Bensan blandaaminen polttoöljyllä säästöstyistä
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
itsekin ajelin joskus muinoin risana M21:llä bensan ja polttoöljyn sekoituksella pitempiä reissuja. Auto savutti sinistä miehekkäästi kaasua höllätessä. Lopetin kuitenkin löpön käytön huomattuani, että öljyt lisääntyivät huolettavasti koneessa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Bensan blandaaminen polttoöljyllä säästöstyistä
Joo, tota niin... ex kaveri Eepee Mäkinen ajeli laina Samaralla, jollain lähes 50% jäteöjyä tai jopa pöötö jos persaukisena raski hommata. Toimi varsin hyvin, lukuunottamatta heikompaa kylmäkäynnistystä ja alkusavutusta. Samaa jäteöljy-bensa 50-50 sotkulla ajelin nihilistin työnantajan Pösöö 309, 1, 6 rallimallilla, samat maininnat, jos mentiin yli 60% ei bensa seoksiin löi ankaraa valkeata pakoputkesta (eipä tullut sytkää tai muutakaan tuunattua). Joku silkkiperse vaivautui jopa pysäyttämäänkin minut, kun valkeenpalo pakoputkesta löi, joo, joo, vastasin, kuuluu tähän vuosimalliin kun renkaat ovat mustilla peltivanteilla:) Sytytystulppia joutui myös teräsharjalla putsailemaan silloin tällöin, tulppina ei normaaliarvoilla toimineet muut kuin halvat ranskis-Eyguemit...Biilteemasta.Onko nämä nyt Hesselmanin-puolidieseleitä?
Mökillä on liikkuvana pihavarastona M.A.N 10-150 umpikaappi, diesel on, mutta vanhemman polven lähes monipoltto-ainemoottorilla, kaikkia bensasta, tärpätistä, tinneristä ja jopa dieselistä tunkenut tankkiin, lähtee hehkuttamatta vaikka mistä pakkasesta! Vaan onpa ingenjööri piirtänytkin koneeseen mahti-viritysasteen, 6,9 litraa ja 150 hv, vihreän kierroslukualueen väli on huimat 250 rpm taulussa ja kinneri on vain 5-vaihteinen, millähän laskukaavalla tuo toteutetaan millään nopeudella? Vaan onpa laitos taloudellinen, ajelin yöllä n, 135km/h kokonaispainolla +10tonnia siinä 15 L/100km, sanosin, ettei paha. Vekkuli peli, jos aidolla dieselillä käytät, on ääni pehmeä kuin bensakoneessa!!
Mökillä on liikkuvana pihavarastona M.A.N 10-150 umpikaappi, diesel on, mutta vanhemman polven lähes monipoltto-ainemoottorilla, kaikkia bensasta, tärpätistä, tinneristä ja jopa dieselistä tunkenut tankkiin, lähtee hehkuttamatta vaikka mistä pakkasesta! Vaan onpa ingenjööri piirtänytkin koneeseen mahti-viritysasteen, 6,9 litraa ja 150 hv, vihreän kierroslukualueen väli on huimat 250 rpm taulussa ja kinneri on vain 5-vaihteinen, millähän laskukaavalla tuo toteutetaan millään nopeudella? Vaan onpa laitos taloudellinen, ajelin yöllä n, 135km/h kokonaispainolla +10tonnia siinä 15 L/100km, sanosin, ettei paha. Vekkuli peli, jos aidolla dieselillä käytät, on ääni pehmeä kuin bensakoneessa!!
Re: Bensan blandaaminen polttoöljyllä säästöstyistä
Kyllä tulee ekologista ajoharjoittelua kun junttaat tuota 76:sta tankkiin kun muuta ei ole! Ei tee mieli paljoa vedätellä
Parikertaa olen moisen kanssa pelannut ja ihan hyvin lada on silloin toiminut
tietäjille kysymys: Missä vuosimallissa oli vielä virranjakajalla sellainen 3-asentoinen vipu juuri oktaanin takia?


tietäjille kysymys: Missä vuosimallissa oli vielä virranjakajalla sellainen 3-asentoinen vipu juuri oktaanin takia?
lola
POHJOIS-KARJALAN AvtoVAZ
Kiihtelysvaara
POHJOIS-KARJALAN AvtoVAZ
Kiihtelysvaara
Re: Bensan blandaaminen polttoöljyllä säästöstyistä
Jos sekoittelun motiivi on pelkästään riittävän puristuskestävyyden omaavan bensan saantivaikeudet jollain yksittäisellä reissulla, voi lantrinkina käyttää eetteriä. Joskus 80-luvun alussa käytiin Virossa (siis Virossa, ei Eestissä) Alfa Romeolla kiertämällä Leningradin kautta. En enää muista sekoitussuhteita, mutta kyllä Alfankin suhteellisen kireä kone pelitti, eikä savutusongelmia ollut. Ainoa hankaluus oli se, että tankkiin kaadettaessa pyrki eetteri helteellä haihtumaan ja haisemaan.