E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Tänään testasin kylmäkäynnistystä. Luulen että nuo saabista lainatut suuttimet falskaa sen verran että seisonnan jälkeen on ikäänkuin kastellut. Koska saabissakin oli sellaista ongelmaa kylmänä että vaati pitkän startin.

Eli tuon kylmäkäynnistyksen osalta en vielä voi julistaa luotettavaa tutkimustulosta :shock:

Kuitenkin kun sain ladan käyntiin niin kylmänä käynti oli parempaa ja nikottelemattomampaa kuin alkuperäisillä suuttimilla. Toisin sanoen heti pääsi ajamaan ilman yskimisiä.

Kannatteekohan noita suuttimia yrittää "korjata" sellaisella tankkiin lyötävällä puhdistusaineella?

Kyseessä on kuitenkin 350tkm käytössä olleet suuttimet.
puusilmae

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja puusilmae »

Reilu 333 kilsaa tuli viikossa ajettua sillä max. 36% seoksella.En huomannut mitään eroa aikaisempaa ajossa.Alkuun tuli enemmän kuunneltua ja ihmeteltyä mahtoiko joku muuttua,mutta ei ainakaan persdynamolla ole eroja havaittavissa.Auto käynnistyi napakasti.

Kulutusta en ole hetkeen laskenut,mutta kesä ajossa on mennyt n.6,5 litraa satkulla ja talvella jonkun verran seiskan päälle.

Nyt kulutus oli n.7 litraa.Tosin en muista vedinkö viime viikolla putken päähän asti(nyt laitoin) vai laitoinko vaan tankin täyteen.Ja monena aamuna jouduin raapimaan ikkunat jäästä joten tohon 6,5 litraan on ehkä turha verrata.Kulutuksen lisääntymisessä oli kuitenkin kyse on muutamista desilitroista satasella enintään.Ja yhdellä otoksella ei saa niin varmaa tietoa kun pidemmällä tarkkailulla.

Tänään tankkasin 23,5 litraa e85.Seos on tällä hetkellä max. 63 % ja jotain desimaaleja päälle.Alla on nyt +/-10 kilsaa tolla seoksella.St:ltä lähtiessä repisin kolmosella noin 4000 kierrokseen eikä tullut sitä äölkjhgf:in mainitsemaa röpötystä.Normaalisti ei kierrokset nouse yli 3000.

Tyytyväinen olen kokeiluun.Ja tarkoitus olisi jatkaa pelkällä e85 polttoaineella mikäli 110 sen suo.Eikä kulutus nouse ihan kohtuuttomiin lukemiin sillä.

OT:Sorry!

Katsoin muuten sen Dacian(osui ko auto silmään kun on tyrkyllä siinä Raision Myllyn viereisen ST:n pumpulla) pikkumallin flexifuelin kulutuksia ja ne on ihan järkyttävän kovat vaikka tekniikka on uutta ja tarkoitukseen sovaltuvaa.Esim. Rellu Lagunassa luvut oli huomattavasti pienemmät.Ja Focuksessa jo todella maltilliset.Tosin autoissa on hintaeroakin melkoisesti
Avatar
Lada110
Viestit: 648
Liittynyt: 28.9.2003 16:33
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja Lada110 »

Nyt taas 110:n omistajana 8v malli niin mites pistänkö e10:ä tankkiin vaan?
Nyt:Lada 112 1.5i -02~Mazda 121 -91~Mazda MPV 2.0i -00~Exät-->~Lada 2101 JM~Volvo V40 1.9TD -98~VW Jetta -91~Lada 2105 1.5 -95 ~Suzuki Baleno 4WD -01 ~Mitsu Colt -92~Lada 112 1.5i 16V -03 ~Suzuki Swift 1.3i -01 ~Lada 2107 1500 -88 "PMR"~
puusilmae

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja puusilmae »

Tänään katsastuksen ajaksi tankattu ensin reilu 11 litraa 98E5 ja leiman jälkeen tankki täytetty E85(9 litraa).

63% seoksella kulutus oli 7,5 luokkaa(266 km).Kaupunki ajoa joukossa kun muutaman kerran jouduin Turussa käymään.Näyttäisi,että kulutus olisi noussut jonkin verran,mutta tarkkaillaan tilannetta kun ajot on taas sitä kehys kuntien välistä seilaamista mitä yleensä.

Ajossa en huomannut eroa tolla seoksella.
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Pari viimestä tankkausta meni pieleen kun Petiokon ST 1 oli RE85 LOPPU :evil: . Mutta seuraus oli että vikavalo sammui!!

Mutta eilen tankissa oli 11 litraa noin 30% seosta ( 30 etanolia ja loput bensaa). Siihen päälle 31 litraa RE85 ( seos siis noin 70% etanolia).

Nyt siis motarille jossa ajoa 280 km ( keskinopeus 125km/h) ja sen päälle normaali tietä 70km jossa keskinopeus 55km/h.
KULUTUS: 7,9 l/100km.

Huom: Vikavalo ei pala.

Aaamulla tankattiin siis 30,2 liraa RE 85 tankkiin joten seos nyt noin 80% etanolia.

Olisiko niin että 2006 1,6 moottorin ohjain siirtyy Alkoholille hitaammin??
Lada rules
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

RTJN65, veikkaanpa, että siirtyy "alkoholille" vieläkin nopeammin kuin vanhemmat mallit. Ohjain lienee Bosch MP7.9.7, jossa on laskentatehoa huomattavasti enemmän kuin edeltävässä 7.0-mallissa.

Uudemman mallin katalysaattorikin lämpenee nopeammin, mikä nopeuttaa lamda-säätöön siirtymistä.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Lada110
Viestit: 648
Liittynyt: 28.9.2003 16:33
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja Lada110 »

Lada110 kirjoitti:Nyt taas 110:n omistajana 8v malli niin mites pistänkö e10:ä tankkiin vaan?
No ei se vissiin auta muutaku laittaa tankki täyteen ja pöristellä.
Nyt:Lada 112 1.5i -02~Mazda 121 -91~Mazda MPV 2.0i -00~Exät-->~Lada 2101 JM~Volvo V40 1.9TD -98~VW Jetta -91~Lada 2105 1.5 -95 ~Suzuki Baleno 4WD -01 ~Mitsu Colt -92~Lada 112 1.5i 16V -03 ~Suzuki Swift 1.3i -01 ~Lada 2107 1500 -88 "PMR"~
Avatar
khj-582
Viestit: 317
Liittynyt: 13.7.2009 22:34

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja khj-582 »

Satakymppi kestää kasiventtiilinäkin e10:ä, tankkiin vaan.

Onko jollakulla tietoa tuosta bensiinin paineensäätimestä, tai tarkemminkin sen säätämisestä?
Euro2:nen ja kärsii hiukkasen kakun puutteesta RE85llä: Kylmä startti on hankalahko, lähtee vasta toisella ja ei kierrä yli 4000 rpm kovin iloisesti. Oletankin että pumppu kyllä tuottaa, kunhan säädin on oikein aseteltu.
Sdelano tuosta pumpusta jo kirjoittelikin ja sakemannien foorumilta en saanut tuosta paineenlisäksestä saanut mitään irti...

EDIT: Taitaa jäädä tuo paineensäätimen manipulointi haaveeksi - kasaan prässätty osa...
Siispä suuremmat suuttimet ja lisävastus kontrollereineen taitavat olla ratkaisu. Tietoa paineen nostosta otetaan edelleen iloiten vastaan.
LadaVaz 2111 1,5li STW -01
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Nyt on viikko menty noilla Saabin suuttimilla. Kaiken kaikkiaan olen tyytyväinen, ennen suuttimien vaihtoa alkoi prötääminen 3000rpm:n jälkeen, eli tuli väkisinkin ajettua taloudellisesti kun tuli jo tuossa kohtaa vaihdettua suurempaa pykälää.
VIKAKOODEJA Ei ole tullut 8)

Suuttimien vaihdon jälkeen 3000rpm:n jälkeen veto oikein yltyy, joten enää ei ole malttanut ajella taloudellisesti vaan käyttäen isompia kierroksia kiihdytyksissä.

Oletan että tällaisen ajotyylin jälkeen ei ainakaan polttoaineen kulutus pienene. Teho ei siis tule tyhjästä ja kun tehoa on niin sitä tulee myös käytettyä. Noin 9l/100km oli kulutus, joka ei tosin kerro kaikkea koska sisälsi 200km:n matkalla useita testausmielessä tehtyjä kylmäkäynnistyksiä.

Kylmäkäynnistys on nykyään sellainen että edelleen vaatii 3-4 starttia mutta sen jälkeen jää heti käyntiin. Kaasuun ei vaan kestä heti koskea tai jos koskee niin ei kestä nopeasti nostaa poljinta, muuten sammuu. Tämän jälkeen käynnistyy normaalisti. Mietin että rikastaako nyt liikaakin. Ja sellainen tuli huomioitua, ettei kaasuläppä aina palaudu kaasun vapautettaessa. Jää siis hieman kaasu auki, läppäkotelo kaipaa öljyämistä. (voisiko tämä aiheuttaa jotakin ongelmia liittyen kylmäkäynnistykseesn)?

Mutta kun auto on ollut n. 20 sek. käynnissä toimii täysin. Voiko tuossa ajassa moottori lämmetä niin paljon että pudottaa rikastusta vähemmälle? Pitäisikö siis minun tapauksessani lämpöanturia huijata siten että ohjausyksikkö luulisi moottorin olevan lämpimämpi kylmäkäynnistyksessä? Tämä on kyllä nyt aika pienestä kiinni jo.


Sitten aiheeseen paineenalennin/säädin. Siskoni 8-venttillisessä Lada 111:ssä vm 2000 on tuo paineenrajoitin vaihdettu toimestani sellaiseen säädettävään, ja pumppu jaksoi ainakin sen 6 bar tuottaa. Ja nyt tuli mieleen että miksi se voi toimia niin hyvin RE 85:lla. Siksi kun siinä oli tosiaan aikanaan ongelmia bensansaannin kanssa ja varoiksi nostin painetta 4,5 baariin. Ja säätö on jäänyt niille sijoilleen. Muistaakseni säätimen vaihdoin sen vuoksi kun entinen omistaja oli murjonut suutintukkia, sitä kohtaa mihin alkuperäisen säätimen O-renkaan pitäisi tiivistyä ja falskasi sieltä välistä bensaa. Tein siten että tein suutintukkiin edellämainittuun paikkaan 16mm:n kierteen ja pyöritin siihen sopivan letkunipan kierreliiman kanssa kiinni. Ja uusi säädin letkujen väliin.
Viimeksi muokannut äölkjhgf, 26.4.2012 11:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Periaatteessa helppo keino on laittaa paluuletkun väliin, säätimen jälkeen esim. 8:n millin letkukaroilla oleva takaiskuventtiili, jonka avautumispaine on se minkä verran halutaan painetta nostaa.
En tiedä kestääkö käytössä, mutta teoriassa toimii. Jokainen sarjaan laitettu takaisku nostaa painetta järjestelmässä oman avautumiseen tarvittavan paineen verran, jos useampi peräkkäin niin kerrotaan avautumispaine takaiskujen lukumäärällä. (voisi löyhästi verrata diodien toimintaan, jokainen sarjaan kytketty diodi laskee jännitettä oman kynnysjännitteensä verran) 8)
Takaiskuventtiilin sijasta voisi käyttää myös säädettävää paineenalenninta, joka siis nostaa painetta sen verran alkuperäisen paineen lisäksi mihin se säädetään.

Toinen vaihtoehto voisi olla se, että alkuperäinen säädin jumitetaan auki tai muuten kuohitaan että päästää vapaasti läpi, jonka jälkeen paluuletkun väliin säädettävä paineensäädin.

Tuo kierteen tekeminen suutintukkiin oli pakkotoimi, ei suositeltava. Saattaa mennä lastuja tukin sisälle reiän tulppaamisesta huolimatta.

http://www.moposport.fi:8080/workspace. ... 384&theme=

^ Tuollaisen laitoin siskoni Ladaan. Tuossa on säätöalue 2-6 bar, joten joutuisi alkuper. säätimen kuohimaan koska minimissäänkin nostaa painetta 2 bar.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Polttoaineen paineensäätimistä löytyy kuvaa ja juttua vaikka kuinka paljon googlaamalla

Регулятор давления топлива (РДТ) ВАЗ

Rakennekuvista saanee ajatuksia myös vakiosäätimen modifiointiin, mutta kun en ole itse puuhaa tehnyt, en nyt suosittele mitään kotikonstia jousivoiman kasvattamiseen.

Venäjältä ja sen hallitsemilta alueita saa aseteltavia säätimiä.

menestystä

SvS

Vakiosäädin:

Kuva
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
khj-582
Viestit: 317
Liittynyt: 13.7.2009 22:34

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja khj-582 »

Kiitos äölkjhgf ja Sdelano, tiesin että Teihin voi luottaa.
Erään sivun kautta jo tänään telefooniyhteydellä tilailin, tavoitteena on että säädin uppoaa ilman lisäkierteitä ja porauksia tai hitsauksia paikalleen. On painekompensoinnit, vakioinnit, säädettävyydet ja liittimet jotta.
Suuttimien vaihto on vähän niin ja näin - milläpä minä tiedän varmasti valita oikean kokoiset suuttuttimet.
Silläpä jos selviäisin pelkällä paineen nostolla... Siitä on sitten helppo palata takaisin alkupisteeseen kun "kintaat kastuvat".
Ennen kuin menen huutelemaan tarkemmin mallia ja paikkaa, hengähdän hetkisen ja varmistan että osa käy ja säätö onnistuu. Saattaa kohta joku muu kysellä että miksei tämä toimi.

Suuttimien ja säätimien vaihto on sitten täysin laillista - Katsurin kunniasanalla, jos "Teho ei merkittävästi kasva ja päästöraja alittuu vaivatta". Kävin eilen pitämässä kyselytunnin A-katsastuksessa ja kaikki kolme haastateltavaa olivat yhteisesti samaa mieltä. Lähtiessä kysyi eräs että ethän turbota(?). Ei, ei näillä pellinpaloilla ja jarruilla.

Edit: kintaan -> kintaat suomenkieli.
LadaVaz 2111 1,5li STW -01
puusilmae

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja puusilmae »

Eilen tankattu tasan 21 litraa E85.Kulutus edellisellä 288 kilometrin matkalla oli 7,3 l/100km.Seos oli 59%.

Nyt tankissa oleva liemi on 72%.Hitaasti,mutta varmasti ollaan siirtymässä kohti E85.Muutama tankillinen niin ollaan jo aika lähellä.

Tänään oli ensimmäinen mahdollinen hikka.Tosin samaa on tehnyt aina välillä ihan bensallakin.Epäilen,että liittyy ajonestoon/sen kuittaamattomuuteen.Vaikka mielestäni sen kuittasin niin ei meinannut millään käynnistyä.Oli ensimmäinen kerta etanolikokeilujen aikana,mutta bensalla ajaessa on tehnyt samaa.
jaketech racinteam
Viestit: 585
Liittynyt: 28.9.2010 0:14
Paikkakunta: Ii

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja jaketech racinteam »

Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!

Polttoaineen paineensäätimistä löytyy kuvaa ja juttua vaikka kuinka paljon googlaamalla

Регулятор давления топлива (РДТ) ВАЗ

Rakennekuvista saanee ajatuksia myös vakiosäätimen modifiointiin, mutta kun en ole itse puuhaa tehnyt, en nyt suosittele mitään kotikonstia jousivoiman kasvattamiseen.

Venäjältä ja sen hallitsemilta alueita saa aseteltavia säätimiä.

menestystä

SvS

Vakiosäädin:

Kuva
ite tein tommosesta säätimestä säädettävän ja kustannukset 1 pultti,pari mutteria ja rikka, 15mm putkenpätkä ja pikkasen hitsiä. ruma siittä tuli mutta ajaa tehtävänsä.
kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.
Avatar
khj-582
Viestit: 317
Liittynyt: 13.7.2009 22:34

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja khj-582 »

Vaikkakin länsimaista kauheutta on omaani tulossa, kerrotko hyvä jaketech racinteam kuinka teit kyseisen modauksen?

Itse suunnittelin että halkaisen säätimen jousen kohdalta putkileikkurilla ja hitsaan kolmelle kulmalle runkoon ruuvit/kierretangot. Toisen pään yli kolmikulmainen laippa, jossa reikä keskellä imuputkea varten.
Ongelmaksi nousi rungon tiivistys säädettävyyden rajoissa. Lisäksi jos homma menee kintaaseen, vaihdokas on melko kallis.
LadaVaz 2111 1,5li STW -01
Vastaa Viestiin