Entä sähköauto?
Re: Entä sähköauto?
Olin kirjoittanut, että miksi kaupallisen alan ihminen saattaa sanoa: "Jos expectation on low, niin suprise on high". Haalarimies pyrkisi käyttämään ehkä hiukan enemmän suomenkielistä ilmaisua.
Eli sama asia voidaan kertoa monella tapaa, riippuen siitä kuka kertoo.
Eli sama asia voidaan kertoa monella tapaa, riippuen siitä kuka kertoo.
Re: Entä sähköauto?
Tämmöistäpä ei vielä oltu nähtykään:
http://www.iltasanomat.fi/autot/Superbu ... 67722.html
http://www.iltasanomat.fi/autot/Superbu ... 67722.html
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Entä sähköauto?
Nelivetoinen hybridi jo vuonna 1900:
http://www.hilavitkutin.com/2011/04/27/ ... more-23535
http://www.hilavitkutin.com/2011/04/27/ ... more-23535
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Entä sähköauto?
Oikosulkumoottori on sähkömoottorien luokassa energiasyöppö, juuri tuon mainitun jättämän, vaihesiirron eli loistehon vaikutuksesta. Lisäksi teho-painosuhde ei ole kaksinen painavan ankkurin vuoksi.
Vertailu:
1,5 kilowattinen oikosulkumoottori painaa 14,5kg
2,0 kilowattinen Skill rälläkkä (varmadti hiiliharjamoottori) painaa 5,9kg
Lähde
http://www.hautalan.fi/index.php?view=tuotteet
ja koivusen toolpack lehti
Lisäksi häviöitä tulee inventerissä eli taajuusmuuttajassa. En tiedä mikä on viimeaikoina sähköautoissa käytettyjen taajuusmuuttajien hyötysuhde, mutta luulen parhaissa ja kalleimmissa laitteissa kokonaisuutena ainakin 5% inventerin läpi kulkevasta energiasta menee hukkaan, ja vielä lisää ohjauselektroniikassa jota pitää olla aika lailla.
Loistehon kompensointi taas on monimutkaista, vaikka sitäkin harrastettaan. Eikä sekään häviöitä poista, pienentää vain.
Itse vastustan inventeri-oikosulkumoottoriyhdistelmää akuilla liikkuvassa kalustossa. Näissa laitteissa pitäisi pyrkiä parempaan hyötysuhteeseen myös moottoritekniikan osalta, akut ohjainpiireineen kun ovat mitä ovat.
Peruste: sähköalan oppikirjoissa esitellään monia paremman hyötysuhteen monimutkaisempia moottorimalleja.
Syynä on ehkä sekin että sähköautovalmistajat haluavat idioottivarman moottorin, mutta unohtavat että elektroniikka akkuineen vasta epävarmuutta tuokin, jokin hiiliharjojen kuluminen on pikkujuttu kaiken muun rinnalla.
Autokäytössä KIERROSLUVUN SÄÄTÖ on hienoa, mutta TEHON säätö riittää usein tarkoitukseen.
Vertailu:
1,5 kilowattinen oikosulkumoottori painaa 14,5kg
2,0 kilowattinen Skill rälläkkä (varmadti hiiliharjamoottori) painaa 5,9kg
Lähde
http://www.hautalan.fi/index.php?view=tuotteet
ja koivusen toolpack lehti
Lisäksi häviöitä tulee inventerissä eli taajuusmuuttajassa. En tiedä mikä on viimeaikoina sähköautoissa käytettyjen taajuusmuuttajien hyötysuhde, mutta luulen parhaissa ja kalleimmissa laitteissa kokonaisuutena ainakin 5% inventerin läpi kulkevasta energiasta menee hukkaan, ja vielä lisää ohjauselektroniikassa jota pitää olla aika lailla.
Loistehon kompensointi taas on monimutkaista, vaikka sitäkin harrastettaan. Eikä sekään häviöitä poista, pienentää vain.
Itse vastustan inventeri-oikosulkumoottoriyhdistelmää akuilla liikkuvassa kalustossa. Näissa laitteissa pitäisi pyrkiä parempaan hyötysuhteeseen myös moottoritekniikan osalta, akut ohjainpiireineen kun ovat mitä ovat.
Peruste: sähköalan oppikirjoissa esitellään monia paremman hyötysuhteen monimutkaisempia moottorimalleja.
Syynä on ehkä sekin että sähköautovalmistajat haluavat idioottivarman moottorin, mutta unohtavat että elektroniikka akkuineen vasta epävarmuutta tuokin, jokin hiiliharjojen kuluminen on pikkujuttu kaiken muun rinnalla.
Autokäytössä KIERROSLUVUN SÄÄTÖ on hienoa, mutta TEHON säätö riittää usein tarkoitukseen.
Re: Entä sähköauto?
Juu siellä oli yks toinen jätkä puhumassa niistä sähköautoista, mutta en minä.
Mutta kun luokasta oli kuvattu nii se oli kyllä meidän luokka ja mun musta nahkatakki vilahtaa kyllä kuvassa.
Siis uutisissa oli näin.
Mutta kun luokasta oli kuvattu nii se oli kyllä meidän luokka ja mun musta nahkatakki vilahtaa kyllä kuvassa.
Siis uutisissa oli näin.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: Entä sähköauto?
No nyt sitä saa:
http://www.iltalehti.fi/autot/2011091214370616_au.shtml
http://www.iltalehti.fi/autot/2011091214370616_au.shtml
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Entä sähköauto?
Nyt sillä on hintakin.
Teemu Selänne sai jo omansa.
http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/suom ... -659-euroa
Teemu Selänne sai jo omansa.
http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/suom ... -659-euroa
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Entä sähköauto?
Ei se bensakone vielä hautaan jouda, jos vertaillaan kokonaispäästöjä. Se sähkö kun ei vain ilmesty tyhjästä sinne pistorasiaan.
http://www.kauppalehti.fi/5/i/auto/inde ... 1202116335
http://www.kauppalehti.fi/5/i/auto/inde ... 1202116335
Re: Entä sähköauto?
Minua onkin huvittanut tämä sähköautojen "zero emission" markkinointi. Sähköhän ei ole energiaa ja sitä tulee seinästä niin paljon kun tarvitsee.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: Entä sähköauto?
Mitäpä jos laitan 110 ladan moottorin pyörittämään vain isoa laturia. Laitan takavetoisen taka-akselin ja takakontiin sähkömoottorin. Auto kulkee sähkömoottorilla mutta sähkö tehdään mukana olevan polttomoottori-laturi yhdistelmällä. Päästöthän ovat 0 siitä sähkömoottorista...
Re: Entä sähköauto?
Lisäät siihen vielä akkulaturin ja jatkoroikan niin on vielä hienompi töpselihybridi.
Paljonkohan näillä ilmoilla riittäisi sähköä sähköautojen latailuun Suomessa, jos vaikka joka toisella pihalla olisi sähköauto? Taitaisi sähkön hinta pompsahtaa. Ei tuulivoimakaan pelasta näillä keleillä.
Paljonkohan näillä ilmoilla riittäisi sähköä sähköautojen latailuun Suomessa, jos vaikka joka toisella pihalla olisi sähköauto? Taitaisi sähkön hinta pompsahtaa. Ei tuulivoimakaan pelasta näillä keleillä.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: Entä sähköauto?
Nythän se jo kannattaa ostaa kun hintakin halpenee:
http://www.kauppalehti.fi/5/i/auto/inde ... 1203121509
http://www.kauppalehti.fi/5/i/auto/inde ... 1203121509
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3655
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Entä sähköauto?
Taitaa olla vielä kehnompi tekele kuin Jaska HKI:n satakymppi:
http://www.hs.fi/msn/ulkomaat/Fisker+Ka ... 5557456559
http://www.hs.fi/msn/ulkomaat/Fisker+Ka ... 5557456559
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Re: Entä sähköauto?
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Entä sähköauto?
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/talo ... in/1044481
Nyt kaksi vuotta myöhemmin tehdas on yrityssaneerauksessa. Tehtaaseen on pumpattu rahaa 70 miljoonaa, josta noin puolet erilaisia yritystukia. Nyt on saatu lisäaikaa tammikuun loppuun hankkia 20 miljoonan rahoitus, jotta koko hanketta ei kuopattaisi.
Akkuja on kuulemma lähetetty eri puolille maailmaa kokeiltaviksi, mutta kauppoja ei vain ole syntynyt. Samaan aikaan uusia sähköautoja esitellään ennätysvauhtia ja mm. Fisker on joutunut keskeyttämään tuotantonsa akkupulan takia.
Nyt kaksi vuotta myöhemmin tehdas on yrityssaneerauksessa. Tehtaaseen on pumpattu rahaa 70 miljoonaa, josta noin puolet erilaisia yritystukia. Nyt on saatu lisäaikaa tammikuun loppuun hankkia 20 miljoonan rahoitus, jotta koko hanketta ei kuopattaisi.
Akkuja on kuulemma lähetetty eri puolille maailmaa kokeiltaviksi, mutta kauppoja ei vain ole syntynyt. Samaan aikaan uusia sähköautoja esitellään ennätysvauhtia ja mm. Fisker on joutunut keskeyttämään tuotantonsa akkupulan takia.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.