E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Sdelano v SSSR

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Vastaaminen helpottuisi kovin kahden asian tietämisestä.

1) Mikä vikakoodi on kyseessä? (Siis esim. P0302. Nämä suomenkieliset koodien selitysyritykset ovat tavallisesti sellaisia, ettei niiden perusteella viitsi edes yrittää arvailla.)

2) Mikä auto on kyseessä? (Siis tässä tapauksessa: mikä moottorinohjain ja pakokaasunormi? Ks. ohjeita http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... =4&t=23715).

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
puusilmae

Viesti Kirjoittaja puusilmae »

Tänään tankattu ensimmäistä kertaa meikäläisen 110 ladaan flexifuelia.Seos suhde on todennäköisesti jossain 30-40% luokassa.Voi olla miedompaakin seosta kun ei ole tarkkaa käsitystä minkä kokoinen tankki autossa on.15 litraa ituhippiä ja siihen päälle 7 litraa 95E10 jonka jälkeen tankki oli täynnä.

En ainakaan lyhyellä ajolla huomannut mitään eroa auton toiminnassa.Moottori oli käynti lämpöinen jo asemalle mentäessä.Kulutuksesta luonnollisesti vielä vaikea sanoa mitään.

Pahemmin en ole 110 sielunelämään perehtynyt,mutta 8 venttiilinen ja muistaakseni on gm:n ruiskulla varustettu versio.
LadaNiva

Viesti Kirjoittaja LadaNiva »

Sdelano: Auto on vm 2000 Samara 1.5, mutta valitettavasti minulla ei ole koodia, vain tämä Delta-auton suomennos siitä :(
äölkjhgf

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Jostakin syystä siskoni lada 111 vm-2000 (8v) toimii erittäin hyvin ilman häiriövaloja tuolla re85:lla.
Omani vuotta uudempi 110 (16v) taas hieman buuaa kiihdytyksissä ja sytyttää vikavalon. Vikakoodina laiha seos. Voisiko tämä johtua jostain päästönormituksesta ja näin ollen omassani ei elektroniikka kykene syöttämään tarpeeksi tavaraa suuttimesta. (Olen miettinyt suuttimien vaihtoa, joutilaana olisi saab 900 vm-90 16v:n suuttimet). Tokikaan ei tuo buuaaminen näillä oikean bensan hinnoilla käännä minua takaisin oikean bensan käyttäjäksi.
mikko853

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

äölkjhgf kirjoitti:Jostakin syystä siskoni lada 111 vm-2000 (8v) toimii erittäin hyvin ilman häiriövaloja tuolla re85:lla.
Omani vuotta uudempi 110 (16v) taas hieman buuaa kiihdytyksissä ja sytyttää vikavalon. Vikakoodina laiha seos. Voisiko tämä johtua jostain päästönormituksesta ja näin ollen omassani ei elektroniikka kykene syöttämään tarpeeksi tavaraa suuttimesta. (Olen miettinyt suuttimien vaihtoa, joutilaana olisi saab 900 vm-90 16v:n suuttimet). Tokikaan ei tuo buuaaminen näillä oikean bensan hinnoilla käännä minua takaisin oikean bensan käyttäjäksi.
Eikös 2000 ole euro2 ja 2001 jo euro3? Johtuneeko tuosta, en osaa sanoa.
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
puusilmae

Mun 110 hb on vuosimallia 2003.

Ladan tankki on yllättävän iso siihen nähden mitä olen sinne aikaisemmin tankannut.Tuskin koskaan on saanut menemään yli 30 litraa.
Tosin tankkaan aina kerran viikossa kun menen ihmisten ilmoille.Täällä paikallisilla asemilla on sen verta hintavaa,ettei huvita sponsoroida niitä.Ja flexifuelia ei täältä edes saa vaikka st pitäjästä löytyykin.

Ohjekirja väittää 43 litraiseksi ja sen mukaan laskin,että mun ensimmäinen sekoitus olisi n. 36% maksimissan.

Vajaa 100 kilsaa takana ja en huomannut ajossa mitään eroa.Pakokaasu saattaa olla jotenkin höyrymäisempää.Tai sitten tuprutteli muuten vaan tai satuin kiinnittämään asiaan huomiota.

@ äölkjhgf

Onko teillä "puhdasta" kasivitosta tankissa vai jollain perinteisellä jatkettua.

Itse ajattelin suoraavalla kerralla laittaa noin 50/50 seosta.

Leima on kuukauden päästä.Mitä päästöt mahtaa moisesta tykätä.Jostain puusta taisin lukea,että jollain oli ainakin mennyt läpi vaikka oli jokninlaista etanoliseosta tankissa.Saattoi olla tästäkin puusta.

e:Tästähän se löytyi ja oli vielä teikäläisen viesti:)....sieltä oikeastaan selvisi myös tohon toiseenkin kysymykseen vastaus.
äölkjhgf

puusilmae kirjoitti: @ äölkjhgf

Onko teillä "puhdasta" kasivitosta tankissa vai jollain perinteisellä jatkettua.

Aivan puhdasta ellei ne ST1:llä ole mennyt laittamaan liikaa bensaa etanolin sekaan :lol:

Ja ollut jo syksystä asti. Hyvin on pelannut (ottaen huomioon hinta-laatusuhde). Olen ostanut sellaisen halvan vikakoodinlukijan jolla voin sillointällöin kuitata häiriövalon pois. Tokihan se kuittaantuu käyttämällä akunkenkä irti, mutta silloin Radio Pooki pitää hakea uudestaan.
puusilmae

äölkjhgf kirjoitti:
puusilmae kirjoitti: @ äölkjhgf

Aivan puhdasta ellei ne ST1:llä ole mennyt laittamaan liikaa bensaa etanolin sekaan :lol:

Ja ollut jo syksystä asti. Hyvin on pelannut (ottaen huomioon hinta-laatusuhde). Olen ostanut sellaisen halvan vikakoodinlukijan jolla voin sillointällöin kuitata häiriövalon pois. Tokihan se kuittaantuu käyttämällä akunkenkä irti, mutta silloin Radio Pooki pitää hakea uudestaan.
Täytyy varmaan itsekin siirtyä asteittain täyteen E85 liemeen.
Mulle se ei ainakaan ole ongelma mikäli joidenkin mainitsemaa tehojen häviämistä ilmenee 3500 kierroksen jälkeen.En ajele sellaisilla kierroksilla.Kunhan kulutus pysyy maltillisena niin olen tyytyväinen.

Tietysti ekana pitäisi saada almuna vuosi lisää ajoaikaa...siellä polttoaine suodattimen lähistöllä on jotain puutteita.Tietäsi vaan mitä:).

Siitä olen melkoisen varma,ettei siellä mitään pönttöä ollut viime leimankaan aikaan,muttei ne letkut sentään irtoa palana ole roikkunut.Ei sieltä ainakaan pottoainetta valu.Välillä hiukan tuoksuu kun lähtee autosta ajon jälkeen.Sisälle ei ajaessa käryjä tule
RTJN65

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

No tänään käynnistettiin 3 eri kertaa jolloin vasta jäi lada käymään tyhjäkäyntiä (+5 astetta).

Ilmeisesti Hämeenlinnasta tanakttu RE85 ( st1) oli siis todella 85% seosta. Mutta kuten edellä kerrottu, toimii muuten mutta se pikku "buuaus" siinä 3400-3700 välillä.

Tänään ajettu 100km maantieajoa ja ... no jos rehellisiä ollaan niin 100% bensaan verrattuna 5-10% laiskempi lada ja pikku buuaus tietyllä Täyskiihdytyksellä. Mutta normaalikäytössä RE 85 siis toimii :D .
Lada rules
Marko

Viesti Kirjoittaja Marko »

Tuota tunnustusta ootinkin.Normaali bensalla saattaa jäähä käyntii ekalla ja toimii kaikilla kierroksilla.Nii mie jo tän ketjun alkuvaiheil olin sitä mieltä,että se ei siihen käy,toivottavast ei kellää hajoo laitteet,koska siitä voi joittenkin mielest tulla äkkiä Ladan vika,ei paskan polttoaineen.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
äölkjhgf

Marko kirjoitti:Tuota tunnustusta ootinkin.Normaali bensalla saattaa jäähä käyntii ekalla ja toimii kaikilla kierroksilla.Nii mie jo tän ketjun alkuvaiheil olin sitä mieltä,että se ei siihen käy,toivottavast ei kellää hajoo laitteet,koska siitä voi joittenkin mielest tulla äkkiä Ladan vika,ei paskan polttoaineen.
Ei siinä mitään tunnustusta ollut, jokainen kokeilija ottaa tietoisen riskin. Itse olen sen verran tietoinen etten mitään muuta tarjoa tuolle latuskalle kuin RE85-polttoainetta. Hyvin käy ladaan tuo litku, ajelee vaan menemään suurempia murehtimatta.
Marko

Viesti Kirjoittaja Marko »

Joillakii on vikavalot loistanu,toisilla huono kylmäkäynnistyvyys,toisilla lievää vedonpuutetta.Ei oo minun vika,jos et ymmärrä,milloin auto toimii hyvin.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
äölkjhgf

Marko kirjoitti:Joillakii on vikavalot loistanu,toisilla huono kylmäkäynnistyvyys,toisilla lievää vedonpuutetta.Ei oo minun vika,jos et ymmärrä,milloin auto toimii hyvin.

Eihän auton tarvitsekaan toimia hyvin, kun lähtökohtana on lada johon ei saisi tankata edes E10:ä. Jos se toimii RE85:lla siten että pääsee paikasta toiseen niin se on jo hyvä saavutus. Ei sen siis tarvi toimia hyvin, kunhan toimii jotenkin. Itse olen siihen tyytyväinen ja jatkan halvan bensan korvikkeen tankkaamista.
Lada110
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lada110 »

Täytyy nyt kirjottaa kokemuksia Lada 112 1.5i 16V -03 Bensaa n.55% + Dieseliä 45% ja ladahan toimi :) tuli ajettuu monet tankit tuollein kun korjaamolla otettiin talteen autoista polttoaineet joihin oli tankattu väärin kamat. Pitkään jos piti tyhjäkäynnillä niinalko savuttaa sinistä mut ajossa toimi hienosti ja startas kesäkelillä moitteitta :) Tuskin mitään suurta säästöö tulis tällä seoksella mut itselle kun toi seos oli ilmasta niin hyvinhän siinä säästi(asiakkaat ku ei halunnu tuota seosta viedä kotiinsa). Tämä testisiis vuonna 2005.
Nyt:Lada 112 1.5i -02~Mazda 121 -91~Mazda MPV 2.0i -00~Exät-->~Lada 2101 JM~Volvo V40 1.9TD -98~VW Jetta -91~Lada 2105 1.5 -95 ~Suzuki Baleno 4WD -01 ~Mitsu Colt -92~Lada 112 1.5i 16V -03 ~Suzuki Swift 1.3i -01 ~Lada 2107 1500 -88 "PMR"~
Lada110
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lada110 »

Lattarauta kirjoitti:Toimii ja toimii, uudemmissa autoissa saattaa esim. lambda ja katti hajota?
No onneks on tiisseli rikitöntä nykyään :) monet tankilliset tuli kulutettuu ja jälkeen päin meni kaksista päästöistäki läpi leimalla :)
Nyt:Lada 112 1.5i -02~Mazda 121 -91~Mazda MPV 2.0i -00~Exät-->~Lada 2101 JM~Volvo V40 1.9TD -98~VW Jetta -91~Lada 2105 1.5 -95 ~Suzuki Baleno 4WD -01 ~Mitsu Colt -92~Lada 112 1.5i 16V -03 ~Suzuki Swift 1.3i -01 ~Lada 2107 1500 -88 "PMR"~
Vastaa Viestiin