkojen tullessa. "saunaparlamentissa" on aina puhuttu, liikaa on pienen ihmisen elämä sähköyhtiöiden armoilla.
warre 353w sedan,
-
Joo,mukavinta oli kun kyläkunnan typerimmätkin "jouluvalo" -viritykset olivat pimeänä! 

2112,-04,hopea
2112,-06,musta
2111,-06,musta
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
2112,-06,musta
2111,-06,musta
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Sitten kun miesväki ei enää näe kynttilän valossa veistellä pirtissä reen jalaksia, eikä vanhaemäntä näe kehrätä sukkalankoja, voi talonväki alkaa ajankuluksi joukolla kyselemään Suomen kansan vanhoja arvoituksia tai kertomaan kummitusjuttuja.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Pohjoissavoon olin yhteyksissä...22 tuntia kestänyt sähkökatko, harvaanasutulla maaseudulla.
warre 353w sedan,
Noin yleiseti mulla on 2-3 viikon ruokatarpeet jemmassa kellarissa sokerista, suolasta lähtien. Säilykkeet olen merkkaillut parasta ennen mukaan ja käytän niitä pois jos uhkaa mennä vanhaksi ja tietty ostan tilalle uuden! Liekkö tämä sitä "mökkihöperyyttä"?
lola
POHJOIS-KARJALAN AvtoVAZ
Kiihtelysvaara
POHJOIS-KARJALAN AvtoVAZ
Kiihtelysvaara
Ennen minun kotikylällä eräälle maanviljelijälle oli opetettu muuntajassa kahvasulakkeiden vaihto.Joka talosta löytyi metsätyötaitoinen mies ja yhdessä tämän Villen kanssa raivatiin kaatuneet puut pois ja nostettiin pylväät väliaikaisesti pystyyn haruksilla kunnes myöhemmin Kainuun Valon linjamiehet korjasivat linjat.Muistaakseni sähkökatkokset jäivät muutamaan tuntiin.Eipä silti ilman sähköjä olisi pärjätty vaikka koko talvi eikä olisi vinguttu yhteiskuntaa apuun.Kinttupolkuja ja hevosuria ei hiekoittanut,aurannut eikä suolannut kukaan.Ihmiset osasivat kävellä liukkailla ja tarvitessa kaatua.Että tämmöistä 60-luvun Kainuussa 

Serkku soitteli Pomarkusta, kun sai "heikon" yhteyden. Maanantaista saakka ollut sähkötön ja arvio sähköjen palautumisesta menee 2012 puolelle. Siellä on lähes koko kylä ollut pimeänä tämän viikon. Tulisko tässä nyt jotain 96 tuntia täyteen.
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
-
Itte asuntoautossa täys valmius.. Sinne sitten jos "totaali" sähköttömyys.. Ajelen sitten vaikka rantaan ja kalaan jos kaupan herkut pilalla.. Ni sälykkeitä on kyllä mojovasti varalla.
tämä on hyvä opetus/muistutus jos isompaa joskus/ ja tuleekin...
tämä on hyvä opetus/muistutus jos isompaa joskus/ ja tuleekin...

Kuulin että tekstarit menee läpi jos puhelut ei onnistu.Yogi kirjoitti:Serkku soitteli Pomarkusta, kun sai "heikon" yhteyden. Maanantaista saakka ollut sähkötön ja arvio sähköjen palautumisesta menee 2012 puolelle. Siellä on lähes koko kylä ollut pimeänä tämän viikon. Tulisko tässä nyt jotain 96 tuntia täyteen.
On pohjassa niin. Kun noita purkkeja on päällekkäin monta, on kivempi lukea se viim käyttöpäivä ihan kyljestä ilman, että lonaa kaikkia läpi!Lattarauta kirjoitti:Kyllä niissä purkeissa, joita itse olen hypistellyt, on ihan vakiona ne päivämäärät.
lola
POHJOIS-KARJALAN AvtoVAZ
Kiihtelysvaara
POHJOIS-KARJALAN AvtoVAZ
Kiihtelysvaara
Joo, ruotsalaisethan kuulemma tekee niin että ensin avaa pullosta korkin ja sitten käntää pullon ylösalaisin ja katsoo parasta ennen-päiväyksen pohjasta 

Sellaiset 1kk/4hlö ruokatarpeet on jemmassa!
Eli noin 10 purkkia vähän kaikkee + kuivatavarat.
Eli noin 10 purkkia vähän kaikkee + kuivatavarat.
lola
POHJOIS-KARJALAN AvtoVAZ
Kiihtelysvaara
POHJOIS-KARJALAN AvtoVAZ
Kiihtelysvaara