Samaroiden ja 110-sarjan käynnistysvirtapiiri on alunperin useimmiten kytketty siten, että solenoidin ohjausvirta kulkee virtalukon ym. läpi.
Tällainen kytkentä rasittaa virtalukkoa ja aiheuttaa varsinkin vanhemmiten jännitehäviöitä, jotka saattavat ääritapauksessa johtaa siihen, että solenoidi ei vedä, eikä auto käynnisty.
Asia on helposti ja pienin kustannuksin korjattavissa lisäreleellä. Releeksi on syytä valita virrankestoltaan 40-ampeerinen.
Lisäreleen käyttö pudottaa virtalukon kautta kulkevan solenoidivirran (kymmeniä ampeereja) releen ohjausvirraksi (noin 100 mA), mikä vähentää virtalukon pohjan kipinöintikulumisen lähes olemattomiin.
Alkuperäinen kytkentä:

http://www.autoprospect.ru/vaz/2115-sam ... es/202.jpg
Lisäreleen kytkentä:

http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/al ... A4rele.png
Selite:
1 - käynnistysmoottori (liitin 50 on solenoidin ohjausvirran liitin)
2 - akku
3 - generaattori
4 - liitin- ja sulakekotelo
5 - virtalukko
Releen napoihin 30 ja 87 tulevat johtimet on syytä valita yhtä paksuiksi kuin alkuperäinenkin solenoidin liittimeen 50 tuleva johdin. Napojen 85 ja 86 kautta kulkee vain pieni virta, joten ohuetkin johtimet riittävät. Varsinkin napojen 30 ja 87 johtimet on syytä suojata hankautumisten yms. varalta.
Mahdolliset kommentit yms. voi lähettää minulle yksityisviestinä.
menestystä
SvS