E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
KimmoH
Viestit: 188
Liittynyt: 16.9.2011 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja KimmoH »

Kävimpä tuossa tankilla lisäämässä ainetta ja nyt Niva laukkaa E60:llä. E40:llä en näillä mittaustarkkuuksilla havainnut mitään oleellista kulutuksessakaan puoleen tai toiseen. Lämpötilan muutoksilla ja kaasujalalla saa paljon suurempia kulutusheittoja aikaiseksi ;)
Avatar
Marko
Viestit: 981
Liittynyt: 7.2.2006 19:48
Paikkakunta: Инкероинен,Коувола

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja Marko »

Nykyaikaisessa moottorissa ehkä ilmamäärämittari ei anna moottorinohjausyksikölle oikeeta tietoo,joten moottorin käynti ei oo sitä,mitä pitäs(viisaammat korjatkoot),mut näin mie asian ajattelin.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

Aika harvassa "nykyautossa" enään on ilmamäärämittaria!
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

LadaNiva

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja LadaNiva »

Nyt alkaa Samarassani olla jo useampi sata kilometriä mittarissa ja polttoaine on ollut jo lähes täysin E85:tä. Mitään erityisongelmia en ole havainnut, käynnistys on saattanut kestää pari sekuntia aikaisempaa pidempään. Kulutus tuntuisi kumma kyllä olevan melkein sama kuin vanhoilla bensoilla :shock:
Avatar
KimmoH
Viestit: 188
Liittynyt: 16.9.2011 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja KimmoH »

Vajaan viikon ehdin tuossa Nivalla E60 seossuhteella (jos nyt ylipäätään olin laskenut oikein) körötellä mutta maanantai iltana pukkasi sitten pakkaskelillä check engine valon päälle. Vedin päälle puoli tankkia 95:sta ja nollasin tietokoneen ja nyt ei ole virheitä ilmennyt. Käynnissä ja kulkupuolessa en tosin havainnut mitään ongelmia joten voi olla että tuo vikavalo johtui jostain muustakin. Jatketaan harjoituksia kelien lämmettyä....
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Häiriövalon sytyttelee tuo 110 16v -01 myös tuolla litkulla. En ole antanut sen häiritä, joskus sammuu itsekseen ja joskus kuittailen vikakoodit pois (lähinnä laiha seos). Ja ajeltu pelkästään RE85:lla, myös tammi-helmikuun kovemmat pakkaset.

Päästöt mitattu eilen katsastuksessa, RE85 tankissa

tyhjäkäynnillä kaikki nollaa??? Ei ilmeisesti mitattu.

Yli 2000rpm HC=96 CO=0,15 O2=0,09 CO2=14,7 lambda=0,996.

Lähinnä tuo HC eli hiilivety mietityttää, kuuluuko olla noin korkea (onko normaalia)?

Öljytikusta katsottu, ei ole "öljy" lisääntynyt etanolista huolimatta. Kun siitä oli jossain juttua e10:n yhteydessä.


Ja tuosta lämpöanturin manipuloimisesta vastuksen avulla kylmäkäynnistystä ajatellen, onko kukaan sitä toteuttanut? Lähinnä minkä kokoinen vastus, rinnan vai sarjaan. Napin kautta tietenkin?
Toisaalta muutamalla startilla lähtee käyntiin -7 asteessa ilman lämmitystä ja kesä tulossa niin ei sinänsä ole ajankohtaista.
LadaNiva

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja LadaNiva »

Voi hyvää päivää:

http://www.iltasanomat.fi/autot/jos-tan ... 74913.html

Erkkopropaganda taas vauhdissa.
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

No Niin. Nyt ollaan taas alkoholilla ajelemssa. Autoksi on vaihtunut 2112 Vm 2006 ja 1,6 litrainen vauhtipeli 8) .

Autolla on ajettu tähän saakka E98 ja viimeisin tankkaus E95 jolla ajettu 150 km.

Tänä aamuna lämpimään autoon (tankissa 10l) lisättiin joukkoon 10l RE85 (eli seos jossain 45-50% paikkeilla).
Tulos: Ei nykimisiä tai tehon puutetta, normaali käytös.

Tarkoitus olisi opettaa Lada kulkemaan 100% RE85 seoksella kesät talvet :D .
Lada rules
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Tulipa heti kokeiltua jäähtyneenä käynnistys +6 asteessa ja lähti käyntiin nikottelematta.

Testattiin myös kiihtyvyyttä ja sama "puutuminen" siinä 3400-3700 välissä kuten ennekin täydellä kaasulla ( 3 vaihde kiihdytys). Tosin nyt sillä erolla että vikavalo ei syty ja heti 3700 jälkeen puutuminen loppuu ja ottaa taas kierrosta kuten ennekin.

Kun kuitenkin noraaliajossa toimiii moitteetta tankattiin RE85 lisää 15 litraa ( entisen 15 litran 45-50% seoksen). Nyt tomii samalla tavalla kuten aikaisemminkin. Lämpimänä normaaliajossa ei edelleenkään eroa huomaa "alkoholin" ja bensan kanssa.

Eli huomenna testaillaan kylmäkäynnistystä tuolla noin 65% seoksella.
Lada rules
LadaNiva

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja LadaNiva »

Samarassani syttyi tänä aamuna vähän käynnistyksen jälkeen Check Engine -valo, tyhjäkäynti oli ensin aaltoillut jonkin aikaa. Valo jäi vielä palamaan, koska tankkiin ei mahdu "tasoittavaa" vielä, tavara on täyttä RE85:ttä. Aaltoilu loppui heti liikkeelle lähdettyä. Eli vielä en hätäile...
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Tänä aamuna oli -1 astetta ja 2112 lähti käyntiin nikoittelematta. Tomii siis 65% seoksella ihan OK.

Ajellaan huomenna vielä hiukan lisää ja nostetaan sitten seos täystankkauksella noin 75% luokkaan.
Lada rules
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Oli siis ajettu 140 km tuolla 65% seoksella ja nyt vedettiin tankki täyteen RE85 sekoitusta ( uppsi 23,5 litraa).

Mutta mutta... meno ei sitten muuttunut mihinkään. Laskujen mukaan seoksen pitäisi olla 75% mutta Lada 2112 käytös ei muuttunut. Sama pieni puutuminen (itse asiassa pienempi) siinä 3400-3700 kierroksen välillä.

Olisiko niin että RE85 on vielä "talvilaatua" eli sisältäisi vähemmän alkoholia kuin tuo luvattu 85% :evil: . Eli tankissa olisikin nyt seos jotain 70& luokkaa??.

No nyt seuraillaan kulutusta ja katsotaan miten toimii 8) .
Lada rules
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Aamulla +3 astetta ja hieman käynnistysvaikeuksia. Muuten taas pelitti hyvin mutta... Ajettuani 30 km liikennevaloista lähtiessäni syttyi vikavalo.

Veto kuitenkin tallella ja muuten toimii joten: 300 km Moottoritieajoa ( keskinopeus 125km/h). Koe suoritettu talvirenkailla.
Nyt tankattiin ja keskikulutus ( 50km maantietä + 300km moottoritietä) yhteensä 8,4l/100 km. Melko janoinen peli reippaassa ajossa.

Mutta toisaalta: 0,988 Eur/litra tasoittaa tilanteen.

Uusi tankkaus oli RE85 joten nyt pitäisi olla koko tankki vähintään 80% seosta. Tämän jälkeen vielä moottoritiellä 50 km ja maantietä 20 km = Veto on sama kuin tähänkin saakka.
Lada rules
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

RTJN65, standardi sallii etanoliosuuden vähentämisen 70 %:iin talvikautena, joten tankkaamasi RE85 on hyvinkin saattanut olla kesäistä vähäetanolisempaa.

Suomalainen RE85 sisältänee talvikaudella myös kylmäominaisuuksia parantavaa butaania (nestekaasu).

***

Autoliiton autotekninen osaaminen ei ole ennenkään häikäissyt. Viimeaikaisiin sammakoihin kuului myös dieselpolttoaineita koskeva "tiedotus" pääsiäisen aikoihin.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
LadaNiva

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja LadaNiva »

Huolto sattui sopivasti kuluneelle viikolle, joten luetutin vikakoodin samalla ja tuloksena oli "ilmamäärämittarin ja joutokäyntimoottorin hetkellinen toimintahäiriö". Osaatteko sanoa, voiko tämä johtua RE85:n käytöstä?
Vastaa Viestiin