Vetarin suojakumi
- pekkaolavi
- Viestit: 117
- Liittynyt: 24.10.2009 22:40
Vetarin suojakumi
Millainen homma on vaihtaa edestä sisempi vetarin suojakumi? Käykö yleismallin kumi? Mistä saisi eteen jarruletkuja?
Re: Vetarin suojakumi
Itsekkin tähän työohjetta koitin etsiä kun oli lähtenyt molemminpuolin repeämään eikä aikaisempaa kokemusta kyseisestä hommasta ollut. Motonetistä löytyi tarvikekumit joissa mukana kiinnike klemmarit ja pussillinen vaseliinia, hintaa oli suurinpiirtein 10e/kumi..
Sitten, kutakuinkin näin homma eteni:
- auto ylös ja rengas pois
- renkaan keskikuppi ruuvarilla irti ja vetoakselin mutteri auki
- toinen tunkki alatukivarren alle ettei mutterit ja pultit sinkoile pitkin tallia
- alapallonivelen 3 pulttia auki, sekä iskarin alapää auki
- alatukivarsi hallitusti tunkilla alas ja vetoakselin ulompi pää irti pyörännavasta
- vetoakselin sisemmän pään laipan 3 mutteria auki etuperästä, kannattaa laittaa myös joku jäteöljyastia alle
- tässävaiheessa akselin pitäisi irrota ihan vetämällä
- akseli ruuvipenkkiin ja suojakumin kiinnikkeet poikki
- akselin sisempi pää on holkki jonka urien sisällä laakerit näkyvätkin kun pyyhkii suurimmat vaseliinit pois
- reunan sisäpuolella kiertää sokkarengas joka lähtee ruuvimeisselillä irti, tämän jälkeen lähtee koko holkki vetämällä irti
- kuulalaakerit kannattaa kerätä puhtaaseen rättiin ja hieroa puhtaaksi hiekasta yms. saissesta
- laakerikehto on joko irrallisella sokalla kiinni akselissa, tai akselin ympärillä on puristussokka jolloin riittää kun muutaman kerran terävästi napauttaa vasaralla niin että sokka painuu kehdon alle
- vanha suojakumi ja ylimääräiset vaseliinit pois
- uusi kumi kiinni akseliin ja käänteisessä järjestyksessä takaisin kasaan
- vaseliinia kannattaa laittaa reippaasti laakerien molemmille puolille
Homma on muuten sama molemminpuolin, paitsi pelkääjänpuolella tarvii avata konehuoneesta yksi 19 tai 20mm pultti joka kiinnittää etuperään menevän laipan auton runkoon. Pultti on suht ulottumattomissa ja tarvitsin 2 pitkää ja 1 lyhyen 1/2"räikkäsarjan jatkovartta sekä nivelosan ylettyäkseni. Ja on piukassa!
Kokoamisessa olisi hyvä olla joku apuna, ei ole meinaan maailman helpoin temppu sovitella vetaria yksin takaisin paikoilleen varsinkaan jos laatikon päässä on vielä tiivistemassa märkänä!
Eikä kannata unohtaa etuperän öljyjä sitten kun paketti on taas kasassa!
Sitten, kutakuinkin näin homma eteni:
- auto ylös ja rengas pois
- renkaan keskikuppi ruuvarilla irti ja vetoakselin mutteri auki
- toinen tunkki alatukivarren alle ettei mutterit ja pultit sinkoile pitkin tallia
- alapallonivelen 3 pulttia auki, sekä iskarin alapää auki
- alatukivarsi hallitusti tunkilla alas ja vetoakselin ulompi pää irti pyörännavasta
- vetoakselin sisemmän pään laipan 3 mutteria auki etuperästä, kannattaa laittaa myös joku jäteöljyastia alle
- tässävaiheessa akselin pitäisi irrota ihan vetämällä
- akseli ruuvipenkkiin ja suojakumin kiinnikkeet poikki
- akselin sisempi pää on holkki jonka urien sisällä laakerit näkyvätkin kun pyyhkii suurimmat vaseliinit pois
- reunan sisäpuolella kiertää sokkarengas joka lähtee ruuvimeisselillä irti, tämän jälkeen lähtee koko holkki vetämällä irti
- kuulalaakerit kannattaa kerätä puhtaaseen rättiin ja hieroa puhtaaksi hiekasta yms. saissesta
- laakerikehto on joko irrallisella sokalla kiinni akselissa, tai akselin ympärillä on puristussokka jolloin riittää kun muutaman kerran terävästi napauttaa vasaralla niin että sokka painuu kehdon alle
- vanha suojakumi ja ylimääräiset vaseliinit pois
- uusi kumi kiinni akseliin ja käänteisessä järjestyksessä takaisin kasaan
- vaseliinia kannattaa laittaa reippaasti laakerien molemmille puolille
Homma on muuten sama molemminpuolin, paitsi pelkääjänpuolella tarvii avata konehuoneesta yksi 19 tai 20mm pultti joka kiinnittää etuperään menevän laipan auton runkoon. Pultti on suht ulottumattomissa ja tarvitsin 2 pitkää ja 1 lyhyen 1/2"räikkäsarjan jatkovartta sekä nivelosan ylettyäkseni. Ja on piukassa!
Kokoamisessa olisi hyvä olla joku apuna, ei ole meinaan maailman helpoin temppu sovitella vetaria yksin takaisin paikoilleen varsinkaan jos laatikon päässä on vielä tiivistemassa märkänä!
Eikä kannata unohtaa etuperän öljyjä sitten kun paketti on taas kasassa!