Kellään kokemuksia Lada 117/119:stä

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Kellään kokemuksia Lada 117/119:stä

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Katsoin Suomi-Englanti sanakirjasta mitä Kalina tarkoittaa englanniksi.:clatter,rattle,clank........lower in pitch than kilinä but higher than kolina :lol: :lol:
Avatar
Marko
Viestit: 981
Liittynyt: 7.2.2006 19:48
Paikkakunta: Инкероинен,Коувола

Re: Kellään kokemuksia Lada 117/119:stä

Viesti Kirjoittaja Marko »

Joo.Tarkottaahan se Nokian Lumiakin jollai vinkuintiakielellä jotai muuta.Ei kaikki suuretkaa autotehtaat esim. Lada,kuten ei Nokiakaa voi tietää kaikkii kielii maailmassa,vaikka varmasti haluaisivat.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
Kustaa
Viestit: 712
Liittynyt: 27.2.2010 13:58

Re: Kellään kokemuksia Lada 117/119:stä

Viesti Kirjoittaja Kustaa »

Tervehdys!
Marko kirjoitti:Joo.Tarkottaahan se Nokian Lumiakin jollai vinkuintiakielellä jotai muuta.Ei kaikki suuretkaa autotehtaat esim. Lada,kuten ei Nokiakaa voi tietää kaikkii kielii maailmassa,vaikka varmasti haluaisivat.
Just, just..
Jos vinkuintiakielellä (yleisemmin kai vinkuintiaanikieli) tarkoitetaan jotain varsin vähän puhuttua, vaikeaa, eksoottista ja joidenkin korviin ehkä pelkältä puhevialta kuulostavaa kieltä, niin suomenkieli saattaisi sopia vallan mainiosti tuollaiseen kategoriaan.

Nokian Lumia tapauksessa (vinkuintia) kieli on espanja, maailman neljänneksi puhutuin ja yksi YK:n virallinen kieli. Jo pelkästään äidinkielenäänkin espanjaa puhuvia ihmisiä on reilu 300 miljoonaa.

Tuo LUMI(A) on espankankielessä jo niin vanha sana, etteivät nuoret välttämättä enää edes tunnista sitä, ja ainakin tavanomaisista sanakirjoistakin tuollainen sana on poistettu. Tosin se on aikoinaan tarkoittanut huonoa (tai ehkä jonkun mielestä hyvää) naista.
Mitsulle kävi aikoinaan myös nolosti espankielisissä maissa Pajeron kanssa. Sanakirjan mukaan pajero on olkikauppias (olkien myyjä), mutta puhutussa kielessä sillä tarkoitetaan runkkaria.

Muistanpa tarinan vaasalaisesta urheiluseurasta, nimeltään Huutoniemen Reipas.
Ko. seuran pelaajat kävivät pelaamassa jalkapalloa silloisessa Länsi-Saksassa. Pelaajia ihmetytti ja hieman kaiketi suututtikin saksalaisten naureskelu heille. Saksalaiset eivät tietenkään hymistelleet suomalaisille ilkeyttään tai ylimielisyyttään. Hubaa aiheutti poikien asusteissa oleva urheiluseuransa käyttämä logo, jossa luki HURE. Tämä HURE sattuu nyt vain olemaan saksankielessä vastine espanjankieliselle LUMI(a) sanalle.

Sattuuhan näitä.. :lol:
Viimeksi muokannut Kustaa, 22.1.2012 3:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Kellään kokemuksia Lada 117/119:stä

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Niin, kyllähän tuolla rahalla saa ihan autojakin jossei halua itseään kiusata kovin paljoa.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kellään kokemuksia Lada 117/119:stä

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Jokari kirjoitti:Niin, kyllähän tuolla rahalla saa ihan autojakin jossei halua itseään kiusata kovin paljoa.
Yleensä en ota kantaa tälläisiin aiheisiin mutta nyt on pakko koska Jokari kiteytti tämän asian mainiosti!
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Kellään kokemuksia Lada 117/119:stä

Viesti Kirjoittaja Jouska »

lada.h.s kirjoitti:
Jokari kirjoitti:Niin, kyllähän tuolla rahalla saa ihan autojakin jossei halua itseään kiusata kovin paljoa.
Yleensä en ota kantaa tälläisiin aiheisiin mutta nyt on pakko koska Jokari kiteytti tämän asian mainiosti!

Moi,

Minäkin olen samoilla linjoilla: Ei ikinä enää Ladaa. Länsimaiset autot ovat jo niin ylivertaisia Ladaan verrattuna ettei maksa vaivaa edes ajatella muuta. Eikä näihin Ladoihin kohta saa enää vara-osia kuin suurella vaivalla. Onhan vähän ajettuja autoja netti auto pullollaan, esim. tämä.

http://www.nettiauto.com/ford/mondeo/4350983
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Kellään kokemuksia Lada 117/119:stä

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

...ja minä olisin säästänyt 5 numeroisen summan rahaa jos vuonna 2003 olisin heti tyytynyt vanhaan Audiin uuden satakympin sijasta.Jopa 13 vuotta vanha Samara oli parempi
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Kellään kokemuksia Lada 117/119:stä

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Jouska kirjoitti: Moi,
Minäkin olen samoilla linjoilla: Ei ikinä enää Ladaa. Länsimaiset autot ovat jo niin ylivertaisia Ladaan verrattuna ettei maksa vaivaa edes ajatella muuta. Eikä näihin Ladoihin kohta saa enää vara-osia kuin suurella vaivalla. Onhan vähän ajettuja autoja netti auto pullollaan, esim. tämä.
http://www.nettiauto.com/ford/mondeo/4350983
Niin, automerkki on aika mielenkiintoinen juttu. Itse en kehtaisi ajaa Fordilla, tosin paljon parempihan se on kuin japanilaiset ja korealaiset, joiden rahtaamista Suomeen en kerta kaikkiaan voi ymmärtää - ihme, kun ihmiset ostavat. Toisaalta, ehkä tässä on halua erottua joukosta, kun Talboteilla ajelen jne. Ja tuon linkin Fordin ikäinen vähän ajettu Lada 119 maksaa Nettiautossa luokkaa 4000-5000, ei tuota 13000. Olisi Kalina ainakin Suomen teillä lähes yhtä harvinainen kuin harrasteautonikin nykyään. :D

90-luvun Volkswageneja on ollut käyttöautoina useampia: ensin -98 Golf Variant automaatti (entinen postiauto), sitten -91 Passat GT G60 Syncro, -98 Passat 2.8 V6 syncro (muuten erittäin hyvä auto, mutta bensankulutus liian suuri), murheenkryyni vm 2000 TDI automaatti, jonka automaattivaihteistoremontteihin meni kolmatta tuhatta euroa, eikä sittenkään tullut kuntoon ja viimeisnä manuaalivaihteinen -99 TDI syncro, josta on saanut korjata vikoja vikojen perään (tosin nyt jo kaikki kriittiset osat on uusittu, joten mikäli surullisen kuuluista kaksoismassavauhtipyörä kestää, niin on huoletonta ajoa luvassa). Viimeisten Passattien kanssa usko ko. merkkiin on kärsinyt pahasti kalliiden korjausten vuoksi, toisaalta olisi pitänyt itse lukea etukäteen, että nelivaihteinen automaattilaatikko on täysi susi, niin olisi säästynyt paljolta.

Eipä Ladakaan silloin 12 vuotta sitten ajokortin saadessani innostanut, vaikka naapurissa asui yksi tämän merkkikerhon ensimmäisistä jäsenistäkin. Eurosamaran myötä on noussut kiinnostus, kun tähän olen ollut tyytyväinen. Pari sukulaista ovat sitten olleet merkin uskollisia käyttäjiä, mutta lähinnä takavetomallien, toinen näistä sukulaisista on siirtynyt jo ajasta iäisyyteen ja toinenkin jo iän vuoksi harkitsee ajouransa lopettamista, vähän ajettu ja uutena ostettu Samara hänellä tällä hetkellä autonaan.

Ristiriitaisia kokemuksiahan uudemmista Ladan etuvedoista tuntuu olevan. Kaverilla oli 110, jossa oli vikaa vian jälkeen, sitten taas vaimon sukulaisella on ollut erittäin hyvät kokemukset korroosioherkkyyttä lukuun ottamatta. Lehtiartikkelien mukaan Kalinan viimeistelytaso on ollut 110-sarjaa parempi, mutta muuta tietoa laadusta ei oikein ole saanut mistään, kun autoja on Suomessa ilmeisen vähän.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Kellään kokemuksia Lada 117/119:stä

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Jaska HKI kirjoitti:...ja minä olisin säästänyt 5 numeroisen summan rahaa jos vuonna 2003 olisin heti tyytynyt vanhaan Audiin uuden satakympin sijasta.Jopa 13 vuotta vanha Samara oli parempi
Harvinaisen huono yksilö tosiaan kyseessä, tulin kyllä lukeneeni tuon erittäin pitkän ketjusi aiheesta. Ei kyllä uskoisi, että noin huonoja autoja enää tehdään.

Tuttu autokorjaaja myös kertoi yhdestä 110:stä, josta omistajalle tuli todella huonot kokemuset jo kolmen vuoden aikana ja myi auton pois: lämmityslaite ei koskaan tullut toimimaan kunnolla, vaikka oli moneen kertaan takuuhuollossa, ja ensimmäisessä katsastuksessa oli pohja jo todella mätä, hitsausten jälkeen meni auto myyntiin. Sitä en tiedä, kuinka paljon tuli takkiin autoa myytäessä.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Kellään kokemuksia Lada 117/119:stä

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Täällä Ladaboardilla ovat omiin kokemuksiin perustuvat mielipiteet Kalinasta aika harvinaisia.

Venäläisiltä foorumeilta saa kokemusperäistäkin tietoa, hyvänä esimerkkinä

http://autolada.ru/

Google-kääntäjä tekee teksteistä ymmärrettävää englantia, jos venäjän lukeminen ei suju.

Kalinasta on juttua saksaksi

http://ladawelt.de/html/forum.html

ja

http://lada-welt.ning.com/profiles/blog ... -testwagen

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Kellään kokemuksia Lada 117/119:stä

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

JohnDoe kirjoitti:
Jouska kirjoitti: Moi,
Minäkin olen samoilla linjoilla: Ei ikinä enää Ladaa. Länsimaiset autot ovat jo niin ylivertaisia Ladaan verrattuna ettei maksa vaivaa edes ajatella muuta. Eikä näihin Ladoihin kohta saa enää vara-osia kuin suurella vaivalla. Onhan vähän ajettuja autoja netti auto pullollaan, esim. tämä.
http://www.nettiauto.com/ford/mondeo/4350983
Niin, automerkki on aika mielenkiintoinen juttu. Itse en kehtaisi ajaa Fordilla, tosin paljon parempihan se on kuin japanilaiset ja korealaiset, joiden rahtaamista Suomeen en kerta kaikkiaan voi ymmärtää - ihme, kun ihmiset ostavat. Toisaalta, ehkä tässä on halua erottua joukosta, kun Talboteilla ajelen jne. Ja tuon linkin Fordin ikäinen vähän ajettu Lada 119 maksaa Nettiautossa luokkaa 4000-5000, ei tuota 13000. Olisi Kalina ainakin Suomen teillä lähes yhtä harvinainen kuin harrasteautonikin nykyään. :D

90-luvun Volkswageneja on ollut käyttöautoina useampia: ensin -98 Golf Variant automaatti (entinen postiauto), sitten -91 Passat GT G60 Syncro, -98 Passat 2.8 V6 syncro (muuten erittäin hyvä auto, mutta bensankulutus liian suuri), murheenkryyni vm 2000 TDI automaatti, jonka automaattivaihteistoremontteihin meni kolmatta tuhatta euroa, eikä sittenkään tullut kuntoon ja viimeisnä manuaalivaihteinen -99 TDI syncro, josta on saanut korjata vikoja vikojen perään (tosin nyt jo kaikki kriittiset osat on uusittu, joten mikäli surullisen kuuluista kaksoismassavauhtipyörä kestää, niin on huoletonta ajoa luvassa). Viimeisten Passattien kanssa usko ko. merkkiin on kärsinyt pahasti kalliiden korjausten vuoksi, toisaalta olisi pitänyt itse lukea etukäteen, että nelivaihteinen automaattilaatikko on täysi susi, niin olisi säästynyt paljolta.

Eipä Ladakaan silloin 12 vuotta sitten ajokortin saadessani innostanut, vaikka naapurissa asui yksi tämän merkkikerhon ensimmäisistä jäsenistäkin. Eurosamaran myötä on noussut kiinnostus, kun tähän olen ollut tyytyväinen. Pari sukulaista ovat sitten olleet merkin uskollisia käyttäjiä, mutta lähinnä takavetomallien, toinen näistä sukulaisista on siirtynyt jo ajasta iäisyyteen ja toinenkin jo iän vuoksi harkitsee ajouransa lopettamista, vähän ajettu ja uutena ostettu Samara hänellä tällä hetkellä autonaan.

Ristiriitaisia kokemuksiahan uudemmista Ladan etuvedoista tuntuu olevan. Kaverilla oli 110, jossa oli vikaa vian jälkeen, sitten taas vaimon sukulaisella on ollut erittäin hyvät kokemukset korroosioherkkyyttä lukuun ottamatta. Lehtiartikkelien mukaan Kalinan viimeistelytaso on ollut 110-sarjaa parempi, mutta muuta tietoa laadusta ei oikein ole saanut mistään, kun autoja on Suomessa ilmeisen vähän.
Poika ajaa 30 vuotta vanhalla Corolla DX:llä,huonoja nuo japanilaiset
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Kellään kokemuksia Lada 117/119:stä

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Sdelano v SSSR kirjoitti: Venäläisiltä foorumeilta saa kokemusperäistäkin tietoa...
Google-kääntäjä tekee teksteistä ymmärrettävää englantia, jos venäjän lukeminen ei suju.
Ei tosiaan suju vielä, tutustuin kyrillisiin aakkosiin hieman, mutta vaatii aika paljon harjoittelua ja päälle vielä uuden kielen opettelu. Ehkä joskus vanhoilla päivillä voisi olla aikaa kieltä opetella. Tutustunpa kääntäjän tuotoksiin.

Sdelano v SSSR kirjoitti: Kalinasta on juttua saksaksi
Luetaanpa se ensin, kun taittuu ilman käännöskoneita - ei sentään näytä Ladasta kiinnostuneelle täysi katastrofi olevan, vaikka aikanaan tuli koulussa valittua saksa venäjän sijaan. :)
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Kellään kokemuksia Lada 117/119:stä

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Ladoista saa melko hyvin tietoja saksaksi monestakin syystä.

Saksa on ollut merkittävä vientimaa 1970-luvulta alkaen (ensin "DDR" ja sittemmin koko Saksa). Samara suunniteltiin aikanaan Porschen suunnittelutoimistossa, joten sen dokumentaatio oli alun perin saksankielistä. Saksa on ollut siellä Volgan mutkan seutuvilla perinteisesti parhaiten osattu vieras kieli - vaikka takavuosina sikäläisiä saksankielisiä syrjittiinkin (pakkosiirrettiin, teloitettiin jne.) melkoisesti.

Myöhempien etuvetojen sukulaisuus Samaran kanssa sekä "boschilaisten" ym. saksalaisten järjestelmien käyttö on myös pitänyt saksankielisen dokumentaation runsaana.

Menestystä tekniikan venäjän opintoihin; kunhan kyrilliikka ja muutamat venäjänkieliset termit tulevat tutuiksi, lukee tekniikan venäjää melko vaivatta. Runsas lainasanojen käyttökin helpottaa.

Lyhenteistä tietoja täällä http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 13&t=23878

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Kellään kokemuksia Lada 117/119:stä

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Jouska kirjoitti: Eikä näihin Ladoihin kohta saa enää vara-osia kuin suurella vaivalla. Onhan vähän ajettuja autoja netti auto pullollaan, esim. tämä.

http://www.nettiauto.com/ford/mondeo/4350983
voorti :lol: :lol:
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Kellään kokemuksia Lada 117/119:stä

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!
Jouska kirjoitti:
[...]Eikä näihin Ladoihin kohta saa enää vara-osia kuin suurella vaivalla. [...]
Onkohan asia nyt aivan näin synkkä? Huolto-osat, kuten suodattimet, jarruosat jne, ovat normaalia tarvikeliiketavaraa. Ja mitä muihin osiin tulee, ovat tämän foorumin kirjoittajat välittäneet osia Venäjältä ja sen hallitsemilta alueilta muutamassa päivässä ja kohtuuhintaan.

Osien saanti ei liene ongelma. Veikkaisin jopa, että Ladan osien saanti on usein helpompaa ja nopeampaa kuin monen ns. valtamerkin.

Tämä pätee myös Kalinan osiin, jotka ovat paljolti samoja kuin Samarassa ja 110-sarjalaisissa.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Vastaa Viestiin