Fire tulee juurikin sanoista: "Fully Robotized Engine", Vireenihän oli ja on tunnettu moottorina, jossa kuski äkkiä luulee pellin alla olevan 1,1 tms koneen sijasta 1,6 tms myllyn, mutta kun kakkoselle vaihdat, se on Viatin pöö odotettavissa, kyllä sporttisuus loppu tasan siihen.
Vaikka olikin täysin robotisoitu engine , saatin viiun perinnemoottoreista siirrettyä öljy- ja nestevuodot melko täsmällisesti samoihin ja jopa muutamiin uusiinkin paikkoihin....
Toisaalta, enpälähtisi hiivatin perinnelohkoihin-ohc -moderneiksi kumiremmikäyttöisiksi pizzerian takapihalla lankomiehen kanssa hämäsrässä muutettuja tekeleitä tuomitsemaan. Lukuisat kerrat olen käynyt toooodella kaukana ulkomailla -77 vuoden 128 fiudella,lisäpainona runsailla hinkeillä varustettuja morsioehdokkaita (1-2 kpl) pieniä sylikoiria, (Newfie 86 kg ja kaukkari 97kg)), tonnisatosella koneella saippualaatikko kulki kepeästi, olihan kyseessä kaiketi Dante Giacosan 30% auto: Tahtooa sanoa: Auton oli oltava 30% halvempi kuin muut luokassaan, polttoaineen kulutus 30% pienempi, kuljettava/kiihdyttävä 30% paremmin, tarjottava 30% paremmat tilat... ajettavuushan oli aivan muulta planeetalta muihin "hevospelehin" verrattuna ja pitkään tuon jälkeenkin! Muistettakoon; Monissa saksalaisissa "premiumeissakin" oli 6 voltin sähköt, saunatuikkuja muistuttaneine valoineen,mutta FIATissa oli kirkkaat 12v sähöt, (tuolloinhan FIAT hääri Radio-Marelli ym.filiaaleineen mm. Rhodesian järkyttävän suuren sähkövoimalan/padon kimpussa, tehtiin miljoonittain telkkkareita, radioita ym.) Tosin neukut olivat hiukan pettyneitä, koska kaikkivoipa VIAT ei voinut tarjota heille "kansan-automaattipesukonetta, mutta hätä ei ole tämän näköinen, FIATin filiaali-firma oli toimittanut (kelvotonta )kierrätyspeltiään myös Aristonin kodinkonetehtaille, niinpä löytyi venäläisten ainoaan ja ykköspesuriin- Maljutkaan rakenne Aristonilta ja paaketoitiin Lada-tehtaan kauppaan kuuluvaksi. Muistettakoon; etupään jousitus/tuenta oli erittäin moderni, varsinkin hintaluokassaan, takana oli FIATin luottoratkaisu, pikittailslehtijousi;) Kuitenkin, tai ehkä juuri tästä jotuen, hauska nuoruusmuisto, luvattiinko kantavuutta 150 kg matkustajien lisäksi korkeintaan, mutta oli 128: takaluukkuun tungettu Uuunon 1,3 mylly ja oheishilppeitä, valurautainen kirkkokamina, pari järkyttävän painavaa jenkki-moottorisahaa, eivät pyörät krahnanneet missään kiinni. 128 oli vaihtoehtona neukku-Ladaksi,mutta tuli liika myöhään, oli liika pieni, ja neukku-kansan-mobiilissa piti olla "jäykempi" taka-akseli (täysin mitään tekemättömillä neukku "iskareilla"). Toisin oli Esim. Ukrainassa ja varsinkin Lada-Moskvitch-premiumiumia halvemmilla valmistaja-tehtailla, puolet halvempaan poppalooraan sai jo vakiona lähes iskunvaimentimia muistuttavat tekeleet. Näissähän oli taas maalipintakin tehty jolla mitä hyvänsä kestävällä happomaalilla, Heftekamskin ikkunalasit kestivät vsaralla hakkaamista, kas kun olivat johonkin ilmailusovellukseen tehtyjä alunperin:) Moottorihan oli susi varsinkin hitaassa ajossa "jäähdytyksensä" kanssa, lmaa imettiin moottorille piitkän matkan päästä... samaa Melitopolin moottoriahan oli traktorissa ym. joissa toimivat ihan kohtuullisesti "puhallin jäähdytyksellä=ilmajäähdytteinen siis!
Viatin Vireeni-moottori
Re: Viatin Vireeni-moottori
Toverilla on tosi paljon tietoa monelta alalta. Eipä noita paljon rohkene epäilläkään paitsi 70-luvun lopun 6-volttisia saksalaisautoja.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.