
Entäpä EcoBooost ?
Re: Entäpä EcoBooost ?
Tuollainen uusi, tehokas ja taloudellinen moottori olisi hieno jossain vanhassa ja kevyessä autossa, vaikkapa Samarassa.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Entäpä EcoBooost ?
Terve!
Fordin Ecoboost-konsepti on monessakin mielessä kovin kuvaava.
Varsinaisia uusia innovaatioita moottorissa ei ole ensimmäistäkään, sen sijaan vanhoja tuttuja asioita tuodaan esille ikään kuin suurina uutuuksina.
Suorastaan säälittävää on lukea niin ”Hopan” markkinointimiesten lehdistötiedotteita kuin erityisesti ns. auto- ja moottorialan julkaisujen tulkintoja niistä. Kaikki mikä on k-tuksen rajan selkeästi ylittävääkin, menee läpi että heilahtaa. Kuvittelisin Fordin tekniikkamiesten olevan hieman noloja, sen verran lapsellista tiedotustouhu on.
Markkinointiväen intressin ymmärrän, mutta alan lehtien ”asiantuntemus” on alle arvostelun. Hyvänä esimerkkinä on kolmisylinterisen moottorin tasapainotukseen liittyvä kuvitelma asian jonkinlaisesta uudesta ratkaisusta tai horinat valurautaisen sylinteriryhmän eduista moottorin lämpenemiseen.
Edes pientä kriittisyyttä toivoen
SvS
Fordin Ecoboost-konsepti on monessakin mielessä kovin kuvaava.
Varsinaisia uusia innovaatioita moottorissa ei ole ensimmäistäkään, sen sijaan vanhoja tuttuja asioita tuodaan esille ikään kuin suurina uutuuksina.
Suorastaan säälittävää on lukea niin ”Hopan” markkinointimiesten lehdistötiedotteita kuin erityisesti ns. auto- ja moottorialan julkaisujen tulkintoja niistä. Kaikki mikä on k-tuksen rajan selkeästi ylittävääkin, menee läpi että heilahtaa. Kuvittelisin Fordin tekniikkamiesten olevan hieman noloja, sen verran lapsellista tiedotustouhu on.
Markkinointiväen intressin ymmärrän, mutta alan lehtien ”asiantuntemus” on alle arvostelun. Hyvänä esimerkkinä on kolmisylinterisen moottorin tasapainotukseen liittyvä kuvitelma asian jonkinlaisesta uudesta ratkaisusta tai horinat valurautaisen sylinteriryhmän eduista moottorin lämpenemiseen.
Edes pientä kriittisyyttä toivoen
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Entäpä EcoBooost ?
En varsinaisesti tunne tarkemmin minkälaisia testimääriä uudella moottorilla ajetaan, mutta tämä pisti silmään:
Olettaen siis, että tuo tieto pitää jotenkin paikkansa, mitä kyllä epäilen.
Jos tuolla on oikeasti ajettu kaikilla koekappaleilla yhteensä 720 000 kilometriä vastaava määrä, niin ei kuulosta kovin paljolta. Luulisi, että noita testimoottoreita nyt on niin labrassa kuin autoissakin käytössä vähintään kymmeniä tai satoja yksilöitä. Jos niistä yhdellä on ajettu tuo 360 000 kilometriä ja muilla sitten pienempää testiä, niin kovinpa on testaus jäämässä vähäiseksi...Uusinta moottoria on hiottu yhteensä 720 000 kilometrin testeissä mukaanlukien 360 000 kilometrin kestävyyskokeet ja 10 000 kilometrin ympäristökokeet.
Olettaen siis, että tuo tieto pitää jotenkin paikkansa, mitä kyllä epäilen.
Lada 2107 1300S -85 ikuisuusprojekti.
"Trying is the first step towards failure." -Homer Simpson
"Trying is the first step towards failure." -Homer Simpson
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Entäpä EcoBooost ?
Terve!
EcoBoost on ainakin litraisena versionaan epäilemättä hyvä ja nykyaikainen moottori. Kuvaavaa kuitenkin on, ettei esille tuoda moottorin ominaiskulutus- tai hyötysuhdelukemia. Niin luulisi tehtävän, jos polttoaineen kulutus olisi jotenkin erinomaisen alhainen.
Kulutukseen vaikuttavia isompia asioita moottorissa lienee kaksi: kolmisylinterisyys (tosin litrainen olisi kaksisylinterisenä vielä edullisempi, mutta markkinat vierastanevat kaksipyttyistä) ja polttoaineen suoraruiskutus (ainakin, jos moottoria voidaan käyttää laihaseos- tai kerrossyöttöperiaatteella).
Muut seikat - kuten yhdistetty sylinterinkansi-pakosarja, valurautainen sylinteriryhmä, tasapainotusakselien poisjättö (ja mäntähöyrykoneen alkuajoilta tiedossa olleen kampiakselitasapainotuksen hehkuttaminen) - ovat lähinnä valmistuskustannuskysymyksiä. Tietysti sinällään tärkeitä, kun autoilija nekin lopun perin maksaa.
Mielenkiintoista on seurata, kuinka lehtijutut tehdään Fordin tuottamaa materiaalia hieman muokaten, mutta tosiasiallisesti kopioiden.
SvS
EcoBoost on ainakin litraisena versionaan epäilemättä hyvä ja nykyaikainen moottori. Kuvaavaa kuitenkin on, ettei esille tuoda moottorin ominaiskulutus- tai hyötysuhdelukemia. Niin luulisi tehtävän, jos polttoaineen kulutus olisi jotenkin erinomaisen alhainen.
Kulutukseen vaikuttavia isompia asioita moottorissa lienee kaksi: kolmisylinterisyys (tosin litrainen olisi kaksisylinterisenä vielä edullisempi, mutta markkinat vierastanevat kaksipyttyistä) ja polttoaineen suoraruiskutus (ainakin, jos moottoria voidaan käyttää laihaseos- tai kerrossyöttöperiaatteella).
Muut seikat - kuten yhdistetty sylinterinkansi-pakosarja, valurautainen sylinteriryhmä, tasapainotusakselien poisjättö (ja mäntähöyrykoneen alkuajoilta tiedossa olleen kampiakselitasapainotuksen hehkuttaminen) - ovat lähinnä valmistuskustannuskysymyksiä. Tietysti sinällään tärkeitä, kun autoilija nekin lopun perin maksaa.
Mielenkiintoista on seurata, kuinka lehtijutut tehdään Fordin tuottamaa materiaalia hieman muokaten, mutta tosiasiallisesti kopioiden.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Entäpä EcoBooost ?
Mitä muuta voi odottaa voortiltamikko853 kirjoitti:öljyssä uivat jakohihnat


Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: Entäpä EcoBooost ?
Ainoa ero että Warre kierrosherkempi ja ei tyhjäkäynnillä säklätä venttiilit. 

Re: Entäpä EcoBooost ?
Ottamatta kantaa itse innovaatioihin, niin milloinhan Ladalta nähtäisiin mitään vastaavaa?
- Ei koskaan koska venäläiset osaavat vain kopioida valmiita ratkaisuja tai tarvitsevat ulkopuolisia, osaavampia tahoja ohjailemaan.
- Ei koskaan koska venäläiset osaavat vain kopioida valmiita ratkaisuja tai tarvitsevat ulkopuolisia, osaavampia tahoja ohjailemaan.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Entäpä EcoBooost ?
Jokari kirjoitti:Ottamatta kantaa itse innovaatioihin, niin milloinhan Ladalta nähtäisiin mitään vastaavaa?
- Ei koskaan koska venäläiset osaavat vain kopioida valmiita ratkaisuja tai tarvitsevat ulkopuolisia, osaavampia tahoja ohjailemaan.
Tuo 1.2 moottori on ladalta kautta aikojen paras ja kestävin moottori ja vie vain 20litraa sadalla.!!
Re: Entäpä EcoBooost ?
Ota huomioon että Ladan kone EI OLE venäläisten suunnittelema alunperin.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Entäpä EcoBooost ?
Näin ohimennen kun en mistään mitään tiedä, rupesi kiinnostamaan kenen suunnittelema, tai mistä takavetoladan moottori on alunperin kopioitu? Kun eikös se ole täysin eri tyylinen moottori kuin fiat 124 oli?Jokari kirjoitti:Ota huomioon että Ladan kone EI OLE venäläisten suunnittelema alunperin.
Re: Entäpä EcoBooost ?
Kaikesta huolimatta tuo fordin litranen ecoboosteri säklättää ihan kuin olisi liian suuret venttiilivälykset. Ja tuo huudatus mitä tuossa aiemmassa videossa esiintyi kuulostaa siltä kuin kissaa tapettaisi. Tuo Warren kone sentään kuulosti korvaan miellyttävältä.
Mutta kaipa tuollaisellakin ajelis, jos olisi rahaa sellainen hankkia
Mutta mielummin Warrella, jos tosiaan sitä rahaa ois 
Mutta kaipa tuollaisellakin ajelis, jos olisi rahaa sellainen hankkia


Re: Entäpä EcoBooost ?
Jo kivikautiset julkaisut ovat myöntäneet että Ladan kone on Fiiatin suunnittelun tulos. Myöhemmin asia on tyypilliseen tapaan painettu piiloon, unohduksiin ja vältelty puhumasta siitä. Erittäin luotettavista lähteistä on myös saatu tietoa ja varmuutta siihen että ei venäläisillä ole juuri ollut osaa eikä arpaa alkuperäisen Ladan suunnittelun kanssa. Kopiohan on se Fiat 124:sta, sen tietää jokainen.
Ei näistä valmistajien keskinäisistä systeemeistä yleensä puhuta kuin 20-30 vuotta jälkikäteen.
Myös koneen rakennetta tutkimalla selviää yhtäläisyydet mm. Fiiatin kuuluisaan SOHO(SOHC)-koneeseen mm. kannen osalta. Myös Fiatin tikkukoneen kansi on lähes identtinen. Muutenkin mm. alakerran osalta on täysin 1:1 osia Fiiatin koneiden kanssa. Uusia, Fiatin koneissa aiemmin olemattomia osia ovat vain jakopää ja venttiilikoneisto.
Pelottavaa edes ajatella minkälainen olisi ollut venäläisten itse kehittelemä moottori. Ladan koneen kohtuu järkevät ja toimivat perusratkaisut syntyivät italialaisesta insinöörityöstä. Samaa toiminnallisuutta ja yksinkertaisuutta näkyy myös monessa vastaavassa konsernin aikalaisessa moottorissa. Siihen ei venäläiset pysty.
Jokainen kovin pussihousuladailijakin ajaa siis FIATIN moottorilla.
Ei näistä valmistajien keskinäisistä systeemeistä yleensä puhuta kuin 20-30 vuotta jälkikäteen.
Myös koneen rakennetta tutkimalla selviää yhtäläisyydet mm. Fiiatin kuuluisaan SOHO(SOHC)-koneeseen mm. kannen osalta. Myös Fiatin tikkukoneen kansi on lähes identtinen. Muutenkin mm. alakerran osalta on täysin 1:1 osia Fiiatin koneiden kanssa. Uusia, Fiatin koneissa aiemmin olemattomia osia ovat vain jakopää ja venttiilikoneisto.
Pelottavaa edes ajatella minkälainen olisi ollut venäläisten itse kehittelemä moottori. Ladan koneen kohtuu järkevät ja toimivat perusratkaisut syntyivät italialaisesta insinöörityöstä. Samaa toiminnallisuutta ja yksinkertaisuutta näkyy myös monessa vastaavassa konsernin aikalaisessa moottorissa. Siihen ei venäläiset pysty.
Jokainen kovin pussihousuladailijakin ajaa siis FIATIN moottorilla.

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Entäpä EcoBooost ?
http://www.talouselama.fi/uutiset/tuuli ... n/a2135703
" Maantieajossa se kulutti vertailussa tasan yhtä paljon kuin 1,8-litrainen Honda Civic, joka on vieläpä Ecoboostia tehokkaampi ja kiihtyvämpi. Kaupungissakin Ecoboost säästi Civiciin verrattuna vain kaksi desilitraa satasella, eli ei siis käytännössä mitään"
Eipä se niin ihmeellinen ollutkaan.
" Maantieajossa se kulutti vertailussa tasan yhtä paljon kuin 1,8-litrainen Honda Civic, joka on vieläpä Ecoboostia tehokkaampi ja kiihtyvämpi. Kaupungissakin Ecoboost säästi Civiciin verrattuna vain kaksi desilitraa satasella, eli ei siis käytännössä mitään"
Eipä se niin ihmeellinen ollutkaan.