Iltaa taas itse kullekkin.
Eipä ole vähään aikaan ehtinyt kirjoitella rakenteluista, kun on ollut niin kiire niiden kanssa! Tässä kuitenkin tapahtunutta:
Maanantaina pantiin hihat heilumaan. Tallitoveri ryhtyi taitavana hitsaamaan helman reikiä umpeen, ja minä purin auton kojelaudan korjatakseni lämmönsäätimen vaijerin. Vaijeri oli hypännyt pois kiristyspisteistään, eikä sitä saanut paikalleen ilman perusteellista kojelaudan purkua. Helmoissa taas ei ollut kummoisia reikiä, muutama vain. Tässä pahin niistä:
Peltiä ja pakkelia vaan päälle. Lopuksi vedin punertavaa ruosteenestopohjamaalia ja päälle helkkarin tarkkaan osunutta kilikolimaalia. Maali oli Motip 41700. Ja kun kerran helmoja hiottiin, niin päätettiin hioa koko suruhuntu veks, ja panna samat maalit päälle! Omasta mielestäni niistä tuli pirun hyvät, vielä kun saisi kromilistat niin aijai! Tässä vaiheessa alkoivat auton käynnistysongelmat. Päivä alkoi loppumaan, joten auto tulille työntämällä ja seuraavana päivänä uusin voimin töihin!
Tiistaina me ajoimme toiselle tallille ja ryhdyimme selvittämään käynnistysongelmia. Ensin startti ja solenoidi irti ja läpikäynti. Hiilet kunnossa ja sille eksyneelle, haloon nostaneelle kaapelillekkin löytyi paikka. Anteeksi häslinki! Startti takaisin ja...ei, ei edes lupaa. Seuraavaksi mielessä kävi laturi, kun olimme jo päiviä ihmetelleet akun outoa käyttäytymistä. Laturi irti ja ohhoh, mitäs se siellä. Niin pahaa hapettumaa, että taas paikalla ollut ammattimies kertoi ettei muista koska olisi nähnyt noin happamia liittimiä! Akun latautuessa laturi putsattiin ja laitettiin paikalleen. Avaimesta vääntäen ja kappas, hörähti heti käyntiin. Hip-hurraa!
Samalla minä rakentelin sivussa jotain ladalle elintärkeää...
Varastosta löytyneestä raudoitusteräksestä sai sahaamalla, hitsaamalla ja hiomalla upean veivin! Veivi on kyllä vielä kesken, kuten näkyy, mutta on siitä ollut jo apua mm. seuraavassa operaatiossa:
Tuossa taannoin kyselin kärjetöntä sytytystä. No, tänään sellainen saapui postiin. Sama juttu uudella kiihdytyspumpun kalvolla. Kävin heti hakemassa sen ja ajoin tallille asennusta varten. Ensin uusi kalvo, sitten vanhat sytytysromppeet pois ja uusi tilalle. Koneen pyörityksessä veivi avusti kummasti! Tuokion asentelun jälkeen kokeilimme käynnistää. Laakista päälle, voitteko uskoa! Edes puolan johdot eivät menneet väärin päin, eikä ajoituskaan ollut niin pielessä etteikö olisi käynnistynyt. Pienen testiajon jälkeen piti vain kerran säätää jotta sai optimaaliseksi. Ei me sentään ihan kädettömiä olla! Sijoitin boksin pissapojan taakse:
Näihin
kuviin, näihin
tunnelmiin. Nyt uskaltaudun viikonloppuna edessä olevalle pitkän matkan reissulle.