Nyt on viikko menty noilla Saabin suuttimilla. Kaiken kaikkiaan olen tyytyväinen, ennen suuttimien vaihtoa alkoi prötääminen 3000rpm:n jälkeen, eli tuli väkisinkin ajettua taloudellisesti kun tuli jo tuossa kohtaa vaihdettua suurempaa pykälää.
VIKAKOODEJA Ei ole tullut
Suuttimien vaihdon jälkeen 3000rpm:n jälkeen veto oikein yltyy, joten enää ei ole malttanut ajella taloudellisesti vaan käyttäen isompia kierroksia kiihdytyksissä.
Oletan että tällaisen ajotyylin jälkeen ei ainakaan polttoaineen kulutus pienene. Teho ei siis tule tyhjästä ja kun tehoa on niin sitä tulee myös käytettyä. Noin 9l/100km oli kulutus, joka ei tosin kerro kaikkea koska sisälsi 200km:n matkalla useita testausmielessä tehtyjä kylmäkäynnistyksiä.
Kylmäkäynnistys on nykyään sellainen että edelleen vaatii 3-4 starttia mutta sen jälkeen jää heti käyntiin. Kaasuun ei vaan kestä heti koskea tai jos koskee niin ei kestä nopeasti nostaa poljinta, muuten sammuu. Tämän jälkeen käynnistyy normaalisti. Mietin että rikastaako nyt liikaakin. Ja sellainen tuli huomioitua, ettei kaasuläppä aina palaudu kaasun vapautettaessa. Jää siis hieman kaasu auki, läppäkotelo kaipaa öljyämistä. (voisiko tämä aiheuttaa jotakin ongelmia liittyen kylmäkäynnistykseesn)?
Mutta kun auto on ollut n. 20 sek. käynnissä toimii täysin. Voiko tuossa ajassa moottori lämmetä niin paljon että pudottaa rikastusta vähemmälle? Pitäisikö siis minun tapauksessani lämpöanturia huijata siten että ohjausyksikkö luulisi moottorin olevan lämpimämpi kylmäkäynnistyksessä? Tämä on kyllä nyt aika pienestä kiinni jo.
Sitten aiheeseen paineenalennin/säädin. Siskoni 8-venttillisessä Lada 111:ssä vm 2000 on tuo paineenrajoitin vaihdettu toimestani sellaiseen säädettävään, ja pumppu jaksoi ainakin sen 6 bar tuottaa. Ja nyt tuli mieleen että miksi se voi toimia niin hyvin RE 85:lla. Siksi kun siinä oli tosiaan aikanaan ongelmia bensansaannin kanssa ja varoiksi nostin painetta 4,5 baariin. Ja säätö on jäänyt niille sijoilleen. Muistaakseni säätimen vaihdoin sen vuoksi kun entinen omistaja oli murjonut suutintukkia, sitä kohtaa mihin alkuperäisen säätimen O-renkaan pitäisi tiivistyä ja falskasi sieltä välistä bensaa. Tein siten että tein suutintukkiin edellämainittuun paikkaan 16mm:n kierteen ja pyöritin siihen sopivan letkunipan kierreliiman kanssa kiinni. Ja uusi säädin letkujen väliin.