2101 1977 KRIINI

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Sitä jouduttiin sitten Pakokaasupäästötestiin:

Tässä linkki Katsastuksen arvosteluperusteisiin AKE:n sivuille:

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0CAB62FB ... usteet.pdf

Sivulla 24: C15 Pakokaasupäästöt

Mitataan ottomoottorista CO-, HC-, O2-, CO2- ja lambda-arvot sekä dieselmoottorista k-arvo.
Pakokaasuanalysaattorilla ottomoottoreille tai todistuksista.

1.1.1978 ... 30.9.1986 ajalle: CO>4.5% tai HC>1000 ppm 1.10.1986 ... CO>3.5% tai HC>600 ppm
Hylätty

CO-pitoisuus yli 6%.
Ajokielto

No, näkeepähän sitten missä säädöissä kaasari on. Ja kun on mahdollisuus mennä uusnäytölle samaan rahaan niin kai sitä jotain ehtii tehdäkkin. Taitavat nuo rajat olla näin vanhoille sen verran väljät että jos nyt seokset ovat kohtuullisesti sinnepäin niin läpi menee.

Josko sitä sitten lähtisi papruja hommaamaan.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

"Annetaas vähä jähtyä enneko viijää" :lol:

Mutta nyt se Siirtoruljanssitieto päivitettiin:

Katsastusasema myöntää mielellään vaikka IF -vakuutusyhtiön nimissä rekisteröitävälle autolla esim. 1viikon vakuutuksen. Sitten siihen ostetaan lisäksi se siirtolupa.

Eli jos Vakuutusyhtiö ei ymmärrä myöntää näitä vakuutuksia rekisteröitäville ajoneuvoilla niin konttoriin ja vakuutus voimaan. Tulee paljon halvemmaksi kuin ne siirtolaput. Riippuu tietysti tilanteesta millaista siirolupaa tarvitaan.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Nytpähän alkaa näyttää siltä, että kelejä pitelee. Nyt on sellainen kutina, että muutaman pikkuasian takia kannattanee siirtää rekisteröinti ensi keväälle. Tämä ei vielä ole varmaa, mutta mikäs kiire tällä enää on kun kaikki on valmista.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Vakuutus otettu tänään IFistä. Siirtolaput tälle ja huomiselle. Meinattelin tänään ajella, mutta ei huvittanut. Huomenna 3maissa rekisteröintikatsastus, joten joutaahan tuossa päivällä ajella ennen syyniä.

Saatiin siis tämä tänä syssynä valmiiksi, mutta eihän sitä tiedä kelpaako. Ajattelin että parempi näin syksyllä ettei seiso tuossa talvea. Ainahan sitä kaikkea seisokkiautoihin voi tulla.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Munki Kopeika Classic meni laakista läpi niin miksei tääkin menis? Tsemppiä!
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Eihän tässä muu huoleta kuin se takapaksikorjausen takia viritetty jarrupainesäätimen tanko.

Mutta eiköhän tämä laatoilla huomenna Kovalaisesta lähde. Siitähän tässä on lähdettävä. Sitten jonkun aikaa kurvailua ja lepoon.

Niin ja sain tähän 25% Bonukset puhuttua jostain. Tutkailtiin kaikkia vakuutuksia ja pyysin katsomaan että olisiko johonkin muuhun autoon kertynyt edes jämäbonuksia. Jostain se virkailija löysi 25%. Nyt minulla on 2x 25% bonuskertymät joita ei voi yhdistää ja vielä 1x 10%. Kohtahan tässä voidaan pitää kesäisin 2autoa liikennekäytössä. Ja tällaisen harrasteauton kanssahan se sopii hyvin.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

:evil: :cry: :cry: :evil: :cry:

Näkemiin ensi kevääseen. Joutui perumaan rekisteröintikatsastusksen!

Kun vasen takajarru haluaa koetusajaossa mennä jumiin niin se menee. Ja koko ajan paheni. Kurvailin jonkun verran ja tunsihan sen kun ei vieri mihinkään. Välillä kokeilin rumpua ja kuumahan se oli kuin helevtti.

Pihaan ja olisi ollut tunti aikaa säätää epäkeskoja ja yritinkin, mutta ei mitään apua. Lelut siellä ovat siis ihan solmussa. Ei auta kuin repiä rumpu auki ja viskoa lelut mäkeen etteivät jumi vielä pahemmin talvella seisotettaessa.

Eihän tämä helppo projekti ole ollut, mutta paljon on tehty ja onnistuttu. Josko tämä sitten ensi keväänä saataisiin kilpiin. Menköön kaikki takajarrulelut vaihtoon sitten samalla. Muutenkin tässä ollut aika paljon vastuksia, joten vähän oli arvattavissa että homma kusee. Kun jarrut jumivat niin ensin kevyt ahdistus, sitten raivo, surku ja nyt sopeutuminen. Harmittaa silti ihan tarpeeksi.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Niin se kaivautui tämäkin talvilevosta ja pääsi jälleen katokseen räpellyksien kohteeksi.

Viime syksyhän päättyi vähän nolosti ja surullisesti rekisteröintikatsastukseen menoon ja vasemman takajarrun jumittamiseen.

No, asiahan unohtui hyvin tuossa talven aikana, vaikka välillä pälähtelikin päähän että jaksanko tätä vielä räpeltää. Kevät kuitenkin herätteli kiinnostuksen.

Eihän tuo takajarruhomma mikään hankala saisi olla, mutta eipä se nytkään onnistunut.

Lelut irti ja uutta tilalle. Löysin varastoista uudut manuaalisäätöiset kengät ja sylinterit. Kilvethän ovat manuaalisäädöllä.

Kasasin kenkäpaketin irrallaan. Sulinterit paikalleen ja kenkäpaketti ujutettiin sylinterin ja vetoakselin laipan välistä paikoilleen. Jousisokkakiinnitys kuntoon.

Pyysin vielä kaveria ilmausavuksi. Meneehän se ilmaus yksinkin, mutta ikävä on homma ja aina jää epävarmuus ilmauksen onnistumisesta.

Olin syksyllä poistanut jarruhilut vasemmalta jumineelta puolelta. Ja ajaessani talvisäilöön tietysti hipaisin jarrupoljinta. No, sylinterin mäntä pullahtaa jonkin verran ulos. Ja jarrunestettä vuotaa ulos.

Yritin estää isomman vuodon laittamalla muovikalvon nestesäiliön täyttöaukon päälle ja teippaamalla sen kiinni. Tämä siksi, ettei säiliö tyhjenisi ja jarruneste vuotaisi ympäriinsä.

Toimempiteestä huolimatta takajarrupiirin puoleinen säiliösyvennys oli tietysti tyhjä. Eli ilmattavaa olisi melkoisesti.

Ajattelin että täytän takajarrupiirin nesteellä ennen lopullista ilmaamista itsekseni. Olisi sitten kaverin kanssa vähemmän savottaa.

Jo käsisäätöisiä sylintereitä asentaessani ihmettelin miksi kummankin sylinterin toisen puolen mäntä oli niin ulkona. Muutenhan nuoiden piti olla uudet ja ehjät. Värtsilän varaosakaupasta muistaakseni ne olin ostanut.

No, tässä alustavassa ilmauksessa sitten ilmeni että noilla sylintereillä ei tee mitään. En missään vaiheessa polkaissut jarrua kuin rummut olivat pois. Tällainen tyypillinen virhehän minulle voisi helposti sattua.

Eli ilmaillessa nesteet karkasivat ulos sylintereiden hieman ulospullahtaneiden mäntien välistä. Kengäthän pitivät mäntiä sisällä, mutta niiden tiivisteet ja jouset olivat antautuneet.

Heitin rumusylinterit hemmettiin ja purkasin taas kerran jarrulelut hemmettiin.

Siinä tuo nyt on taas seissyt perä pystyssä viikon verran, kun ei ole osia. Saisihan noita Suomesta, mutta koska olen menossa Venäjälle niin tuodaan sieltä uudet(romu)sylinterit. Ostetaan tällä kertaa automaattisäätöiset. Ei jaksa manuaalien kanssa enää pelata. Manuaaliepäkeskosäädin mahtuu tuolla olemaan kun laittaa sen täysin pois pelistä. Miten lie sitten manuaalikenkien kanssa. Ei noissa suurta eroa ole automaattikenkiin. Sylinterinhahloon tuleva nokka on kengissä korkeampi ja taitaa olla yksi metallikulma vähän pyöreämpi.

Ei ole oikein selvinnyt mistä se viime syksyn jumitus johtui. Voi olla että käänsin manuaalisäätöpalikkaa väärään suuntaan eli kampeamaan kenkää yläosastaan ulospäin. Tai sitten käppärivaijeri olisi pitänyt säätää ennen kenkien säätöä. Varmaankin nämä molemmat olivat vaikuttamassa.

Nämä jarruhommat ovat niitä maailman yksinkertaisimpia hommia, joissa kutenkin on niin paljon virhemahdollisuuksia, että varmaan menee joku solmuun enne kuin näitä on tehnyt niin paljon että kaikki pahimmat vierheet on nähty. Ei oikein korjausopaskaan kerro sitä, kumpi säädetään ensin kengät vai käppäri.

Josko tämä vielä joskus...
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
virtain
Viestit: 1133
Liittynyt: 7.11.2010 20:29

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja virtain »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti: Ei oikein korjausopaskaan kerro sitä, kumpi säädetään ensin kengät vai käppäri.

Josko tämä vielä joskus...
Ensin säädetään jarrukengät lähelle rumpua (pieni kahnaus kun kuuluu rumpua pyöritettäessä,niin silloin on jarrukengät sopivasti rummun lähellä)...Ja sen jälkeen säädetään käsijarruvaijeri. Jos olet jo kiristänyt vaijerin,niin se ekaks löysälle,ennenkuin jarrukenkiä alat säätämään.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Nuo automaattisäätöiset on ihan hyvät. Ei tarvi arvailla yhtään ja sillä hyvä.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Tulihan tuossa muutama muukin pikkuvika korjattua.

Tässähän ei ole kuin yksi sivupeili eikä oikeanpuoleiselle ole kiinnitysreikiäkään. Peli on erittäin hyväkuntoinen alkuperäinen kromipeili sukkulajalalla.

Minulla on jemmassa 4 alkuperäistä tehtaan paketissa olevaa vanhemman mallin peliä, mutta niisähän on kolimiojalka.

Tässä alkuperäisessä peilissä on se perusongelma että se ei enää jaksa "seisoa". Siis jalan ja varren välinen kuulaliitos on väljä. Vaihtelin siihen jo aiemmin sen muovisen kiristysrenkaan jostain rämästä uustuotantopeilistä, mutta ei onnistunut. Mikään kiristely ei tuottanut tulosta eikä muukaan väsääminen.

No, onneksi on polkupyörän sisuskumia. Siitä muokkasin palan, jonka sain jalan alaosan pallon ympärille ja kiilattua varsinaisella kiristysrenkaalla. Nyt stondaa jämäkkänä tuokin läpyskä.

Meinattelin vaihtaa pyyhkijän varret. Jostain 1971 2101 Raadosta käsiin on jäänyt vanhat täysin virheettömät varret. Niitä meinasin laitella. Mutta eivätpä käy. Noissa vanhoissa ei ole minkäänlaista mutterikiinnitystä. Eikä siinä vahassa mallissa ollut sitä kierretappia, jonka ympärille pyöreä mekanismin pooripala tulee. Siinä vahassa on siis ollut pelkkä pooripyörylä ja pyyhkijänvarret on painettu pooreille. Voisihan nuo tietysti laittaa tähän uudempaankin malliin, mutta silloin kierretappi pooripalan keskeltä pitäisi sahata poikki. No, tällaiset värkkäilyt jääköötten sellaiseen aikaan kun tässä on kilvet.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Ilmeisesti nuo vanhat kromipeilit väljistyy herkemmin? Isän Ladan kuskin peilissä oli lasi huono niin isä vaihtoi varastossa lojuneet hyvälasiset kromipeilit tilalle. Peilit olivat hyvät mutta vastatuuli painoi ne aina kohti ovea. Mulla meni hermot ja vaihdoin sitten tämän ehjän lasin siihen auton alkuperäiseen varteen ja laitoin ne alkuperäiset mustat takaisin kiinni. Jos auto olisi minun vakituinen käyttöautoni laittaisin isommat ja paremmat peilit. Nuo orkkis peilit on lähes yhtä tyhjän kanssa näkemisen kannalta. Ei paljo uskalla peileistä Ladaa peruutella oudossa paikassa orkkispeileillä vaan kyllä se on niskaa käännettävä. Mutta Kriinissä suosittelen pitämään sen alkuperäisen ihan fiiliksen vuoksi :D
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Eipä kyllä voi kehua esim. 2105 peilejäkään. 2107 on vähän parempi, muttei noissakaan minusta huomattavia eroja ole.

Tosiaankin se jalan ja varren alapään välinen kiristinsysteemi väsyy ajan myötä. Ruuvit saattavat löystyä, painolevy väsyy ja rengaskaulus pallon ympäriltä kovettuu. Ja sehän on huomioitava, että tällainen kromipeili on jo 35vuotta vanha.

Lisäksi näiden kromipeilien paino on paljon suurempi kuin peltisissä tai muovisissa. Tähän kun lisätään ajoviima ja ovien kiinnipaiskominen niin joutuuhan tuo "säätömekanismi" lujemmalle kuin monessa muussa peliratkaisussa.

Ei tosiaankaan tulisi mieleenikään virittää tähän joitain muunlaisia pelilejä. Vaikka kyllähän Nivan vaihtoehtoiset "Norsunkorvat" olisivat melkoinen näky tässä. Nivaanhaan saa todella isoja peilejä Venäjältä. Mutta höpinät sikseen. Kromipeili on ainoa oikea tällaiseen.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Lisäksi näiden kromipeilien paino on paljon suurempi kuin peltisissä tai muovisissa.
Siis hetkinen. Siis eikö nuo kromiset ole samanlailla peltiset kuin ne viimeisimpien nappisten mustat. Pintakäsittely vain eri.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kannattaa verrata painoa. Ollaan ihan eriluokassa.

Ne uudet peltiset on tehty niin heppoisasta kamasta ja maalattu häthätää mustiksi. Muovisista nyt kai on turha mitään sanoakaan.

En toki tiedä näiden peilien metalliseoksista muuta kuin että paino/massa on noissa vanhoissa kromipinnoitepeileissä paljon suurempi kuin mustissa peltipeileissä.

Pitänee ihan piruuttaan punnita kun saan pian peltipeilin käsiini. Vaikka ei sekään tietysti mitään kerro alkuperäisten 80-luvun peltipeilien ominaisuuksista. Voivathan ne olla vaikka samaa metalliseosta kuin vanhat kromipintaiset.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Vastaa Viestiin