
E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Kävimpä tuossa tankilla lisäämässä ainetta ja nyt Niva laukkaa E60:llä. E40:llä en näillä mittaustarkkuuksilla havainnut mitään oleellista kulutuksessakaan puoleen tai toiseen. Lämpötilan muutoksilla ja kaasujalalla saa paljon suurempia kulutusheittoja aikaiseksi 

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Nykyaikaisessa moottorissa ehkä ilmamäärämittari ei anna moottorinohjausyksikölle oikeeta tietoo,joten moottorin käynti ei oo sitä,mitä pitäs(viisaammat korjatkoot),mut näin mie asian ajattelin.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
- toktornivako
- Viestit: 2003
- Liittynyt: 8.11.2007 23:50
- Paikkakunta: Kangasala
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Aika harvassa "nykyautossa" enään on ilmamäärämittaria!
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Nyt alkaa Samarassani olla jo useampi sata kilometriä mittarissa ja polttoaine on ollut jo lähes täysin E85:tä. Mitään erityisongelmia en ole havainnut, käynnistys on saattanut kestää pari sekuntia aikaisempaa pidempään. Kulutus tuntuisi kumma kyllä olevan melkein sama kuin vanhoilla bensoilla 

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Vajaan viikon ehdin tuossa Nivalla E60 seossuhteella (jos nyt ylipäätään olin laskenut oikein) körötellä mutta maanantai iltana pukkasi sitten pakkaskelillä check engine valon päälle. Vedin päälle puoli tankkia 95:sta ja nollasin tietokoneen ja nyt ei ole virheitä ilmennyt. Käynnissä ja kulkupuolessa en tosin havainnut mitään ongelmia joten voi olla että tuo vikavalo johtui jostain muustakin. Jatketaan harjoituksia kelien lämmettyä....
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Häiriövalon sytyttelee tuo 110 16v -01 myös tuolla litkulla. En ole antanut sen häiritä, joskus sammuu itsekseen ja joskus kuittailen vikakoodit pois (lähinnä laiha seos). Ja ajeltu pelkästään RE85:lla, myös tammi-helmikuun kovemmat pakkaset.
Päästöt mitattu eilen katsastuksessa, RE85 tankissa
tyhjäkäynnillä kaikki nollaa??? Ei ilmeisesti mitattu.
Yli 2000rpm HC=96 CO=0,15 O2=0,09 CO2=14,7 lambda=0,996.
Lähinnä tuo HC eli hiilivety mietityttää, kuuluuko olla noin korkea (onko normaalia)?
Öljytikusta katsottu, ei ole "öljy" lisääntynyt etanolista huolimatta. Kun siitä oli jossain juttua e10:n yhteydessä.
Ja tuosta lämpöanturin manipuloimisesta vastuksen avulla kylmäkäynnistystä ajatellen, onko kukaan sitä toteuttanut? Lähinnä minkä kokoinen vastus, rinnan vai sarjaan. Napin kautta tietenkin?
Toisaalta muutamalla startilla lähtee käyntiin -7 asteessa ilman lämmitystä ja kesä tulossa niin ei sinänsä ole ajankohtaista.
Päästöt mitattu eilen katsastuksessa, RE85 tankissa
tyhjäkäynnillä kaikki nollaa??? Ei ilmeisesti mitattu.
Yli 2000rpm HC=96 CO=0,15 O2=0,09 CO2=14,7 lambda=0,996.
Lähinnä tuo HC eli hiilivety mietityttää, kuuluuko olla noin korkea (onko normaalia)?
Öljytikusta katsottu, ei ole "öljy" lisääntynyt etanolista huolimatta. Kun siitä oli jossain juttua e10:n yhteydessä.
Ja tuosta lämpöanturin manipuloimisesta vastuksen avulla kylmäkäynnistystä ajatellen, onko kukaan sitä toteuttanut? Lähinnä minkä kokoinen vastus, rinnan vai sarjaan. Napin kautta tietenkin?
Toisaalta muutamalla startilla lähtee käyntiin -7 asteessa ilman lämmitystä ja kesä tulossa niin ei sinänsä ole ajankohtaista.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Voi hyvää päivää:
http://www.iltasanomat.fi/autot/jos-tan ... 74913.html
Erkkopropaganda taas vauhdissa.
http://www.iltasanomat.fi/autot/jos-tan ... 74913.html
Erkkopropaganda taas vauhdissa.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
No Niin. Nyt ollaan taas alkoholilla ajelemssa. Autoksi on vaihtunut 2112 Vm 2006 ja 1,6 litrainen vauhtipeli
.
Autolla on ajettu tähän saakka E98 ja viimeisin tankkaus E95 jolla ajettu 150 km.
Tänä aamuna lämpimään autoon (tankissa 10l) lisättiin joukkoon 10l RE85 (eli seos jossain 45-50% paikkeilla).
Tulos: Ei nykimisiä tai tehon puutetta, normaali käytös.
Tarkoitus olisi opettaa Lada kulkemaan 100% RE85 seoksella kesät talvet
.

Autolla on ajettu tähän saakka E98 ja viimeisin tankkaus E95 jolla ajettu 150 km.
Tänä aamuna lämpimään autoon (tankissa 10l) lisättiin joukkoon 10l RE85 (eli seos jossain 45-50% paikkeilla).
Tulos: Ei nykimisiä tai tehon puutetta, normaali käytös.
Tarkoitus olisi opettaa Lada kulkemaan 100% RE85 seoksella kesät talvet

Lada rules
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Tulipa heti kokeiltua jäähtyneenä käynnistys +6 asteessa ja lähti käyntiin nikottelematta.
Testattiin myös kiihtyvyyttä ja sama "puutuminen" siinä 3400-3700 välissä kuten ennekin täydellä kaasulla ( 3 vaihde kiihdytys). Tosin nyt sillä erolla että vikavalo ei syty ja heti 3700 jälkeen puutuminen loppuu ja ottaa taas kierrosta kuten ennekin.
Kun kuitenkin noraaliajossa toimiii moitteetta tankattiin RE85 lisää 15 litraa ( entisen 15 litran 45-50% seoksen). Nyt tomii samalla tavalla kuten aikaisemminkin. Lämpimänä normaaliajossa ei edelleenkään eroa huomaa "alkoholin" ja bensan kanssa.
Eli huomenna testaillaan kylmäkäynnistystä tuolla noin 65% seoksella.
Testattiin myös kiihtyvyyttä ja sama "puutuminen" siinä 3400-3700 välissä kuten ennekin täydellä kaasulla ( 3 vaihde kiihdytys). Tosin nyt sillä erolla että vikavalo ei syty ja heti 3700 jälkeen puutuminen loppuu ja ottaa taas kierrosta kuten ennekin.
Kun kuitenkin noraaliajossa toimiii moitteetta tankattiin RE85 lisää 15 litraa ( entisen 15 litran 45-50% seoksen). Nyt tomii samalla tavalla kuten aikaisemminkin. Lämpimänä normaaliajossa ei edelleenkään eroa huomaa "alkoholin" ja bensan kanssa.
Eli huomenna testaillaan kylmäkäynnistystä tuolla noin 65% seoksella.
Lada rules
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Samarassani syttyi tänä aamuna vähän käynnistyksen jälkeen Check Engine -valo, tyhjäkäynti oli ensin aaltoillut jonkin aikaa. Valo jäi vielä palamaan, koska tankkiin ei mahdu "tasoittavaa" vielä, tavara on täyttä RE85:ttä. Aaltoilu loppui heti liikkeelle lähdettyä. Eli vielä en hätäile...
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Tänä aamuna oli -1 astetta ja 2112 lähti käyntiin nikoittelematta. Tomii siis 65% seoksella ihan OK.
Ajellaan huomenna vielä hiukan lisää ja nostetaan sitten seos täystankkauksella noin 75% luokkaan.
Ajellaan huomenna vielä hiukan lisää ja nostetaan sitten seos täystankkauksella noin 75% luokkaan.
Lada rules
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Oli siis ajettu 140 km tuolla 65% seoksella ja nyt vedettiin tankki täyteen RE85 sekoitusta ( uppsi 23,5 litraa).
Mutta mutta... meno ei sitten muuttunut mihinkään. Laskujen mukaan seoksen pitäisi olla 75% mutta Lada 2112 käytös ei muuttunut. Sama pieni puutuminen (itse asiassa pienempi) siinä 3400-3700 kierroksen välillä.
Olisiko niin että RE85 on vielä "talvilaatua" eli sisältäisi vähemmän alkoholia kuin tuo luvattu 85%
. Eli tankissa olisikin nyt seos jotain 70& luokkaa??.
No nyt seuraillaan kulutusta ja katsotaan miten toimii
.
Mutta mutta... meno ei sitten muuttunut mihinkään. Laskujen mukaan seoksen pitäisi olla 75% mutta Lada 2112 käytös ei muuttunut. Sama pieni puutuminen (itse asiassa pienempi) siinä 3400-3700 kierroksen välillä.
Olisiko niin että RE85 on vielä "talvilaatua" eli sisältäisi vähemmän alkoholia kuin tuo luvattu 85%

No nyt seuraillaan kulutusta ja katsotaan miten toimii

Lada rules
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Aamulla +3 astetta ja hieman käynnistysvaikeuksia. Muuten taas pelitti hyvin mutta... Ajettuani 30 km liikennevaloista lähtiessäni syttyi vikavalo.
Veto kuitenkin tallella ja muuten toimii joten: 300 km Moottoritieajoa ( keskinopeus 125km/h). Koe suoritettu talvirenkailla.
Nyt tankattiin ja keskikulutus ( 50km maantietä + 300km moottoritietä) yhteensä 8,4l/100 km. Melko janoinen peli reippaassa ajossa.
Mutta toisaalta: 0,988 Eur/litra tasoittaa tilanteen.
Uusi tankkaus oli RE85 joten nyt pitäisi olla koko tankki vähintään 80% seosta. Tämän jälkeen vielä moottoritiellä 50 km ja maantietä 20 km = Veto on sama kuin tähänkin saakka.
Veto kuitenkin tallella ja muuten toimii joten: 300 km Moottoritieajoa ( keskinopeus 125km/h). Koe suoritettu talvirenkailla.
Nyt tankattiin ja keskikulutus ( 50km maantietä + 300km moottoritietä) yhteensä 8,4l/100 km. Melko janoinen peli reippaassa ajossa.
Mutta toisaalta: 0,988 Eur/litra tasoittaa tilanteen.
Uusi tankkaus oli RE85 joten nyt pitäisi olla koko tankki vähintään 80% seosta. Tämän jälkeen vielä moottoritiellä 50 km ja maantietä 20 km = Veto on sama kuin tähänkin saakka.
Lada rules
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Terve!
RTJN65, standardi sallii etanoliosuuden vähentämisen 70 %:iin talvikautena, joten tankkaamasi RE85 on hyvinkin saattanut olla kesäistä vähäetanolisempaa.
Suomalainen RE85 sisältänee talvikaudella myös kylmäominaisuuksia parantavaa butaania (nestekaasu).
***
Autoliiton autotekninen osaaminen ei ole ennenkään häikäissyt. Viimeaikaisiin sammakoihin kuului myös dieselpolttoaineita koskeva "tiedotus" pääsiäisen aikoihin.
menestystä
SvS
RTJN65, standardi sallii etanoliosuuden vähentämisen 70 %:iin talvikautena, joten tankkaamasi RE85 on hyvinkin saattanut olla kesäistä vähäetanolisempaa.
Suomalainen RE85 sisältänee talvikaudella myös kylmäominaisuuksia parantavaa butaania (nestekaasu).
***
Autoliiton autotekninen osaaminen ei ole ennenkään häikäissyt. Viimeaikaisiin sammakoihin kuului myös dieselpolttoaineita koskeva "tiedotus" pääsiäisen aikoihin.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Huolto sattui sopivasti kuluneelle viikolle, joten luetutin vikakoodin samalla ja tuloksena oli "ilmamäärämittarin ja joutokäyntimoottorin hetkellinen toimintahäiriö". Osaatteko sanoa, voiko tämä johtua RE85:n käytöstä?